Hyvien vibojen viikko | Jaa hyvää ja voi itsekin hyvin | Vinkit 22-30 <3

Hyvien vibojen viikko | Taas mennään!

Tässä Kipan kokeileva elämänkeittiö ja hyvien vibojen viikko taas moi! 😀

Eräs loistava tapa voida itse hyvin ja tulla onnelliseksi on auttaa muita ja jakaa hyvää. Positiivinen vuorovaikutus muiden ihmisten kanssa lisää oksitosiinihormonin määrää kehossa. Oksitosiini tunnetaan myös nimellä rakkaushormoni.

Oksitosiini on mahtava hormoni: se vaikuttaa kehoon mm. verenpainetta alentavasti, sykettä tasoittavasti, ruuansulatusta vahvistamalla, kipukynnystä nostattamalla sekä parantamall immuunipuolustusta.

Lisäksi oksitosiini hoitaa mielenterveyttä: se lievittää stressiä vähentämällä kortisolin määrää kehossa, edesauttaa oppimista, rentouttaa sekä auttaa unensaantia.

Oksitosiinia kehityy esimerkiksi kosketuksessa kumppanisi, lastesi, ystäviesi, lemmikkisi ja perheenjäsentesi kanssa – pienet jutut riittävä!

 

Tästä päästäänkin torstain teemaan: torstai on toivoa ja hyvää oloa täynnä!

 

Hyvien vibojen viikko | Vinkit 22-30

22. Panosta positiiviseen vuorovaikutukseen

Usein keskustellessamme huomaamme, kuinka asiat helposti pyörivät epäkohtien ympärillä: on kiire tai liikaa tekemistä, väsyttää, on flunssaa, joku asia ketuttaa tai ulkona sataa. Kiinnitä huomiosi siihen, mitä ja millä tavalla vastaat, kun sinulta kysytään “mitä kuuluu”. Ennen kuin vastaat, mieti mielessäsi mitä aioit sanoa – ja käännä se positiiviseen suuntaan.

Ei – se ei tarkoita, että flunssa katoaisi sen sileän tien tai asiat järjestyisi hetkessä. Mutta kuinka usein se asioiden murehtiminen ja märehtiminenkään on jeesannut? Kuten maanantaina (linkki) todettiin – asenne ratkaisee!

 

23. Jo se, että kuuntelet auttaa

Meillä on myös huomattavan usein kiire kertomaan, omat kuulumisemme (olenhan juuri minä itse väsyneempi, kuin kukaan muu 😉 ) tai uusimmat omat juttumme. On hyvä tiedostaa kuunteletko kuullaksesi vai kuunteletko kertoaksesi?

Usein myös ajattelemme, että jotain pitää sanoa toisen kertomaan. Aina ei pidä. Joskus ihan vain se, että kuuntelee auttaa. Tämä parhaimmillaan lisää läsnäoloasi ja opit ymmärtämään jatkossa, että sinulle kerrotussa asiassa ei ole oma tunnetilasi – vaan kertojan.

 

24. Avun tarjoaminen ja vastaanottaminen parantavat terveyttä, sillä hyvän tekeminen parantaa merkityksellisyyden tuntua

On kiva olla avuksi! Jo kysymys “kuinka voin auttaa” tai “voinko olla avuksi” on täydellinen kysymys johonkin hetkeen – ja sekä sinun, että vastapuolen hyvinvoinnin kannalta pieni hyvä teko. Avun tarjoaminen parantaa toisen turvallisuudentunnetta ja sitä kautta parantaa molempien omaa oloa.

Hyvän tekeminen saa meidät tuntemaan itsemme merkityksellisiksi, joka taas lisää hyvinvointia. Parasta on huomata, että toisen ihmisen auttaminen ei edes aina vaadi suuria ponnistuksia.

 

25. Epäitsekkyys lisää hyvinvointia – yllätä avulla!

Kerran kaverini jakoi seinällään päivityksen, jossa meidän lähi-Alepassa oli joku ystävällinen mies tarjoutunut puskista maksamaan kaverini ruoat. Noin kolmenkympit ostokset!
Tiedän, raha on rajallinen. Mutta onhan se kiva yllättää ystäviä tai jopa tuntemattomia silloin tällöin vaikka tuollaisella yllärillä? Ai miksi? Koska on tutkittu, että kun ostaa jollekin toiselle jotain voi itse paremmin. Annetaan hyvän kiertää! Idea on, että voimme jokainen antaa toisellemme jotain ja olla toisiamme varten – ja saada itsekin takaisin hyvää osaksemme!

 

26. Uskalla pyytää apua!

Avun pyytäminen ei ole heikkoutta se on parhaimmillaan viisautta. Suomi on vähän hassu maa siinä, että yksin pärjääminen on meillä arvostettua. Olisi kuitenkin hyvä muistaa, että apua kannattaa ja saa pyytää ennen, kuin pää on jo kainalossa. Tietenkään koko aikaa ei voi olla kysymässä esimerkiksi ammatillista apua ja guidea kaikesta, mutta tiedät mitä tarkoitan. 😉

Kyseessä on mahtava win-win –tilanne: sinä saat apua ja auttaja kokee merkityksellisyyttä.

 

27. Osallistu hyväntekeväisyyteen

Jokaiseen tempaukseen ei tarvitse lähteä. Mutta valitse itsellesi sellaiset, joihin on realistista osallistua. Oletko jo esim. osallistunut meidän FF-bloggaajien #ilokiertoon –haasteeseen? Tiesithän, että kyseinen hyväntekeväsyystempaus ei maksa sinulle euroakaan.

Hyvän tekemisestä tulee aina itselleen hyvä mieli!

Ja ainahan voi ajatella, että mitäs jos toinen ei arvosta sitä mitä saa. STOP. Entä jos se, mitä annat onkin jollekin a i v a n juuri siihen hetkeen tuikitarpeellinen asia?

 

#ilokiertoonhelsinki

 

28. Yllätä ystäväsi lyhyillä viesteillä!

Face the facts: olemme kuitenkin nykyään hyvin paljon kännykän ääressä ja yksi lyhyt tekstari ei kauaa vie. Joskus on ihana saada ja lähettää ylläriviestejä. Kerro miniterkut ystävällesi siitä, että hän on tärkeä.

 Voit vaikka samalla kertoa, miksi hän on tärkeä. Yhteenkuuluvuuden tunne on vahva ja kantava tunne <3 , ja hyviä viboja syntyy myös hyvistä, kannattelevista, sosiaalisista suhteista.

 

29. Virkistä työyhteisöä pienillä viesteillä

Olin kerran aamulla yhdessä kuntokeskuksessa ohjaamassa PT:tä, kun pukkariin tullessani vessan peileihin oli ilmestynyt post it –lappuja. Niissä luki “olet ihana” ja “olet kaunis”. Kyllä hymyilytti. Mietin, kuinka pienellä sitä saa paljon aikaan.

Mitä vastaavaa sinä voisit kehittää koulussa tai työpaikallasi?

 

Revi siitä! 🙂

 

30. Kommunikoi mieltäsi painavat asiat rakentavasti

Kirjoitin aikoinaan Terveysblogiin kommunikoinnin jalosta taidosta . Jos mieltäsi painaa jokin mieti sille rakentava ulosanti. Vältä kommunikoimasta itseäsi vaivaavaa asiaa sammakkona suusta. Nykypäivänä on liian helppoa laittaa äkkipikainen tekstiviesti tai pikasoitto ja haukkua toinen pataluhaksi.

Sen sijaan mieti rakentava lähestyminen asiaan. Hajottaminen on liian helppoa ja korjaaminen saattaa kestää tuhottoman kauan.

Esimerkiksi yksi hyvä keino on hampurilaistekniikka: kerro ensin jotain positiivista, sen jälkeen asia joka vaivaa ja viimeisenä konkreettinen kehitysehdotus sille, miten sinusta tuntuu, että asia olisi ollut kiva hoitaa. Muista kommunikoida rauhallisesti ilman äänen korottamista. Avoin ja luottamuksellinen kommunikaatio on parempi molemmille osapuolille, kuin yksisuuntainen asioiden vatvominen ja analysointi.

 

Missä on pihvi? 🙂

 

En teistä tiedä, mutta oma henkilökohtainen kasvun paikkani on kommunikointi. Siinä on aina vähän harjoittelemista erityisesti, kun on nollasta sataan kipakasti kiihtyvä persoona. 🙂

Mitä keinoista meinasit ottaa käyttöön tällä tai jollain muulla viikolla?
<3 Kipa

 

*** Seuraa minua ***

FacebookInstagramYouTubeBloglovin

<3

(Visited 247 times, 1 visits today)
kira

Instagram: coachingkira Snapchat: kipatiivola **** KTM Auktorisoitu Personal Trainer TrainerLab-kouluttaja Työhyvinvointivalmentaja Elämäntaidon valmentaja Ryhmäliikunnan ohjaaja Yrittäjä Bloggari

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta