Laihuuden ihannointi: kuulutko tähän 84%:iin?

Törmäsin aikoinaan yhteen Ylen artikkeliin, jossa aiheena oli laihuuden ihannointi:

”Laihuuden ihannoinnin järkyttävä tulos: 84 prosenttia naisista tyytymättömiä painoonsa”

Tämä ei sinällään yllätä, että moni nainen on tyytymätön painoonsa. 84 % on kuitenkin huima luku! 😳

 

”Myös valtaosa miehistä haluaisi painaa vähemmän. Naiset haluaisivat tyypillisesti laihtua pari kiloa, miehet viidestä kymmeneen kiloa. Miehistä seitsemän prosenttia haluaisi lisää painoa.”

Kyseisessä artikkelissa jututettiin myös ravitsemusasiantuntija Patrik Borgia, jonka kerrottiin tyrmäävän jatkuvat laihdutuskuurit: ”Ravitsemusasiantuntija Patrik Borg pitää lukuja todella ikävinä, mutta ne eivät yllätä häntä.

– Elintavat ja elinympäristö ovat sellaisia, että painonhallinta on yhä vaikeampaa. Samaan aikaan pitäisi olla muka yhä kovemmassa kunnossa. Tämä ristiriita ajaa aika monet tyytymättömyyteen. Tyytymättömyyteen löytyy myös terveydellisiä perusteita. Suomalaisista miehistä noin kaksi kolmasosaa ja naisista noin puolet on ylipainoisia. Borg tuuppaa lempeästi ihmisiä miettimään tapojaan.

– Moni voisi vähän tarkistaa elintapojaan ja sitten painokin siitä sulaa. Mutta ei asia laihduttamisella ratkea.”

 

 

Mielenkiintoista myös on, että uutisen mukaan joka kolmas nainen aloittaa laihduttamisen useamman kerran vuodessa. Toisaalta ymmärtäähän tuon. Jos ei ole omaan kehoonsa tai olotilaan tyytyväinen, niin totta kai asialle haluaa tehdä jotain.

”Toitotan” kuitenkin jatkuvasti ja sitkeästi aina yhtä asiaa, ja se on tavoitteet. Niin toitotan tälläkin kertaa, ihan vaan kostoksi. 😀 Niin usein tavoitteemme nimittäin liittyvät ulkoisiin seikkoihin. Ei kaikilla ja automaattisesti, mutta hyvin monella. Ja tämä on yleisin syy ”takapakkeihin”: emme ole oivaltaneet, mikä itseasiassa on meille se juttu.

Joskus saattaa ihmiselle itselleenkin tulla yllätyksenä se, että painon pudotus tai laihduttaminen ei olekaan hänelle se juttu – vaan aivan jotkin muut seikat: elämästä nauttiminen ilman kipuja, energiaa lasten kanssa leikkimiseen, vähemmän uupumista portaita kävellessä, iloisempaa elämänotetta jne.

Paino on vain jostain tullut tavoitteeksi. Ehkäpä siksi, että se on jotain konkreettista, jota seurata. Millä konkreettisilla luvuilla nimittäin varmistat sen, että nyt nämä portaat menevät helpommin, nyt jaksan leikkiä enemmän lapseni kanssa tai nyt minulla on yleisesti parempi fiilis.

Aivan, ei siihen ole kvatitatiivista mittaria, sillä homma käsitellään tunteiden tasolla. Aivan kuten painonhallinta tai pudotuskin: sen pitää liittyä johonkin sellaiseen tavoitteeseen, jonka sinä tunnet tärkeäksi.

 

Painonpudottaja: tarkista motivaattorisi ja tunne tunteesi

Dieetti tai yhtälailla myös pitkäjänteinen laihduttaminen on (vaikka dieetti kiistelty sana onkin, niin käytän sitä tässä yhteydessä tarkoittamaan lyhytjänteistä painonpudotusta, en pitkän ajan elintapojen muutosta) hyvin yksilöllisistä tarpeista johtuvaa (joku haluaa laihtua ulkonäön vuoksi, joku siksi että kelpaa itselleen ”paremmin” ja hänellä on itsensä kanssa enemmän sinut olla, jollain on terveydelliset syyt jne.).

Siksi aina mielellään kysyisikin, mikä on henkilön motiivi painonpudotukselle. Miksi haluat laihtua? Tärkeintä on, että henkilö on a) rehellinen itselleen ja b) hänen motiivinsa ovat hänelle itselleen selkeät ja liitetty tietynlaiseen tunteeseen.

Miltä sinä haluat, että sinusta arki, sinä itse tai elämäsi tuntuu, kun olet tietyssä painossa?

 

Ilman konkreettista tavoitetta seinä tulee todella helposti vastaan.

 

Mikäli painonpudotusta ohjaa ulkoiset motivaattorit, niin se harvoin on kestävää ja pitkäjänteistä ja siten elämäntapa.

Ulkoisia motivaattoreita pitkäjänteisemmin toimivat sisäiset motivaattorit. Sisältä kumpuava motivaatio on kaiken a ja o, kun jotain halutaan muuttaa parempaan pitkäksi aikaa – jopa loppuelämäksi.

Kannattaakin aina kysyä itseltään, miksi teen tätä? Mikä on minun tavoitteeni ja kuinka sinne pääsen?

Ja kun sinne tavoitteeseen päästään, niin kuinka siellä pysytään. Matka on käytännössä vasta alkanut, kun olet päässyt tavoitteeseesi. 😉

 

Konkretia homman ytimessä

Konkretia on ydin: tavoitteiden ja keinojen tulee olla konkretisoituja sekä omaan arkeen liitettäviä seikkoja. On esimerkiksi turha pitää yhtenä laihdutusmenetelmänä ruokien punnitsemista keittiövaa’alla, mikäli et omista vaakaa tai sinulla ei ole pienintäkään iloa asiasta saatika yhtään kiinnostusta punnita ruokia.

Tilalle täytyy löytyä jokin muu keino, esimerkiksi käyttää ”mittoina” nyrkin tai kämmenen kokoa jne. Homman pitää olla helppoa ja arkista, omaan elämään sopivaa.

 

Muista olla inhimillinen itsellesi

Lisäksi tärkeintä painonpudotuksessa on oma tahtotila ja itseensä uskominen, jotka kummatkin käsittävät oman pään sisäisen keskustelun. Kuinka puhut itsellesi – oletko kannustava vai seisotko sittenkin itse itsesi tiellä?

Muista kannustaa ja kiittää itseäsi. Itsestä pitäminen, itsestään välittäminen ja itsensä arvostus & kunnioitus ovat voimavaroja tavoitteesi saavuttamiseksi.

 

Ja muista: kyllä sinä riität. ❤️
#inhimillinenote

 

Rakkaudella
Kipa

 

Artikkelikuvat: Veera Kurittu

 

Lue myös:

Älä laihduta -päivä 6.5.2017 – Sinä riität

Miksi elintapamuutos tai painonpudotus niin helposti tyssää?

Hoikkuus(ko) terveyden mittari?

 

Edellinen kirjoitukseni: 

Liikunta mielialalääkkeenä: miten liikunta auttaa pysymään onnellisena?

 

*** Seuraa minua ***

FacebookInstagramYouTubeBloglovin

<3

(Visited 718 times, 1 visits today)
kira

Instagram: coachingkira Snapchat: kipatiivola **** KTM Auktorisoitu Personal Trainer TrainerLab-kouluttaja Työhyvinvointivalmentaja Elämäntaidon valmentaja Ryhmäliikunnan ohjaaja Yrittäjä Bloggari

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 4
Tykkää jutusta