Miten selätetään säästöliekki?

FF SNAPCHAT | MUN VIIKKO

Tällä viikolla on mun FF-snäppivuoro (vai onko se muuten snappivuoro?! 😀 ) ja NYT ANTAKAA PAUKKUA KYSYMYKSIÄ! 🙂

Tuli tänään hyvä kysymys säästöliekistä: miten selättää sitkeä säästöliekki? Vaikka vastasin kysymykseen snapissa, niin puran vielä vastauksen tänne. Jos et vielä seuraa FitFashionin snäppiä, niin käy viikolla piipahtamassa: Fitfashionfi !

Ei ole tyhmiä kysymyksiä – ja tulee viisaita vastauksia! (not xD )

Kandee myös paikallistaa mut Instagramista: coachingkira – olen siellä aktiivisempi My Storyssa, kuin omassa snapissani. 🙂

 

säästöliekki

MIKSI SÄÄSTÖLIEKKI SYNTYY?

Säästöliekki on terminä vähän kiistelty aihe alalla, ja osa alan asiantuntijoista on sitä mieltä, että ei sellaista edes ole, kuin ”säästöliekki”.

Miksi näin? Koska käytännössä katsoen hommanhan (painon putoamisen) ylipäätään pitäisi mennä kaavalla: kun kulutus on korkeampi kuin energiansaanti => paino laskee.

Tämä ei kuitenkaan ole aina niin yksioikoista.

Kun energiansaantia vähennetään isolla kädellä, niin hyvin usein keho alkaa purkaa aktiivista kudosta, eli lihasmassaa. Tämä siksi, että passiivinen kudos, rasvakudos, on hätävara ja keho kajoaa siihen mielellään vasta sitten, kun on oikeasti ”hätä” eli energiavajeessa.

Säästöliekille on siis syynsä. Mitä säästöliekki elimistössä tekee on mm. hidastaa elintoimintoja (mm. syke laskee) ja vähentää kehon lämmöntuottoa.

 

säästöliekki

 

Mutta miksi säästöliekki siis syntyy on yksinkertaisesti liian niukka energiansaanti.

Syöt siis liian vähän kehon tarpeisiin nähden.

Toinen miksi se usein syntyy on se, että liikut liikaa ja syöt liian vähän kehosi tarpeisiin nähden. Eli aina automaattisesti et laihdu vain liikkumalla enemmän.

Miksi sitten joillakin edellinen kikka tuntuu toimivan? Koska olemme yksilöitä: toisilla ihmisillä tämä näppärä eloonjäämistoiminto on herkempi, kuin toisilla.

Ei se elämä kyllä reilua ole! 😀 😀

 

 

säästöliekki

MITÄ SÄÄSTÖLIEKISSÄ TAPAHTUU?

Säästöliekissä siis keho sopeuttaa lämmöntuotantoaan, jolloin automaattisesti usein esim. arkinen liikkuminen ja aktiivisuus vähenee.

Tämä käytännössä näkyy siinä, että ihminen hieman passivoituu. Toisaalta tämä näkyy siinä, että esim. treeni ei kulje, keho väsyy nopeammin. Väsymme myös nopeammin vaikka portaissa, liikumme paikasta toiseen mieluummin julkisilla, kuin pyörällä tai väsyneenä valitsemme hissin – vaikka normaalisti kulkisimme portaita.

Pitkällä aikavälillä kaikki tämä voi näkyä pienenä painon nousuna tai junnaamisena.

Toinen miksi paino voi juurikin nousta tai vähintään junnata paikoillaan on lihasmassan väheneminen. Tämä näkyy lähinnä siinä, että kehon perusaineenvaihdunta pienenee lihasmassan vähentyessä.

Kulutat siis levossa vähemmän, kuin ennen.

Lisäksi tämä näkyy siinä, että rasvakudoksen palaminen hidastuu. Elimistöön siis kertyy helpommin rasvaa tai ainakaan se ei pala.

 

säästöliekki

 

MILLÄ SÄÄSTÖLIEKKI SITTEN SELÄTETÄÄN?

Yksinkertaisesti syömällä enemmän. Toisaalta jos olet superaktiivinen ja liikut ihan sikana, niin liikkumalla vähemmän. Tai vähintään muokkaamalla treenikuormitusta. Aina ei voi eikä tarvitse vedellä kovaa ja korkealta.

Sille ei itseasiassa ole minkään sortin tarvetta eikä terveydellistä perustetta.

On erittäin tärkeää ja kokonaiskuormituksen ja -rasituksen kantilta olennaista rytmittää treeniä. Palauttavia jaksoja on oltava mukana, muutoin pitkällä aikavälillä tulee haasteita.

Olen kirjoittanut muuten aikaisemmin siitä, miten painon nostaminen tehdään terveellisesti. Tsekkaa kirjoitus täältä.

Vaikka säästöliekissä ei varsinaisesti ole kyse painon nostamisesta on keino silti sama: miten lisätä energiansaantia terveellisesti ja maltillisesti.

Lisää alussa vaikka jokin näistä: pari hedelmää, kourallinen pähkinöitä, 2 viipaletta leipää leikkeleillä, puuroannos, proteiinishake, maitorahka (purkillinen) marjoilla, proteiinipatukka tms. parin viikon ajan.

Sen jälkeen lisää vielä joku ylläolevista tai joku oma juttusi ja säilytä ruokavaliossasi 2-3 viikkoa.

 

säästöliekki

 

Jos ei mitään ala tapahtumaan, lisää vielä kerran ja pidä 2 viikkoa. Tsekkkaa mitä tapahtuu.

Ja huom! Nyt älä anna mielen tehdä tepposiaan ja pelästyttää sinua, jos alussa paino vähän nousee.

Joidenkin henkilöiden kohdalla se kuuluu asiaan, ja osa painosta saattaa tulla puhtaan nesteen muodossa. Homma tasoittuu siitä kyllä: anna keholle aikaa sopeutua ja lähteä polttamaan rasvaa.

Kun ruokailut ja liikunta ovat hyvällä mallilla (sopivat yhteen kehosi tarpeiden kanssa) ottaa vähintään kuukauden, ennen kuin mitään pientäkään alkaa tapahtua. Ja silloinkaan ei mitään maata mullistavaa ole näkyvissä hetitässäjanyt.

Kiire kannattaa siis unohtaa. <3

Sen sijaan muistuta itseäsi siitä, miksi tämän teet. Teet sen, jotta saat tämän hetkisen tilanteen tilalle paremman olon ja toimivamman kehon.

Mieti sitä tunnetta, mikä sinulla on tavoitteessasi ja anna sen kantaa! 🙂

 

 

Kysy, jos jokin askarruttaa – nähdään Snapissa!
x Kipa

 

PS: Luvattu Questbar-arvonta 3/4 ja parhaimpien vedenjuontivinkkien jako menossa täällä!

PPS: Snappi on aika täynnä Bosse-toilailuja. 😀

 

 

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTube – Bloglovin

*** Instagram: Coachingkira ***

lihava pt

<3

 

(Visited 2 223 times, 1 visits today)
kira

Instagram: coachingkira Snapchat: kipatiivola **** KTM Auktorisoitu Personal Trainer TrainerLab-kouluttaja Työhyvinvointivalmentaja Elämäntaidon valmentaja Ryhmäliikunnan ohjaaja Yrittäjä Bloggari

2 vastausta artikkeliin “Miten selätetään säästöliekki?”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 9
Tykkää jutusta