Huomenta Suomi -lähetyksen jatkoaatoksia: ”Jouluksi kuntoon!”

HUOMENTA SUOMI -AAMULÄHETYS

Tänään aamu alkoi eri tavalla, kuin yleensä – jo ihan siksi, että heräsin klo 4:55 normaalin klo seiskan sijaan. Plus pääsen heti aamusta maskeeraukseen, ei huono. 😀

Huomenta Suomi -aamulähetys pärähtää joka arkiaamu klo 6:25, jossa tänään aamutiimin juontajahaastattelijoina toimivat valovoimainen Juhani Henriksson ja reipas Nina Rahkola. He haastattelivat minua ja valmentajakollegaani Vesa Vuorenmaata (Xmotion).

Aiheena oli ”Jouluksi kuntoon”. Kävimme mm. hieman läpi sitä, onko ok syy jäädä sohvalle makoilemaan kaamosväsymyksen tai työväsymyksen valtaamana ja mitä kikkoja tällaisen pimeän ajan väsymyksen selättämiseen on. Lisäksi keskustelimme siitä, onko pelkkä ulkonäkö ookoo syy lähteä tai alkaa treenaamaan.

 

huomenta suomi
Kukkuu!

 

Keskusteltiin myös siitä, mitä ajatuksia meillä Vesan kanssa on lyhytkestoisista treeneistä, kuten 10, 20 tai 30 minuutin treeneistä.

Aiheissa vilahti myös kysymys, jos kumpi kumpi pitäisi valita, salitreeni vai jumppatreeni ja mitkä ovat näiden sisäliikuntamuotojen vahvuudet ja heikkoudet.

Lähetysaikaa meille oli varattu 10 minuuttia ja aika arvattavasti kului, kuin siivillä. Olisi voinut jutella vaikka mitä ja vaikka kuinka kauan itselleen rakkaista asioista.

Aamulähetyksen jälkipuinteina laitan tänne lyhyesti vielä muutamia ajatuksiani aamun aiheista.

 

huomenta suomi
Peitä ne silmänaluset, kiitti. 😀

HUOMENTA SUOMI | ONKO (KAAMOS)VÄSYMYS OOKOO SYY JÄTTÄÄ TREENI VÄLIIN?

Ensinnäkin nykypäivän kiiretahti väsyttää. On ymmärrettävää ja inhimillistä väsyä nykypäivän tahdissa. Et siis ole väistämättä heikko tai laiska, vaan ihan totta sinulla saattaa olla myös tosi paljon puuhaa.

 

Tunnustele ja tiedosta mitkä ovat tämän hetkiset voimavarasi ja minkä tyyppiselle treenille. Pohdi myös sitä, mikä toden totta on realistista tämän hetken elämäntilannettasi ajatellen.

 

huomenta suomi

 

Tämä aihe myös liippaa mielestäni läheltä kysymystä ulkoisista ja sisäisistä motivaatiotekijöistä. Lisäksi liippaa läheltä sitä, kannattaako treenata tai treeni aloittaa puhtaasti ulkonäkösyistä.

Puhun paljon sisäisestä puheesta ja sisäisestä motivaatiosta. Sisäinen motivaatio on jotain sellaista, joka mielestäni antaa tekemisellesi todellisen merkityksen: kysy itseltäsi ”miksi teen tätä, miksi tämä on minulle tärkeää”.

 

huomenta suomi

 

Jos lähdet treenaamaan pelkästään ulkonäkösyistä taustalla on mielestäni aina jokin sisäinen motivaattori. Tällainen on esimerkiksi halu tulla hyväksyksi ja kuulua joukkoon. Ihminen on yhteisöllinen eläin ja meille on todella tärkeätä tietää ”kelpaanks mä”. Siitä hyvänä merkkinä on esimerkiksi sosiaalisen median ja nimenomaan kuvien jakamisen suosion kasvu.

Ilman muiden hyväksyntää tunnemme yksinäisyyttä, kenties jopa pelkoa. Halu tulla hyväksytyksi ja pelko ovat universaaleja tunteita, ne löytyvät meiltä kaikilta ihmisiltä.

Ja se on ookoo. #inhimillinenote

 

Siksi mielestäni on erittäin tärkeää, että myös sinä itse annat itsellesi tärkeän syyn harrastaa liikuntaa ja liikkua. Mitä liikunta tuo elämääsi: mitä haluat lisää? Miksi? Miksi syistä liikunnan aloittaminen tai harrastaminen on sinulle tärkeää?

 

Eli mitä siitä konkreettisesti saat: energiaa jaksaa töissä, arjessa, huolehtia perheestä tai harrastaa? Lisää laadukkaita elinvuosia tai laadukkaampaa unta? Jaksaa leikkiä lasten lasten kanssa? Jotain muuta, mitä?

Jos näitä syitä ei sinulta löydy ei sinulta todennäköisesti löydy syitä ostaa heijastinta hihaan ja lähteä iltapimeällä syysmyrskyyn kävelylle, kulkea työmatkoja jalan/pyörällä tai mennä salille/jumppaan.

Tällöin sinulta myös puuttuu syy tehdä hommaa pitkäjänteisesti ja saavuttaa vahvempia tuloksia.

 

huomenta suomi

 

HUOMENTA SUOMI | KEINOT SELÄTTÄÄ KAAMOSVÄSYMYS

Vesalta tuli hieno pointti siinä, että kalenteriin kannattaa raivata alaa omalle treenilleen. Olen samaa mieltä: hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Luo siis itse mahdollisuuksia treenille.

Kiire on päivän sana. Jos et saa itseäsi pimeän aikana innostumaan treenaamisesta, niin miten saisit organisoitua treeniä esimerkiksi pitkin päivää? Kaikki kuntoilu on kotiinpäin: kuntoilun ei tarvitse tapahtua pitkissä pätkissä eikä sen ei tarvitse kestää tuntia tai kahta.

Miten voisit sisällyttää aktiivisuutta pitkin päivää, erityisesti ehkä valoisalle ajalle? Ihan tuikiaamusta sinun ei tarvitse mennä, jos et koe olevasi aamutreenaaja. Onko mahdollista hyödyntää esimerkiksi päiväaika, miten se olisi mahdollista? Jos et pääse/jaksa mennä illalla tai heti aamusta treenaamaan pohdi miten voisit hyödyntää esimerkiksi arkiaktiivisuutta päivän aikana.

Ihminen itse on itsensä asiantuntija: sinä tiedät voimavarasi ja päiväagendasi. Miten saisit aktiivisesti luotua mahdollisuuksia aktiivisuudelle?

 

huomenta suomi

 

HUOMENTA SUOMI | MITÄ MIELTÄ PIKATREENEISTÄ?

Mun mielestä pikatreenit ovat tosi ok: jos ne motivoivat sua liikkumaan ja pois kotisohvalta, niin anna palaa! Kuten sanottu treenin ei tarvitse kestää ikuisuuksia: sometimes less is more.

On tärkeää, että se mitä teet teet kunnolla. Tee mieluummin lyhyt tehotreeni, kuin a) et mene ollenkaan, koska aika on rajallinen tai b) teet tunnin tai muutaman tunnin sinne päin.

Treenin intensiteettiä ja kestoa kannattaa toki vaihdella ja välillä nopeat tehotreenit on jees. Aina ei tarvise mennä myöskään kovaa ja korkelta: joskus voit tehdä ihan vaikka fiilistellen tai keskittyen tekniikkaan. Se voi nimittäin tehdä juuri siihen hetkeen hyvää.

 

huomenta suomi

 

HUOMENTA SUOMI | KUMPI VALITA: SALI VAI JUMPPA?

Mä pyrkisin mahdollisimman pitkälle yhdistämään molempia tai korvaamaan jumpan sitten jollain aerobisella treenillä. Mä olen piirakkaihminen: mä rakastan Fazerin mustikkapiiraan lisäksi UKK Instituutin liikuntapiirakkaa.

Mun mielestä kuntosalia tai lihaskuntoa kehittävää liikuntaa kannattaa olla se 1-2 kertaa viikossa ja sen oheen hengityselimistön kuntoa kohottavaa treeniä niin, että 2 tuntia 30 minuuttia miedosti hengästyttävää ja hikoiluttavaa treeniä tulee täyteen (tai 1 h 15 min tehokkaampaa liikuntaa).

Kuntosalilta saat mm. voimaa eri muodoissa ja jumpilla saavutat taas helposti sosiaalisen kanssakäymisen ohella aerobista kuntoa.

Molemmilla treeneillä saavutat parempaa suorituskykyä eli kuntoa ja ne parantavat fyysistä ja henkistä toimintakykyäsi.

Näiden lisäksi sisältäisin päiviin ehdottomasti arkiaktiivisuutta.

 

huomenta suomi

 

Jos haluat katsoa aamun Huomenta Suomi -lähetyksen, niin löydät sen Maikkarin Katsomosta: Huomenta Suomi 25.10.2017 klo 6:35 ja noin kohdasta 12:00 eteenpäin.

 

Valoa viikkoonne ja muistakaa nauttia treenailusta – kehosi on upea!
x Kipa

 

 

Edellinen kirjoitukseni:

Katoaako kunto muutamassa päivässä, jos ei treenaa?

 

*** Seuraa minua ***

FacebookYouTubeBloglovin

 

*** Instagram: Coachingkira ***

hyvinvointi
~ Intohimolla ajettu asia on luotu onnistumaan. ~

(Visited 1 941 times, 1 visits today)
kira

Instagram: coachingkira Snapchat: kipatiivola **** KTM Auktorisoitu Personal Trainer TrainerLab-kouluttaja Työhyvinvointivalmentaja Elämäntaidon valmentaja Ryhmäliikunnan ohjaaja Yrittäjä Bloggari

2 vastausta artikkeliin “Huomenta Suomi -lähetyksen jatkoaatoksia: ”Jouluksi kuntoon!””

  1. Hyvää tarinaa, harmi vaan että ohjelma-aika loppui vähän kesken . juuri kun olitte Veskun kanssa pääsemässä vauhtiin

    • Moikka Jaana! Kiitos. 🙂 Sepä, aika tuntui menevän todella nopeasti! Siksi oli ihan pakko vähän summata aamuisia aiheita, koska itseäni jää kalvamaan, jos ei saa kaikkea haluamaansa tuotua esiin. Ihana, kun kävit kommentoimassa – kiitos!

      Kipa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 20
Tykkää jutusta