Toiveaihe: tunnesyönti! Osa 1: etsitkö sinä lohtua ruoasta?

Niin usein on toivottu kirjoitusta tunnesyömisestä ja siitä eroon pääsemisestä, että nyt päätin tarttua toimeen ja kirjoittaa aiheesta laajemmin. Koska asiaa on paljon, niin jaan kirjoitukseni kahteen osaan. Ensimmäiseksi käsittelen erilaisia syöjätyyppejä. Tunnistatko sinä itsesi jostain seuraavista kolmesta?

 

Disclamerina todettakoon, että en ole psykologi tai psykoterapeutti. Kirjoitukseni perustuu Terveysvalmentajan, personal trainerin ja elämäntaidon valmentajan koulutukseeni sekä omakohtaiseen valmennuskokemukseeni 10 vuoden takaa. 

 

 

MINKÄLAINEN SYÖJÄTYYPPI OLET?

 

Olen työni varrella bongannut kolmea erilaista syöjätyyppiä:

 

 1. Kontrolloija

Kontrolloija elää rajoituksien kautta: on olemassa ruokia, joita ei saa syödä ja siten ruokia, jotka ovat ”sallittuja”. Ruoka pitää ansaita, erityisesti kuluttamalla. Liikunta on himoliikkumista ja suorittamista. Tähän ajatusmaailmaan kuuluu usein myös erilaisia det0xeja ja mahdollisimman tervettä syömistä. Ruokaa ajatellaan helposti ”hyviksenä” tai ”pahiksena”.

Kontrolloijalle syöminen voi olla osa elämänhallintaa: syömisen kontrollointia saatetaan pitää saavutuksena, josta erityisesti hoikka keho toimii todisteena ihmiselle itselleen ja muille. Sitä ei välttämättä sanota ääneen, mutta usein ajatellaan näin. Joskus ylipainoa saatetaan myös ajatella tuomitsevasti.

Omalla kohdallani voin sanoa, että nuorena olin rajoittaja: laskin tiukkaan kaloreiden saannin ja kulutuksen. En mennyt treenaamaan ilman sykemittaria. Himoliikuin, vaikka pää kainalossa. Pahimmillaan itkin ja liikuin. Itsekontrolli oli tajuttoman vahva, jota ajoi lihomisen pelko. Ajattelin, että jos paino nousee olen epäonnistunut. Hoikkuus oli indikaattori itselleni terveydestä.

Ei hoikkuus ole terveyden mittari. Elämä voi helposti olla sekaisin, vaikka ulospäin saattaakin näyttää siltä, että kaikki on hyvin.

Omalla kohdallani kontrolli johti siihen, että en enää syönyt riittävästi. Pelkäsin ruokaa, pelkäsin kaloreita. Näin on usein asianlaita monella meistä, jotka ovat kontrolloijia.

Kontrolloijan tulee oppia antamaan itselleen enemmän siimaa ja jopa oppia sanomaan joillekin asioille enemmän kyllä. Ruokailuun ja tekemisiin on löydettävä enemmän rentoutta.

 

tunnesyöjä

 

 

 2. Rajaton syöjä

Sitten on heitä, jotka syövät mihin tunteeseen ja asiaan tahansa: iloon, suruun, suuttumukseen, kivaan, tylsään, tyhjään, juhlaan…Ruokailuista saattaa tulla ahmimista tai vähintään syömisen hallinta on haastavaa eikä syömistä osaa oikein lopettaa – ennen kuin napa rutisee ja on kauhea morkkis.

Tämän tyyppisillä henkilöillä saattaa päivä vierähtää napostellessa ja jääkaapin ovi saattaa aueta tiuhaan, eikä sitä 0ikeastaan edes huomata. Asian takana saattaa olla myös ”vain tapa”.

Illalla saatetaan jopa ajatella, että ”enhän ole kunnolla oikein syönyt mitään”. Ruokailuista ja syömisistä puuttuu tietoisuus: et edes välttämättä rekisteröi, että syöt.

Rajattomille syöjille on erittäin tärkeää opetella tietoisuustaitoja, kuten tietoista syömistä ja syömistilanteen rauhoittamista.

 

tunnesyöjä

 

 

 3. Jojoilija

 

Jojoilijat ovat heitä, jotka aika-ajoin vetävät tiukkaa linjaa jollain kuurilla. ”Maanantaina” se taas alkaa – dieetti! Uusi elämä! Terveet elämäntavat! Muutama viikko menee hyvin ja sitten taas ”repsahtaa”.

(Tiedän, en itsekään pidä sanasta repsahdus, mutta se vaan kuvaa ajatusmaailmaa tässä tapauksessa tosi hyvin.)

 

Tiukan linjan jälkeen sitä taas jotenkin ajaudutaan kohti vanhaa ja paino saattaa jojoilla paljonkin. Mitä enemmän löyhää tulee sitä tiukemmin saatetaan taas vauhtia kiristää. Sitä kovempaa taas pudotaan, jota tiukemmin taas kiristetään…ja kierre on valmis.

Nämä syöjät ovat tulleet tutuksi kaikenmaailman dieettien kanssa: kaalikeittokuuria, mehupaastoa, VHH:ta, Atkinsia, Zonea, Biitsiä (Beach Diet), nestedieettiä, nytonnistun-dieettiä ja mitä ikinä. Mikään ei vaan tunnu toimivan… pitkäkestoisesti.

Tämän tyyppisen syöjän olisi tärkeää opetella säännöllisiä ateriarytmejä ja aterioiden koostamista. Se ns. kultainen keskitie ja tasapainon löytäminen pitäisi oppia pitkäjänteisen tekemisen kautta. Tämän tyyppinen syöjä on nimittäin myös melko kärsimätön tulosten suhteen: ”haluantuloksiahetijanyt”.

 

syöminen

 

 

Kuka tunnistaa itsensä ylläolevista kuvauksista?

 

Tunnesyöjällä on usein jokin tietty kaava, mitä tunnesyönti noudattaa. Syömisestä tulee helposti jossain vaiheessa  tapa ja syöminen on reaktiota johonkin tunteeseen. Siksi tunteiden huomioiminen, nimeäminen ja hallinta ovat tärkeässä roolissa.

Siitä lisää seuraavassa kirjoituksessa. 🙂

 

Jos sinulla on ystäviä tai tuttavia, jotka kamppailevat tunnesyömisen kanssa, niin jaa teksti heille – laitetaan apu kiertämään! <3

 

Ihanaa viikkoa kaikille,
x Kipa

 

 

 

KURKKAA MYÖS:

Auta mua ja osallistu liikunta-aiheiseen hyväntekeväisyyteen!

 

FITNESSMALLI 2018 -FINALISTI

Fitnessmalli 2018 -finalisti – mitä liikunta-alan koulutusta minulla on?

Foodin – jyväskyläläinen perheyritys

Fitnessmalli 2018 – miksi hain kisaan?

 

*** Seuraa minua Instassa: @coachingkira ***

coachingkira
Fitnessmalli 2018 finalisti #2
(Visited 1 341 times, 1 visits today)
kira

Instagram: coachingkira Snapchat: kipatiivola **** KTM Auktorisoitu Personal Trainer TrainerLab-kouluttaja Työhyvinvointivalmentaja Elämäntaidon valmentaja Ryhmäliikunnan ohjaaja Yrittäjä Bloggari

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 15
Tykkää jutusta