Hyvät vibat my ass | Elänkö itse oppieni mukaan?

Hyvät vibat | Elänkö oikeasti oppieni mukaan?

Moni varmasti miettii, että elänkö itse omien oppieni mukaan? Helppohan kun se on koneen äärestä kertoilla, mitä kannattaa tehdä elämässä ”oikein”. Vastaus on kyllä elän ja ei, ei ole helppoa. 😀 Miten sitten itse pääsen huonoista viboista eroon?

Tässä kun on viikon fiilistellyt hyviä viboja, niin koen aiheelliseksi jakaa teille perjantain vibani. Tiedättekö niitä päiviä, kun vain on kokonaisvaltaisesti väsynyt. Ei huvita mikään ja sitten joku pölöpää mainitsee sulle, että ”huomenna on uusi päivä”. Ja mietit, että ei terve – mitä toi nyt tähän hetkeen auttaa?!

Ai että, kun sellainen päivä osui perjantaille. Itse asiassa se alkoi torstai-illasta. Miltein rypesin olotilassani ja mietin, että hittoon kaikki hyvä viba! Torstai-iltana olin kuin kiukutteleva penska. Perjantaina tuntui, että hyvät vibat my ass – tarvitsen möllötystä, antakaa mun olla!

Koen itse, että hyvät vibat ovat valinta – ne eivät tule automaattisesti. Hyvät vibat ovat, kuin elintavat: teet tietoisia valintoja, jotta pääset kohti omaa tavoitettasi ja elämä on laiffia. On tutkittu, että esim. 50 % onnesta määräytyy geeneistä, 10 % elämäntilanteesta ja 40 % päivittäisestä toiminnasta ja muista hallittavissamme olevista asioista. 

 

viba
Kyllä mä elän. Rakastan elää hetkessä ja löytää jokaisesta hetkestä se hyvä. Parhaimmillani olen auringossa. <3

 

Huonot ja hyvät vibat ovat todella yksilöllisiä. Täten niihin liittyvät konstit ja fiiliksen parantelukeinot ovat kaikilla erilaiset. Sen takia olen halunnut nostaa 45 keinoa, joilla panostaa omiin hyviin viboihin – poimi niistä siis omasi, kaikkia ei kannata kokeilla hanskata. 😉

On hyvä muistaa myös, että itsensä tulee antaa myös möllöttää. Ota ihan rehellisesti yksi ilta ja oikein vello olotilassasi. Sen jälkeen päätä, että nyt taas noustaan!

 

Mitä minä sitten teet, kun haluan kääntää huonot vibat hyviksi?

Tästä lisää seuraavassa postauksessa – muutoin tulee liian pitkä pläjäys lukea. 😀

 

Hyvä viba | Ennen en tiennyt, etten riitä itselleni sellaisena, kuin olen

Olen perusluonteeltani hyvien vibojen veikko. Lisäksi olen temperamentiltani puuhastelija. Se ei kuitenkaan tarkoita, että elämä olisi 24/7 sikasiistiä (no onhan se 😉 ) eikä ikinä ketutuskäyrä nousisi tai väsymys iskisi. Ei kukaan ole kone.

Koska olen mitä olen, olen aika hepposesti vähän kaikessa mukana ja erilaisissa tempauksissa nokkani näkyy melkeinpä sääntönä (kiitos äiti perimästä <3 ). Olen vasta ”aikuisiällä” oppinut tämän seikan itsestäni ja ymmärtänyt sen, että temperamenttini tulee suoraan äidinmaidosta. Äitini on pahimman luokan puuhastelijoiden päällikköpuuhastelija. Ja sanon tämän rakkaudella, en kritisoidakseni rakasta äitiäni.

Opin 28-vuotiaana suhtautumaan itseeni inhimillisesti niinä hetkinä, kun heikkous iskee. Ennen en: syyllistin ja ruodin itseäni siitä, että en jaksa vaan väsyn. Ajattelin epäonnistuvani, koska joskus kaipasin hidastaa. Luulin, etten riitä, koska en tee tarpeeksi ja pitäisi tehdä enemmän. Totuus on se, että en riittänyt itselleni sellaisena, kuin olen.

 

 

Hyvä viba | Mitä sitten puuhastelen? 

Moni kysyy minulta, mitä oikein teen työkseni. Katsotaanpa.

Olen yrittäjä. Minulla työajat ovat epämääräiset, sillä teen aika montaa asiaa.

Toimin personal trainerina yksityisasiakkaille. Siihen kuuluu yksilölliset ravinto- ja liikuntaohjelmat, yhteistreenejä ulkona/kuntosaleilla ja liikuntasuunnittelu. Suurin aika tässä kuluu itse salilla olemiseen, ohjelmien rakentamiseen ohjeineen sekä uusiin asiakkaisiin tutustumiseen kasvotusten.

Teen mentaalivalmennusta kasvotusten, Facebookin, Skypen tai sähköpostin välityksellä keskittyen asiakkaani oman elämän hallintaan, itsensä johtamiseen sekä vahvempaan läsnäoloon. Lisäksi opastan myös kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin valintojen oivaltamiseen.

Koulutan Trainer Labilla valmistuville personal trainereille liiketoimintaa ja markkinointia. Joskus minut saattaa löytää kyseisen yrityksen koulutuksista Group Fitness –puolelta, jossa opiskellaan ryhmäliikuntaohjauksen perusteita.

Luennoin hyvinvointiaiheisia luentoja. Niistä tykkään todella paljon. 🙂 Aihe voi pyöriä liikunnan, ravinnon, palautumisen ja unen tai mindfulnessin ympärillä. Lisäksi lempiaiheitani on suorittamisesta irtipäästäminen ja inhimillinen ote itseään kohtaan. Luentoihin kuluu tietty oma aikansa, ja lisäksi kuluu aikaa suunnitteluun.

Toimin 1-3 päivää viikossa työhyvinvointivalmentajana. Aihealueina ovat liikunta, ravinto, lepo ja palautuminen sekä itsensä johtaminen. Näissä helposti menee koko päivä aina tuonne 17-18 asti, ellen ole Loviisassa työkeikalla 2 päivää putkeen.

Ohjaan ryhmäliikuntaa Helsingin keskustassa 8-9 tuntia viikossa. Pääosin Les Millsin lajeja sekä spinningiä.

Kirjoitan kahta blogia. Terveysblogi.fi vuodesta 2012 (myös Facessa) ja Coachingkira-blogi vuoden 2017 alusta täällä FF:ssä. Tähän liittyen olen melko aktiivinen SOMEttaja ja Instassa löytyy englanninkielisiä höpöttelyjäni Coachingkira-nimellä. Kirjoittaminen vie itse asiassa paljon aikaa – on se kyllä kivaakin. 🙂

Teen Quest Nutrition –tuotteiden yritysmyyntiä kunto- ja liikuntakeskuksiin agenttisopimuksella yritykselle nimeltä Codeal Oy, joka on QN-tuotteiden maahantuoja Suomessa. Homma on pääsääntöisesti sähköpostilla tapahtuvaa, ellei kyseessä ole tapahtuma. Tapahtumiin menen aina itse paikan päälle.

Näiden ohella aikaani kuluu omaan treeniin (uin, kävelen, juoksen, käyn salilla) sekä suunnittelen kesähäitä – silloin tällöin on kiva nähdä myös ystäviäni.

 

 

Sellasta.

Joskus tätiä siis vähän väsyttää ja joskus hyviä viboja koetellaan. Olen itse joutunut tekemään tajuttoman paljon työtä tunnistaakseni omat voimavarani ja rajani. Ja guess what – yhä feidaan melkoisen usein. 😀 Teen pitkän aikaa ja paljon. Mutta kun väsyn, niin todella väsyn.

Siksi ohjaan ihmisiä kuuntelemaan kehoaan ja mieltään ja tekemään heidän kokonaisvaltaisen hyvinvointinsa kannalta suotuisia valintoja. Joskus (eli usein) se tarkoittaa tiettyjen asioiden karsimista ja toisaalta joskus (eli usein) jonkin toisten asioiden lisäämistä.

 

 

Mitä haluan välittää asiakkailleni ja lukijoilleni on, että puuhastelu on ok – tulee vain tuntea voimavaransa ja rajansa. Ja melkeinpä väitän tietäväni mistä itse puhun, koska olen kolme kertaa elämässään väsynyt totaalisesti ja minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta. 😉

En (enää) odota tai vaadi itseltäni täydellisyyttä. Mitä kuitenkin haluan on pysyä positiivisena. Näin se vain on, että hymyillen hommat hoituu mukavammin!

Seuraava postaukseni sisältävät omat hyvien vibojen kikkani eli vinkit 31-45 luvassa.

 

Hoplaa!

<3 Kipa

 

*** Seuraa minua ***

FacebookInstagramYouTubeBloglovin

<3

(Visited 755 times, 1 visits today)
kira

Instagram: coachingkira Snapchat: kipatiivola **** KTM Auktorisoitu Personal Trainer TrainerLab-kouluttaja Työhyvinvointivalmentaja Elämäntaidon valmentaja Ryhmäliikunnan ohjaaja Yrittäjä Bloggari

6 vastausta artikkeliin “Hyvät vibat my ass | Elänkö itse oppieni mukaan?”

  1. Voi Kipa, saanko kertoa että täällä on yksi GoGolainen jolla on sun tunteja edelleen vähän ikävä! Vaikka hyviä ohjaajia on siellä toki muitakin, oonhan siellä yhdeksän vuotta jo pyörinyt 🙂

    Mä niin haluaisin oppia tuon armollisuuden ja oman itsensä kuuntelun 🙁 Mulla on ollut syömishäiriö yli kymmenen vuotta; pahimmista ajoista on onneksi vuosia jo. Läheisten menettämisen, mutta myös omien paineideni seurauksena oireet alkoivat viime syksynä pahentua. Haen kontrollia elämään kontrolloimalla syömistä. Eilen mun poikaystävä sanoi osuvasti: ”Sun keho on syntynyt väärään päähän” tarkoittaen, että en todellakaan anna kehoni päättää vaan suunnitelmissa on pysyttävä. Varsinaista liikuntariippuvuutta mulla ei ole, mutta syöminen esim. lepopäivinä on ihan liian minimaalista.

    Kiitos ajatuksia herättävästä postauksesta ja blogista ylipäätään! 🙂

    • Moikka! <3

      Voi ei, GoGo! Iso sydän GoGolle ja gogolaisille, olette koko paikka paljon ajatuksissani! Yhdeksän vuotta on muuten pitkä aika, vau! Käytkö enimmäkseen Cityssä, Parkissa vai muussa keskuksessa? Kävinkin tuossa viime joulukuussa viimeksi Parkissa. Oli jännää käydä niin pitkästä aikaa siellä. 🙂

      Armollisuus itselleen voi kestää jonkin aikaa – itselläni "vain" 28 vuotta. 😉 Syömishäiriö on toisaalta haastava siitä, että se jollain tapaa matkustaa kanssasi läpi elämäsi. Mikä siinä on hienointa on se, että se opettaa itsestäsi paljon. On mahtavaa, että tiedät miksi sinulla on se – mikä sinua auttaisi päästämään kontrollista irti? Mitä haluaisit tilalle?

      Olin juuri Terveysvalmentaja-koulutuksen toisella jaksolla tässä pe-la ja aiheena läpi koulutuksen on liikunta ja sen terveysvaikutukset. On mielenkiintoista yhdistää terveysliikuntanäkökulmaa tuohon, että moni (et siis ole yksin <3 ) liikkuu myös lepopäivinä. Saatamme liikkua, vaikka olisimme väsyneitä ja kaipaisimme lepoa.

      Oletko koskaan kehunut itseäsi? Mitkä ovat sinun viisi parasta ominaisuuttasi? Muistuta itsellesi aika ajoin, kuinka arvokas olet. Muut tietävät sen varmasti – tärkeintä on, että sinä itse rakastat itseäsi sellaisena, kuin olet. <3

      Syömishäiriö ei ole heikkous eikä se ole väärin. Sitä ei tarvitse unohtaa, peittää eikä sammuttaa – sen kanssa on vain löydettävä tasapaino. Sinä riität. <3

      • Voi kiitos ihanasta vastauksesta!

        Mä käyn Cityssä enimmäkseen, jopa salilla vaikka Park olis kans suht lähellä ja siellähän on vielä paremmat laitteet nykyään. Mutta kuten tuosta yhdeksästä vuodesta voi arvata, oon aika helposti kaavoihin kangistuva 😉

        Mä niin toivoisin, että tää olisi joskus kokonaan ohi! Tuo ”Sitä ei tarvitse unohtaa, peittää eikä sammuttaa” oli kuitenkin jotenkin lohdullisesti sanottu ja varmaan ihan tottakin.

        Kiitos vielä hyvistä kysymyksistä, jään miettimään niitä <3

        • <3 Käyhän se henkisesti ja fyysisesti raskaaksi jossain vaiheessa, olet pitkään kantanut tätä mukanasi. 🙂

          Ja aina voi pohtia missä näet itsesi viiden vuoden päästä? Millainen olet silloin? Millaista elämäsi on silloin?

          Sinulla on selkeä tahto päästää syömishäiriöstä irti – nyt vain pitää uskaltaa tehdä se. <3

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta