Onnistu tavoitteessasi näiden neljän vinkin avulla

54 % TIETÄÄ, MUTTEI TOTEUTA

Onko sinulla itsellesi hyvinvointisuunnitelma? Millainen tai millaisessa muodossa se sinulla on? Paperilla? Mielessä? Excelillä? Mikä on sinun tavoitteesi oman hyvinvointisi suhteen ja mitä se tarkoittaa käytännössä?

Ennenkaikkea: mitä hyvinvointi sinulle merkitsee?

 

Aloin tässä vallan pohtimaan hyvinvointia. Lähinnä sitä, että vaikka meillä ihmisillä on enemmän, kuin riittävästi tietoa – tai sitä on nopeasti saatavilla – hyvinvoinnista ja terveistä elämäntavoista, niin tieto ei muunnu teoiksi.

54 % suomalaisista tietää terveet elintavat, mutta eivät toteuta.

Eli mikä tässä on se juttu?

Laiskuus? Mä en tykkää sanasta laiska, siinä on epämotivoiva viba. Sen sijaan ihminen on mukavuudenhaluinen, toki, ja voimavarat & niiden riittävyys on hyvin yksilöllistä.

Ei ole itsekuria? Ei välttämättä niinkään. Olemme nimittäin yksilöitä myös esimerkiksi siinä, miten pystymme vastustamaan herkkujen kiusauksia (kaloripitoisia ruokia). Tämä on useilla syömiskokeilla todettu.

Ei kiinnosta? En usko tähänkään ajatukseen: Suomessa joka vuosi 950 000 ihmistä nimittäin yrittää vakavissaan laihduttaa.

 

Ei osata toteuttaa tai hakea lisätietoa? Ehkä. Tai tietoa vaan on liikaa? Voi olla.

 

Vai puuttuuko meiltä vain konkreettinen ajatus siitä, mitä juuri sinun hyvinvointisi on käytännössä?

 

Ehkä me ei vaan osata kuunnella itseämme?

Jos meiltä puuttuukin konkeettinen suunnitelma ja toteutusidea siitä, miten päästä tavoitteeseen, esim. painonpudotuksessa?

Pari sellaista seikkaa haluan nostaa esille, jotka ovat merkittäviä tekijöitä oman tavoitteesi toteutumisessa.

 

onnistu
Viime perjantaina pidin Arkiruokailun ABC-luennon yritysten hyvinvointipäättäjille. ❤

 

1. HYVINVOINTI ON JATKUVIA VALINTOJA

Ei vaan voi edetä, jos ei tiiä mihin on menossa ja miten sinne kulkee.

Yksi eniten kuulemistani tavoitteista asiakkaiden kanssa jutellessa on se, että ”haluaisin voida paremmin omassa itsessäni, viihtyä enemmän omassa kehossani”.

Vau, upeeta – ihana tavoite. 💓

Seuraavaksi usein kysyn mitä tämä tarkoittaa sinulle?

Seuraavana katsomme onko tavoite realistinen, sillä meillä on taipumus pitää tosi tiuhaan entisestä elämästä kiinni. ”Silloin nuorempana sai syyä mitä vaan”.

Joo, harmi vain kun se meni jo. Se ”silloin nuorempana” on mennyt jo meiltä kaikilta, joten unohdetaan se.

Mihin voit vaikuttaa nyt?

Me ihmiset teemme päivittäin tuhansia erilaisia valintoja. Pelkästään ruokailuun liittyviä valintoja aikuinen ihminen tekee noin 226 päivässä.

Hyvinvointi vaatii sekin jatkuvia valintojen tekemistä ja punnitsemista. Valintoja helpottaa tieto siitä, mihin olet menossa ja miten.

Kolmas asia, mitä kysyn on usein valmennuksissa on, että mitä tapahtuu kun olet tavoitteessasi?

Moni ajattelee, että elämä on superpaljon mutkattomampaa esim. 10 kiloa hoikempana. Tai ”sitkun saan sen kolme-viis kiloa pois, niin voin olla tyytyväinen”.

Mitkä asiat tarkalleen silloin oikeastaan muuttuvat?

 

Nothing changes if nothing changes. Uskotko itseesi?

2. SUUNNITELMALLISUUS

Pistin kerran arjen valintoja koskevan arvonnan pystyyn eräässä blogitekstissäni. Arvontaan osallistui kommentoimalla omat vinkkinsä. Kommenteissa tuli megahyviä vinkkejä teiltä lukijoilta! <3

Yksi vinkki nousi ylitse muiden: suunnitelmallisuus, joka nousi ”onnistumisen avaimeksi” esim. ateriarytmien suhteen. Suunnittelemalla ateriat ja ateriarytmit ne tasaiset ateriarytmit toteutuvat ja onnistuvat!

 

Itsekin liikkuvana ihmisenä ruokailuille on löydettävä aikaa, muutoin homma kostautuu myöhemmin.

Kommenttien mukaan moni konkreettisesti suunnittelee ateriansa edellisenä päivänä tai jopa kokonaiseksi viikoksi, koska yksi tavoite on syödä tasaisesti pitkin päivää.

Huikeeta!

 

Tiedättekö, se on just näin. Suunnitelmallisuutta vaaditaan, jos haluaa jotain konkreettista toteutuvan. Pitää olla plääni. Ensin pitää olla selkeä tavoite, sen jälkeen pitää olla plääni.

 

3. LUO MAHDOLLISUUKSIA, MAHDOLLISTAJIA JA RUTIINEJA

Plääni sisältää myös sen, että luo mahdollisuuksia enemmän, kuin mahdottomuuksia: jos tavoitteesi on lisätä kasvisten syöntiä, niin oikeasti hanki kasviksia kotiin. Jos haluat vähentää makean syöntiä, niin tyhjennä kaapit. Jos haluat lisätä päivittäisiä askelia, niin hyppää aikaisemmalla pysäkillä pois. Jos haluat virkeyttä ja happea, niin kävele korttelin ympäri.

Luo sellaisia jopa naurettavan helppoja rutiineja, jotka ovat niiden helppouden takia toteutettavissa. Laita kännykkään hälytys, pakkaa treenilaukku valmiiksi, jätä auto kauempaan parkkiruutuun, jätä ostamatta bussikortti jne.

 

Tietoiset valinnat auttavat sinua pitämään karttaa ja kompassia käsissäsi.

 

Tottakai elämää tapahtuu eikä kaikki suunnitelmat eivät mene juuri niin, kuin pläänäsit.

Pyri kuitenkin 80-prosenttiseen säännöllisyyteen:

 

Säännöllisyys on päivän sana, esimerkkinä liikunta: on pitkällä aikavälillä parempi harrastaa liikuntaa vaikka sitten
vähemmän ja säännöllisesti, kuin useampi viikko hiivatunmoista tahtia ja määrää. 

 

 

onnistu
Joskus suunnitelmat menee pyllylleen, mutta sitäkin sattuu.

4. PILKO TAVOITTEET PIENIIN OSIIN 

Mitä suurempia tavoitteemme ovat, niin usein sitä pienempi on tsäänssi saavuttaa tavoite kerrasta ja nopeassa tahdissa.

Pilko siis tavoitteesi hyvänkokoisiin suupaloihin. On esimerkiksi aivan eri asia lähteä suorilta käsin tavoittelemaan -30 kilon painonpudotusta, kuin tavoitella sitä -10 kilon etapeissa.

On aivan toista lähteä juoksemaan puskista 10 kilometrin juoksulenkki, kuin paloitella se esim. 3 kilometrin eriin.

On myös eri asia koittaa laittaa elämäntaparemonttia kerralla kuntoon: liikunta, ruoka, mieli, uni, perhe-elämä/parisuhde, työelämä jne., kuin keskittyä näistä yhteen asiaan kerrallaan.

Valitse listan kärjessä oleva asia ja aloita siitä.

 

Viimeisimpänä, muttei vähäisimpänä:

 

Näetkö itsesi tavoitteessasi? Uskotko itseesi?

 

Tälle viikolle haastan sinut pohtimaan omia hyvinvointitavoitteitasi ja valintojasi. Toivottavasti kirjoitukseni toimii siinä pienenä tarkistuslistana. 🙂

 

Kommentoi ajatuksiasi alle tai kysy, jos jokin askarruttaa!

 

Rokkia viikkoa kaikille,
x Kipa

 

 

Edellinen kirjoitukseni:

Tärkein tekijä painonpudotuksessa

 

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTubeBloglovin

*** Instagram: Coachingkira_wellness ***

hyvinvointi

<3

(Visited 1 953 times, 1 visits today)
kira

Instagram: coachingkira Snapchat: kipatiivola **** KTM Auktorisoitu Personal Trainer TrainerLab-kouluttaja Työhyvinvointivalmentaja Elämäntaidon valmentaja Ryhmäliikunnan ohjaaja Yrittäjä Bloggari

4 vastausta artikkeliin “Onnistu tavoitteessasi näiden neljän vinkin avulla”

  1. Kiitos Kira ☺ jälleen kerran motivoivasta, fiksusta ja ihanan positiivisesta kirjoituksesta.

    Olen itse tietyllä tapaa uuden edessä. Kevään ja kesän jälkeen taas palaamassa salile. Pitkä tauko on tehnyt tehtävänsä, hyvässä ja pahassa. Kunto on heikko ja ulkomuoto kertoo, että salitaukoa on ollut useampi kuukausi. Useamman vuoden liikuin säännöllisesti, mutta viime keväänä päätin että kroppa ja varsinkin pää tarvitsee nyt taukoa. Suurin syy oli ahmimishäiriöstä ja jonkinlaisesta uupumuksesta toipuminen.
    Ne asiat ovat nyt suurelta osin tasapainossa, ja voin paljon paremmin kuin vaikka vuosi sitten.

    Nyt haasteena ja tavoitteena on päästä kiinni taas säännölliseen liikkumiseen. Ja tietenkin syödä terveesti. Olen myös harkinnut pt. hankkimista omalta saliltani. Jos sillä tavalla pääsisin uuteen alkuun. Ja nyt voin pohtia omia tavoitteita myös noiden neuvojesi mukaan.

    Iso Kiitos. Ihanaa ja energistä syksyä sinulle. 🙂

    • Ihana sua, Tiina! Kiitos kommentistasi ja piristävästä palautteestasi! <3 Olen todella onnellinen, jos teksti toimii! 🙂

      Vau. Olet ollut todella rohkea, kun olet ottanut tauon: se ei varmasti ole ollut helppoa,mutta nyt sulla on vakaampi ja vahvempi pohja lähteä kohti syksyä ja seuraavaa vuotta. Hienosti tehty! <3 On ihan eri asia saada kaikkeen hieman etäisyyttä ja päästä irti ahmimishäiriön otteesta: olet todella ollut urhea, oikeesti.

      Luota siihen, että liikkuminen tulee arkeen. Se tulee pikkuhiljaa, ilon ja nautinnon kautta. Pakottamalla se piiloutuu. PT:n hankkiminen on hyvä idea, koska pääset hieman pallottelemaan ajatuksiasi ja homma ei ainakaan tyssää siihen, ettet ole varma teetkö oikein. Alkupolku on hyvä kulkea jonkun kanssa, niin saat vauhtia matkaan. Loppumatkan selviät saletisti kyllä!

      Ihanaa syksyä ja viikkoa sinulle – ennen kaikkea hyvä oloa 🙂

      x Kipa

  2. Hyvä kirjoitus. Itse olen viime vuoden puolella aloittanut varmaan hmmm 11 kertaa laihdutuksen. Pisin aika dieetillä oli 18 päivää sitten repsahdin. Seuraavat kestivät max 4 päivää. Nyt en edes viitsi aloittaa kun tiedän etten kuitenkaan onnistu. Ylipainoa varmaan jo 30kg.

    • Kiitos kommentistasi! <3 Vaikka olet aloittanut laihdutuksen useamman kerran, niin jokaisella kerralla sinulle on jäänyt hieman oppia mieleesi. Auttaisikohan, jos luopuisit dieettiajattelusta ja ajattelisit asiaa pitkän aikavälin tavoitteena? Usko itseesi, kyllä sinä onnistut, mutta koko tavoitetta ei kannata puristaa liian tiukkaan aikatauluun ja suuriin vaatimuksiin. <3

      Ihanaa kevättä!
      x Kipa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 23
Tykkää jutusta