Treeni | Onko 2 kertaa päivässä treenaaminen ok?

TREENI | MÄÄRÄÄ VAI LAATUA

Välillä ei voi olla huomaamatta, kuinka paljon jumppamaailmassa jengi takoo tunteja putkeen kuin irttareita namipäivänä.

Ihan totta on todella ihanaa, että ihmiset tykkäävät liikkua – ja liikkuvat. On kuitenkin hyvä ymmärtää se, että kaksi kertaa päivässä treenaamisesta ei

a) tarvitse stressata

b) ole pakko tehdä rutiinia saatika harrastaa sitä ollenkaan

 

Mutta entä jos sinulla on painonpudotustavoite? Siitä lisää kirjoitukseni lopussa.

 

treeni

 

On kuitenkin heitä, jotka haluavat/tykkäävät/jaksavat treenata aamulla ja toisen kerran vielä illalla. Tämän kirjoituksen tarkoituksena ei ole arvostella kaksi kertaa päivässä treenaamista tai treenaavia. <3

Tarkoitus on nostaa esiin se, että siitä ei tarvitse ottaa stressiä. Kuntoon pääsee treenaamalla kerran päivässä 3-5 kertaa viikossa lähtötasosta, treenin luonteesta, palautumisesta ja ruokailuista riippuen. Sama vanha tylsä viisaus tähänkin: kokonaisuus ratkaisee.

 

treeni

 

Toisaalta suotakoon myös heille, jotka pari kertaa päivässä treenaavat heidän treeninsä. Mielestäni tärkeintä on, että ihminen liikkuu ja tykkää liikkua.

On kuitenkin syytä muistaa, että kuten monessa muussakin, niin myös treenissä määrä ei korvaa laatua: on olennaisempaa treenata vaikka 30 minuuttia ajatuksen ja tarkoituksen kanssa, kuin heilua päätä pahkaa sinne päin 2 tuntia.

Eli siinä mielessä nyrkkisääntönä voidaan pitää seuraavaa:

Kerran päivässä tehty treeni ajatuksen ja tarkoituksen kanssa on tehokkaampi kuin kaksi vähän sinne päin tehtyä treeniä.

 

treeni

TREENI | LENKKI TYHJÄÄN MAHAAN POLTTAA RASVAA?

Olen tästä jossain kirjoituksessani maininnutkin, ja mainitsen taas. Aamulla tyhjällä vatsalla treenaamisen ”hyöty” on noin 45 kCal. Se on yhden Domino-keksin verran.

Lähinnä kyse on fitness-hifistelystä, jolloin kisadieetin viimeisillä viikoilla yksikin purkkapala sisältää liikaa hiilaria. Tähän se voi ”toimia”, kun homma on erittäin pienestä kiinni.

Mutta että isossa mittakaavassa ihmisellä, jolla on muuta arkea, duunia ja perusharrastelemista ilman kisatavoitetta….nukut sitten vaikka vähän pidempään ja hyvin levänneenä laadukkaamman treenin. 🙂

 

treeni
Aamulenkki tyhjällä vatsalla lisää rasvanpalamista Domino-keksin verran.

 

TREENI | ONKO KAKSI TREENIÄ PÄIVÄSSÄ OK?

On – ylläri, ylläri – hyvin yksilöllistä, milloin kukakin treenaa. Lisäksi treenailuihin liittyvät tavoitteesi: esim. kunnon kohotus, painon pudotus, voiman kasvatus, kesätvyyskunnon kehitys jne.

Se, millä poreella lähdet ja teet treenisi on suurempi merkitys, kuin sillä milloin treenaat. Puhutaan vireystilasta ja siitä, lohkeaako treeni ja milloin. Jos olet aamuihminen treenisi sujuu parhaimmillaan todennäköisesti joskus 7-8 hujakoilla aamulla.

Iltaihmiselle aamutreeni on absolutely poissuljettua, kauheeta kidutusta herätä niin aikasin! 😀 Iltaihminen tykkää käydä joskus 17-19 aikaan.

Jos innostut käymään kaksi kertaa treenaamassa päivän aikana, niin säilytä treeneissä selkeä ohjenuora: erottele aerobinen treeni ja salitreeni ja treenaa nämä erikseen.

 

treeni

 

Kahta salitreeniä päivässä ei ole tarpeen tehdä. Voit kuitenkin tehdä esimerkiksi aamulla salitreenin tai kovemman aerobisen treenin ja illalla mennä jollekin kehoa huoltavalle tunnille. Tällöin treenilukkariin tulee kehonhuoltoa tai palauttavaa treeniä.

Huoltavia tunteja voivat olla esim. venyttely, (air/hot)jooga, pilates tai jokin muu kehonhuoltotunti. Toki kevyt kävelylenkki on ihan ok.

 

Tärkeintä on, että et niinikään vedä kahta kertaa päivässä sellaista treeniä, minkä normaalisti tekisit kerran. 

 

Muista myös treenin vaihtelevuus. On todella hyvä idea ottaa kuukauteen aina yksi kevennetty viikko, jolloin keskityt peruskuntoon (tyyliin kävelyä, iisiä höntsää) ja kehonhuoltoon. Keholle on välillä annettava väljää, jotta tumppu voi täyttyä.

Olipas oudosti sanottu – toivottavasti saitte ajatuksesta kiinni. 😀

Ja viimeisimpänä, muttei vähäisimpänä seikka joka usein askarruttaa monia: tarvitseeko painoa pudottaakseen treenata kaksi kertaa päivässä?

Ei tarvitse.

 

Painoa pudottaaksesi sinun ei tarvitse treenata kahta kertaa päivässä. Painoa pudottaaksesi riittää, että olet arjessa aktiivinen, ylipäätään liikut ja tykkäät siitä mitä liikut. Hoocee-treenejä sinun ei tarvitse tehdä. Ruokavaliosta homma ensisijaisesti lähtee ja liikunta tulee siinä peesauskaverina vierellä.

 

Joten ällös stressaa, ystävä hyvä. Joskus myös less is more. #inhimillinenote

 

Treeni-iloa kaikille,

x Kipa

 

EDELLINEN KIRJOITUKSENI:

Toiveaihe: Kova treeni ja sen vaikutus hormonitasapainoon naisella

 

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTube – Bloglovin

 

*** Instagram: Coachingkira ***

instagram

<3

(Visited 2 073 times, 1 visits today)
kira

Instagram: coachingkira Snapchat: kipatiivola **** KTM Auktorisoitu Personal Trainer TrainerLab-kouluttaja Työhyvinvointivalmentaja Elämäntaidon valmentaja Ryhmäliikunnan ohjaaja Yrittäjä Bloggari

4 vastausta artikkeliin “Treeni | Onko 2 kertaa päivässä treenaaminen ok?”

  1. Luulen että jengi käy 2krt jopa 3 krt tai peräkkäisillä tunneilla sen takia kun maksaa vuosi/kk maksua. Eli rahalle vastinetta, kun kerran maksaa ”Pitää” käydä ja saada rahalle vastinetta. Tai sitten kuten minä työtön aikaa on ja se aika saa kulumaan hyvin salilla jumpassa. Joillekin on myös se sosiaalisuus; tuttu porukka ohjaaja tai kaveri. Itse ihmettelen enemmän ryhmäliik.ohjaajia jotka ohjaa 2-5h päivässä. Entä itse? Treenaatko itse 2krt päivässä tai monta tuntia peräkkäin?

    • Hyviä pointteja Ninna! Selkeästi on huomattavista ryhmäliikuntasalien ”olohuoneutumista” (en keksinyt kuvaavampaa sanaa 😀 ), eli kyseessä on myös sosiaalinen ajanviete. Ja sekin on toki ok, joskin jossain vaiheessa liikeradat alkaa kärsiä. Jos jatkuvati liikerajat ovat vajaita, niin keho oppii vajaisiin liikeratoihin -> kremppoja.

      Tämä nyt toki jo vähän kauhukuvia maalaillen. 😀

      Ymmärrän kyllä tuonkin, että rahalleen haluaa vastinetta. Muistaakseni itskin joskus treenannut siitä syystä. Vähän sellanen buffet-meisinki: hakee lisää, kun on kerta maksanut! 🙂

      Hinnat ovat parhaimmillaan aika isot ja aika jumpalle usein rajallinen. Helpompi vetää paru tuntia putkeen sitten samalla effortilla, kun tulee. Ymmärrettävää sekin.

      Onhan se rehellisesti niin, että ohjaajien ohjaamismäärät ovat välistä ihan päättömiä. On kuitenkin hyvä muistaa, että ohjaajan vetomääriin ei kannata liikaa verrata, koska loppujen lopuksi kyse on työstä. Se ei tarkoita, että puhtaasti tehdään rahan takia, vaan (ainakin itse) ennemminkin siinä ei ole kehittymistä. Ohjaajan tuntimäärät parhaimmillaan eivät kehitä, vaan hiljalleen hajottaa.

      Eli suurin ero ohjaajan ja asiakkaan välillä koen itsekin juuri treenin järkeistämisen: asiakkaalla on mahdolisuus mennä enemmän fiilis-pohjalta, valita vapaammin aktiviteettinsa ja jopa olla menemättä, jos ei huvita. Ohjaaja ei. Ohjaaja menee ohjaamaan, vaikkei olisi palautunut edellisen päivän tunneistaan, koska lukkarissa lukee niin. Se on parhaillaan aika karua ja siitä on oman kehon kuuntelu kaukana.

      Kuulun itsekin niihin, jotka aikoinaan ohjasi eniten jumppia Esportin Hesan päädyssä. Sitä jaksaa vähän aikaa, mutta jos rehellisesti puhun: ohjaaminen on ihanaa. Se on sydämen asia. Mutta se kofeiinin määrä, oman kehon ja mielen kuuntelematta jättäminen ja kipua vasten vetäminen…sitä minulla ei ole ikävä.

      Nykyään huomattavasti vähemmän ohjaavana nautin vapaudesta: siitä, että saan valita treenini. Esimerkiksi eilen olisin voinut vapaapäivän kunniaksi mennä Bristoliin tunneille. Vaan en mennyt. Sen sijaan tein salin, ajelin kuntopyörää ja kävin uiskentelemassa – koska sitä teki mieli. <3 On se aika hienoa!

      Treenaan harvoin kahta kertaa päivässä enää. Rytmitän omaa treeniäni: välistä hooseempi viikko ja välistä leppoisampi viikko. Ja pidän treenin monipuolisena. On koputettava puuta, mutta harvoin kehossa on kremppoja ja uskon syklittelyn ja monipuolisuuden olevan se juttu. Sekä levon, minulla on 1-2 lepopäivää viikossa. 🙂

      TULIPA PITKÄ VASTAUS! 😀

  2. Itse veikkaan, että kahdesta kerrasta ei useammalle ole mitään lisähyötyä, jos ei huippu-urheilijoista puhuta. Suurella osalla on kuitenkin työ/opiskelu, perhe, kotityöt ja muut menot, jotka lisäävät kokonaiskuormaa.
    Kehitys kuitenkin tapahtuu levossa, joten miksi treenata kaksi kertaa päivässä, kun kerrankin riittää ihan loistavasti -ellei paremminkin – hyviin tuloksiin. Psykologisestikin on helpompi vetää treeni täysillä, kun tietää ettei heti tarvitse mennä uudestaan treenamaan. Vähän sama kuin jos vetää useamman tunnin putkeen: ei todennäköisesti jaksa pitää tehia samalla tasolla vaan pitää säästellä.

    Tämmöistä mietin tällä kertaa. 🙂 Tietysti satunnaisesti ei varmasti ole haittaakaan treenata pari kertaa päivässä, jos palautuminen kunnossa. Ja on sosiaalinen aspektikin tietty tärkeä. Veikkaan kuitenkin, että sitkeässä elää uskomus, että ”mitä enemmän sen parempi” – tai pyritään vain polttamaan mahdollisimman paljon kaloreita (mikä ei ole kovin hyvä motiivi pidemmän päälle).

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 10
Tykkää jutusta