Liian kiire syödä? Kolme arkeasi helpottavaa vinkkiä

KIIRE | EI KERKIÄ SYÖMÄÄN

Jokseenkin tosi tutuksi tullut lause ja ilmiö. Tätä kuulee jatkuvasti: on niin kiire, että syömään ei kerkiä. Tottakai, joskus onkin. Keikkaa pukkaa ja tekemistä riittää enemmän, kuin laki sallii.

Tässä kolme vinkkiä sinulle, joka haluat helpottaa tuskailuja ruokailujesi suhteen kiireen keskellä.

 

PS. Muista, että kaikkea ei täydy täydellistää: joskus sitä vaan tulee skipattua ruokailut. Tärkeintä on, että pitkällä aikavälillä homma hoituu. #inhimillinenote

 

 

kiire
Suomalainen salaattisekoitus, 2,75 €. Lähde.

 

KIIRE | 1. TEE HOMMA HELPOKSI

Nykyään suositaan ja kannustetaan syömään tosi paljon salaatteja. Hyvä niin. Haasteeksi saattaa kuitenkin usein muodostua itse salaatin valmistaminen. Face the facts: en ole itsekään mikään kokki ja vielä vähemmän minulla on aikaa (lue: ei kiinnosta 😀 ) tehdä salaatteja alusta asti illalla, kun vihdoin olen kotona.

Mitä kuitenkin teen on ostan silloin tällöin salaatin valmiina pussissa. Toki, on kalliimpaa. Säästääkö se aikaani ja hermojani? Kyllä. Kaupasta saa jos mitä erilaista salaattia syöntivalmiina odottamassa ottajaansa.

Omat suosikkini ovat salaattisekoitukset, joissa on vaaleampaa ja tummempaa vihreää ja seassa jokin raaste, esim. punakaali- tai porkkanaraaste.

 

 

kiire
Perhesalaattiseoitus, hinta 2,45 €. Lähde.

 

Lisukkeet saa myös helposti valmiina: olen itse käyttänyt paljon falafeleja, hummusta, fetajuustoa kuutioina, säilyketonnikalaa sekä pähkinöitä ja siemeniä.

Monissa kaupoissa on nykyään myös Take Away -salaattibaareja. Laiskan kokin unelma! 😀 Loput lisukkeet vaikka salaatin lisäksi sieltä, niin avot!

Tiedän, että halvin vaihtoehto se ei ole. Terveysvalinnat tässä hetkessä ovat kuitenkin, kuin rahaa pankkiin panisi. Joka päivä ei tarvitse näin elää, mutta muutaman kerran viikossa on mahdollisuus panostaa helppouteen.

 

kiire
Salaattipeti, pensasmustikoita, Mifua. HK:n kylmäsavuhärkää, avokadoa ja kevyt salaattikastiketta. Amen. <3

 

KIIRE | 2. LUO RUTIINI: OTA TAVAKSI HUOLEHTIA EVÄISTÄ

Vain otettu lääke auttaa. Lääke on kuitenkin ensin haettava apteekista. Sama homma safkailuissa: ota maanantaina tavaksi viedä työpaikalle 4-5 päiväksi työpöydän laatikkoon pähkinäpussi tai välipalapatukka evääksi.

Jos työpaikalla on jääkaappi, niin vie sinne muutaman päivän kylmässä säilytettävät nopeat eväät (maito-, soija- ja kauratuotteet, marjat, muutama hedelmä) odottamaan hetkeään. Pyri tekemään tästä tapa. Usein skippaamme välipalat myös siksi, ettei oikein tiedä mitä syödä ja ei oikein ole mukana mitään mitä syödä.

 

Luo siis rutiini: ota tavaksi tuoda viikon ensimmäisenä päivänä
hyvin säilyviä eväitä valmiiksi.

 

Mikäli opiskelet, niin huolehdi laukussa olevan pähkinäpussi tai välipalapatukka odottamassa verensokerin laskua. Saat sen silloin huitastua nopeasti huiviin eikä nälkä ja mieliteot kahmaise valtaansa.

 

kiire

 

Tarvittaessa laita muistutus kännykkääsi tai rannekelloosi päviän tauottamisesta. Toinen vaihtoehto on sopia työ- tai opiskelukaverin kanssa kahvittelutuokion, jolloin molemmat voivat nauttia eväänsä ja ottaa pienen irtioton puurtamisesta.

 

KIIRE | 3. SUUNNITTELE

Joskus on hankala tehdä sellaista, jota ei ole ajatellutkaan toteuttaa. Siksi suunnitelmallisuus (ja tietty suunitelmassa pysyminen 😀 ) ovat onnistumisen ydintä.

Mieti itsellesi sopiva tapa toteuttaa suunnitelmaa: miettisitkö sunnuntaina, mitä syöt seuraavan viikon tai vaikka vaan keskiviikkoon asti? Teemoittelisitko ehkä päiviä: maanantai keittopäivä, tiistaina syödään kanaa, keskiviikkona on laatikkokestit ja torstaina lihaa – tai muuta vastaavaa.

Jos aamupalan syöminen muodostuu haasteeksi, niin mieti miksi se on haaste? Voitko helpottaa aamurutiineja jollain ja laittaa aamupalan ainekset jo edeltävänä iltana valmiiksi?

Tai ehkä laittaa seuraavan päivän ruoat edellisenä iltana valmiiksi? …miten sitten muistaa ottaa ne mukaan, siinä vasta haaste, niinkö? Taas kerran: muistutus. Laita vaikka kännykään muistutus, pyydä puolisoa/lapsia/ystävää muistuttamaan tai tarvittaessa laita eteiseen tyhja Tupperwareboksi oven eteen. Niin, että joudut miettimään, ”miksi ihmeessä toi on tossa?!” 😀

 

kiire

 

Tiedän, että meillä kaikilla on kiire. Meistä todella monella on myös tavoite voida hyvin ja usein ruokailu ja sen säännöllisyys tuottaa päänvaivaa. Loppujen lopuksi kyse on siitä, että luot mahdollisuuksia – et esteitä.

Tee homma itsellesi helpoksi ja mahdolliseksi. Mitä helpompaa asia on toteuttaa sitä todennäköisemmin se toteutuu.

Mikäli tuntuu, että homma ei vaan ota tulta alleen, niin muista taas kerran tavoitteesi. Mieti vievätkö valintasi sinua tavoitettasi kohti vai siitä poispäin?

Jos terveys ja hyvä olo on tavoitteesi, niin kuinka suuri osa siitä muodostuu ruokailuista? Entä jos et kerkiä syömään, niin mitä sinä priorisoit syömisen edelle?

 

Kysy, kerro ja kommentoi omia ajatuksiasi alle!

 

Ihanaa viikon jatkoa kaikille,
x Kipa

 

 

Edellinen kirjoitukseni:

Proteiini | Kaiken kattava ihmeaine?

 

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTubeBloglovin

 

*** Instagram: Coachingkira ***

hyvinvointi

<3

(Visited 1 556 times, 1 visits today)
kira

Instagram: coachingkira Snapchat: kipatiivola **** KTM Auktorisoitu Personal Trainer TrainerLab-kouluttaja Työhyvinvointivalmentaja Elämäntaidon valmentaja Ryhmäliikunnan ohjaaja Yrittäjä Bloggari

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 8
Tykkää jutusta