Miten liian nopea painonpudotus vaikuttaa kehoosi?

Nopea painonpudotus | Ainahan se kiinnostaa

Tässä matkan varrella on saanut jonkin verran jutella painonpudotuksesta. 😀 Painonpudotukseen liittyy paljon odotuksia ja uskomuksia ja yksi niistä koskee aihetta nopea painonpudotus.

Kuulen paljon sitä, että ”tiedän, ettei mikään tapahdu nopeasti ja helposti…”, niin taustalla on usein kuitenkin pienen pieni toive siitä, että ”josko kaikki kuitenkin olisi mahdollista tapahtua nopeasti ja helposti”. Eikä muutoinkaan pikadieettejä, kuureja tai paastoja kukaan tekisi eivätkä nopeita tuloksia lupaavat verkkovalmennukset myisi. 😉

 

Nopea painonpudotus| Kaksi pääuskomusta

Olen huomannut usein ihmisillä olevan pinnalla kaksi selkeää odotusta/uskomusta:

a) paino on mahdollista pudottaa nopeasti

b) on olemassa jokin oikea ja nopea tapa pudottaa painoa nopeasti

 

Näihin liittyy myös usein ajatus – tai itse asiassa juuri ei muisteta ajatella – siitä, että kumpikaan vaihtoehto ei ryssisi jonkin verran terveyttä.

Kyllä meidän on mahdollista pudottaa painoa nopeasti ja siihen on montakin kikkaa. Eri asia on sitten se, onko se tarkoituksenmukaista ja säilyykö tai kehittyykö terveys, virkeystaso ja keholliset toiminnot (kuten aineenvaihdunta) suotuisaan suuntaan.

Edeltävillä a ja b –uskomuksilla ei valitettavasti kehity, päinvastoin. Mitä siitä sitten seuraa, jos paino putoaa liian nopeasti? Siitä seuraavaksi lisää.

 

nopea painonpudotus

 

Nopea painonpudotus | Vaikutukset kehoosi

Käytännössä katsoen paino ei voi ”turvallisesti” tippua, kuin 1-2 kiloa kuukaudessa lähtötilanteesta riippuen. Tätä nopeampi painonpudotus on laskettavissa ”liian” nopeaksi.

Toki lähtötilanne vaikuttaa: mitä enemmän painoa on pudotettavana toki sitä enemmän alussa saattaa lähteä nesteiden muodossa. Kun pudotettavaa on suhteessa melko vähän, niin homma on yleensä hieman hitaampaa.

Syynä on lähinnä se, ettei keho pysty polttamaan rasvavarastoja määräänsä enempää, vaan rasvavarastojen palamisvauhti on maksimissaan muutama kilo kuukaudessa.

Fysiologisesti siis nopea laihduttaminen on oikeastaan mahdotonta, mikäli sillä ymmärretään nimenomaan rasvakudoksen vähentämistä.

Noh, nopea painopudottaminen sen sijaan on astetta helpompaa. Tätä on tutkittu ja huomattiin nopean kehon painon laskun johtuvan suurelta osin rasvattoman painon alenemisesta. Tämä taas puolestaan johtui suurelta osin nesteen menettämisestä.

Lyhyellä aikavälillä kehon luusto ei vielä ota kovaa hittiä nopeasta panonpudotuksesta, mutta pidempiaikainen liian vähäinen energiansaanti vaikuttaa jo luustoon ja hormonitasapainoon.

Keho on sen verran fiksu, että se ei hevillä luovu rasvavarastoistaan. Se hilloaa niitä loppuun asti pahan päivän varalle. Siksi on perusteltua tehdä painonpudotus maltilla ja oikeanlaisella ruokavaliolla: tällä varmistetaan se, ettei keholle tule niin sanotusti hätä käteen eikä se ala purkaa itselleen energiaa elintärkeistä kohteista, kuten lihaksista ja luustosta.

 

nopea painonpudotus

 

Liian nopea painonpudotus | Terveysvaikutukset

  • Aktiivisen kudoksen eli lihasmassan määrän väheneminen
  • Lihasmassan vähenemisestä johtuva energiantarpeen pienentyminen, eli käytännössä täytyy syödä vähemmän perusaineenvaihdunnan pienentyessä (ellei halua lihoa uudelleen tai jopa lähtötasoa enemmän)
  • Samanaikaisesti rasvakudoksen säilyminen, jolloin rasvaprosentti nousee eikä suinkaan laske kuten maltillisessa painonpudotuksessa
  • Epäsuotuisilla opeilla liian nopea laihduttaminen johtaa siis melkeinpä eittämättä energiantarpeen pienenemiseen ja sitä kautta herkemmin lihomiseen
  • Elimistön kuivuminen nesteiden poistuessa (toisaalta tulokset ovat lyhytaikaisia, sillä keho varastoi luonnostaan nestettä)
  • Ravintoaineiden puutos ruokavalion yksipuolistuessa ja kaventuessa
  • Ravintoaineiden, nesteen ja energian puute aiheuttavat voimattomuuden tunnetta, ärtyneisyyttä ja unettomuutta sekä luovat elimistöön stressitilaa aktivoimalla sympaattista hermostoa ja kohottamalla kortisolin tuotantoa elimistössä
  • Sappikivet (tyypillinen oire on äkillinen, säteilevä kipu ylävatsassa) ovat yksi tavallisimmista terveysongelmista, jonka liian nopea laihduttaminen voi aiheuttaa
  • Muut somaattiset oireet, kuten huimaus, sydämen rytmihäiriöt, päänsärky, veren sokeri- ja suolatasopainon heittelyt sekä väsymys

 

Tässä näin niinkuin muutamia mainitakseni. Onko sinulla kokemusta liian nopeasta painonpudotuksesta? Huomasitko vastaavia oireita tai merkkejä?

Enkä halua tällä kirjoituksellani missään nimessä moittia tai arvostella – en ole oikeutettu ihminen siihen. <3 Lähinnä haluan jakaa tietoa siitä, miksi on terveydelle suotuisampaa tehdä painonpudotus maltillisesti.

Nopea painonpudotus | Minkä arvoista se on sinulle?

Eli ennen kuin ryhdyt – tai ystäväsi ryhtyy – nopean painonpudotuksen polulle (ellei se koske juuri terveydellisiä syitä, kuten painoa on saatava alas leikkauksen tai vastaavan vuoksi), kysy vielä itseltäsi tai kannustavasti ystävältäsi seuraavaa:

– Millä ja minkä hinnalla olet valmis pudottamaan painoa?

– Mikä on laadukkaan ja hyvän elämän mittari, onko se ainoastaan paino ja tietty vaatekoko?

 

nopea painonpudotus

 

Miten sitten onnistua painonpudotuksessa?

Tämän takia oikeastaan haluan aina keskustella asiakkaideni kasvotusten: meillä nimittäin on jokaisella oma historiamme, lapsuutemme opetetut syömistottumukset, sosiaalisen ympäristön vaikutteet, elämänrytmi…oikea tapa on siis joskus hieman selvitettävä.

Perusasiat toki pätee joo, mutta miten ne jalkautuvat juuri sinun arkeesi ja elämääsi on sitten eri seikka.

Olen kirjoittanut elämäntapamuutoksesta ja sen toteuttamisesta, joten vilkaise sitä täältä, mikäli sinulla on tavoitteena elin- tai elämäntapamuutos.

 

 1. Tee realistinen suunnitelma ja pysy siinä

Päätä aloituspäivä, laita se kalenteriin. Voit asettaa tavoitteen myös tavoiteasteikolle, esim. tämän vuoden vikolla 40-41. Muista asettaa tavoitteesi realistisesti ja huomioi oma elämänrytmisi ja -tilanteesi. Onko sinulla voimavaroja tehdä tätä kaikkea juuri nyt? Ja muista: sinä mahdollistat muutoksen – tiedä että onnistut!

 

 2. Kerro kaverille!

Moni aloittaa painonhallinnan tai –pudotuksen vähän ikään kuin salaa ja hiljaisesti. Jaa rohkeasti suunnitelmasi ja tavoitteesi perheen ja ystäviesi kanssa. Hyödynnä tukiverkostoja tai luo omasi! Homma rokkaa kevyemmin, kun ympärillä on ihmisiä, jotka tsemppaavat heikkoina hetkinä eteenpäin.

 

 3. Aloita mielekäs (liikunta)harrastus

Liikunta on tärkeä osa aktiivista ja terveellistä elämäntapaa. Muista kuitenkin, että vakavaa tai suorittamista siitä ei tarvitse tehdä: riittää, että löydät oman lajisi ja teet sitä säännöllisesti.

Aina harrastuksen ei välttämättä tarvitse liittyä juuri liikuntaan vaan se voi antaa sinulle virtaa ja virikkeitä muulla tavalla päivään. Vaikka aina ei tekisi mieli olla aktiivinen palauta mieleesi miksi sitä teet. Ole myös itsellesi inhimillinen: joskus väsyttää ja se on ok. Silloin levätään, kun ei vaan yksinkertaisesti ole virtaa.

 

 4. Nuku riittävästi

Ikuisuusaihe, mutta elintärkeä. Jo yksi huonosti nukuttu yö heikentää painohallintaa ja sen toteuttamista seuraavaksi kahdeksi päiväksi: uni kun vaikuttaa aivoissa ruokahalua säätelevän serotoniinihormonin eritykseen. On myös tutkittu, että alle 7 h yöunet edesauttavat painonnousua.

 

 5. Lisää kasvisten ja proteiinin määrää

Nämä ne vain ovat niitä, jotka useimmiten vähän puuttuvat. Kasviruokailijaksi ei tarvitse ryhtyä, mutta kyllä ruoan laatuun on panostettava ollakseen terveä ja virkeä.

Ravinnosta on olennaista saada kaikki tarpeelliset vitamiinit, hivenaineet ja kuidut hyvälaatuisten rasvojen ja proteiinin lisäksi. Lisäksi ruokaa tasaisin väliajoin koneeseen, niin vältytään verensokeriheilahteluilta ja erityisesti iltapäivää ja iltaa myöten heräävältä pohjattomalta nälätä, mieliteoilta ja liikasyömiseltä.

 

No niin, nyt ehkä alkaa olla painopudotusaihe taputeltu vähäksi aikaa. Seuraavaksi tsekataan, että mitä jos haluatkin nostaa painoa? Miten se tehdään maltilla ja missä ajassa se on mahdollista tehdä maltillisesti. 🙂

 

Ihanaa pääsiäisviikkoa kaikille!

<3 Kipa

 

Artikkelikuvat: Veera Kurittu

 

*** Seuraa minua ***

FacebookInstagramYouTubeBloglovin

<3

(Visited 2 093 times, 1 visits today)
kira

Instagram: coachingkira Snapchat: kipatiivola **** KTM Auktorisoitu Personal Trainer TrainerLab-kouluttaja Työhyvinvointivalmentaja Elämäntaidon valmentaja Ryhmäliikunnan ohjaaja Yrittäjä Bloggari

2 vastausta artikkeliin “Miten liian nopea painonpudotus vaikuttaa kehoosi?”

  1. Huomenta ja upeaa uutta viikkoa Kira! 😘

    Todellakin painoa tulee tiputtaa maltillisesti ellei halua enemmän vaivoja kontolleen kun kroppa mukautuu kuitenkin suht hitaasti ja sekaisin vain menee jos kaikki muuttuu rytäkällä. Ja jos ihan nollista lähtee niin kannattaa ehkä aloittaa ensin muutamilla muutoksilla ja lisäillä niitä viikon parin ajan ettei lennosta vaihda kaikkea. Esim syö ensin muutaman viikon uudella terveellisemmällä ruokavaliolla ja totuttelee siihen ja lisää vaikka vasta sitten liikuntaa kalenteriin eikä sitäkään heti 7krt viikkoon vaan pari kolme ja lisäilee sitä mukaan kun kroppa antaa hyväksymisen merkkejä. Ikävä mennä paikkoja ja toimintoja rikkoo hötkyilemällä. Loppuelämän sitä saa kuitenkin terveydestään huolehtia joten ei kaikkea tarvitse kerralla ekassa kuukaudessa tehdä kun tarkoitus olisi jatkaa terveellisyyttä läpi elämän 😊

    Ja höh nyt vasta tulee juttua miten nostaa painoa terveellisesti ku tämä muikkeli teki sen vaan siten että söi😂 olin niin alipainoinen että piti vaan äkkiä saada painoa mutta rasvanahan se enimmäkseen kertyy mutta kärsivällisesti odottaen myös lihakset tulivat takaisin ja paino jakaantui fiksusti kun aluksihan sitä tulee epätasaisesti enimmäkseen vyötäisille sisäelimiä suojaamaan 😊 no innolla silti odotan miten minun olisi pitänyt tehdä! 😀 jälkiviisaus on paras viisaus 😂 haleja sinne!

    • Moikkuli Annika! <3

      Haha – mikä tuuri, että justiinsa kun on kerinnyt jotain toteuttaa niin siitä kirjoitetaan. 😀 😀 Mut mä kyl uskon, että olet tehnyt sen tosi hyvin. <3 Ruokavaliostahan tuo lähtee, ehdottomasti. Ja siitä tän päivän tekstikin kertoo: kysy vaan sitten, jos tulee jotain kysymyksiä tai ajatuksia.

      Todella hyviä pointteja sulla!! Toi liikunnan maltillinen lisääminen on tärkeää, ettei se taas taistele painonnostamistavoitetta vastaan.

      Hei, nythän mä muuten tajusin muistuttaa myös itselleni tosta kun sanoit: se on just näin! Terveydestään saa huolehtia läpi elämän – ei vain silloin, kun jahdataan painolukemia tai halutaan muuttaa elämässä suuntaa. Se on jatkuvaa huolenpitoa ja rakkautta omaa itseään ja kehoaan kohtaan. <3 Eli aloinkin pohtimaan, voiko ihminen oikeastaan koskaan saavuttaa "ideaali"terveyntilaansa, koska se on alati muuttuva tila?

      Mahtavaa, olet ihana! <3 <3 Kiitos taas kommentistasi Sinä Jälkiviisas. <3 🙂

      Haleja back!!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 7
Tykkää jutusta