Lempi proteiinipatukkani | Terveelliset- ja herkutteluvaihtoehdot

Snäppitoive | Lempi proteiinipatukkani

FF:n snäppiviikolla tuli toive, että kirjoittaisin omista lempiproteiinipatukoistani. Syön patukoita kahdesta eri syystä: välipala, jolla saan näpsäkästi proteiinia sekä herkkupalana makean sijaan.

Edellinen kirjoitukseni oli yleisesti siitä, mitä kannattaa huomioida proteiinipatukan valinnassa. Lisäksi proteiinipatukan valintaa ohjaa käyttötarkoitus: mihin tarkoitukseen haet patukkaa (tsik tsik).

Yleisön pyynnöstä esittelen omat lempparini ensin siitä näkökulmasta, että olen valinnut patukan ainesosaluettelon perusteella ja proteiinin tarpeeseen. Lähinnä ns. ”järkikäyttöön”.

Toisessa näkökulmassa en niinkään mene terveys edellä eli ainesosaluettelon kanssa en ole mikään nihilisti. Olen valinnut patukan vaan ihan puhtaasti siksi, että se vaan on sika hyvää ja siinä ei ole liiaksi lisättyä sokeria tai ylimääräistä energiaa. Aina kun ei tarvitse olla täydellinen ja pupeltaa kaikkea niin tip top. Joskus sitä siirappia tai muuta hässäkkää menee kurkusta alas ja sellaista se elämä on. <3

On myös aina kiva tietää sinun suosikkisi, joten kommentoi ja kerro! Näitä on aina kiva vertailla, sillä makunystyrät ovat todella yksilöllisiä.

 

Lue myös keritettäsi vinkkini siitä, että mitä kannattaa huomioida proteiinipatukkaa valitessa.

 

Lempi proteiinipatukkani | Ravintoarvoiltaan perushyvät patukat,
joissa ainesosaluettelo on suht terveellinen

Haluan käyttää otsikossa sanaa ”suht” terveellisen edessä, sillä ainahan proteiinipatukka on teollinen luomus eikä sillä tule korvata täysipainoista ja monipuolista ruokavaliota. Täsmennetään tämä nyt, ettei kukaan ajattele minun elävän patukoilla – vaikka joskus niitäkin ajanjaksoja on, kun niitä kuluu enemmän.

 

Terveys edellä nro 1: Quest Nutrition Questbar

Questbarit kuuluvat kastiin, jotka jakavat mielipiteitä. Questeissa nimittäin joissain käytetään sukraloosia makeutusaineena. Kannattaa siis lukaista ainesosaluettelo, mikäli siltä haluaa välttyä. Questit aikoinaan olivat koostumukseltaan vähän toisenlaisia (kuka muistaa?) ja reseptin uusimisen jälkeen moni Questin vannoutunut kuluttaja hieman pettyi. 

Aikaisempi kuitu korvattiin liukoisella maissikuidulla ja lisäksi patukoihin tuli palmuöljy. Myös makeutusaineiden suhteita hieman muutettiin ja tästä syystä koostumus & maku vähän muuttuivat.

Myönnän, että omalla kohdallani tämä on yksi suuri syy Questien vähentyneeseen käyttöön.

Mutta yhä ainesosaluetteloltaan patukka rokkaa: patukkaan mahtuu kanssatovereitaan vähemmän höttöä eli turhia lisäaineita. Lisäksi liikkuvalle ja paljon hikoilevalle Questbar on toimiva. Se nimittäin sisältää hyvät määrät myös merisuolaa ja herkkäkielisimmät maistaa sen todella helposti. 🙂

Questille plussaa myös siitä, että niissä käytetään markkinoiden laadukkainta heraproteiinia. Tämä toki näkyy patukan hinnassa, mutta I’m worth it. 😉

 

 

Terveys edellä nro 2: Leader Softbar, stevialla makeutettu

Leaderiltä on useampaa Softbaria ja niistä jos pitäisi terveys edellä valita lempparit, niin ne ovat stevialla makeutetut Softbarit. Näitä ovat suklaakakku (kuvassa ylimpänä), banaani-muffinssi (ei kuvassa), sitruuna juustokakku (kuvassa keskellä) ja valkosuklaa (kuvassa alimpana).

Lisäksi heillä on Softbareja, joissa makeutukseen on käytetty paljon mainitsemaani mielipiteitä jakavaa sukraloosia (omenapiirakka, punaiset marjat ja toffee-suklaa). Itseasiassa stevialla makeutetut Softbarit tuotettiin vastaamaan kuluttajien tarvetta siitä, että sukraloosia haluttiin ruokavaliossa välttää.

Mantelikrokantissa on sukraloosin lisäksi hivenen glukoosisiirappia, mikä on kiva tieto silloin, jos siirappeja välttelee.

 

Terveys edellä nro 3: Lidlin Smooth Bar

Tykkään jokseenkin näiden vanilja-mantelipatukoiden mausta. Lidliltä on myös suklaan makuinen Smooth Bar, mutta maku jää itselleni hieman hailakaksi. Puhtaaseen proteiinin tarpeen täyttämiseen patukka on loistava eikä nämä ole proteiinipatukaksi pilattu liiaksi lisäaineilla. Näissä on jonkin verran glukoosisiirappia sekä sokereista täysruokosokeria, mutta kokonaisuudessaan sokerit jäävät tässä patukassa 2,3 g:aan. Energiasisällöltään patukka on hyvä.

 

 

Lempi proteiinipatukkani | Ehdoton suosikkini

Terveys edellä nro 4 ja naminäkökulma edellä nro 1: Barebells Caramel Cashew

No nyt on kaverit löytynyt se oikea. 😀

Tämä on toistaiseksi patukka, johon olen täysin rakastunut. Koostumus ja suutuntuma ovat miellyttävät, patukka on pehmeä eikä siitä mitään puutu – ei edes teennäistä makua ikenissä! Lisäksi se ei edes ole mikään siirappiseosmötikkä – hurraa!

Kuvan lähde täällä.

 

Mistä tykkään maun lisäksi patukasta on se, että siinä on energiaa 199 kCal per patukka. Se ei siis ole mikään syntien äitisynti, sillä sokereita siinä on patukkaa kohden 1,8 g totaalihiilareiden ollessa 14 g/patukka.

Ainesosaluettelokin kannustaa mutustelemaan, sillä tämä patukka sisältää hyvin vähän epäterveellisiä ainesosia. Kuitenkin mikäli olet makeutusaineiden kanssa tarkka, niin on hyvä huomata patukan makeutetun asesulfaami-K:lla ja sukraloosilla. Voit lukea patukasta lisää esim. Fitnesstukun sivuilta täältä. (Ei muuten ole sponssattu mainos.)

 

Naminäkökulma nro 2: Tupla+, Leader So Much Taste, Puls Bite, Teho Sport

Ja sitten ihan vaan puhtaasti suklaan korvikkeeksi voisin ajatella -ja joskus ajattelenkin, mutta rehellisesti tykkään suklaasta ihan puhtaasti suklaana ja sitä menee sitten mieluummin- näitä patukoita.

Miksi kuitenkin nämä jäävät useimmiten hyllyyn on se, että näissä ei juurikaan olla mietitty patukan tarveellisyyttä vaan lähinnä ravintoarvoja. Ja energiathan näissä ovat kohdillaan, joten ei nokan koputtamista.

Sen sijaan, mistä esim. Tupla+ Salty Caramelissa en tykkää on se, että se sisältää sokeroitua maitotiivistettä, glukoosisiirappia sekä karamellisoitua siirappia. Yhdessä patukassa on 14 g sokeria.

Toisaalta en pääse sen yli, että valmistaja on Cloetta ja Cloetta edustaa minulle makeisvalmistajaa. Makeisvalmistaja valmistaa makeisia ja periaatesyystä proteiinipatukkaa, joka sisältää näin paljon sokeria ei tulisi nimittää proteiinipatukaksi. 😀 On siis vähän oma päänsisäinen uskomusjuttukin: miksi en ostaisi sitten suklaapatukkaa…? 😀

 

Leaderin So Much Taste -linja taas on suoraan sanottuna halpissoijaproteiini-isolaattipatukoita, ja sen huomaa patukoiden hinnassakin. Ei hyvää vaan saa halvalla. Usein sukraloosin lisäksi näissä on myös maltitolia ja sokeria ja ”ihan vaan muutama” lisäaine. Siitä syystä syön todella harvoin, myöskään So-Lo Carb-patukoita.

Plus Nutritionin Puls Bite on söpön pieni, siinä on vain 115 kCal per patukka ja sokereita 1,3 g:n luokkaa. Patukassa on myös lisättyjä vitamiineja, joka on kiva ajatus – sääli, että synteettisesti valmistetut ja lisätyt vitamiinit eivät oikein kehossa mene hyötykäyttöön. Eli lähinnä myyntikikkailun puolelle menee. Tämä patukka ei muuten ole gluteeniton, sillä se sisältää vehnägluteenia.

Teho Sport Proteiini 40% on ihan jees maku, mutta patukka jää hyllyyn sen ollessa kovin soijapohjainen. Pyrin pitkälti välttämään soijaproteiini-isolaattia, sillä siitä vaan helposti tulee iho-oireita, vatsaoireita ja turvotusta kroppaan. Ja tämä on vain omat fiilikseni – jollekin toiselle soijaproteiinipohjaiset patukat vaan toimivat. 🙂

 

Tässä vaiheessa voisi sanoa, että näillä eväillä eteenpäin! Kysy tai kommentoi, mikäli sinulle tulee aiheesta mitä tahansa mieleen.

Nyt nautitaan auringosta, ihanaa alkuviikkoa kaikille!

<3 Kipa

 

 

*** Seuraa minua ***

FacebookInstagramYouTubeBloglovin

<3

(Visited 3 921 times, 1 visits today)
kira

Instagram: coachingkira Snapchat: kipatiivola **** KTM Auktorisoitu Personal Trainer TrainerLab-kouluttaja Työhyvinvointivalmentaja Elämäntaidon valmentaja Ryhmäliikunnan ohjaaja Yrittäjä Bloggari

4 vastausta artikkeliin “Lempi proteiinipatukkani | Terveelliset- ja herkutteluvaihtoehdot”

  1. Hyvä postaus, kiitos vinkeistä! En tiedä johtuuko tästä postauksesta, mutta Postitalon K-supermarketista oli useampikin sun suosittelema patukka tänään loppu. 😀 Barebellseistä en oo aiemmin kuullutkaan, mutta menee ehdottomasti testiin!

    • Kiitos, Tiina! Ihana, kun lukaisit. 🙂 <3

      Haha, eikä?! Hyvä tietää, kiitos vinkistä. Ei sitten itsekään tule metsästettyä lempipatukoitani sieltä. Haha! …onkohan Lidlissä Smooth Bareja vielä jäljellä…? 😀 😛

      Barebells on kieltämättä ihan sika hyvä! Jos testaat, niin kerro sitten, mitä tykkäsit! 🙂

      Ihanaa päivää,
      Kipa

  2. Moi!
    Mitä mieltä oot muuten noista Teho Sport patukoista? Jos soijaproteiini sopii itselle, niin onko ne muilta osin ok? Ja kiitos hyvästä postauksesta! Tuntuu tosi vaikeelta löytää kunnollisia ohjeita siitä mikä on oikeesti hyvä ja mikä ei 😀

    • Moikka Aada!

      Iso kiitos hyvästä kyssäristä – pahoittelut, kun kesti vastata.

      Tässä on kyseisen patukan ainesosaluettelo:

      ”Maitosuklaa 22% (makeutusaine (maltitoli), kaakaovoi, täysmaitojauhe, kaakaomassa, emulgointiaine (soijalesitiini), aromit), hydrolysoitu gelatiini, täyteaine (polydekstroosi), kosteudensäilyttäjä (glyseroli), maitoproteiini, hydrolysoitu maitoproteiini, soijaproteiini, soijarouhe 6,0%, (soijaproteiini, tapiokatärkkelys, suola), kaakaovoi, vähärasvainen kaakao 2,1%, auringonkukkaöljy, aromit, makeutusaine (sukraloosi), emulgointiaine (soijalesitiini).”

      Tässä on aika hitokseen sidos- ja täyteainetta. Jos et kuitenkaan mene ns. terveys edellä, eli mieti patukan puhtautta tai terveellisyyttää, niin plussat vähähiilihydraattisuudesta (11,9 g per patukka ja 1,3 g sokereita).

      Itse jätän kyseisen patukan hyllyyn juuri tuon massiivisen ainesosaluettelon takia. Toki satunnaisesta käytöstä ei kuukahda. 🙂

      Oletko kasvissyöjä? Syötkö maitotuotteita? Vaikka onhan tossa Teho-patukassakin maitoperäistä protskua. Mietin vaan, mikä vois olla sulle hyvä patukkavaihtoehto. ☺️☺️

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 12
Tykkää jutusta