Tarvitaanko ravintolisiä vai riittääkö normiruoka?

Riittääkö normiruoka tyydyttämään kehon tarpeet vai tarvitaanko ravintolisiä?

 

Kun liikkuu aktiivisesti, niin elimistön tarpeet on hyvä huomioida. Liikkuva kroppa tarvitsee enemmän tukea mm.

 

– aineenvaihduntaan

– luuston hyvinvointiin

– vitamiinien ja hivenaineiden takaamiseksi

– yleiseen jaksamiseen & palautumiseen

– immuniteetin tueksi

 

normiruoka

 

Sama koskee myös kiireistä ja epäsäännöllistä elämänrytmiä tai ruokavaliota, joka jää hieman yksipuoliseksi – stressi kuluttaa voimavaroja ja elimistöä.

 

Stressi esimerkiksi synnyttää elimistössämme vapaita radikaaleja,
jotka vanhentavat solujamme.
Puhutaan oksidatiivisesta stressistä.

 

Antioksidantit ovat edeltävään dilemmaan ratkaisu, sillä ne puolustavat ja suojaavat elimistöämme.

 

Antioksidantteja saamme

– monista vihanneksista

– hedelmistä

– marjoista

– teestä

…ja viinistä – joskin viiniä ei kannata alkaa kittaamaan tonkkatolkulla antioksidanttien toivossa. 😀

 

Riittävä antioksidanttisuoja kannattaa ensisijaisesti hankkia terveellisestä ruoasta.

 

normiruoka

 

TARVITSETKO RAVINTOLISIÄ?

On itseasiassa tutkittu, että yleisimmin käytetyistä ravintolisistä, kuten monivitamiini, A-vitamiini, B6-vitamiini, foolihappo, β-karoteeni, B-monivitamiini, C-, E- ja D-vitamiini, kalsium, rauta, seleeni, sinkki, magnesium ja kupari, ei näyttäisi olevan hyötyä kokonais- tai tautispesifisen kuolleisuuden ehkäisyssä.

Kun on seurattu ravintolisiä käyttäviä henkilöitä on huomattu, että

 

ravintolisien käyttäjät näyttävät lähtökohtaisesti olevan terveempiä ja omaavansa terveemmät elintavat.

 

Ravintolisää ei tule käyttää korvaamaan monipuolista ruokavaliota, mutta nähtävästi ravintolisiä käyttävillä henkilöillä on tahtitila yleisesti panostaa elintapoihinsa.

 

Muutoinkin on hyvä huomata, että elintavat ratkaisevat kokonaisuudessaan – ei yksittäiset ravintolisät tai edes kasa ravintolisiä.

 

normiruoka

 

Ravintolisät saattavat täydentää normiruokavaliotasi. On hyvä osata perustella itsellesi miksi syöt ravintolisää. Mihin tarpeeseen ja onko tarve todellinen?

Ravinnon hyötykäyttö on meillä kaikilla erilainen, joten tietenkään ei voi mustavalkoisesti sanoa ettei kukaan hyödy ravintolisistä.

Mun mielestä kannattaa aina lähestyä asiaa yksilöllisesti.

Vastuuta omasta hyvinvoinnista ei kuitenkaan voi siirtää yksinään ravintolisille. ♡

 

 

normiruoka

 

TÄYDENNÄ VIHERJAUHEELLA

Koska vastuuta ei voi luovuttaa yksinään ravintolisille, vaan hyvinvointi ja terveys ovat päivittäosiä valintoja, niin säilytä pääpaino normisafkassa.

Normisafkalla minä käsitän ruoan, joka on mahdollisimman vähän käsiteltyä eli se on luonnollisessa muodossaan, perus kotiruoka/työpaikkaruoka ja myös satunnainen eines.

Kyllä, eines jos toinenkin mahtuu ruokailuihin silloin tällöin, ei terveytesi yksinään siihen kaadu. 🙂

 

Vanha kunnon 80/20-sääntö on toimiva: 80% ruokavaliosta ollessa kunnossa 20% voi ottaa vähän rennommin.

 

Kävin muutama vuosi sitten kuuntelemassa erään seminaarin ruokavalion merkityksestä suolistolle. Tärkeimpänä sieltä tarttui maalaisjärjen käyttö ja viherjauheen käyttösuositus.

Siellä suositeltiin, että jos jotain haluaa normiruoan lisäksi tuunailla ravinnossaan, niin kannattaa ottaa käyttöön viherjauhe.

Tätäkään ei kannata vetästä överiksi: aloita vaikka parilla aamulla viikossa:

 

Kaikkea ei tule tehdä tässä nyt ja heti eikä kaikkien tarvitse alkaa läträtä smootheilla ja superfoodeilla. #inhimillinenote 

 

Itse suosin Foodinin viherjauhemixiä sekä spirulina-tabletteja. Molemmat ovat luomua.

Otan vihershotin joka aamu tyhjään vatsaan ja iltaisin heti kotiuduttuani tai ennen iltapalaa.

Henkilökohtaisesti itselleni suurin ero on ollut suoliston hyvinvoinnissa. Vatsa toimii paremmin aloitettuani juomaan kyseisen ”drinkin”. Lisäksi iho tykkää, mieli on virkeämpi ja palautuminen treeneistä astetta nopeampaa.

 

Hengissähän täältä ei lähde kukaan, mutta ei ressata ruokailuista liikaa sinä aikana kun täällä palloillaan. 🙂

 

Kysy ja kommentoi alla ajatuksiasi ja kokemuksiasi – onko sinulla jokin ravintolisä käytössä vai ei ja miksi?

 

Hei ihanaa loppuviikonloppua,
x Kipa

Artikkelikuvat: Veera Kurittu

 

 

Katso myös:

Tsekkaa video aurinkoisesta kehonpainotreenistä!

 

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTubeBloglovin

 

*** Instagram: Coachingkira ***

coachingkira

<3

(Visited 1 323 times, 1 visits today)
kira

Instagram: coachingkira Snapchat: kipatiivola **** KTM Auktorisoitu Personal Trainer TrainerLab-kouluttaja Työhyvinvointivalmentaja Elämäntaidon valmentaja Ryhmäliikunnan ohjaaja Yrittäjä Bloggari

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 17
Tykkää jutusta