Painonpudotus | Anna mielesi välillä levätä

PAINONPUDOTUS | LIIKA ON LIIKAA 

Olemme joskus tulleet valmennettavieni kanssa siihen tulokseen, että nyt olisi aika pitää pieni breikki painonpudotuksesta ja sen ajattelemisesta.

 

Mielen täytyy saada välillä ottaa minilomaa painonpudotuksesta. Muutoin siitä tulee kokopäivätyötä ja sinä väsyt touhuun.

 

Itseasiassa tämä pätee mihin vaan: liika on liikaa ja asioihin on hyvä saada välillä etäisyyttä. Oli se sitten painonpudotus, herkkulakko, työprojekti, kouuhomma tai vaikka parisuhdeselvittely.

Painonpudotusta on niiiin helppo suorittaa: aamupala pitää syödä heti aamulla tiettyyn aikaan tietynlaisena, lounas samaan aikaan kellon tarkkuudella lautasmallin mukaan, päänsisäinen leipäleskustelu (älä syö leipää-tekee mieli leipää), kahvipöydän bannit (älä koske herkkuihin!), eväiden optimontia (muista salaatti!) ja ruokien terveysvertailua (tässä on vähemmän rasvaa), liikuntaa (voi ei , tänäänkään en kerinnyt, olen epäonnistuja!) jne…

…voikohan maitorahkan muuten korvata rasvattomalla raejuustolla tai eväsomenan appelsiinilla?

 

painonpudotus

 

 

Energian saantiakin tulee pohdittua. Syönköhän sittenkin liikaa? Vai etten söisi kuitenkin liian vähän, iskeeköhän säästöliekki?

Tuleekohan ruokavaliossani muuten riittävästi proteiinia? Paljonko se riittävästi olikaan?

Entä liikaa hiilareita? Mitkä nyt olivat niitä hyviä rasvoja??

Tähän väliin tuskaseisontaa vaa’alla, ”kun mitään ei tapahdu %#*#%#”!!!

Treenaamaan olisi kiva mennä, mutta millä jaksan? Onko maustettu jogurtti paha? Mites ne sokerit?

Entä montako pähkinöitä saikaan syödä? Voinkohan vaan vetää Elovena-välipalapatukan, onkohan se kuinka terveellinen?

Kun se treeni koittaa, niin mitä treenin jälkeen? Palkkaria vai ei? Mikä palkkari olisi paras? Vai kannattaako olla kuitenkin syömättä ja vähentää kaloreita sitä kautta?

…milloin muuten ja minkälaisen treenin jälkeen se palkkari nyt olikaan kannattava? Vai vaan banaani? Voikohan ottaa smoothien? Pitääköhän smoothie olla itse tehty vai voiko ostaa kaupasta? Onkohan kaupan versiossa kuinka paljon sokeria…?

Mieliteot.

Ai että, oma relaxing time. Olipa pitkä päivä! Kaapissa olisi keksiä ja patonkia. En saa syödä, eihän paino muutoin tipu. Jos söisi kuitenkin jotain järkevää? Ei vaan jaksaisi kokata. Mikäs olisi sellainen nopea ja helppo, mutta terveellinen tähän kohtaan…?

Hetken päästä huomaat olevasi pää kaapissa ja käsi keksipaketissa. Voi hitto mikä luuseri mä olen! Huomenna kyllä niin tiukkaa linjaa, että vedän vaan salaattia!

 

painonpudotus

PAINONPUDOTUS | SITTEN KUN -ELÄMÄSTÄ TAKAISIN TÄHÄN HETKEEN

Joskus aikalisä omista ajatuksistasi tekee hyvää. Se ei tarkoita, että homma täytyisi vetää lekkeriksi.

 

Kyse on omien ajatustesi rauhoittamisesta. Anna mielen levätä. Luovu hetkeksi suorituskeskeisyydestä ja liikayrittämisestä. Keskity nauttimaan hetkestä. 

 

Kyllä. Tavoite kannattaa pitää kirkkaana mielessä, jotta sinne pääsee. Käytä paljon mielikuvia ja todella näe itsesi tavoitteessasi. Mieti, miltä sinusta silloin tuntuu, kun olet tavoitteessasi, millainen ihminen silloin olet?

Et vain ulkonäöllisesti, vaan ihmisenä. Millaiset ovat kasvosi ilmeet, miten puhut itsestäsi tai muista ihmisistä, miten suhtaudut elämään silloin?

Liika suorittaminen syö voimavarojasi etenkin, kun elämää tapahtuu muutakin. Voimavarat ovat rajalliset. Tahdonvoima, tuo mielen lihas, väsyy.  Tässä hetkessä et jaksakaan tehdä suotuisia valintoja ja  yhtäkkiä oletkin alkanut elämään ”sitten kun” -elämää. Siirrät tavoitteiden saavuttamistasi.

”Sitten kun olen 10 kiloa hoikempi”, ”sitten kun töissä rahoittuu”, ”sitten kun kelit lämpenee” jne.

Jos elät jatkuvasti sitten kun -elämää, et ole keskittänyt aivojasi tähän hetkeen vaan tulevaisuuteen. Tulevaisuus kuitenkin rakennetaan nykyhetkessä.

Aivot ymmärtävät preesensin. Nykyhetken. Siksi on tärkeää, että jos mietit itseäsi tavoitteessasi puhut asiosta preesensillä: ”minä mahdun lempi farkkuihini”, ”jaksan juosta 10 kilometriä putkeen”.

 

painonpudotus

 

Sitten kun ei ole preesens.

Jarruta siis mieltäsi hieman. Anna mielellesi hieman aikaa levätä ja ottaa asioista vähän etäisyyttä. Pyri vähäksi aikaa löytämään mielentila, jolloin et tavoittele mitään.

 

Usein hiljaisuudessa kuulet eniten ja kauempaa näet laajemmin.

 

Hallitse siis ensin mieltäsi, älä niinkään painoasi.

Pidä tavoitteesi toki mielessä ja tue ajatuksillasi tavoitettasi. Kannusta itse itseäsi. Pidä lähipiirisi ja tukiverkostosi sellaisena, että se kannustaa sinua tavoitteeseesi.

Aivosi ja mielesi tarvitsevat aika ajoin lepoa. Samalla, kun otat pienen henkisen irtioton painonpudotuksesta, niin anna aikaa myös itsellesi.

Suo itsellesi mahdollisuus elää tässä hetkessä, nauttia tässä ja nyt.

Ympärilläsi on paljon hienoja asioita, ihania juttuja ja kauneutta – huolimatta siitä, kuinka paljon sinä tai joku muu painaa tai näyttää. <3

 

Anna siis itsellesi hieman siimaa,
x Kipa

 

 

EDELLINEN KIRJOITUKSENI:

Hoikkuus | Terveyden mittari?

 

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTube – Bloglovin

 

*** Instagram: Coachingkira ***

instagram

<3

(Visited 2 049 times, 1 visits today)
kira

Instagram: coachingkira Snapchat: kipatiivola **** KTM Auktorisoitu Personal Trainer TrainerLab-kouluttaja Työhyvinvointivalmentaja Elämäntaidon valmentaja Ryhmäliikunnan ohjaaja Yrittäjä Bloggari

4 vastausta artikkeliin “Painonpudotus | Anna mielesi välillä levätä”

  1. Vautsi mikä kirjoitus! Laittoi kyllä miettimään omaa painonpudotusta. Itse ajattelen niin, että opettelen loppuelämän syömistä. En kannata totaalikieltoja vaan kohtuullista herkuttelua ym. 🙂 Kiitos hyvistä vinkeistä!

    • KIITOS Jenna! ❤️❤️ Ihanaa, jos kirjoitus kirvoitti ajatuksia aiheesta ja sai ajattelemaan myös omaa painonpudotustasi. ☺️ Näinhän se on: tää kaikki on loppuelämää, jatkuvaa uuden opettelua ja tarpeen mukaan vanhasta pois oppimista.

      Ihanaa viikonlopun jatkoa!
      x Kipa

  2. Niin samaa mieltä! Elämä on tässä ja nyt, painoi sitten mitä tahansa. <3

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 23
Tykkää jutusta