Onnistumisen avain | Luo oma hyvinvointisuunnitelma

HYVINVOINTI | 54 % TIETÄÄ, MUTTEI TOTEUTA

Onko sinulla itsellesi hyvinvointisuunnitelma? Millainen tai millaisessa muodossa se sinulla on? Paperilla? Mielessä? Excelillä? Mikä on sinun tavoitteesi oman hyvinvointisi suhteen ja mitä se tarkoittaa käytännössä?

Aloin tässä pohtimaan hyvinvointia. Lähinnä sitä, että vaikka meillä ihmisillä on enemmän, kuin riittävästi tietoa hyvinvoinnista ja terveistä elämäntavoista (vähintään saatavilla), niin tieto ei muunnu teoiksi ja käyttäytymisvalinnoiksi arjessa. 54 % suomalaisista tietää terveet elintavat, mutta eivät toteuta. (Harri Lindholm, Työterveyslaitos 2006). 

Eli mikä tässä on se juttu? Laiskuus? En usko, tai haluaisi uskoa laiskuuteen. Ei välitetä? En haluaisi uskoa siihenkään. Ei osata toteuttaa tai hakea lisätietoa? Ehkä.

Vai puuttuuko meiltä vain konkreettinen ajatus siitä, mitä juuri sinun hyvinvointisi on käytännössä? Tähän liittyen puuttuisiko meiltä ehkä konkeettinen suunnitelma ja toimintamalli siitä, miten pääset tavoitteeseesi?

 

hyvinvointisuunnitelma

 

Koen itse, että hyvä olo koostuu erilaisista valinnoista. Sellaisista valinnoista, jotka vievät ihmisiä, sinua ja minua, kohti omaa tavoitetta. Siksi keskustelut valmennettavieni kanssa ovat hyvin tavoitelähtöisiä: niin sanotusti louhimme esiin tavoitteita ja perimmästä ajatusta tai tunnetta tavoitteen taustalla. 🙂

Esim. ”haluan voida hyvin”. Mitä tämä tarkoittaa sinulle? Millainen olet, kun voit hyvin? Miten pukeudut, millainen on olemuksesi tai kasvosi ilme, miten puhut itsestäsi ja muista, miten suhtaudut maailmaan jne. Miltä sinusta tuntuu, kun olet tavoitteessasi?

Meillä on niin helposti ajatus siitä, että haluamme voida hyvin. Tavoittelemme hyvää oloa. Mutta mitä se on? Millaisilla konkreettisilla askelilla sinne pääset? ”Syö enemmän, kuin kulutat” ei ole tarpeeksi tarkka – ellet tiedä tarkalleen kulutustasi ja tarkalleen syömiesi ruokien määrää. Sitten homma on helppoa, ku heinänteko (onko silloinkaan?).

Millainen siis on oma hyvinvointisuunnitelmasi? Entä mitä tapahtuu sitten, kun olet tavoitteessasi?

 

HYVINVOINTISUUNNITELMA | ONNISTUMISEN AVAIN

Jos et ole vielä lukenut postaustani koskien verensokerin heilahteluita & tasaamista, mielialaa ja ateriarytmiä, niin suosittelen lämpimästi! Laitoin siellä pystyyn arvonnan, johon vastaamalla pystyi voittamaan välipalapatukoita. Lue kirjoitus täältä.

Patukat eivät olleet se varsinainen pointti, vaan itse kommentit teiltä lukijoilta. Ihan sika hyviä! Kun luet kommentteja voit huomata, että suunnitelmallisuus nousee ”onnistumisen avaimeksi” ateriarytmienkin suhteen: suunnittelemalla ateriat ja ateriarytmit tasaiset ateriarytmit toteutuvat ja onnistuvat!

 

hyvinvointisuunnitelma
Mitä sinulle hyvinvointi tarkoittaa? Mistä puhut, kun puhut hyvinvoinnista?

ONNISTUMISEN AVAIN | SUUNNITELMA

Yksi asia siis nousee kommenteissa ylitse muiden, kun puhutaan tasaisista ateriarytmeistä. Ja se on suunnitelmallisuus. Todella moni konkreettisesti suunnittelee ateriansa edellisenä päivänä tai jopa kokonaiseksi viikoksi.

Huikeeta!

Tiedättekö, se on just näin. Suunnitelmallisuutta vaaditaan, jos haluaa jotain konkreettista toteutuvan. Pitää olla plääni. Ensin pitää olla selkeä tavoite, sen jälkeen pitää olla plääni. Plääni sisältää sen, että luo mahdollisuuksia enemmän, kuin mahdottomuuksia.

Luo sellaisia jopa naurettavan helppoja rutiineja, jotka ovat niiden helppouden takia toteutettavissa. Laita kännykkään hälytys, pakkaa laukku valmiiksi, jätä auto kauempaan parkkiruutuun, jätä ostamatta bussikortti jne.

Ja tiedä, mihin olet menossa – pidä niin sanotusti karttaa ja kompassia käsissäsi.

Aloita siitä, että pohdit mistä asioista oma hyvinvointisi koostuu: mitä se sisältää? Saatat jopa huomata, että sinulla on jo olemassa muutamia selkeitä hyvinvointisi elementtejä. Et ehkä vain ole koskaan pysähtynyt huomaamaan niitä.

Tottahan tokkiinsa elämää sattuu ja rokatessa roiskuu. Eli kaikki suunnitelmat eivät mene aina juuri niin, kuin pläänäsit: joskus kartta unohtuu pöydälle tai kompassi on rikki. Repsahduksia tulee ja menee, liikuntaa jää välistä ja joskus väsyttää. So not.

 

Säännöllisyys on päivän sana. Esimerkkinä liikunta.
On pitkällä aikavälillä parempi harrastaa liikuntaa vaikka sitten
vähemmän ja säännöllisesti, kuin useampi viikko hiivatunmoista tahtia ja määrää. Kertarykäyksellä keskuntoon kolmessa kuukaudessa ei yleensä toimi – pitkällä aikavälillä.

 

Kesäkuntoon saatat päästä. Tai sitten et. 😀

 

suunnitelmallisuus

PILKO TAVOITTEET PIENIIN OSIIN JA LUO OMA HYVINVOINTISUUNNITELMA 

Joskus innostumme odotuksinemme ja ajatuksinemme, jolloin tavoittelemamme asiat saattavat olla yllättävän isojakin kokonaisuuksia. Mitä suurempia tavoitteemme ovat, niin usein sitä pienempi on tsäänssi saavuttaa tavoite kerrasta ja nopeassa tahdissa.

Tällöin sinun on hyvä rechekata tavoitettasi ja pohtia voisitko pilkkoa sitä pienemmiksi osiksi. On esimerkiksi aivan eri asia lähteä suorilta käsin tavoittelemaan -30 kilon painonpudotusta, kuin tavoitella sitä -10 kilon etapeissa.

On aivan toista lähteä koskaan aikaisemmin juosseena juoksemaan puskista 10 kilometrin juoksulenkki, kuin paloitella se esim. 3 kilometrin eriin.

On myös eri asia koittaa laittaa elämäntaparemonttia kerralla kuntoon fiksaten samaan aikaan liikunnan, ruokailut, mielen, unen, perhe-elämän, työelämän jne., kuin keskittyä yhteen asiaan kerrallaan.

 

suunnitelmallisuus

 

Tuntuuko sinusta joskus siltä, kuin polkisit tavoitteesi kanssa paikallasi?

Nyt, mikäli sinulla on jokin hyvinvointiasi koskeva tavoite, niin kysy itseltäsi pidätkö tavoitettasi realistisena? Pidätkö sitä oikeasti sellaisena, jonka tavoitat? Ja missä ajassa?

JA SE TÄRKEIN: NÄETKÖ ITSESI TAVOITTEESSASI?

Tälle viikonlopulle heittäisinkin sinulle pientä sadepäivän puuhaa. Tee oma hyvinvointisuunnitelmasi, oma karttasi matkalle.

Jos tavoitteesi on todella iso harppaus, niin pohdi voisitko muuttaa sen pienemmiksi osasiksi, mitä ne osaset voisivat olla? Tarvitseeko koko iso harppaus tehdä kerralla? Miksi?

Joskus nimittäin voi tuntua siltä, että tavoite on todella kaukainen. Silloin on aika tarkistaa tavoite ja mahdollisuuksien mukaan jakaa se pienempiin käteviin suupaloihin.

 

 

Tänä viikonloppuna pohdi omaa hyvinvointisuunnitelmaasi
seuraavien apukysymysten avulla:

 

  • Mitä haluan saavuttaa/kehittää?
  • Millä seuraan tavoitteeni täyttymistä?
  • Mitä konkreettisia asioita aion tehdä ja missä ajassa?
  • Mitä tietoja, taitoja tai apuja tarvitsen tavoitteeni tueksi?
  • Millainen olen, kun olen tavoitteessani? Miltä minusta tuntuu, kun olen tavoitteessani?

 

Muista, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty! Kerro kommenteissa, mitä olet suunnitellut – on kiva tietää! 🙂

Hyvää viikonloppua,
x Kipa

 

 

Lue myös:

Kun tekee mieli ”jotain hyvää” – miksi palkintona on usein jokin herkku?

 

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTubeBloglovin

*** Instagram: Coachingkira ***

hyvinvointi

<3

(Visited 1 056 times, 1 visits today)
kira

Instagram: coachingkira Snapchat: kipatiivola **** KTM Auktorisoitu Personal Trainer TrainerLab-kouluttaja Työhyvinvointivalmentaja Elämäntaidon valmentaja Ryhmäliikunnan ohjaaja Yrittäjä Bloggari

2 vastausta artikkeliin “Onnistumisen avain | Luo oma hyvinvointisuunnitelma”

  1. Kiitos Kira ☺ jälleen kerran motivoivasta, fiksusta ja ihanan positiivisesta kirjoituksesta.

    Olen itse tietyllä tapaa uuden edessä. Kevään ja kesän jälkeen taas palaamassa salile. Pitkä tauko on tehnyt tehtävänsä, hyvässä ja pahassa. Kunto on heikko ja ulkomuoto kertoo, että salitaukoa on ollut useampi kuukausi. Useamman vuoden liikuin säännöllisesti, mutta viime keväänä päätin että kroppa ja varsinkin pää tarvitsee nyt taukoa. Suurin syy oli ahmimishäiriöstä ja jonkinlaisesta uupumuksesta toipuminen.
    Ne asiat ovat nyt suurelta osin tasapainossa, ja voin paljon paremmin kuin vaikka vuosi sitten.

    Nyt haasteena ja tavoitteena on päästä kiinni taas säännölliseen liikkumiseen. Ja tietenkin syödä terveesti. Olen myös harkinnut pt. hankkimista omalta saliltani. Jos sillä tavalla pääsisin uuteen alkuun. Ja nyt voin pohtia omia tavoitteita myös noiden neuvojesi mukaan.

    Iso Kiitos. Ihanaa ja energistä syksyä sinulle. 🙂

    • Ihana sua, Tiina! Kiitos kommentistasi ja piristävästä palautteestasi! <3 Olen todella onnellinen, jos teksti toimii! 🙂

      Vau. Olet ollut todella rohkea, kun olet ottanut tauon: se ei varmasti ole ollut helppoa,mutta nyt sulla on vakaampi ja vahvempi pohja lähteä kohti syksyä ja seuraavaa vuotta. Hienosti tehty! <3 On ihan eri asia saada kaikkeen hieman etäisyyttä ja päästä irti ahmimishäiriön otteesta: olet todella ollut urhea, oikeesti.

      Luota siihen, että liikkuminen tulee arkeen. Se tulee pikkuhiljaa, ilon ja nautinnon kautta. Pakottamalla se piiloutuu. PT:n hankkiminen on hyvä idea, koska pääset hieman pallottelemaan ajatuksiasi ja homma ei ainakaan tyssää siihen, ettet ole varma teetkö oikein. Alkupolku on hyvä kulkea jonkun kanssa, niin saat vauhtia matkaan. Loppumatkan selviät saletisti kyllä!

      Ihanaa syksyä ja viikkoa sinulle – ennen kaikkea hyvä oloa 🙂

      x Kipa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 11
Tykkää jutusta