Terveys | Tee ainakin nämä kolme asiaa terveytesi hyväksi

TERVEYS | MITÄ TERVEYS TARKOITTAA?

Kirjoitan paljon terveydestä ja siitä, kuinka tärkeää se on. Miksi terveys muuten on niin tärkeää? Kuinka moni teistä on konkretisoinut itselleen, mitä sinulle terveys merkitsee?

 

Jäin oikein mutustelemaan asiaa. Konkretiaa.
Missä se näkyy, että ihminen, minä tai sinä, on terve?
Mitä kaikkea terveys mahdollistaa?
Mitä minä konkreettisesti tarkoitan, kun puhun terveydestä?

 

Minun määritelmäni ja merkitykseni terveydelle saattaa hyvinkin poiketa sinun määritelmästäsi. Elämmehän eri elämiä, tulemme eri lähtökohdista ja meillä on erilainen meitä muokkaava historiamme.

 

terveys

 

Terveys merkitsee minulle mm. seuraavia asioita:

  • tasapainoista elämää
  • läsnäoloa kohtaamisissa ja tekemisessä
  • hauskanpitoa, elämäniloa, energiaa
  • lapsenmielisyyttä ja lapsenmielistä uteliaisuutta
  • liikkumista, liikuntaa, arjen aktiivisuutta, jaksamista
  • omatoimisuutta, uskomista itseensä ja kykyihinsä, itseensä luottamista
  • itsestään huolehtimista ja itsestään välittämistä
  • monipuolista ruokavaliota
  • levollisia yöunia

 

Nämä tulivat ensimmäisinä mieleeni. Toisaalta eri elämäntilanteissa lista saattaa hyvinkin olla eri, koska myös terveys vaihtelee ja siten käsitys terveydestä. Mutta uskoisin, että tietyt perusasiat pohjalla kuitenkin toimivat osan vaihdellessa.

Mitä teille terveys tarkoittaa? Miltä teidän listauksenne näyttää? 🙂

 

terveys

 

TERVEYS | KOLME TÄRKEINTÄ TERVEYSTEKOA – TOTEUTA AINAKIN NÄMÄ

Tähän kysymykseen jostain syystä törmään nykyään todella usein. ”Jos sanoisit kolme/viisi/kymmenen/15/jne.” tärkeintä terveystekoa, joita ihmisen ainakin tulisi toteuttaa mitkä ne olisi?”

 

Tämä kielii mielestäni juuri siitä, mistä yleensä sanonkin: tietoa terveydestä on valtavasti. Enemmän, kuin koskaan, välistä jopa liikaa.
Lisäksi moni perusasia alkaa mennä hifistelyn puolelle.
Se taas poikii sen, että perusasiat unohdetaan, koska hifistely.

 

On hieman tehotonta miettiä ensimmäisenä, että nyt se on se leipä tai maitorahka, joka sinua turvottaa, kun ateriarytmisi eivät ole kohdillaan tai nukut liian vähän.

Toki hifistelyäkin tarvitaan ja tietoa pitää tulla lisää. Lisäksi aina kaikki terveysteot ovat kotiin päin. Eli don’t get me wrong, siitä ei niinkään ollut kyse. Vaan siitä, että perusasiat kuntoon ennen kaikkea.

Perinteinen vastaukseni kysymykseen ”tee ainakin nämä kolme asiaa terveytesi eteen” olisi itseasiassa kysymys:

Mihin kolmeen terveysasiaan kohdallasi kaipaat muutosta? 

 

Tästä se homma parhaimmillaan lähtee purkautumaan. Jos et tiedä, mihin haluat muutosta et voi muuttaa sitä.

 

terveys

 

Haluaisin tietenkin sanoa, että on kolme ehdotonta ultimatetotuutta,
jotka toteutuessaan korjaavat kaikki elämän haasteet ja sairaudet ja
ovat stairway to heaven. Tosiasiassahan näin ei ole:
tärkeimmät kolme asiaa riippuu siitä,
millä tolalla terveytesi on sillä hetkellä.

 

Onhan se vähän turha ohjeistaa sinua aikaisemmin nukkumaan, jos jo menet omat arkijaksamisesi turvataksesi tarpeeksi ajoissa nukkumaan ja nukut riittävät yöunet. 😉

Seuraavat ”top-3” eivät siis ole kiveenhakattuja suureita. Ne ovat mielestäni ainakin sellaiset kolme asiaa, jotka ovat todellinen terveysteko sinulle itsellesi. Jos jokin/kaikki niistä on sinulla jo kunnossa, niin tämä toimii silloin oivallisena tarkistuslistana: voit taputella itseäsi olkapäälle ja sanoa, ”hyvin mä vedän”. 🙂

 

terveys

1. Aktiivinen elämänasenne

Tätä ei mielestäni voi liikaa korostaa. Ihminen on luotu liikkumaan ja parhaimmillaan liikunta on lääkettä. Liikunta mielletään nykypäivänä irrallisena osana elämäämme: käydään treenaamassa 3-5 kertaa viikossa, harrastetaan sählyä, käydään kävelyllä, käydään joogassa.

Harrastukset ja tekeminen on jees, ehdottomasti. On kuitenkin hyvä muistaa, että liike ja liikunta tulisi näkyä aktiivisesti asenteessamme pitkin päivää: tauotat työtäsi tai opiskeluitasi, vaihdat tylskenelyasentoa, käytät oikeasti portaita hissin sijaan, kuljet välimatkoja omilla lihaksillasi kävellen, juosten, pyöräille, teet kauppamatkoja hyötyliikkuen jne.

Olet siis pitkin päivää liikenteessä, et vain yhden tunnin verran epäsäännöllisesti 1-6 kertaa viikossa. Vaikka kaikki liike ja liikunta on toki himaan päin, niin on hyvä muistaa, että passiiviseen elämäntapaan liittyvät terveysriskit eivät välttämättä kumoudu liikunnalla.

Jos olet hereillä klo 7-23 ja olet muutoin hyvin passiivinen – paitsi yhden tunnin verran harrastat liikuntaa – niin saavutettavat terveyshyödyt jäävät pienemmiksi, kuin pitkin päivää tapahtuvalla arkiaktiivisuudella.

Omaksu siis aktiivisuus osaksi elämääsi, ei siitä irrallisena tekijänä. Sinä olet liikettä. <3

 

terveys

2. Nuku riittävästi

Ei tästäkään pääse yli eikä ympäri: uni se vaan on elämän perusedellytys. Ihminen kuolee täydelliseen unettomuuteen kahdessa viikossa. Uni vaikuttaa olennaisesti meidän pitkäkestoiseen muistiin. Jos muistimme otetaan meiltä pois meiltä lähtee aika paljon asioita.

Ilman muistia et tietäisi kuka tai mikä olet tai mitä sinun pitää tehdä. Ei olisi identiteettiä, elämänhistoriaasi, puhetta, suomen kieltä, muutakaan kieltä, kaikkea olisi vaikeaa toteuttaa tai ymmärtää.

Läheiset ihmisetkin pysyisi­vät sinulle tuntemattomina ja käsitys maailmasta olisi vain havaintoja vailla suurempaa käsitystä niistä. Et tietäisi missä olet töissä tai missä opiskelet, miten ja millä sinne mennä. Myös kaupasta kotiin kävely vaatii muistia.

Kaikki älyllinen toiminta perustuu siis muistiin.

Aikuinen ihminen tarvitsee 6-9 tuntia unta. Uni tasapainottaa elimistöäsi ja palauttaa voimia. Ennen kaikkea se palauttaa aivojasi. Uni se on edellytyksenä hyvinvoinnille ja mielenterveydelle, oppimiselle ja tiedon käsittelylle.

Hyvä uni on terveytesi perusta.

 

terveys

3. Positiivinen elämänasenne

Kaikki ei aina ole hyvää, mutta kaikesta voi aina löytää jotain hyvää. Ja ei. Positiivinen elämänasenne ei tarkoita sitä, että kaiken negiksen olemassaolo kielletään. Molempia tarvitaan. On kuitenkin ihan eri asia nähdä asioissa hyvät puolet, kuin keskittyä huonoihin.

Hymy on asuste, joka pukee ketä tahansa. Ja kyllä: on totta, että olemme erilaisia. Toisella on sisäänrakennettuna enemmän hyvää vibaa, kuin toisessa. Kaikissa meissä kuitenkin on vibaa ja voimme valita tunteemme.

Sinun ei siis tarvitse olla sellaista, mitä et ole – nyt ei puhuta tekopirteydestä.

Hymylihasten harjoitteleminen aktivoi aivoja luoden onnellisuuden tunteita. Mikä tavoite sinulla tässä elämässä onkaan, niin teetkö matkaa sinne mieluummin huonontuulisena vai onnellisena?

 

terveys

 

Hymyily vähentää stressiä. Lisäksi hymy tarttuu eli on halpa tapa laittaa hyvä kiertämään. 🙂

Etsi siis syitä pysyä positiivisena, usko itseesi ja tulevaisuuteen. Löydä syitä hymyyn, eikö? <3

Kerro ja jaa ajatuksesi: mitkä sinä sanoisit terveytesi kannalta ”tee ainakin nämä kolme seikkaa” asioiksi? 🙂

 

Hymyä ja liikunnan iloa loppuviikkoonne,
x Kipa

 

Kuvat: Veera Kurittu
Paikka: Esport Bristol
Tunti: Les Mills BodyAttack/Polar Club

 

 

LUE MYÖS:

Elintapamuutos | Estä tyssääminen näillä neljällä kulmakivellä!

 

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTube – Bloglovin

 

*** Instagram: Coachingkira ***

instagram

<3

(Visited 488 times, 488 visits today)
kira

Instagram: coachingkira Snapchat: kipatiivola **** KTM Auktorisoitu Personal Trainer TrainerLab-kouluttaja Työhyvinvointivalmentaja Elämäntaidon valmentaja Ryhmäliikunnan ohjaaja Yrittäjä Bloggari

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 8
Tykkää jutusta