Katoaako kunto muutamassa päivässä, jos ei treenaa?

Kunto | Nopeasti katoava voimavara?

Näin lomien kynnyksellä saan huolestuneita yhteydenottoja siitä, katoaako kunto ja kuinka nopeaan jos ei liiku.

Usein pelätään, että parin päivän-viikon tauko romahduttaa kunnon miltein lähtötasoon. Näissä on hyvä muistaa aina muuten tuo lähtötaso: oletko treenannut useamman vuoden vai kaksi kuukautta?

Ei se kunto ihan hetkessä ihan nolliin romahda, siitä voit olla varma. <3 Harva meistä sitäpaitsi on tekemättä yhtään mitään (jota kunnon varsinainen romahtaminen vaatisi) eli ei liiku ollenkaan pisteestä A pisteeseen B ja on makuuasennossa 24/7 useamman päivän ajan. 🙂

Siinä vaiheessa, kun liikuntaa tai aktiivisuutta on pari viikkoa putkeen, niin muutoksen voi nähdä selkeästi: enemmän treenanneilla muutoksen voi nähdä palttiarallaa 2 viikon jälkeen ja kuntoharrastajalla noin 2-4 viikon jälkeen.

 

kunto
Little lepo never killed nobody. <3

 

Eli tässä tapauksessa kuntotaso merkkaa. Mikäli olet treenannut pitkään (ja sanotaanko suht kovaa), kunto laskee nopeammin, kuin juuri alkaneella tai vähemmän tavoitteellisesti treenanneella.

 

Kuinka nopeasti kunto laskee?

Mutta tottaha tuo on, että jos ei mitänä tee kunto laskee. Kunto laskee nopeasti erityisesti silloin, jos päivääsi ei sisälly edes perusaktiivisuutta, kuten kävelyä, hissin vaihtamista portaisiin, kotitöitä jne.

Jos et treenaa _yhtään_ kahteen viikkoon, niin kestävyyskunto laskee 10%. Jos pitää lihaskuntotreenistä n. 1-2 kk tauon, niin lihaskunto laskee saman 10%.

Hyvä nyrkkisääntö on, että jos treenitauon viettää tyyliin ollenkaan liikkumatta, kunnon palaaminen vie kaksi kertaa tauon pituisen ajan.

 

kunto
Tsekkaa myös tilini Instagramissa! -> coachingkira

 

Kunto kehittyy levossa

Tämän on varmasti moni kuullut. Ja totta tuokin. Toisaalta vastapainoksi tarvitaan kuntoa kohottavaa tekemistä. 🙂

Enivei lyhyen treenitauon voi ihan hyvin pitää, sillä kunnon kohoaminen tarvitsee lepoa. Kehitys siis tapahtuu levossa. Levon ja erityisesti unen aikana keho uusiutuu. Unen aikana erittyy kasvuhormonia ja nukkuminen on tärkeää aivojen palautumiselle. 🙂

Kun tiedät, että sinulle on tulossa miniloma tai päiviä, jolloin et pääse reenaamaan, niin tee niistä palautumispäiviä. Tee niistä sellaisia minilomia treenistä, kaloreista, suorittamisesta tai vastaavasta ja mieti mitä kaikkea voitkaan saada tilalle!

On täysin ookoo silloin tällöin vain olla. Ihan jo siksi, että meidän hermostomme saa levätä. Olen kirjoittanut sympaattisesta ja parasympaattisesta hermostosta ja minilomat ovatkin erinomaisia rauhoittavan, parasympaattisen hermoston aktivoijia.

Ja aina toki voit nopeuttaa palautumista tai huoltaa kehoasi ja mieltäsi esimerksi mukavalla verryttelyllä, kuten kävelyhetkillä. Katsele ympärillesi, fiilistele luontoa, nauti hetkestä. Tai sitten voit hoitaa itseäsi huoltavilla- ja palauttavilla harjoitteilla, kuten venyttelyllä, putkirullalla tai kevyillä liikkuvuutta edistävillä liikkeillä sekä riittävällä levolla ja oikealla ruokavaliolla.

Tärkeintä on, että opit myös nauttimaan siitä, että mitään ei tarvitse tehdä. On tärkeää, että annat itsellesi luvan vain olla. Suorittamaan kerkiää ja pääsee aina.

 

Joten mitä sanotte? Otetaanko pari päivää iisisti, lomaillaan ja nautitaan. Jatketaan sitten taas ensi viikolla. <3

Hyvää Juhannusta kaikille!

 

#inhimillinenote
x Kipa

 

P.S. Sunnuntaihin 25.6.2017 asti on aikaa osallistua viikkoarvontaan (1/4), jossa voit voittaa laatikollisen (12 kpl) Questbareja – lue lisää!

 

 

Edellinen kirjoitukseni:

Suunnitelmallisuus | Hyvä olo tarvitsee suunnitelmallisuutta

 

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTubeBloglovin

*** Instagram: Coachingkira ***

lihava pt

<3

(Visited 1 925 times, 1 visits today)
kira

Instagram: coachingkira Snapchat: kipatiivola **** KTM Auktorisoitu Personal Trainer TrainerLab-kouluttaja Työhyvinvointivalmentaja Elämäntaidon valmentaja Ryhmäliikunnan ohjaaja Yrittäjä Bloggari

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 7
Tykkää jutusta