TREENI | ”KYLLÄ TÄÄ TAAS SIITÄ, SITKU TREENAAMAAN PÄÄSEE”

MENEN TREENAAMAAN…SITKU

Sitku on hassu kaveri. Se hiipii taloon vähän salakavalasti. Se on tiedostamattoman tietoinen vieras: käytät sitä yhtäällä tiedostamattasi syynä siirtää treenaamista ja toisaalla tietoisesti siirtääksesi treenaamista.

Kuinka moni voi sanoa olevansa sitku-ihminen?

Minusta siinä ei ole mitään pahaa, päin vastoin! Se on superhyvä piirre, koska se antaa sinulle huikean mahdollisuuden pohtia, miksi olet sitku-ihminen. Miksi et tee asioita nyt, vaan sitku?

  • ”Viime viikko meni ihan retuperälleen syömisten suhteen, kun olin kipeä enkä päässyt treenaamaan. Sitku pääsen taas treenaamaan, niin taas skarppaan ruokavaliota”.
  • ”Sitku vähän rauhottuu ja on aikaa otan taas itseäni niskasta kiinni ja palaan treenaamaan!”
  • ”Kyllä tämä tästä, sitku treenaamaan pääsee!”

 

Käsi ylös – kelle on tuttua? 😀

Sitku ei ole huono asia, se vain tulee tunnistaa itsestäsi – ja tiedostaa itsestäsi. Emme voi tehdä sellaisille asioille mitään, joita emme tiedosta.

En tiedä mitä mieltä te olette, mutta minun silmääni välillä pistää se, että annamme jostain syystä tosi paljon arvoa liikunnalle mm. painonpudotuksessa. Ajattelemme helposti, että syömisetkään ei nyt voi onnistua, koska liikkumaan ei pääse. Tai nyt ei kyllä voi onnistua tässä hommassa, koska liikuntaa ei tule harrastettua.

Yleensä sieltä rivien välistä bongaa kaverin nimeltä ”sitku”. Sitku reenaamaan pääsee, niin…

Tässä kohtaa on hyvä tunnistaa kaverisi sitku. Liikunta itsessään ja pelkästään ei parhaiten polta rasvaa tai pudota painoa. Rasvanpoltto on parhaimmillaan liikunnan ja ruokavalion yhteispeliä. Liikunnan osuus rasvanpoltossa on huomattavasti pienempi, kuin mitä ajattelemmekaan – kaikki lähtee ruokavaliosta.

 

Eli huolimatta siitä pääsetkö liikkumaan viikolla vai ei kannattaa
silti pitää hanskat käsissä, sanoa sitku-frendilleen, että see you later – eikä
heittää hanskoja tiskiin ruokavalionkaan suhteen. 

 

Miksi? Siitä seuraavaksi lisää.

 

SITKU | 80 % TULOKSISTA TULEE RUOKAVALIOSTA

Ravitsemuksen toteutuksessa ei ole yhtä oikeaa linjaa. Toinen syö maitotuotteita, toinen ei. Yksi popsii lihaa ja toinen tofua. Joku ei syö gluteenia ja jollekin toiselle se maistuu. Yksi seikka, mitä emme kuitenkaan pääse karkuun, on tietyt perusperiaatteet ruokailussa.

 

Kyse ei ole siitä, että pilkuntarkasti toteutetaan jotain ruokavaliota.
Ei missään nimessä. Suuret linjat ensimmäisenä kuntoon,
sitten vasta muu pikkukiva kikkailu.

 

Ruokavalion merkitys painonhallinnassa ja painonpudotuksessa on vähintään 80 %. Liikunnan merkitys on oikeasti vain noin 20 %, harvoin sitäkään. Treenaamaan pääseminen ei siis välttämättä ole _se_ juttu, jotta myös ruokailut voisi laittaa kondikseen.

Hyvin usein sitä ajatellaan, että sitku nää treenit saa taas käyntiin, niin voi laittaa koko elämän järjestykseen, sit mulla on hyvä olo ja sit olen reipas, aktiivinen ja voin hyvin…sitku. 😉

 

Usein haluamme siis voida paremmin.
Ja siihen liitetään, että sitku pääsen treenaamaan. Noh. Vaikka alkaisit
sitku joskus treenaamaan, niin silti ne samat maalliset arjen haasteet,
askareet ja koukerot ovat siellä kuitenkin. <3  Tärkeintä on,
että koet terveydentilasi hyvänä jo nyt arjessa, ei sitku joskus.

 

Eli jos treenaamaan ei pääse hetitässäjanyt, niin mieti mikä on se tekijä, johon voit vaikuttaa tässä hetkessä? Ruokavalio? Vai voisiko se olla vaikka uni? Hyvin nukutut yöunet edesauttavat ja helpottavat terveiden elintapojen ylläpitämistä. Se ei siis aina välttämättä ole se treeni, jota odotat.

treenaamaan
Joskus ajatusmaailmamme tarvitsee vähän refreshausta. Vanhojen toimintatapojen tilalle on omaksuttava uusia tapoja. Jos treenaamaan tekisi mieli mennä ja jäät sittenkin kotiin, podet ehkä huonoa omaatuntoa? Älä turhaan. Ihminen on mukavuudenhaluinen olento. Huonon omantunnon sijaan keskitykin keksimään sellaisia toimintatapoja, jotka helpottavat treenaamaan lähtemistä: kengät valmiiksi eteiseen, treenikassi pakattuna, treenitreffit sovittuna ystävän kanssa, puhelinpalaveri kävelylle sovittuna jne.

 

SITKU | REALISTINEN AIKAJÄNNE

On hyvä huomioida (realistinen) aikajänne: missä ajassa ja mitä haluat saavuttaa?

 

Mitä lyhyempi aika toteutukseen on, sitä tarkempi
sinun tulee olla – erityisesti ruokailussa. Lisäksi mielestäni on hyvä miettiä myös sitä, onko ja kuinka tarpeellista saada rasvanpolttoa käyntiin tai painonpudotusta nousukiitoon supernopeasti?

 

Vai voisiko oikeasti maltti olla valttia?

Meillä on nykyään jokseenkin niin kova into ja vaatimus itseämme kohtaan saada itsemme tietyn kokoisiksi ja näköisiksi, että harvoin oikeastaan pysähdymme miettimään kuinka pitkälti se on tarpeen esim. oman todellisen hyvinvointimme kannalta.

Menetkö siis paino vai terveys ja hyvinvointi edellä?

Usein tavoitteemme ovat myös aika kovia, erityisesti aikajänteen suhteen: haluamme asioita hyvin nopeasti (eikä siinä mitään, tämä on ihmiselle tosi luontaista). Toisaalta haluamme asioita myös vähän liian rauhallisesti, jolloin helposti toteutus jää vähän leijailemaan ilmaan: ”tavoitteeni on -10 kiloa, mutta sillä ei ole niin kiirettä. Pikkuhiljaa, ehkä joskus ensi kesään mennessä”.

Edellinenkin on hieno tavoite! <3 Mutta samalla löyhä aikajänne saattaa tehdä sen, että sinulat puuttuu konkreettinen suunnitelma ja keinot sille, miten homman aiot toteuttaa. Sinulta puuttuu ikäänkuin toimintasuunnitelma.

 

Ja tottakai. Saatat myös olla henkilö, jolle treenaamaan pääseminen
nimenomaan auttaa ruokailujen fiksaamisessa. Hyvä!
Nyt kuitenkin kyse on ennemminkin siitä, ettei treenaamisesta – tai
pikemminkin siitä, kun treenaamaan ei pääse – tule syytä olla panostamatta ruokailuvalintoihin.

 

Lisäksi monella meistä on myös toive siitä, että saisimme myös ”vähän elää” eikä ”kaiken tarvitse olla niin tarkkaa”. Tämä kannattaa pitää mielessä jatkossakin, kun vaikka harkitset supernopeita dieettejä tai painonpudotusprojekteja.

Kysykin ensin itseltäsi, että ”voinko nähdä itseni toteuttavan tätä seuraavat 10 vuotta?” Jos et, niin älä ryhdy siihen. 😀

 

 

SITKU | TAVOITE MIELESSÄ

Tästä syystä puhun paljon tavoitteen kirkastamisesta: mitä todellisuudessa haluat, kun haluat esim.

– pudottaa painoasi

– kiinteyttää kehoasi

– polttaa rasvaa

– treenata enemmän

jne.

 

Mikä on siis edellisten tavoitteiden taustalla oleva syy, toive tai ajatus? Mitä haluat kyseisillä asioilla todellisuudessa saavuttaa? Pohdikin asiaa siis siltä kantilta, mitä painonpudotus tuo konkreettisesti elämääsi?

Tämä on tärkeä asia siksi, että kirkastamalla ja konkretisoimalla tavoitteen saat tuloksia. Kun sinä tiedät itse, mitä sinulle merkitsee se, että painosi on pudonnut, kehosi on kiinteämpi, olet polttanut rasvaa tai treenaat enemmän jne., niin pysyt helpommin tavoitteessasi.

Tavoitteen toteutuminen ja toteuttaminen näkyy arkisissa (ruokailu)valinnoissasi.

Toinen tärkeä seikka on omistaa oma projektinsa ja luottaa itseensä.

 

treenaamaan
Mieli on vahva työkalu: näe itsesi tavoitteessasi. Usko itseesi ja siihen, että pääset sinne. Sillä jos sinä et usko itseesi, ei mielesi ole menossa kohti tavoitettasi. <3

 

SITKU | OWNAA OMA PROJEKTISI! 

Aika usein siirrämme omaa vastuutamme johonkin syyhyn: ”Koska X kävi, en voinut tehdä Y:tä.” Ja se näkyy usein sellaisena, kuin ”koska olin kipeä, en päässyt liikkumaan, joten ruokailutkin on retuperällä”. Vähän niinkuin näin. Tai ”koska satoi en voinut ollenkaan käydä ulkoilemassa”.

Ja nyt, rakkaat toverit. Tämä ei ole syyttelyn paikka, eli nyt ei osoitella ketään sormella. 🙂 Missään nimessä! Mutta siitä tulee usein itsensä ruotimisen väline, jolloin koemme itsemme saamattomaksi, laiskaksi, epäoonistuneeksi, lössöksi, what ever.

 

Kun oma sisäinen puheemme kääntyy suuntaan, jossa
kerromme itsellemme olevamme saamattomia, laiskoja tai luusereita
se ei kauheasti motivoi tulevaa varten, eikö?

 

Tämä on siis tiedostamisen paikka. Miten puhut itsestäsi?

Entä onko esim. ruokailutottumusten muokkaaminen todellisuudesta liikunnasta riippuvainen?

Keskity siis mihin keskityt. Liian helposti huomio kiinnittyy ohi itse asian: siihen, että liikuntaa ei harrastanut(kaan). Huomio ei kiinnity itse pääjuttuun, joka on suotuisien ja tavoitteiden mukaisten ruokailuvalintojen toteuttaminen.

Ja siitä seuraa morkkis.

Morkkis siitä, että ei päässyt liikkumaan, siksi söi huonosti ja siksi nyt voi huonosti. Ja itseinho: hyi mua. Tästä seuraa sisäinen puhe: hyi mua. Tästä seuraava tunne on epäonnistunut, pettynyt, harmistunut, hyi mua. Ja tekeminen sen mukaista: ei oikeastaan huvita tehdä mitään, ainakaan treenata. Hyi mua. Ja kun ei pääse treenaamaan, niin ihan sama mitä sitä vetelee huiviin. Hyi yäk, hyi mua.

Tää on ihan oikeasti tosi klassinen ajatusketju, et ole yksin! 😀

 

 

Lopuksi. Toivoisin, että sinulla on luottoa itseesi. Luottoa siihen, että toimit oman hyvinvointiprojektisi projektipäällikkönä. Liikunta on hieno lääke silloin, kun sitä käytetään oikein. Silloin, kun sen harrastamattomuudesta tulee syy olla kiinnittämättä omaan itseensä hellää huomiota, se ei oikein toimi.

Ota siis johtajuus takaisin treeniltä ja aloita sellaisesta asiasta, johon voit vaikuttaa heti tässä hetkessä. Ota niin pieni askel, että se on toteutettavissa heti.

 

Anna itsellesi rakkautta, suo itsellesi hyvää. Siitäkin huolimatta,
että treenaamaan ei ehkä nyt justiinsa pääse.
Sinä voit tehdä suotuisia valintoja huolimatta siitä, pääsetkö tällä, ensi tai jollain viikolla treenaamaan normaalisti vai et.

 

 

Ownaa oma projektisi ja tiedä, että pystyt siihen. <3

 

Koska kyllä sinä pystyt.
x Kipa

 

 

 

Artikkelikuvat: Veera Kurittu
Kuvauspaikka: Esport Bristol

 

 

Tsekkaa myös:

Miksi elintapamuutos tai painonpudotus niin helposti tyssää?

 

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTube – Bloglovin

 

*** Instagram: Coachingkira ***

instagram

<3

(Visited 1 352 times, 1 visits today)
kira

Instagram: coachingkira Snapchat: kipatiivola **** KTM Auktorisoitu Personal Trainer TrainerLab-kouluttaja Työhyvinvointivalmentaja Elämäntaidon valmentaja Ryhmäliikunnan ohjaaja Yrittäjä Bloggari

2 vastausta artikkeliin “TREENI | ”KYLLÄ TÄÄ TAAS SIITÄ, SITKU TREENAAMAAN PÄÄSEE””

  1. Nää sun kirjoitukset on kyllä niin hyviä! Ootko ajatellut huomenna kirjoitella Älä laihduta -päivän tiimoilta? Olisi kiva kuulla sun ajatuksia aiheesta!

    • Heippa treenari GoGolta ja Manselaan terkut! 🙂

      Kiitos todella paljon palautteestasi, olipa kiva! <3 Ja muuten hyvä, kun kysyit tuota: oli ajatuksissa! Piti ensin saada opiskeltua vähän Terveysvalmentajan koulutuspäiviä alta pois ja nyt on kirjoitus uunista ulos! <3 <3

      Aurinkoa viikonloppuusi!
      Kipa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 18
Tykkää jutusta