Tästä syystä pussikeittodieetit eivät toimi

Kuka on testannut pussikeitodiettejä? Miten meni omasta mielestä: mikä toimi ja mikä ei?
Lähtikö nälkä ja kuinka pitkäksi aikaa?

 

Tällä erää pureudun siihen, voiko pussikeitot pitkällä aikavälillä toimia. Vastaus on ei. Miksi? Siitä seuraavaksi lisää.

 

nälkä
Loppujen lopuksi se näyttää aika simppeliltä. Copyright meitsillä. 🙂

 

 

TÄMÄ NIISSÄ PIKAKONSTEISSA MÄTTÄÄ

Pussikeittodieetit, mehudieetit, pelkkä keittoruokadieetti tai smoothie…kyseiset pikakuurit eivät toimi pitkällä aikavälillä erityisesti yhdestä syystä.

Syynä on yksinkertaisesti purukalustosi ja tarve sen käyttämiseen. Nimittäin yksi tärkeä tekijä nälän ja kylläisyyden säätelyssä on pureskelu.

 

Tulet enemmän ja varmemmin kylläiseksi, kun pureskelet ruokasi.
Pureskelun puuttumisen lisäksi juomat tai nestemäiset ruoat tuovat heikosti kylläisyyttä siitä syystä,
että niiden  suussa viettämä aika on lyhyt.

 

Kellä on koskaan ollut niin, että kun on ”keventänyt” ruokailuja ja panostanut shakeihin, juomiin tai pussikeittoihin, niin nälkä on vähän niinkuin koko ajan?

Paljon saan kysymyksiä yleisesti siitä, että mitä tehdä kun on koko ajan nälkä tai ”koko ajan tekee mieli jotain”. Skannaan usein tällöin henkilön ruokailuista erityisesti sen, että tuleehan kiinteää ja monipuolista ruokaa koneeseen ja tasaisin väliajoin.

 

 

 

 

nälkä
Pussikeitto vs. raikas salaatti – kumman ottaisit?

 

 

 

MIHIN RUOKAILUISSA KANNATTAA PANOSTAA?

Nälkä ja näläntunne ovat yksilöllisiä ja tärkeintä on oppia syömään riittävästi ja monipuolisesti, energiatasapaino säilyttäen. Työsi luonne, arkiaktiivisuutesi ja elämänrytmisi määrittelevät paljon.

Omia ruokailujaan ei myöskään kannata verrata naapurin ruokailuihin, vaan keskittyä siihen mitkä ovat oman kehosi tarpeet. Onko pussikeittodieetti se, joka tyydyttää tarpeesi? Mitä haet pussikeittodieetillä: pikaratkaisua vai jotain muuta?

Kuinka paljon pussikeitto elämäntapana motivoi? Entä voitko ajatella eläväsi pussikeittodieeteillä seuraavat 10 vuotta?

Harvoin voimme oikeasti ajatella pussikeittodieettejä elämäntapana: ne eivät opeta meille pitkäjänteistä ruokailumallia.

 

Voit ottaa pussikeittokuurin kyllä, mutta olet sen päättyessä kuitenkin saman kysymyksen edessä: miten oppia syömään säännöllisesti ja oman tarpeen mukaisesti niin, että touhu on pitkäjänteistä läpi elämän kestävää ja hyvinvointiasi tukevaa.

 

 

nälkä
Esimerkiksi pähkinät auttavat kylläisyyden tunteeseen ja ehkäisevät nälkää, sillä ne ovat täynnä hyviä rasvoja, proteiinia, vitamiineja ja mineraaleja. (Kuva: Veera Kurittu)

 

 

Panosta ruokailuissasi näihin:

 

  • Syö tasapainoisesti ja monipuolisesti: erilaisia hiilihydraatin, proteiinin ja hyvien rasvojen lähteitä, kasviksia vähintään puoli kiloa päivässä
  • Vältä liiallista energiavajetta, maltti on valttia
  • Syö 4-6 ateriaa päivässä
  • Käytä syömiseen aikaa: syö kiireettä, pureskele ruokasi huolella ja keskity ruokailuun
  • Suosi sallivaa suhdetta ruokaan: sallivuus ja rentous tuovat pitkällä aikavälillä antoisampia tuloksia – luota itseesi ja kehoosi syömisten suhteen, koska sinä olet itsesi paras asiantuntija
  • Nuku itsellesi riittävät yöunet, sillä univaje heikentää kylläisyyssignaaleja ja saa sinut syömään yli tarpeesi

 

 

Päästäänkö näillä eväillä eteenpäin, mitä olette mieltä? 🙂

 

Hyvää oloa päiviinne,
x Kipa

 

 

LUE MYÖS:

Kuntosali ei ole mun juttu – pitääkö sinne silti mennä?

 

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTube – Bloglovin

 

*** Instagram: Coachingkira_wellness ***

instagram

 – Intohimolla ajettu asia on luotu onnistumaan. –

(Visited 2 980 times, 1 visits today)
kira

Instagram: coachingkira Snapchat: kipatiivola **** KTM Auktorisoitu Personal Trainer TrainerLab-kouluttaja Työhyvinvointivalmentaja Elämäntaidon valmentaja Ryhmäliikunnan ohjaaja Yrittäjä Bloggari

2 vastausta artikkeliin “Tästä syystä pussikeittodieetit eivät toimi”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 31
Tykkää jutusta