Miten löytää kadonnut motivaatio?

MOTIVAATIO – HUHUU, MISSÄ OLET!

Välillä sitä pistää menemään ennen näkemättömällä draivilla ja yhtäccii motivaatio on hukassa – miksi näin? 

Miten pysyä motivoituneena?

 

Kirjoitan asiantuntijakommentteja silloin tällöin mm. Yliopiston Apteekin Uniikki-lehteen ja yksi sinne kirjoittamistani lempiaiheista on motivaatio. 

 

motivaatio

 

KAIKKI LÄHTEE TAVOITTEESTASI

Oletko miettinyt tarkkaan tavoitteesi? Esimerkiksi haluat ruveta liikkumaan enemmän. Hienoa, hyvä tavoite! Se tulisi kuitenkin konkretisoida vielä vähän tarkemmin: mitä kaikkea saat, kun aloitat liikkumisen.

Olet energisempi, jaksat paremmin arjessa? Parempi kunto, et puuskuta enää portaissa? Paino laskee? Erotat käsilihaksesi? Nukut paremmin?

Ilman tavoitteen konkretisointia ei ole pitkäjänteistä toimintaa.

Me kaikki joudumme välillä taistelemaan väsymystä, ketutusta tai ei vaan huvita -fiilistä vastaan. Täysin inhimillistä.

Se jokin vahva voima meidät kuitenkin vaan nostaa tekemään – motivaatio.

Tavoite siis vahvistaa motivaatiota. Ja motivaatio saa sinut sitoutumaan tavoitteeseesi.

Jos sinulla on kunnonkohotustavoite, niin kuntia kohottavaa aktiivisuutta on tehtävä säännöllisesti.

Jos haluat nukkua enemmän, niin on todennäköisemmin mentävä säännöllisesti aikaisemmin nukkumaan.

Jos sinulla on painonpudotustavoite, niin syömisissä on hyvä olla johdonmukaisuutta ja säännöllisyyttä.

 

 

motivaatio

 

Itse ryhmäliikuntaohjaajana en aina voi täysin valita treenejäni. Voin toki vaikuttaa siihen, mitä tunteja pidän ohjausrepertussrissani. Ne, jotka tuntevat minut tietävät temperamentini olevan astetta…noh, kuplivampi. Tästä syystä ohjasn aika kovia tunteja, kuten BodyAttack, BodyCombat, BodyPump, Sprint, spinning, CXWORX…

Omat tavoitteeni? Nauttia ohjaamisesta ja jakaa liikunnan iloa. Olen aina sanonut, että niin kauan kuin ohjaaminen on kivaa teen sitä. Nyt on menossa 11. vuosi enkä luopuisi mistään hinnasta. 😊

 

Jos mietitään konkreettisempaa tavoitetta kohdallani, niin se on nauttia liikunnan vapaavalintaisuudesta vapaapäivinä. Vapaapäivinä (kun minulla ei ole omia tunteja eli ti ja to) voin mennä treenaamaan tai olla menemättä. Jos menen salille teen pitkälti fiiliksen mukaan. Joskus on ihanaa vaan jäädä sohvalle rapsimaan Bossea.

 

 

MENETKÖ TAVOITETTASI KOHTI VAI SIITÄ POIS PÄIN?

Tää on hyvä kysymys kysyä itseltäsi erityisesti silloin, kun motivaatio on hukassa:

 

Valinnat, joita teet nyt vievät sinua joko tavoitettasi kohti tai siitä kauemmas.

 

Siksi on tärkeää kirkastaa itsellesi, mitä todella haluat. Näin teet ennemminkin valintoja eikä sinun tarvitse rajoittaa tai kieltää mitään. Vaan nimenomaan valitset: ownaat siis oman projektisi!

Tämän hetken valintasi luovat tulevaa.

Alla on eräs motivaatioharjoitus, jonka haluan teille jakaa.

 

Testaa ja kerro kommenteissa miltä tuntui tai jaa omat motivaatiokikkasi!

 

motivaatio

MOTIVAATIOHARJOITUS 

Seuraava harjoitus kannattaa kirjoittaa paperille.

Motivaatio – kirjoitusharjoitus
– Mitä motivaatio sinulle merkitsee?
– Milloin olet ollut motivoitunut ja miksi?
– Mikä sinua motivoi nyt?

Peilaa juuri kirjoittamaasi ja pohdi:
– Mikä on tavoitteesi?
– Mikä sinulle on tärkeää?

Mieti seuraavaksi kahta tilannetta:

Tilanne 1, jossa et ole lainkaan motivoitunut saavuttamaan tavoitettasi ja itsellesi tärkeitä asioita elämässä.

– Miten käyttäydyt?
– Miten ajattelet?
– Miten suhtaudut muihin ihmisiin ja maailmaan?
– Miten suhtaudut itseesi?

 

Tilanne 2, jossa olet erittäin motivoitunut saavuttamaan tavoitteesi ja itsellesi tärkeitä asioita elämässä.

– Miten käyttäydyt?
– Miten ajattelet?
– Miten suhtaudut muihin ihmisiin ja maailmaan?
– Miten suhtaudut itseesi?

 

motivaatio

 

Mikä sua motivoi tällä hetkellä? ☺

 

Iloa viikkoosi,
x Kipa

 

LUE MYÖS:

5 helppoa ohjetta, joilla saavuttaa hyvä fiilis päivittäin

 

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTube – Bloglovin

 

*** Instagram: coachingkira_wellness ***

instagram

<3 Moikku! <3

(Visited 1 940 times, 1 visits today)
kira

Instagram: coachingkira Snapchat: kipatiivola **** KTM Auktorisoitu Personal Trainer TrainerLab-kouluttaja Työhyvinvointivalmentaja Elämäntaidon valmentaja Ryhmäliikunnan ohjaaja Yrittäjä Bloggari

9 vastausta artikkeliin “Miten löytää kadonnut motivaatio?”

  1. Itselläni on nyt hetken aikaa ollut ilmassa pientä motivaation puutetta ja ehkä myös jonkinlaista väsymystä.
    Harrastan crossfitiä ja liityin (salilla, jossa käyn) ryhmään, johon kuuluu ohjelmointi tavoitteena kisailla ko. lajissa.
    Asun 65km päästä salilta enkä siis pääse joka kerta harjoituksiin vaan pyrin tekemään itsenäisesti omalla paikkakunnalla, mutta täällä ei ole sellaista salia saatika kaikkia välineistöä, jotta pystyisin ohjelmoinnin harjoituksia tekemään. Tämän olen huomannut syövän motivaatiota kun mietin, etten voi tehdä tuota tai tuota harjoitusta kun ei ole sitä ja sitä.
    Olen miettinyt oman pienen tilan vuokraamista, johon voisin ostaa välineistöä ja samalla pitää myös ohjattuja tunteja siellä (olen personal trainer) mutta se taas vaatii jonkun verran rahaa.
    Olen jotenkin turhautunut tilanteeseen etten pysty treenaamaan siten miten ”pitäisi” ja kieltämättä välillä ärsyttää tehdä jotain muuta kuin mitä ohjelmassa sanotaan.

    • Viimeiseen lauseeseen oli tullut pieni ajatusvirhe! 😀
      Eli välillä ärsyttää kun haluais joskus tehdä jotain muuta kuin mitä ohjelmoinnissa sanotaan.

    • Moikka Jaana! Oiskohan se sitten tuo väsymys, joka aiheuttaa motivaation puutetta?! Oletko miten saanut nyt levättyä tai ylipäätään onko sulla ollut ihan puhdasta luppoaikaa? Itse huomaan, että pipåa kiristää julmetusti, jos ei pitkään aikaan ole saanut vaan olla. Silleen, että ei ole mitään mitä tekisi. 🙂

      Vau, toihan ois kyllä aika magee, jos vuokraisit omaa tilaa. Ja toihan voi olla vaikka jossain vaiheessa myöhemmin. Kun saat pläänättyä vähän, että minkälaisia esimerkiksi ohjatut olisi. Tietää sitten saako kulut katettua. Tai oisko paikkakunnalla joku, jonka kanssa voisi yhdessä vuokrata?

      Ymmärrän täysin, kyllähän se turhauttaa. 🙁

      • Kieltämättä sellaista luppoaikaa ei ole ollut ties koska! 😮
        Omaan hyvät unenlahjat, mutta nyt on monena yönä monen kuukauden ajan päässä vain vilissyt, kun on mennyt sänkyyn pötköttämään ja odottamaan, että uni tulee. Käyn siis aivan ylikierroksilla.
        Huomaan sanoavani ”joo” kaikille yhteistyö – ja muillekin työjutuille ja tässä sitä sitten ollaan 😀 Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis 😀
        Olen ehkä myös jollakin tavalla työnarkomaani tai sellainen ajattelutapa on perua varmaankin kotoa, että yrittäjällä ei ole lomaa ja silloin taotaan kun rauta on kuumaa. (Isäni on yrittäjä).

        • On niin vaikeaa kitkeä itsestään tekevää luonnetta, jos ja kun se tulee verissä. Teillä on varmaan nostettu aika pienestä pitäen sullekin työn arvo korkeaksi? Vähän sama, kuin meillä. Työ on aina nro 1. 😉 Ei siinä muuten mitään, mutta ei on tosissaan vaikea sana. Kirjoitin muuten tostakin aiheesta. 😀 Ei pakko lukea, mutta jos auttaisi sanomaan enemmän ei:

          http://coachingkira.fitfashion.fi/enemman-omaa-aikaa-kuinka-sanoa-ei/

          🙂

          Itseoppineena valelääkärinä sanoisin, että sua vaivaa oman ajan puute ja siten alipalautuminen. Jos luppoaikaa ei ole ollut mies muistiin, niin keho alkaa ottamaan sitä. Yleensä oireena on väsymys, joka jossain vaiheessa ”pakottaa” hiljentämään. <3

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 12
Tykkää jutusta