Riittääkö perus, ”normiruoka” vai tarvitaanko ravintolisiä?

NORMIRUOKA | RIITTÄÄKÖ? 

Paljon pohdintaa aiheuttaa se, että mietimme riittääkö normiruoka tyydyttämään kehon tarpeet. Vai tarvitaanko ravintolisiä?

On totta, että kun liikkuu aktiivisesti, niin elimistön tarpeet ovat erilaiset, kuin ei-aktiivisella henkilöllä. Liikkuva runko tarvitsee astetta enemmän tukea esimerkiksi aineenvaihduntamekanismeihinsa, luustonsa hyvinvointiin, vitamiinien ja hivenaineiden saantiin sekä yleiseen jaksamiseen & palautumiseen sekä immuniteettinsa tueksi.

 

normiruoka

 

Sama koskee myös kiireistä ja epäsäännöllistä elämänrytmiä tai ruokavaliota, joka jää hieman yksipuoliseksi – stressi kuluttaa voimavaroja ja elimistöä.

 

Stressi esimerkiksi synnyttää elimistössämme vapaita radikaaleja,
jotka vanhentavat solujamme.
Puhutaan oksidatiivisesta stressistä.

 

Antioksidantit ovat edeltävään dilemmaan ratkaisu, sillä ne puolustavat ja suojaavat elimistöämme. Antioksidantteja saamme monista vihanneksista, hedelmistä sekä marjoista. Niitä on myös viinissä ja teessä – joskin viiniä ei kannata alkaa kittaamaan tonkkatolkulla antioksidanttien toivossa. 😀

 

Riittävä antioksidanttisuoja kannattaa ensisijaisesti hankkia terveellisestä ruoasta.

 

normiruoka

 

NORMIRUOKA JA RAVINTOLISÄT| TARVITAANKO RAVINTOLISIÄ?

On itseasiassa tutkittu, että yleisimmin käytetyistä ravintolisistä, kuten monivitamiini, A-vitamiini, B6-vitamiini, foolihappo, β-karoteeni, B-monivitamiini, C-, E- ja D-vitamiini, kalsium, rauta, seleeni, sinkki, magnesium ja kupari, ei näyttäisi olevan hyötyä kokonais- tai tautispesifisen kuolleisuuden ehkäisyssä.

Mikä oikeastaan ravintolisiin liittyy on se, että ravintolisien käyttäjät näyttävät lähtökohtaisesti olevan terveempiä ja omaavansa terveemmät elintavat.

Tämä on mielestäni todella tärkeä pointti:

 

Ravintolisää ei tule käyttää korvaamaan monipuolista ruokavaliota.

 

Tämä mainitaan (tai pitää mainita) ravintolisäpurnukoissa ja pusseissa. Mitä tämä käytännössä siis tarkoittaa on se, että pallo on sinulla itselläsi. Elintavat ratkaisevat kokonaisuudessaan – ei yksittäiset tai kasa ravintolisiä.

 

normiruoka

 

Kyllä. Ravintolisät saattavat täydentää normiruokavaliotasi. Mutta lähtökohtaisesti on aina hyvä osata perustella itsellesi miksi syöt ravintolisää. Mihin tarpeeseen – ja onko tarve todellinen? Vastuuta omasta hyvinvoinnista kun ei oikein voi siirtää ravintolisille.

Itseasiassa muuten puutostautejasi ei todellisuudessa voi todeta muutoin, kuin luotettavalla verikokeella. 🙂

 

NORMIRUOKA | MILLÄ SITTEN TÄYDENTÄÄ RUOKAVALIOTA?

On siis hyvä säilyttää rentous ja maalaisjärki tässäkin tapauksessa. <3 Ravinnon hyötykäyttö on meillä eri ihmisillä nimittäin erilainen.

Kun syöt, niin nauttimasi ravinnon hivenainepitoisuuksiin vaikuttaa mm. maaperä, käytetty vesi ja ruoan valmistustapa. Erilainen maaperä vaikuttaa merkittävästi ravinnon koostumukseen.

Ruoan sulaminen, imeytyminen ja hyväksikäyttö yhtä lailla ovat yksilöllisiä. Sama pätee solujesi uudistumiseen ja aineenvaihduntaasi. Pureskelu, suoliston terveys, kehon tila, ruoka-aineiden keskinäiset suhteet ja laatu sekä yksilölliset imeytymiserot määräävät puolestaan ruoansulatuskanavasta kehoosi imeytyvät hivenainemäärät.

Huomaatko – ei ole ihan niin simppeliä ja kiveen hakattua. 😀

 

normiruoka

 

Elimistömme kyky käyttää imeytynyt ravintoaine, solujen uudistumisnopeus ja erityisesti hivenaineiden keskinäiset suhteet sanelevat lopullisesti hivenainetasapainon vaikutuksen terveyteemme.

 

NORMIRUOKA | TARVITTAESSA TUUNAA, JOS HALUAT

Summaus: relax ja pääperusta normisafkalla. Normisafkalla minä käsitän ruoan, joka on mahdollisimman vähän käsiteltyä eli se on luonnollisessa muodossaan.

Ruokaa, jota ei ole teollisesti valmistettu eikä prosessoitu. Toki eines jos toinenkin mahtuu ruokailuihin silloin tällöin, ei terveytesi siihen kaadu.

 

Vanha kunnon 80/20-sääntö on toimiva: 80% ruokavaliosta ollessa kunnossa 20% voi ottaa vähän rennommin.

Kävin viime vuoden alkusyksystä kuuntelemassa seminaarin ruokavalion merkityksestä suolistolle. Kyllä tuli paljon hyvää infoa! Tärkeimpänä sieltä tarttui maalaisjärjen käyttö ja viherjauheen käyttösuositus.

Siellä suositeltiin, että jos jotain haluaa normiruoan lisäksi tuunailla ravinnossaan, niin kannattaa ottaa käyttöön viherjauhe.

Tätäkään ei kannata vetästä överiksi: aloita vaikka parilla aamulla viikossa. Kaikkea ei tule tehdä tässä nyt ja heti eikä kaikkien tarvitse alkaa läträtä smootheilla ja superfoodeilla. Ei missään nimessä. #inhimillinenote <3

Itse (ei ole maksettu mainos) suosin Voimaruoka-merkkistä viherjauhepussia. Helppo, nopea – eikä oksennus lennä maun takia. 😀

 

normiruoka

 

Henkilökohtaisesti itselleni suurin ero on ollut juurikin suoliston hyvinvoinnissa. Vatsa toimii paremmin aloitettuani juomaan kyseisen ”drinkin”. Lisäksi iho tykkää ja mieli on virkeämpi.

Haluan myös tuoda esiin yhden suolistosta todella hyvän kirjan. Suosittelen lukemaan, mikäli vähääkään suoliston, meidän toisten aivojemme, aivoitukset vähäänkään kiinnostaa, nimittäin Viisas Vatsa.

 

Kyllä me pärjätään, kaverit! Hengissähän täältä ei lähde kukaan, mutta ei ressata likaa sinä aikana kun täällä palloillaan. 🙂

 

Kysy tarvittaessa kommenteissa lisää, jos jokin askarruttaa mieltäsi,
x Kipa

Artikkelikuvat: Veera Kurittu
Viimeinen kuva: itse ottamani (ja sen huomaa 😀 )

 

Edellinen kirjoitukseni:

Tsekkaa video aurinkoisesta kehonpainotreenistä!

 

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTubeBloglovin

 

*** Instagram: Coachingkira ***

coachingkira

<3

(Visited 667 times, 1 visits today)
kira

Instagram: coachingkira Snapchat: kipatiivola **** KTM Auktorisoitu Personal Trainer TrainerLab-kouluttaja Työhyvinvointivalmentaja Elämäntaidon valmentaja Ryhmäliikunnan ohjaaja Yrittäjä Bloggari

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 8
Tykkää jutusta