Motivaatio hukassa | Mistä löytää se?

MOTIVAATIO – HUHUU, MISSÄ OLET!

Motivaatiosta mielenkiintoista tekee se, että välillä sitä pistää porskuttamaan älyttömän motivoituneena ja yhdessä hetkessä se saattaa piiloutua johonkin. Miten siis pysyä motivoituneena?

 

Mä sitten rakastan puhua motivaatiosta! Olisi kiva joskus osallistua jollekin motivaatioluennolle. Kerran eräs kundi piti sellaisen samaan aikaan oman uniluentoni kanssa viereisessä salissa ja sieltä aika ajoin kuului jäätävä karjahtelu. Tulin uteliaaksi. 😀

Motivaatio on yksi lempiaiheitani palautumisen, itsensä kuuntelun ja läsnäolon jalon taidon ohella. 🙂 Olen siitä kirjoittanut myös tämän vuoden Uniikki-lehteen, joskin aihe koski motivoitumista juuri liikuntaan.

 

motivaatio

 

MOTIVAATIO | TAVOITTEESI MIELESSÄSI

Oletko miettinyt, mikä oikeastaan on tavoitteesi? Konkretisoinut sen? Jos ei ole tavoitetta, ei tule toimintaa.

Ilman tavoitetta kulkeminen on vähän sama, kuin vain hyppäisi autoon ja lähtisi ajelemaan päättämättä mihin sitä ajaisi. Jos ei päätä mihin ajaa ei voi suunnitella ajoreittiä – sama omien tavoitteiden saavuttamisessa.

Lähtökohtaisesti mieti siis aina mikä on sinun oma tavoitteesi: miksi haluat tehdä jotain. Mikä on toimintasi ajuri?

Kyllä sitä me kaikki aina välillä joudumme taistelemaan esimerkiksi väsymystä, ketutusta tai ei vaan huvita -moodia vastaan. Mikä loppu peleissä on se tekijä, joka saa sinut toimimaan?

Ja nyt siis ei puhuta tilanteesta, jossa jätetään kehon signaalit kuuntelematta: oikeasti väsyneenä pitää levätä, seikka on saletti (#inhimillinenote).

Mutta jos sinulla on kunnon kohotus -tavoite, niin treeneissä on käytävä säännöllisesti. Jos haluat lisätä unen määrää, niin on mentävä aikaisemmin nukkumaan. Jos sinulla on painonpudotustavoite, niin syömisissä on syytä olla johdonmukaisuutta, säännöllisyyttä ja tervettä sisältöä.

 

 

motivaatio

 

Vuoden alusta itselläni putosi ohjaamieni jumppien tuntimäärät noin 10 tunnilla, minulla on ollut eri tavalla aikaa panostaa itseeni ja kehoni hyvinvointiin.

11 vuotta on pitkä aika antaa kehonsa ns. toisia varten. Ja ei, ei tule kuuloonkaan, että itse tunnilla tekisin kevyemmin! 😉 Sitäpaitsi tilanne imaisee aina mukaansa ja homma lähtee helposti lapasesta. 😀

Tilanne on siinä mielessä eri, että itselläni on mahdollisuus valita treenejäni enemmän fiilispohjalta. Toisaalta minulla on mahdollisuus olla menemättä höntyilemään ja todella levätä ollessani väsynyt.

Miten tämä liittyy motivaatioon? Siten, että minulla on ollut myös tilaa tutkailla omaa motivaatiotani. Oma tavoitteeni on tehdä liikunnasta vapaavalintaisempaa: voin mennä tai olla menemättä. Tai voinkin valita tehotreenin sijaan joogaa.

 

 

MOTIVAATIO | MENETKÖ TAVOITETTASI KOHTI VAI SIITÄ POIS PÄIN?

Tää on tosi hyvä kysymys kysyä itseltäsi aika ajoin – eritysesti aikoina, kun motivaatio on hukassa. Valinnat, joita teet nyt vievät sinua joko tavoitettasi kohti tai siitä kauemmas.

Siksi on niin tärkeää kirkastaa itsellesi, mitä todella haluat. Näin voit tehdä valintoja eikä sinunu tarvitse rajoittaa tai kieltää mitään. Vaan nimenomaan valitset: ownaat siis oman projektisi! <3

Tämän hetken valintasi luovat tulevaa.

Alla on eräs motivaatioharjoitus, jonka haluan teille jakaa. Testaa ja kerro miltä tuntui!

 

motivaatio

MOTIVAATIOHARJOITUS 

Parasta olisi, jos kirjoitat seuraavan harjoituksen paperille.

Motivaatio – kirjoitusharjoitus
– Mitä motivaatio sinulle merkitsee?
– Milloin olet ollut motivoitunut ja miksi?
– Mikä sinua motivoi nyt?

Peilaa juuri kirjoittamaasi ja pohdi:
– Mikä on tavoitteesi?
– Mikä sinulle on tärkeää?

Mieti seuraavaksi kahta tilannetta:

Tilanne 1, jossa et ole lainkaan motivoitunut saavuttamaan tavoitettasi ja itsellesi tärkeitä asioita elämässä.

– Miten käyttäydyt?
– Miten ajattelet?
– Miten suhtaudut muihin ihmisiin ja maailmaan?
– Miten suhtaudut itseesi?

 

Tilanne 2, jossa olet erittäin motivoitunut saavuttamaan tavoitteesi ja itsellesi tärkeitä asioita elämässä.

– Miten käyttäydyt?
– Miten ajattelet?
– Miten suhtaudut muihin ihmisiin ja maailmaan?
– Miten suhtaudut itseesi?

 

motivaatio

 

Mitä ajatuksia harjoitus herätti? Mikä sinua motivoi? Olisi kiva kuulla ajatuksia aiheesta!

 

Motivaatiota viikkoosi,
x Kipa

 

LUE MYÖS:

5 helppoa ohjetta, joilla saavuttaa hyvä fiilis päivittäin

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTube – Bloglovin

 

*** Instagram: Coachingkira ***

instagram

<3

(Visited 1 217 times, 1 visits today)
kira

Instagram: coachingkira Snapchat: kipatiivola **** KTM Auktorisoitu Personal Trainer TrainerLab-kouluttaja Työhyvinvointivalmentaja Elämäntaidon valmentaja Ryhmäliikunnan ohjaaja Yrittäjä Bloggari

6 vastausta artikkeliin “Motivaatio hukassa | Mistä löytää se?”

  1. Itselläni on nyt hetken aikaa ollut ilmassa pientä motivaation puutetta ja ehkä myös jonkinlaista väsymystä.
    Harrastan crossfitiä ja liityin (salilla, jossa käyn) ryhmään, johon kuuluu ohjelmointi tavoitteena kisailla ko. lajissa.
    Asun 65km päästä salilta enkä siis pääse joka kerta harjoituksiin vaan pyrin tekemään itsenäisesti omalla paikkakunnalla, mutta täällä ei ole sellaista salia saatika kaikkia välineistöä, jotta pystyisin ohjelmoinnin harjoituksia tekemään. Tämän olen huomannut syövän motivaatiota kun mietin, etten voi tehdä tuota tai tuota harjoitusta kun ei ole sitä ja sitä.
    Olen miettinyt oman pienen tilan vuokraamista, johon voisin ostaa välineistöä ja samalla pitää myös ohjattuja tunteja siellä (olen personal trainer) mutta se taas vaatii jonkun verran rahaa.
    Olen jotenkin turhautunut tilanteeseen etten pysty treenaamaan siten miten ”pitäisi” ja kieltämättä välillä ärsyttää tehdä jotain muuta kuin mitä ohjelmassa sanotaan.

    • Viimeiseen lauseeseen oli tullut pieni ajatusvirhe! 😀
      Eli välillä ärsyttää kun haluais joskus tehdä jotain muuta kuin mitä ohjelmoinnissa sanotaan.

    • Moikka Jaana! Oiskohan se sitten tuo väsymys, joka aiheuttaa motivaation puutetta?! Oletko miten saanut nyt levättyä tai ylipäätään onko sulla ollut ihan puhdasta luppoaikaa? Itse huomaan, että pipåa kiristää julmetusti, jos ei pitkään aikaan ole saanut vaan olla. Silleen, että ei ole mitään mitä tekisi. 🙂

      Vau, toihan ois kyllä aika magee, jos vuokraisit omaa tilaa. Ja toihan voi olla vaikka jossain vaiheessa myöhemmin. Kun saat pläänättyä vähän, että minkälaisia esimerkiksi ohjatut olisi. Tietää sitten saako kulut katettua. Tai oisko paikkakunnalla joku, jonka kanssa voisi yhdessä vuokrata?

      Ymmärrän täysin, kyllähän se turhauttaa. 🙁

      • Kieltämättä sellaista luppoaikaa ei ole ollut ties koska! 😮
        Omaan hyvät unenlahjat, mutta nyt on monena yönä monen kuukauden ajan päässä vain vilissyt, kun on mennyt sänkyyn pötköttämään ja odottamaan, että uni tulee. Käyn siis aivan ylikierroksilla.
        Huomaan sanoavani ”joo” kaikille yhteistyö – ja muillekin työjutuille ja tässä sitä sitten ollaan 😀 Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis 😀
        Olen ehkä myös jollakin tavalla työnarkomaani tai sellainen ajattelutapa on perua varmaankin kotoa, että yrittäjällä ei ole lomaa ja silloin taotaan kun rauta on kuumaa. (Isäni on yrittäjä).

        • On niin vaikeaa kitkeä itsestään tekevää luonnetta, jos ja kun se tulee verissä. Teillä on varmaan nostettu aika pienestä pitäen sullekin työn arvo korkeaksi? Vähän sama, kuin meillä. Työ on aina nro 1. 😉 Ei siinä muuten mitään, mutta ei on tosissaan vaikea sana. Kirjoitin muuten tostakin aiheesta. 😀 Ei pakko lukea, mutta jos auttaisi sanomaan enemmän ei:

          http://coachingkira.fitfashion.fi/enemman-omaa-aikaa-kuinka-sanoa-ei/

          🙂

          Itseoppineena valelääkärinä sanoisin, että sua vaivaa oman ajan puute ja siten alipalautuminen. Jos luppoaikaa ei ole ollut mies muistiin, niin keho alkaa ottamaan sitä. Yleensä oireena on väsymys, joka jossain vaiheessa ”pakottaa” hiljentämään. <3

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 5
Tykkää jutusta