Nälkä | Miksi pussikeittodieetit eivät toimi?

”NÄLKÄ, MIKÄ IHANA TEKOSYY”

Oletko koskaan kokeillu pussikeitodiettejä? Mitä olet mieltä – mikä toimi ja mikä ei? Lähteekö niillä nälkä ja kuinka pitkäksi aikaa?

Mitä nälkä oikeastaan on? Entä miten voit parhaiten vaikuttaa kylläisyyden tunteeseesi?

Entä miksi pusikeittodieetit eivät pitkällä aikavälillä toimi?

Jos tämäntyyppiset kysymykset pohdituttaa, niin lue eteenpäin!

 

nälkä
Viisi tärkeää periaatetta. Copyright meitsi. 🙂

 

Jan Chohzen Bays on kirjoittanut teoksen Tietoinen Syöminen (Viisas Elämä). Hänen mukaansa nälästä voi erotella ainakin seitsemän eri muotoa.

Tunnistatko itsestäsi jotain tiettyä nälkää, joka toistuisi? Vai onko nälkä sinulla usein todellista nälkää, eli kehon nälkää reaktiona verensokerin laskuun?

Seuraavaksi avataan vähän nälkää.

 

NÄLKÄ | TIETOINEN SYÖMINEN JA IHMISEN SEITSEMÄN NÄLKÄÄ

 

1. SILMÄN NÄLKÄ

Ruoan näkeminen herättää halun syödä.

 

2. SUUN NÄLKÄ

Tekee mieli syödä jotain koostumusta tai makua.

 

3. NENÄN NÄLKÄ

Ruoan tuoksu saa nälän heräämään.

 

4. VATSAN KURNIMINEN

Voi kertoa nälästä, mutta voi aiheutua myös stressistä.

 

5. KEHON NÄLKÄ

Todellista nälkää, jossa kehon soluista on loppumassa energia ja verensokeri on laskussa.

 

6. MIELEN NÄLKÄ

Saa syömään, koska omat opitut tavat tai kohteliaisuus vaativat sitä.

 

7. SYDÄMEN NÄLKÄ

Syödään tunnetiloihin tai esimerkiksi koska on tylsää.

 

Mitä ajatuksia sinussa herätti seitsemän eri nälkää? Bongaatko omasi? 😉 Itselläni on eniten varmaankin silmän nälkää: alkaa tehdä heti mieli jotain hyvää, kun sellaista näkee tai näkee jonkun toisen syövän. Tuoksut ja hajut eivät niinkään, vaan olen itse hyvin visuaalinen. Siksi passaan yleensä kokki- ja leivontaohjelmat – ei tule mielitekoja lähteä kesken ohjelman kauppaan! 😀

Ei vaan, fakta vaan on se, etten jaksa katsoa kyseisiä ohjelmia – olen telkkarin eteen vähän liian levoton. 😛

 

nälkä

 

MIKSI ON TÄRKEÄÄ TIEDOSTAA MIKÄ NÄLKÄ ON KYSEESSÄ?

Tätä teen asiakkaideni kanssa paljon silloin, kun harjoittelemme tietoista syömistä. Syöminen on nykyään helposti sellainen, jota lykkäämme tai skippaamme, koska on jotain muuta ”tärkeämpää”.

Tai sitten kiellämme tai rajoitamme itseltämme jotain, sillä meillä on ajatus jostain ruoka-aineesta hyvänä ja toisesta pahana.

Lisäksi kuka on huomannut joskus käyvän myös niin, että syötkin turruttaen tai peittääksesi jotain tunnetta?

Näin käy todella usein silloin, kun syömme jotain ”kiellettyä”, esimerkkinä suklaalevy. Sitä syö pari palaa ihan chillisti, kunnes alkaa tehdä mieli syödä levystä enemmän. Sillä emmehän halua jättää siitä enää huomiselle.

Syömme ikäänkuin hotkaisten suklaan nopeasti, jottemme kohtaa sitä tunnetilaa, jonka suklaan syöminen meissä herättää (usein häpeää, epäonnistumista, huonoa omaatuntoa jne.).

Harmillisinta siinä on se, että joudumme tunteidemme kanssa kasvokkain heti suklaan loppumisen jälkeen. Ja sitten…noh, morkkishan se siellä – kukkuu!

”Kaikki pilalla. Tiesin, etten pysty! Arvasin!”

Pettymys ja itsensä ruotiminen alkaa.

 

…kuulostaako tutulta, käsi ylös?

 

Näin ei tietenkään käy kaikilla eikä edes joka kerta. Mutta helposti näin käy silloin, kun olemme irrallamme sellaisesta toiminnasta, jota kutsutaan syömiseksi.

Syömiseen kannattaakin liittää aistit. Kun syömme kyse ei ole vain mausta. Kyse on myös tuoksusta, silmän ruoasta ja suutuntumasta.

Kun käytät kaikkia aistejasi (kuulo muuten liittyy usein siihen, että taustalla ei ole hälinää tai virikkeitä, vaan voit rahoittua ruokailutilanteeseen) tulet nopeammin kylläiseksi.

Tulet kylläiseksi nopeammin, sillä tiedostat syöväsi ja tiedostat syömäsi ruoan kaikki elementit.

 

nälkä

 

DIEETIT | MIKSI PIKAKONSTIT EIVÄT TOIMI?

Pussikeittodieetit, mehudieetit, pelkkä keittoruokadieetti tai smoothie…miksi kyseiset pikakuurit eivät toimi – pitkällä aikavälillä?

Syynä on yksinkertaisesti purukalustosi ja tarve sen käyttämiseen.

Yksi tärkeä tekijä nälän ja kylläisyyden säätelyssä on pureskelu. Tulet enemmän ja varmemmin kylläiseksi, kun pureskelet ruokasi. Pureskelun puuttumisen lisäksi juomat tai nestemäiset ruoat tuovat heikosti kylläisyyttä siitä syystä, että niiden  suussa viettämä aika on lyhyt.

Aika usein saan viestejä ihmisiltä Instassa (seuraa meikää: coachingkira) tai Facebookissa (Coachingkira – Terveysblogi.fi) esim. siitä, että mitä tehdä kipeänä, kun ei voi syödä kiinteää ruokaa? Kylläisyyttä kun on hankala saavuttaa ja ”koko ajan tekee mieli jotain”.

 

nälkä
Esimerkiksi pähkinät auttavat kylläisyyden tunteeseen ja ehkäisevät nälkää, sillä ne ovat täynnä hyviä rasvoja, proteiinia, vitamiineja ja mineraaleja. (Kuva: Veera Kurittu)

 

NÄLKÄ | MITÄ ON KYLLÄISYYS?

Kylläisyyttä on kahdenlaista:

  • Ateriakylläisyys eli kyllääntyminen, joka saa sinut lopettamaan syömisen aterialla
  • Aterioiden välillä vallitseva kylläisyys, joka on uuden aterian aloittamisen estävä tila

Kylläisyyden kehittyminen alkaa syödessä silloin, kun ruokaa pureskellaan suussa. Kun pureskelemme aivoihin kulkeutuu hermostollisia kylläisyysviestejä.

Suun jälkeen seuraava kylläisyyttä kohentava paikka on mahalaukku. On väliä sillä mitä syöt, koska kylläisyyden voimakkuuteen ja kestoon vaikuttaa muun muassa se kauanko ruoka viipyy mahalaukussa ja ohutsuolessa.

Lämpö on yksi tekijä, joka tuottaa kylläisyyttä: siksi saatat olla henkilö, joka tarvitsee päivittäin lämpimän ruoan. Lämmin ruoka voi tuoda kylmää ruokaa nopeammin kylläisemmän olon. Esimerkiksi kuumeisena ei siksi ruoka välttämättä maistu.

Lämpö on myös syy siihen, miksi proteiini pitää hyvin nälkää, sillä niiden käsittely ruoansulatusjärjestelmässä tuottaa lämpöä.

Kylläisyyteen vaikuttaa myös kehosi energiatasapaino: tulet helpommin kylläisiksi silloin, kun kehollasi ei ole energiavajetta.

 

NÄLKÄ | MILLÄ NÄLKÄ SITTEN LÄHTEE?

Nälkä ja näläntunne on toki yksilöllisiä ja tärkeintä on oppia syömään riittävästi ja monipuolisesti ja toki energiatasapaino säilyttäen.

Arkiaktiivisuutesi ja elämämrytmisi määrittelee myös paljon. Muutamia yleisiä pointteja voi kuitenkin nostaa esiin:

 

  • Syö säännöllisesti, tasapainoisesti ja monipuolisesti
  • Vältä liiallista/liian nopeaa energiavajetta
  • Syö lämmin ruoka 1-2 kertaa päivässä
  • Käytä syömiseen aikaa, syö kiireettä, pureskele ruokasi huolella ja keskity ruokailuun
  • Vältä rajoittavaa suhdetta ruokaan: sallivuus ja rentous tuovat pitkällä aikavälillä antoisempia tuloksia – luota itseesi ja kehoosi syömisten suhteen, koska ihminen on itsensä paras asiantuntija
  • Nuku riittävät yöunet, sillä univaje heikentää kylläisyyssignaaleja

 

Päästäänkö näillä eväillä eteenpäin, mitä olette mieltä? 🙂 Jos teille tulee kysymyksiä aiheesta, niin kysykää toki – kommentteja kehiin kans!

 

Mukavaa viikkoa kaikille!

x Kipa

 

LUE MYÖS:

Kuntosali ei ole mun juttu – pitääkö sinne silti mennä?

 

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTube – Bloglovin

 

*** Instagram: Coachingkira ***

instagram

<3

(Visited 1 714 times, 1 visits today)
kira

Instagram: coachingkira Snapchat: kipatiivola **** KTM Auktorisoitu Personal Trainer TrainerLab-kouluttaja Työhyvinvointivalmentaja Elämäntaidon valmentaja Ryhmäliikunnan ohjaaja Yrittäjä Bloggari

2 vastausta artikkeliin “Nälkä | Miksi pussikeittodieetit eivät toimi?”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 19
Tykkää jutusta