Liikkujan ruokavalio – miten minä syön?

”No ainakin IG storyn perusteella syöt paljon laadukkaammin, kuin me.”

(Kaverin suusta kuultua.)

 

Mitä mää sitten syön?

Koen, ettei ole vain yhtä tapaa syödä terveellisesti. Terveellisyys on kokonaisuus eikä se ole kiinni yhdestä ruoka-aineesta (tyyliin peruna, kookosöljy, margariini ja mitä näitä nyt on).

Terveelliseen ruokavalioon kuuluu mielestäni itse ruoan lisäksi muutakin: siihen kuuluu myös terve suhtautuminen ruokaan ja ruokailuun ilman, että suhtaudutaan liian vakavasti, tiukasti tai mustavalkoisesti.

Ihmiskeho on sopeutuvainen. Se sopeutuu monenlaiseen ruokavalioon, ruokailutyyliin ja -rytmiin.

 

Usein multa kysytään mitä syön, jotta jaksan treenata, ohjata ja aktiivisesti puuhastella menemään.

 

Jos joku omasta ruokavaliostani pitäisi nostaa jalustalle, niin nostaisin ruokavalion monipuolisuuden.

 

Yhteen aikaan ruokavalioni oli todella rajoittunut. Maitorahkaa, sokeritonta ja rasvatonta jogurttia, sokeritonta mehukeittoa ja kaurapuuroa. Siinä se oikeastaan oli.

 

En syönyt salaatteja, koska mielestäni vatsa meni niistä sekaisin (tosiasiassa näin ei ollut, mutta minulla oli tämä uskomus). En syönyt hedelmiä ja kasviksista, vetelin kasviksista vain porkkanoita. Itseasiassa söin porkkanoita niin paljon, että kaverini kerran kysyi olenko käynyt solariumissa. En, olin vain vähän oranssi. 😄

 

ruokavalio
Nykyään syön kasviksia monipuolisesti. Pyrin syömään päivässä 3-5 eri väriä kasviksia.

 

KASVIKSIA 3-5 ERI VÄRIÄ

Oivallan ruokavalion merkityksen nykyään aivan eri tavalla, kuin ennen: ruoka ei ole enää vain kaloreita ja matematiikkaa. Ruokavaliolla voin vaikuttaa kaikkeen: jaksamiseen, palautumiseen ja uneen. Mielialaan. Terveyteen.

Me suomalaiset syömme keskimäärin 168 g kasviksia päivässä. Meillä on siis varaa vähän lisätä kasviksia, jotta puoli kiloa päivässä täyttyy. 😉

Oma nyrkkisääntöni on syödä kasviksia 3-5 eri väriä päivässä. Näin takaan sen, että syön kasviksia vaihtelevasti enkä tyyliin junnaa pelkästään porkkanoissa.

Olen kirjoittanut siitä, miten lisäät kasviksia helposti ruokavalioosi – löydät vinkit täältä.

En ole superkokki. Olen tosi laiska kokkaamaan. Jos teen salaatin käytän siihen usein valmispussin salaattia, paitsi silloin kun sniiduilen kaupassa: kun haluan säästää kauppalaskussa ostan jäävuorisalaattikerän. Siitä riittää 2 päiväksi.

 

ruokavalio
Salaatit on mun favoritteja. Lähinnä siksi, että niitä voi tuunata mielensä mukaan. Kuvassa ”laiskan kokin salaatti”: salaattipohja valmissalaattipussista, avokado syöntikypsänä, pensasmustikat, Mifu kypsennettävä raejuusto (Curry) sekä kevyt Thousand Island -salaattikastike. Eikö muka ole helppoa, häh? 😀

 

Salaatit kuuluvat mun jokapäiväiseen ruokailuun. En useinkaan syö lämmintä ruokaa. Ei keho tiedä onko syömäsi ruoka kylmää vai lämmintä: ennemminkin kehoa kiinnostaa mitä ruoasta saa.

Lisäksi mä olen hikipeikko. Mulla on ennemmin aina kuuma, kuin kylmä. Viileä ruoka tuntuu freshimmältä. 😀

 

EI SUSHIA, KIITOS

Mä olen sekasyöjä. Ainoa vain, etten kovinkaan ole sienien, lohen tai äyriäisten ystävä. Lohi menee kausiluontoisesti. Nyt se ei ole maistunut pitkään aikaan.

Täydennän salaatteja siemenillä ja pähkinöillä, avokadolla ja öljyillä hyvän rasvan saamiseksi. En ole mikään nillittäjä rasvan suhteen: voin ihan hyvin syödä bataattiranskalaisia tietäen, ettei niissä oleva rasvanlaatu ole tiptop.

Bataattiranut kuuluvat mun lemppareihin. ♡

 

ruokavalio

 

Sanon sen aina ja sanon sen taas: kun ruokavaliosta 80 pinnaa on hyvällä mallilla, niin loput 20 pinnaa voi syödä rennommin.

Ainoa, jota en syö on sushi. Ei siksi, etteikö se olisi hyvä ruoka – on se -, mutta mä en nauti raa’an kalan hajusta enkä mausta. Lisäksi mä en ole soijatuotteiden, kuten tofun, ystävä.

Liikkuvana ihmisenä tarvitsen (hemi)rautaa. Tästä syystä syön punaista lihaa ainakin 1 kertaa viikossa, yleensä vähärasvaisen jauhelihan tai HK:n kylmäsavuhärkäleikkeleiden muodossa.

Laitan niitä, ylläri ylläri, salaattiin! 🙂

Mulla menee myös maitotuotteita, mä tykkään rahkasta eikä mulla ole minkään sortin maitovammaa. *koputtaa puuta*

Rahkan syön yleensä sellaisenaan (Skyr, Isk) tai sitten sekoitan siihen Elovena-kaurahiutaleita ja laitan päälle turkkilaista jogurttia. NAM.

 

ruokavalio

 

PALA PATUKKAA

Mä rakastan proteiinipatukoita. Niitä menee päivittäin. Tsekkaan niistä aina sokerit. Osittain toki sokerin itsensä takia, mutta myös periaatteesta. Jos prodepatukassa on suuri määrä sokeria (yli 10 g/100g), niin ei kiitti. Proteiinipatukka proteiinipatukkana ja sokeripatukat sitten sokeripatukkana. 😉

 

ruokavalio
Tänäänkin Meilahden spinujen jälkeen tuli popsittua proteiinipatukka. Tää on aikas nami. 🙂 Sokerit 1,9 g per patukka.

 

RENTOUS RUOKAILUN YTIMESSÄ

Mä nautin siitä, että voin nykyään suhtautua ruokaan rennosti. Nautin siitä, että annan itseni syödä nykyään monipuolisesti. Ennen muinoin tuli syötyä hyvin yksipuolisesti, sillä lihomisen pelko oli niin suuri.

Ruoka ei ole samanlainen vankila, kuin se oli ennen.

On hyvä ymmärtää, että me ihmiset olemme erilaisia myös ruokailuissamme. Aina välillä ihmettelen ilmiötä, kun julkaistaan ravintopäiväkirjoja ja kerrotaan, että näin mä nyt söin. Onko ajatuksena siis se, että ”ota mallia tästä”?

Miks mä ottaisin mallia siitä, miten joku toinen syö??

Kyllä mä vastaan mielelläni kysymykseen, mitä syön, jotta jaksan. Koska monia jumpissani kävijöitä se kiinnostaa.

Mutta kenenkään ei mielestäni tarvitse ottaa mallia musta: ihminen on itsensä paras asiantuntija.

Musta tärkeintä on, että suhtaudut ruokailuun rennosti eikä siitä tule huonoa omaatuntoa.

Hiilareista, jos puhutaan, niin niistä menee kutakuinkin kaikki. Ainoastaan couscous ei ole juurikaan suosikkini, joten sitä ei tule syötyä. Kyllä, syön leipää jos sitä on tarjolla. (Espresso Hpusen bagelit – nam).

Kotiin sitä en kuitenkaan koskaan osta, sillä kotoa löytyy puuroa, maissikakkuja, tummaa makaronia ja perunaa.

 

ruokavalio

Mikä on oma tavoitteesi ruokailujesi suhteen?

Tänä viikonloppuna pohdi mikä sellainen seikka ruokavaliossasi kaipaa petraamista,. Jokin sellainen seikka, jota olet pohtinut jo pitkään. Sellainen, joka saa sinut toteamaan, että ”pitäisi syödä enemmän” tai ”pitäisi vähentää”.

Pohdi kohdallasi miten toteutat sen: mikä auttaa sinua viemään ajatuksesi käytäntöön?

Aina kyseessä ei tarvitse olla suurta, isoa tai ihmeellistä. Hiljaa hyvä tulee ja isot harppaukset harvoin toimivat pitkällä aikavälillä.

 

Joten mitä voit tehdä jo tänään?
x Kipa

 

EDELLINEN KIRJOITUKSENI:

Huomioi nämä viisi seikkaa proteeinipatukkaa valitessasi

 

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTube – Bloglovin

 

*** Instagram: Coachingkira_wellness ***

instagram

<3

(Visited 6 924 times, 1 visits today)
kira

Instagram: coachingkira Snapchat: kipatiivola **** KTM Auktorisoitu Personal Trainer TrainerLab-kouluttaja Työhyvinvointivalmentaja Elämäntaidon valmentaja Ryhmäliikunnan ohjaaja Yrittäjä Bloggari

2 vastausta artikkeliin “Liikkujan ruokavalio – miten minä syön?”

  1. Hyvä kirjoitus! Ruokakiihkoilu on ärsyttänyt aina. Jatkuva puuron tuputtaminen aamupalaksi… kun ei toimi ei toimi; ei tee mieli, syömisen jälkeen ei ole ravittu tyytyväinen olo, massussa alkaa kuplia ja tulee energiaton olo. Mutta puuro iltapalaksi; toimii! ☺️ Sitä kiihkoilijoiden vaikea ymmärtää…

    • Kiitos! 🙂 Sama homma, välillä ihmettelee sitä miksi suhtautua kiihkomielisesti jonkun toisen ihmisen valintaan. 😀 Sitä näkee ainakin somessa yllättävän paljon. Itseasiassa toi on hyvä pointti: kaikki eivät edes tykkää puurosta. Ja monilla se voi iltaisin nautittuna jeesata unensaantia, niin se on ihan hyvä ajatus vetää sitä iltapalaksi. Tai lounaaksi, tai välipalaksi. Aina saa soveltaa ja kokonaisuushan se on, joka ratkaisee.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 44
Tykkää jutusta