Kehonhuolto | Miten huollan kehoani, kun tunteja on sikana?

Kehonhuolto kysytyttää nyt kun uusien Les Mills -ohjelmien lanseeraus on ollut parin viikon ajan kuumeisesti meneillään. Asiakkaat toistuvasti kyselevät, miten oikein jaksan vetää ”niin paljon tunteja”.

Lähinnä ihmetystä on herättänyt oma kehohuoltoni: saatan ohjata 3-5 tuntia päivässä useampana päivänä viikossa. Tottahan toki se ihmetyttää, että miten hemmetissä pystyn siihen?

On muuten syytä muistaa, että touhu on väliaikaista: en suinkaan ohjaa joka päivä viikosta ja kuukaudesta toiseen yhtä paljon tunteja. Lisäksi on syytä muistaa, että ohjaajan liikuntamääriin ei aina kannata a) tähdätä b) verrata omia liikuntamääriään.

<3

 

kehonhuolto

Kehonhuolto | Fyysinen lepo

Kun liikkuu tai treenaa paljon on oikeasti syytä muistaa myös ihan fyysinen lepo. On erittäin ookoo olla silloin tällöin treenaamatta!

Tästä tulee muuten paljon kysymyksiä: moni potee huonoa omaa tuntoa esim. viikon lomareissun takia. Kun ei pääse normaalisti treenaamaan, niin huoli kunnon rapistumisesta tai painonnoususta hiipii hipiään.

Turhaan. Erityisesti, jos olet lomaviikolla, niin nauti maisemista. Keskity kivaan ympärilläsi, sillä tilanne on ainutkertainen. <3 Sitä ei kannata heittää kankkulan kaivoon miettimällä sellaista, josta tulee huono mieli.

On todella vaikea sanoa konkreettista fyysisen levon tarpeen määrää, joka toimisi kaikilla: väsyminen kun ei tapahdu vain fyysisellä tasolla. Kokonaiskuorma ratkaisee, ja esim. hektinen elämänrytmi tai epäsäännölliset työajat tuovat aina oman rasituksensa.

On siis huomioitava ensin se, kuka on kyseessä. 🙂

Mutta rehellisesti: jos minulla on illalla 4 tuntia jumppaa en käy aamulla reippaalla kävelyllä, juoksulenkillä, muiden tunneilla, tai mitään muutakaan. Chillaan.

Teen muita töitä, kuten rästitöitä firmajutuista tai opiskeluista, kirjanpito- ja laskutushommia, kirjoitan blogia tai olen yhteydessä valmennettaviini.

Itselläni fyysinen lepo on ”helppo” ottaa sinäkin mielessä, että ei työ tekemällä lopu. Vapaa-ajastani (tässä yhteydessä tarkoitan sillä jumppien ulkopuolista aikaa) suurin osa menee muissa töissäni, opiskeluissa, blogin parissa tai tällä hetkellä myös häiden suunnittelussa.

Joskus, kuten eilen, venyttelen lyhyesti ennen tunteja. Joskus rullailen. Lisäksi käyn säännöllisesti hierojalla Hieroja Helsingissä.

Tykkään myös ihan hurjasti erilaisista vartalohoidoista! Kuka muuuu? 🙂

Tällä hetkellä aika on nyt rajallinen, enkä rehellisesti priorisoi vartalohoitoja. Mutta jos on aikaa, niin mielelläni menen. Aikoinaan tykkäsin käydä akupunktiossa. Nyt olen käynyt muutaman kerran jalkojen lymfaa parantavassa vartalohoidossa ja se on ollut todella hyvä!

Mutta kyllähän se näin on, että mitä enemmän liikkuu, sitä enemmän kehoa tulee huoltaa.

Lisäksi on hyvä huomata se, että oma liikuntani ei enää kehitä. Tässä ei ole mitään systemaattista runkoa, vaan homma on työtä. Työtä, johon suhtaudun rakkaudella ja intohimolla enkä haluaisi olla tunneiltani pois. 😀 Eli ylikuormituksen riski on alati läsnä ja siksi kehoaan pitää osata kuunnella.

Mikäli sinusta tuntuu siltä, että tänään ei vain treeni kulje, niin tee mieluusti jotain muuta. Tai sitten orientoidu erilaiseen treeniin, ei niinkään suureen liikuntasuoritukseen. Tee jotain pientä, mistä sinulle tulee hyvä fiilis.

 

kehonhuolto

 

Mikäli muilta töiltäni pääsen ja kykenen, niin tykkään kyllä käydä ulkoilemassa haukkaamassa happea. Tällöin kävely on enemmänkin samoilua, maisemien katselemista tai nykyään valokuvaamista.

Blogin myötä olen innostunut valokuvaamaan, joskin ne taidot vaativat vielä paljon hiomista. 😀

 

kehonhuolto

 

Kehonhuolto | Henkinen lepo

Palautuminen ja kehonhuolto tarkoittavat minulle myös asennoitumista mentaalisesti. Esimerkiksi keskiviikkona minulla oli ”palauttelupäivä”, jolloin en ohjannut ryhmäliikuntaa enkä tehnyt massiivisia liikuntasuorituksia.

Olin aamulla blogiaamussa Cargo Helsingissä (tästä myöhemmin lisää) ja sen jälkeen klo 13-17 työhyvinvointivalmennuksella. Eräällä asiakasyrityksellämme oli Energise Your Day -tapahtuma ja ohjasin siellä päivän alkulämmittelyn sekä niska-hartia -seudun jumppaa kepeillä. <3

Pyöräilin blogiaamuun ja töihin. Töihin mennessä matkan varrella intouduin suunnittelemaan ulkona tehtävät 5 kehonpainoliikettä. Tsekkaa linkistä YouTube-pätkä!

Mitä pyöräilyyn tulee, niin päätin kahdesta pyörästäni valita Jopon (toinen on kilpapyöä 😀 ). Miksi? Koska Jopolla ajaessa tulee katseltua enemmän maisemia ja fiilis ajella on rento. Jopo on ihan päällikkö! Keneltä löytyy Jopo? 😀

 

Lähinnä kuitenkin kyse oli siitä, että myös mieli saa rauhoittua. Palautuminen on olennaisesti myös mentaalipuolen juttuja: on joskus osattava rauhoittaa ajatuksensa, jotta fyysinen olemus rauhoittuu.

Kun todella haluan palautua ja huoltaa kehoani huollan myös ajatuksiani: unohdan suorittamisen. Unohdan kiireen. Palautan mieleeni sen, että omaa aikaa on tärkeää olla. Sellaista luppoaikaa, johon mahtuu väljyyttä. Tarvittaessa ei mitään muuta, kuin vain olemista.

Se minua palauttaa eniten. Vauhdin hiljentäminen.

Jumpilla kerkiän kammeta itseni Pohjoismaiden suurimman screenin eteen ledi- ja kirkasvalojen sekä jumputtavan musiikin äärelle. Rakastan sitä puolta työssäni – ehdottomasti.

Mutta kuten rakas ystäväni, SaunoYogan rauhanlähettiläs Tiina Vainio, sanoo: ”You find yourself in silence”.

 

kehonhuolto

 

Ja se on just näin, ystävät. Hiljaisuutta tarvitaan, jotta saat tilaa ajatuksillesi. Jotta kuulet kehosi puhuvan sinulle.

Jos sinä nyt hiljentäisit vauhtia ja melkein pysähtyisit: mitä kuulisit itsesi ja kehosi sanovan sinulle?

 

Hyvää viikonloppua, ihanat!
x Kipa

 

PS: Ensi viikon maanantaista minulla on taas FitFashionin Snäppiviikko! Nähdään siellä! <3

 

Edellinen kirjoitukseni:

Valmistuminen Terveysvalmentajaksi | Sinulla on vastaukset, minulla kysymykset

 

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTubeBloglovin

*** Instagram: Coachingkira ***

lihava pt

<3

(Visited 462 times, 1 visits today)
kira

Instagram: coachingkira Snapchat: kipatiivola **** KTM Auktorisoitu Personal Trainer TrainerLab-kouluttaja Työhyvinvointivalmentaja Elämäntaidon valmentaja Ryhmäliikunnan ohjaaja Yrittäjä Bloggari

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 2
Tykkää jutusta