Onko mahdollista kiinteytyä/laihtua punnitsematta ruokia?

FF SNAPPI | MUN VIIKKO

Kiitos kaikille tähän mennessä viestitelleille. On ollut kivaa ja tosi hassua, että nyt on jo keskiviikko. Snappailyt FF snapissa alkaa olla siis jo puolivälissä.

Jatkossa muuten mut löytää aktiivisena Instagramista: coachingkira, jonne päivittelen tämän viikon jälkeen My Storya taas aktiivisemmin. <3

TULI KYSYMYS tiistaina: onko mahdollista kiinteytyä/laihduttaa ilman, että punnitsee kaikkia ruokia?

Hyvä kysymys! On.

 

elämäntapa

ELÄMÄNTAPA | SINUN EI TARVITSE PUNNITA RUOKIASI

On hyvä muistaa, että ruokien punnitseminen ja niiden supertarkkailu on yhä fitness-buumin jälkimaininkeja. Aikoinaan Fitfarm kun rupesi myymään valmennuksiaan verkossa, niin tilanne vaati annosten punnistemista ja ruokamäärien huimaa rajoittamista.

Cashew-pähkinöitä laskettiin mahtuvan tyyliin 6 kappaletta 20 grammaan, kanasuikaleet viskattiin vaa’alta pannulle tilkalla oliiviöljyä, maitorahkaa vedettiin (Ehrmannia tottakai, koska vähäkalorisin) Valion sokerittomalla mehukeitolla.

Ja vissiin vedetään yhä – viisaammat täsmentäkööt.

On myös syytä muistaa, että kyseessä on dieetti.

Kyseessä ei siis ole elämäntapa, jota noudatetaan seuraavat vähintään 10 vuotta.

Muista aina kysyä itseltäsi, kun johonkin ryhdyt, että ”näenkö itseni tekemässä tätä vielä 10 vuoden päästä”?

Jos vastaus on ei, niin älä silloin ryhdy siihen. <3

 

elämäntapa

 

ELÄMÄNTAPA | MIKÄ ON TARKOITUKSENMUKAISTA?

Kerroinkin snapissa miksi rukien puntaroiminen ei yleensä pitkällä aikavälillä skulaa. Se on jo itsessään siksi, että sillä rajoitetaan syömistä.

Ihmisen aivot pyrkivät pois epämukavasta, ei kivasta jne. etsien asioita, jotka tuottavat mielihyvää. Rajoitukset, kiellot ja säännöt harvoin sitä tuottaa.

Painonpudotus/kiinteytys/laihdutus on siis tarkoituksenmukaista hakea kantavan voiman kautta, ja se on oma sisäinen motivaatiosi. (Lue myös: Motivaatio hukassa | Mistä löytää se?)

Tarkoituksenmukaista ei ole elää #fitnesslaiffii tai #fitnesselämäntapana. Oikeesti, ei ole.

Se on kiva harrastus on-off -ihmisille, jotka kaipaavat järjestystä elämäänsä ja saavat sitä kontrollin kautta. Terveyden kanssa fitness-kisaamisella ei ole mitään tekemistä – siinä mennään kehonmuokkaus edellä.

 

 

elämäntapa

 

Keho on ulkoinen väline, jota muokataan ja mieli renki, joka hallitsee.

Ja joo – sen se vaatii, jos kisaamaan menee, että pääkoppa kestää himot, dropit, itkun, potkun, raivarin, epätoivon, nälän, unenpuutteen, uupumuksen ja silleen.

Mutta ystävä hyvä, me muut kuin fitness-kisaajat emme ole menossa kisaamaan.

Tiedän mitä kisakondis vaatii. Olen vetänyt minäkin itseni kuivaksi. Parikin kertaa. Ja sitten oltiinkin taas kropan kanssa ongelmissa. Kyllä minäkin punnitsin ruokiani ja rajoitin jopa purkansyöntiä (kalorit, iik!).

Kisoihin en ole mennyt – tein sen ihan huvin ja kovan pääkopan vuoksi. Enkä ole menossa, koska #inhimillinenote

Se ei yksinkertaisesti ole tarkoituksenmukaista. Sen sijaan, mikä on tarkoituksenmukaista on toimiva keho. Tasapaino treenin ja levon suhteen. Mieli balanssissa, ilman mitään päänsisäistä kuplaa.

Ja se, että voit taputtaa itseäsi olkapäälle hyväksyen omat kaikki puutteesi ja olla vaatimatta itseltäsi koko ajan enemmän.

 

elämäntapa

 

ELÄMÄNTAPA | SISÄLÄHTÖISIÄ VALINTOJA

Sinä itse olet itsesi paras asiantuntija. Kun sinun sisäinen motivaatiosi – eli se perimmäinen syy, tunnetila, jossa haluat tavoitteessasi olla, on sinulle selvillä valintasi tulevat kuin itsestään.

Sinun ei tarvitse punnita ruokia, koska teet automaattisesti sen valinnan, että valitset tavoitteesi mukaisesti. Kysy itseltäsi aina ensimmäisenä: mikä on tavoitteeni?

Sitten täsmennä se: miltä sinusta tuntuu tavoitteessasi? Miten puhut itsestäsi? Millainen olet ja miten puhut muista ihmisistä? Miten puhut itsestäsi?

Painonpudotus itsessään on heiveröinen tavoite, sillä se on ulkoinen tavoite.

Unohda siis keittiövaaka ja ruokien punnitseminen: keskity olennaiseen eli siihen, millainen olet tavoitteessasi. Älä siihen, että painon täytyy pudota.

 

Hyviä vointeja kaikille! Osallistuitteko muuten jo Questbar-arvontaan Vol. 3? 🙂

 

x Kipa

 

Edellinen kirjoitukseni:

Nopea kotitreeni – tarvitset vain villasukat!

 

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTube – Bloglovin

*** Instagram: Coachingkira ***

lihava pt

<3

(Visited 1 274 times, 1 visits today)
kira

Instagram: coachingkira Snapchat: kipatiivola **** KTM Auktorisoitu Personal Trainer TrainerLab-kouluttaja Työhyvinvointivalmentaja Elämäntaidon valmentaja Ryhmäliikunnan ohjaaja Yrittäjä Bloggari

2 vastausta artikkeliin “Onko mahdollista kiinteytyä/laihtua punnitsematta ruokia?”

  1. Siis minäkin olen monesti ihmetellyt tavisten tarvetta ruokien gramman tarkalle punnitsemiselle. Tulokset harvoin pysyvät dieettivaiheen loputtua, ja moni vetää dieettinsä liian tiukaksi ja siitä seuraakin sitten aineenvaihdunnan ongelmia. Kannattavampaa ihan näin minunkin järjelläni olisi keskittyä niihin elämäntapamuutoksiin ja sellaisiin muutoksiin ruokavaliossa mitä oikeasti pystyy noudattamaan pitkään. Ei mitään itsekurin varassa roikkumista. :/

    http://blogit.kauneusjaterveys.fi/pilketta

    • Moikka!

      Sepä. Punnitseminen ei loppupeleissä ole kauaskantoista puuhaa, sillä sitä ei voi tehdä 10 vuotta putkeen: tulee satavarmasti päiviä, jolloin punnitseminen syystä tai toisesta jää ja siten saattaa jopa katketa -> homma alkaa alusta tai päättyy vähän, kuin seinään. 🙂

      x Kipa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 15
Tykkää jutusta