Suunnitelmallisuus | Hyvä olo tarvitsee suunnitelmallisuutta

Hyvä olo | Kohti tavoitetta vai siitä pois päin

Koen itse, että hyvä olo koostuu erilaisista valinnoista. Sellaisista valinnoista, jotka vievät ihmisiä, sinua ja minua, kohti omaa tavoitetta. Siksi puhunkin usein tavoitteista ja herättelen ihmisiä kirkastamaan valmennuksissa itselleen oman tavoitteensa.

Lisäksi puhu paljon siitä, että tavoitteiden saavuttamiseen liittyy olennaisesti suunnitelmallisuus.

Mihin olet menossa (esim. valmennettavan asian suhteen)? Miksi haluat tavoitteeseesi, mitä siellä on tai tapahtuu? Miten pääset tavoitteeseesi? Mitä tapahtuu sen jälkeen, kun olet tavoitteessasi? Suunnittelu ja suunnittele.

Tärkeintä on myös tiedostaa omien valintojen merkitys ja tarkastella sitä, että viekö tehdyt valintasi sinua kohti tavoitettasi vai siitä pois päin?

Moni onkin varmaan lukenut maanantain postaukseni koskien mielialaa, verensokeria ja ateriarytmiä (Osallistu Quetsbar-arvontaan | Hallitse mielialaasi syömällä oikein). Kun kommentteja lukee, niin suunnitelmallisuus nousee sielläkin ylitse muiden. Suunnittelemalla ateriat ja ateriarytmit tasaiset ateriarytmit toteutuvat ja onnistuvat!

Mielestäni muutenkin parasta maanantain blogautuksessa on teidän, lukijoiden, kommentit! <3 Iso, ISO kiitos kaikille kommenteista!

Itselläni on periaate, että vastaan kaikkiin blogiini tulleisiin kommentteihin. Nyt menin sekaisin siinä 174:n kohdalla. 😀 Joten olen pahoillani, kaikkiin en ole saanut vastattua. 🙂

Halusin kuitenkin vielä kiittää kaikkia kommenteista, koska on tullut hyvä vinkkejä! Tärkeintä kommenteissa minusta on se, että joku oikeasti saa sieltä apuja vinkkien ja idiksien muodossa.

Priceless – pistetään hyvä kiertämään! <3

 

suunnitelmallisuus

Hyvän olon avain | Suunnitelmallisuus

Yksi asia siis nousee kommenteissa ylitse muiden, kun puhutaan tasaisista ateriarytmeistä. Ja se on suunnitelmallisuus. Todella moni konkreettisesti suunnittelee ateriansa edellisenä päivänä tai jopa kokonaiseksi viikoksi.

Huikeeta!

Tiedättekö, se on just näin. Suunnitelmallisuutta vaaditaan, jos haluaa jotain toteutuvan. Pitää olla plääni. Ensin pitää olla selkeä tavoite, sen jälkeen pitää olla plääni.

Ajatellaan asiaa vaikka näin. Haluat lähteä ajamaan Vuokattiin (näin esimerkkinä), etkä tiedä yhtään missä Vuokatti on. Mitä teet ensimmäisenä? Sinulla on nyt tavoite, ajaa Vuokattiin. Seuraava steppi on miettiä, miten sinne pääsee eli mitä reittiä pitkin ajat.

Kuten monissa elämän asioissa (no nyt menee diipiksi 😀 ), niin myös hyvinvoinnissa tulee olla selkeät tavoitteet. Mitä hyvinvointi sinulle merkitsee? Mistä asioista se koostuu?

Seuraavaksi vain mietit, mitkä asiat ovat niitä, jotka konkreettisesti vievät sinua kohti noita asioita.

Ja kyllä, elämää sattuu ja rokatessa roiskuu. Eli kaikki suunnitelmat eivät mene aina juuri niin, kuin pläänäsit. Saatathan ajomatkallasi Vuokattiin kääntyä väärästä risteyksestä. Silloin vain teet uukkarin, palaat takaisin urille tai pääset mutkan kautta oikealle tielle. 🙂

 

suunnitelmallisuus

Isot tavoitteet kannattaa pilkkoa osatavoitteiksi

Joskus innostumme odotuksinemme ja ajatuksinemme, jolloin tavoittelemamme asiat saattavat olla yllättävän isojakin kokonaisuuksia. Mitä suurempia tavoitteemme ovat, niin usein sitä pienempi on tsäänssi saavuttaa tavoite kerrasta ja nopeassa tahdissa.

Tällöin sinun on hyvä rechekata tavoitettasi ja pohtia voisitko pilkkoa sitä pienemmiksi osiksi. On esimerkiksi aivan eri asia lähteä suorilta käsin tavoittelemaan -30 kilon painonpudotusta, kuin tavoitella sitä -10 kilon etapeissa.

On aivan toista lähteä koskaan aikaisemmin juosseena juoksemaan puskista 10 kilometrin juoksulenkki, kuin paloitella se esim. 3 kilometrin eriin.

On myös eri asia koittaa laittaa elämäntaparemonttia kerralla kuntoon fiksaten samaan aikaan liikunnan, ruokailut, mielen, unen, perhe-elämän, työelämän jne., kuin keskittyä yhteen asiaan kerrallaan.

 

suunnitelmallisuus

 

Tuntuuko sinusta koskaan tai joskus siltä, kuin polkisit tavoitteesi kanssa paikallasi?

Nyt, mikäli sinulla on jokin hyvinvointiasi koskeva tavoite, niin kysy itseltäsi pidätkö tavoitettasi realistisena? Pidätkö sitä oikeasti sellaisena, jonka tavoitat? Ja missä ajassa?

Mitäs jos muuttaisit tuon yhden ison tavoitteen pienemmiksi osasiksi, mitä ne osaset voisivat olla?

Joskus nimittäin voi tuntua siltä, että tavoite on todella kaukainen. Silloin on aika tarkistaa tavoite ja mahdollisuuksien mukaan jakaa se pienempiin suupaloihin.

 

Muistetaan, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty!
x Kipa

 

 

Edellinen kirjoitukseni:

Kun tekee mieli ”jotain hyvää” – miksi palkintona on usein jokin herkku?

 

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTubeBloglovin

*** Instagram: Coachingkira ***

lihava pt

<3

(Visited 336 times, 1 visits today)
kira

Instagram: coachingkira Snapchat: kipatiivola **** KTM Auktorisoitu Personal Trainer TrainerLab-kouluttaja Työhyvinvointivalmentaja Elämäntaidon valmentaja Ryhmäliikunnan ohjaaja Yrittäjä Bloggari

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 4
Tykkää jutusta