Makeanhimo | Kohtaa makeanhimosi, liity vertaistukiryhmään Facebookissa!

*Sisältää mainoslinkkejä

MAKEANHIMO | KUN MAKENHIMO HYÖKKÄÄ

Makeanhimo on mielenkiintoinen seikka. Siitä ja makean syömisestä podetaan usein huonoa omaatuntoa, vaikka ensinnäkin mieltymys makeaan on hyvin inhimillistä ja toisekseen makeanhimoon on usein jokin syy.

Makenhimoa kannattaa katsoa suoraan silmiin. Sitä ei kannata hyssytellä tai yrittää peitellä, sillä silloin siitä kasvaa vain suurempi peikko. Uskon kommunikaation voimaan niin ihmissuhteissakin kuin oman pääsi sisällä:

 

Jotta voit tehdä pitkän linjan muutoksia, kohtaa mielitekosi surutta: opettele käymään itseksesi keskustelua aiheesta ja kohtaa tilanne rohkeasti. Miksi minun tekee mieli juuri tätä? Mistä se voisi johtua? Tekeekö minun usein samaa asiaa mieli, vai muuttuuko mieliteon kohde?

 

Kun makeanhimo iskee, niin älä pelästy tai hätäänny, niinkuin usein teemme. Voi ei, nyt se iski – miten saan tän selätettyä! :O Sen sijaan toivotakin tunne tervetulleeksi. Tutkaile sitä ja kysy miksi se on siinä. Miksi minun tekee mieli makeaa?

 

makeanhimo
Itselleni ykkösvaihtis sokerikarkkien korvikkeeksi: sokerittomat, laktoosittomat ja gluteenittomat Pandyt. Treenaava sokerihiiri saa aminohapot samalla. 😀 Yllä oleva maku: cola/lime.

 

Meillä on nimittäin taipumus paeta makeanhimoa ja koittaa kampata sitä. Ehkä juuri siksi emme pääsekään siitä eroon? Loppupeleissä itseämme ja kehoamme emme nimittäin pääse pakoon.

 

Helpommalla pääset, kun yrität ymmärtää itseäsi ja kehoasi. 

 

MAKEANHIMO | VERTAISTUKI: VERKOSTOSSA ON VOIMAA!

Mielestäni kukaan ei pärjää yksin. Yhdessä olemme enemmän! Perustin vuoden alkupuolella Sokeririippujien vertaitukiryhmän Facebookissa. Ryhmä on olemassa tiedon- ja kokemuksien vaihtoa varten. Se on kaikille meille, joille se sokru vaan tuntuu maistuvan! 

Siellä ei ole Mariannea raitaan katsominen, vaan voit olla juuri sellainen, kuin olet. Ryhmää siivittää inhimillinen ote ja tyhmiä tai turhia kysymyksiä ei tunneta. Jeesaamme toinen toistamme. <3

Ryhmä on suljettu ryhmä, joten se ei ole kaiken kansan edessä nähtävillä. 😉

Löydät ryhmän täältä.

 

makeanhimo
Pandy Protein -proteiinikarkkeja olen ostanut Verkkokaupasta, Citymarketista ja Fitnesstukusta. Tää maku (hedelmä) on mun lemppari! <3

 

MAKEANHIMO | SYITÄ MAKEANHIMOON

Makeanhimolle on siis yleensä jokin ”järki”syy. Siksi on tärkeää osata pysähtyä hetkeen ja tutkiskella miksi oikeastaan makeaa tekee mieli. Ohessa 8 mahdollisinta syytä makeanhimoon – tunnistatko omasi? :=)

 

 1. OLET VÄSYNYT JA MIELITEOT OTTAVAT VALLAN

Väsyneenä mieliteot ottavat helposti vallan: aivot kaipaavat vähän sokeria piristyäkseen, ja usein mieleen ensimmäisenä tulee ruoka, josta pidämme.

Olet ehkä nukkunut liian vähän tai sitten olet venyttänyt kuminauhaa liian kireälle. On ehkä aika höllätä tahtia. <3

 

Tiesitkö muuten, että 1 h vähemmän unta normaalista vaikeuttaa seuraavien KAHDEN päivän syömisten hallintaa?

 

 2. SINULLA ON NESTEHUKKA

Jano koetaan usein fiiliksenä ”tekee mieli jotain, mutten tiedä mitä”. Päivisin on helppo unohtaa juoda, ja lopulta keho ilmoittaa nesteentarpeensa jollain tapaa. Joskus se on jopa päänsärkyä, väsymystä, heikkoutta, turtuneisuutta, sumuista oloa…tai mieliteko.

Kun sinun tekee mieli jotain, niin juo ensin. Jos pelkkä vesi ei ole lempijuomasi, niin tee itsellesi valmiiksi jääkaappiin esimerkiksi ”jääteetä”: laita lasipurkkiin vettä ja muutama pussi lempiteetäsi liukenemaan ja juo janon yllättäessä.

Tai mausta vettä kurkulla, mintulla, marjoilla tai hedelmillä.

Aktiivisesti liikkujille nesteytys on erittäin tärkeä: jo kahden prosentin nestehukka (kehon painosta, eli noin 1-1,5 l) heikentää suorituskykyä tuntuvasti. Lisäksi ovella kolkutteleva kesä aiheuttaa suuremman nestetarpeen meillä kaikilla – juo siis riittävästi pitkin päivää.

 

 3. OLET KIIREINEN JA STRESSAAT

Sen lisäksi, että kuuppaa kiristää, niin kiire ja stressi saavat meidät syömään ”vähän miten sattuu”: kiireessä tulee syötyä nopeasti hutaisten, aistimatta ja usein myös liikkeellä tai seisten. Myöhemmin ihmetellään, miksi turvottaa.

Tämän päivän haaste on siinä, että emme elä hetkessä. Ruokailuun on hyvä ottaa oma aikansa ja todella mutustella syömisiään: muistatko miltä viime ruokasi todellisuudessa maistui? Miltä se tuoksui? Miltä se näytti? Osaisitko kuvailla sen nyt minulle ihan tarkasti?

Voi olla, että mielesi (sinä) ei rekisteröi syöväsi, jolloin mieliteot ottavat helpommin vallan. Istu siis alas ja rauhoita tilanne.

Usein kuulee sanottavan, että ei ole aikaa syödä. Järjestä aikaa. <3 Raivaa kalenterista aikaa ruokatauolle. Mikäli elät hektistä aikaa, niin ennakoimaan tulevaa. Tarvittaessa varaudu eväillä.

Toisaalta kiire ja stressi voivat vaikuttaa toisinpäin: unohdamme syödä tai ei ole nälkä. Tarkkaile itseäsi ja pyri säännölliseen syömiseen vaikka sinulla ei olisikaan ei ole nälkä. Kun syöt tasaisin väliajoin vältyt illan napostelulta, kun keho ei yritä kuroa päivän energiavajetta kiinni.

 

makeanhimo

 

 4. SYÖT EPÄSÄÄNNÖLLISESTI TAI LIIAN VÄHÄN

Mikäli ruokailun jälkeen on vielä nälkä, on ateria ollut liian heppoinen. Opettele kuulostelemaan sinulle otollisin ruokailurytmi. Yleisesti suositellaan syömään 3-4 tunnin välein. Jollekin taas sopii kahden tunnin välein syöminen, sillä heidän verensokerinsa on alttiimpi vaihteluille. Tunnista omat tuntemuksesi, sillä se on tärkeintä.

Säännöllinen syöminen on kuin rahaa laittaisi pankkiin. Kun skippaa ruokailut verensokeri laskee ja mieliteot heräävät. Usein mieliteot kohdistuvat johonkin äkkimakeaan tai suolaiseen naposteluun. Kun syöt säännöllisesti keho ei joudu hätätilanteeseen ja anna signaalia aivoille siitä, että nyt tarvitaan nopeasti jotain tai muutoin paniikki uhkaa.

Kehossa on sisäänrakennettu henkiinjäämismekanismi, ja sitä vastaan haraaminen on melkoista taistelua.

Varmista, että jokaisella aterialla on kaikkia kolme tärkeää makroravinnetta: proteiinia, hyvälaatuista rasvaa ja kyllä – myös hiilihydraatteja. Hiilihydraatteja on monenlaisia. Marjoista, kasviksista sekä hedelmistä saat hiilihydraatin lisäksi myös kuituja ja tärkeintä ravintoaineita.

 

 5. SYÖT JOHONKIN TUNTEESEEN TAI PAKENET TUNNETTA

Tunnesyöminen lienee monelle tuttu ilmiö: syömme suruun, iloon, palkinnoksi, pelkoon, kärsimättömyyteen, tekemisen puutteeseen, ketutukseen jne.

Ennen kuin olet kurkottamassa keksipurkkiin tai jääkaapille, pysähdy hetkeksi ja mutustele tunne: miksi minusta tuntuu tältä? Miksi reagoin niin kuin reagoin ja mikä siihen todellisuudessa auttaa – onko ruoka siihen keino vai pakenetko tunnetta syömiseen?

Kun tunnemme jotain tunnetta, mitä emme osaa käsitellä tai kohdata on syömiseen helppo ”piiloutua”: väliaikainen tekeminen saa ajatuksemme muualle, ja syömisestä saamme luontaisesti mielihyvää.

 

makeanhimo
Tosi moni meistä tykkää makeasta tai herkkupaloista, siinä ei ole mitään väärää. Joskus sitä vain pitää vähän fiilata, että saadaan mentyä terveys edellä. <3 #inhimillinenote

 6. OLET DIEETILLÄ JA RAJOITAT ENERGIAN- TAI HIILIHYDRAATTIEN SAANTIASI

Jos sanon suklaan rakastajalle ”ÄLÄ syö suklaata”, niin mitä tapahtuu? Aivan. Unohda kuurit ja rajoitukset: elämän ei tule perustua kuureihin, sääntöihin ja rajoituksiin. Ei myöskään ruokailun.

Mitä enemmän ruokailussasi on joustovaraa, sitä varmemmin onnistut pitkällä aikavälillä. Pohdi mieluummin itseksesi mitä terveys ja hyvä ruokavalio tarkoittavat sinulle. Mitä ruokailu merkitsee sinulle? Rakenna tarvittaessa ruokavaliosi asiantuntijan kanssa tai vähintäänkin omaa kehoasi kuunnellen.

 

 7. MAKEANHIMO HERÄÄ, KOSKA SE OLET TAPASYÖJÄ

Meillä on erilaisia ruokailutottumuksia. Jonkun on saatava jotain makeaa ruokailun jälkeen, joku haluaa iltapäivästä töissä pullan kahvin kanssa, joku ”tarvitsee” päivittäin täytetyn patongin tai joku haluaa vähintään yhden omenan päivässä.

Tarkkaile tapojasi. Onko sinulla tapana aina laittaa kahviin sokeria vai voisiko kokeilla kahvia ilman sokeria? Entä voiko pullan tai viinerin vaihtaa muutamaan pikkukeksiin iltapäiväkahvin kanssa tai vaikka pensasmustikoihin?

Onko sinulla tapa palkita itsesi työpäivän tai treenin päätteeksi jollain?

Tarvittaessa pidä vaikka ruokapäiväkirjaa ja tarkastele mitä ruokavaliossasi voisi muokata.

 

 8. MAKEAHIMO ISKEE, KOSKA MUUTKIN SYÖVÄT TAI ET ”KEHTAA” KIELTÄYTYÄ

Joskus seura voi toimia mainosten tavoin: saat ärsykkeen. Sinun alkaa tehdä mieli herkkuja, sillä kaverit syövät vieressä. Ja juuri, kun lupasit itsellesi vähentää herkkujen syöntiä! 🙂

Kun tällainen tilanne tulee, niin pysähdy miettimään mitä todellisuudessa sinun tekee mieli. Onko kyseessä jano, nälkä vai ärsykkeen herättämä mieliteko?

Ja hei. Ei se ole kuolemaksi, jos liityt herkutteluseuraan – joskus se on ihan terapeuttistakin! Mutta eihän se kiva ole, jos aika ystävien kanssa menee siihen, että taistelet mielitekoja vastaan.

Pohdi tilanteessa, kuinka paljon tarvitset herkkuja. Kuinka paljon ne palvelevat tavoitettasi? Minkälainen olo sinulle tulee, jos syöt herkkuja? Entä jos jätät väliin tai korvaat ne jollain terveellisellä välipalalla?

 

Kuuntele itseäsi ja kehoasi. Arki helpottuu, kun siinä on joustovaraa. Se helpottuu, kun siitä ei stressaa ja nukkuu yönsä hyvin. Se helpottuu, kun hymyilee. Se helpottaa, kun tekee itsensä kanssa yhteistyötä eikä tuomitse itseään.<3

 

Luota myös siihen, että makeanhimo ei voi sulle mitään. 😉 Käy liittymässä ryhmään tai vinkkaa ryhmästä kaverillesi, meitä on siellä jo yli 300! 🙂

 

Energiaa kaikille!
x Kipa

 

 

EDELLINEN KIRJOITUKSENI:

5 helppoa ohjetta, joilla saavuttaa hyvä fiilis päivittäin

 

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTube – Bloglovin

 

*** Instagram: Coachingkira ***

instagram

<3

(Visited 1 037 times, 3 visits today)
kira

Instagram: coachingkira Snapchat: kipatiivola **** KTM Auktorisoitu Personal Trainer TrainerLab-kouluttaja Työhyvinvointivalmentaja Elämäntaidon valmentaja Ryhmäliikunnan ohjaaja Yrittäjä Bloggari

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 5
Tykkää jutusta