Painonpudotus | Anna mielesi välillä levätä

PAINONPUDOTUS | LIIKA AJATTELU ON LIIKAA 

Olemme joskus tulleet valmennettavan kanssa siihen tulokseen, että nyt olisi aika pitää pieni breikki painonpudotuksesta ja sen ajattelemisesta.

 

Kun painonpudotuksesta todella tulee tavoite, niin mielen täytyy saada välillä ottaa minilomaa. Muutoin painonpudotuksesta tulee kokopäivätyötä ja sinä väsyt koko hommaan.
#inhimillinenote

 

On niin helppo heittäytyä suorituksen syövereihin: pitikö aamupala syödä heti aamulla herättyä vai odotanko, että on nälkä? Mitäs jos nälkä ei vaan tule, pitääkö syödä aamulla vai odotanko lounaaseen?

Mitäs siihen aamupalalle tulikaan…voikohan maitorahkan korvata rasvattomalla jogurtilla?

 

painonpudotus

 

Ennen lounasta saattaa olla jo nälkä, mutta lounaaseen ei ole enää niin pitkä aika. Ottaako välipalaa vai ei? Mitä kannattaa ottaa, jotta terveys säilyy eikä tule syötyä liikaa?

Lounaalla mietitään visusti oikeanlaista lautasmallia ja ruokien kokoamista. Onkohan tässä nyt sittenkin liikaa? Vai ettei olisi liian vähän, ettei iske säästöliekki? Onkohan tässä muuten riittävästi proteiinia? Tai liikaa hiilareita? Mitkä tässä nyt olivat niitä hyviä rasvoja??

Taas tulee välipalan aika ja nyt mietit miten sen koostaa järkevästi.

Treenaamaan olisi kiva mennä, mutta millä jaksan? Onko maustettu jogurtti paha? Entä montako niitä pähkinöitä saikaan syödä? Voinkohan vaan vetää Elovena-välipalapatukan, onkohan se kuinka terveellinen?

Treeni.

Mitä treenin jälkeen, palkkarilla vai ilman? Ja milloin ja minkälaisen treenin jälkeen se palkkari nyt oli kannattava? Vai vaan banaani? Voikohan ottaa smoothien? Pitääköhän smoothie olla itse tehty vai voiko ostaa kaupasta? Onkohan kaupan versiossa kuinka paljon sokeria…?

Kotona.

Mieliteko. Ai että, oma relaxing time. Olipa pitkä päivä. Kaapissa olisi keksiä ja patonkia. En saa syödä, eihän paino muutoin tipu. Jos söisi kuitenkin jotain järkevää? Ei vaan jaksaisi kokata. Mikäs olisi sellainen nopea ja helppo, mutta terveellinen tähän kohtaan…?

Hetken päästä huomaat olevasi pää kaapissa ja käsi keksipaketissa. Voi hitto mikä luuseri mä olen! Huomenna kyllä niin tiukkaa linjaa, että vedän vaan salaattia!

 

painonpudotus

PAINONPUDOTUS | SITTEN KUN -ELÄMÄSTÄ TAKAISIN TÄHÄN HETKEEN

Joskus aikalisä omista ajatuksistasi tekee hyvää. Se ei tarkoita, että homma täytyisi vetää lekkeriksi.

 

Lähinnä kyse on omien ajatusten rauhoittamisesta ja siitä, että mieli lepää. Siitä, että luovut hetkeksi suorituskeskeisyydestä ja liikayrittämisestä ja keskityt nauttimaan nykyhetkestä. 

 

Kyllä. Tavoite kannattaa pitää kirkkaana mielessä, jotta sinne pääsee. Käytä paljon mielikuvia ja todella näe itsesi tavoitteessasi. Mieti, miltä sinusta silloin tuntuu, kun olet tavoitteessasi, millainen ihminen silloin olet?

Et vain ulkonäöllisesti, vaan ihmisenä. Millaiset ovat kasvosi ilmeet, miten puhut itsestäsi tai muista ihmisistä, miten suhtaudut elämään silloin?

Liika suorittaminen saattaa syödä voimavarojasi niin, että jossain vaiheessa huomaat siirtäväsi asiaa vähän puoli vahingossa. Oletkin alkanut elää ”sitten kun” -elämää.

”Sitten kun olen 10 kiloa hoikempi”, ”sitten kun mahdun lempifarkkuihini”, ”sitten kun jaksan juosta” jne.

Haaste sitten kun -elämässä on se, että se ei elä nykyhetkeä. Tulevaisuus rakennetaan nykyhetkessä. Niin myös painonpudotustavoitteesi. Jos elät jatkuvasti sitten kun -elämää, et ole keskittänyt aivojasi tähän hetkeen vaan tulevaisuuteen.

Aivot ymmärtävät preesensin. Nykyhetken. Siksi on tärkeää, että jos mietit itseäsi tavoitteessasi puhut asiosta preesensillä: ”minä mahdun lempi farkkuihini”, ”jaksan juosta 10 kilometriä putkeen”.

 

painonpudotus

 

Sitten kun laihdun ei ole preesens. Sitten kun mahdun ei ole preesens. Sitten kun jaksan juosta ei ole preesens.

Valinnat tehdään tässä hetkessä. Anna siis mielellesi hieman aikaa levätä ja ottaa asioista vähän etäisyyttä. Pyri vähäksi aikaa löytämään mielentila, jolloin et tavoittele mitään.

 

Usein hiljaisuudessa kuulet eniten.

 

Hallitse siis ensin mieltäsi, älä niinkään painoasi. Pidä tavoitteesi toki mielessä ja tue ajatuksillasi tavoitettasi. Pidä lähipiirisi ja tukiverkostosi sellaisena, että se kannustaa sinua tavoitteeseesi.

Kuitenkin aivosi ja mielesi tarvitsee aika ajoin lepoa. Samalla, kun otat pienen henkisen irtioton painonpudotuksesta, niin anna aikaa myös itsellesi. Anna itsellesi mahdollisuus elää tässä hetkessä, nauttia tässä ja nyt.

Ympärilläsi on paljon hienoja asioita, ihania juttuja ja kauneutta – huolimatta siitä, kuinka paljon sinä tai joku muu painaa tai näyttää. <3

Anna siis itsellesi hieman aikaa,
x Kipa

 

 

EDELLINEN KIRJOITUKSENI:

Enemmän omaa aikaa | Kuinka sanoa EI?

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTube – Bloglovin

*** Instagram: Coachingkira ***

instagram

<3

(Visited 1 073 times, 1 visits today)
kira

Instagram: coachingkira Snapchat: kipatiivola **** KTM Auktorisoitu Personal Trainer TrainerLab-kouluttaja Työhyvinvointivalmentaja Elämäntaidon valmentaja Ryhmäliikunnan ohjaaja Yrittäjä Bloggari

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 9
Tykkää jutusta