FODMAP | Apua vatsavaivoihisi?

FODMAP-ruokavalio

Kirjoitin Terveysblogiin FODMAP-ruokavaliosta, koska siitä on kyselty jo jonkin aikaa. Laitan siitä pikkupätkän ja koosteen tänne. Lukaise koko mini-infopläjäys Terveysblogin sivulta täältä.

Olen itse hyvin herkkävatsainen ja reagoin vatsallani herkästi. Vatsani reagoi stressiin, matkustamiseen, vähäisiin yöuniin, ketutukseen jne heti. Tutustuin itse FODMAPiin useampi vuosi sitten (en tosin tiennyt vielä silloin sen olevan FODMAP 😀 ), ja sekoileva vatsani rauhoittuu sillä.

Mielenkiintoista on ollut matkan varrella huomata vatsan ja suoliston myös muuttuneen jonkin verran: jossain vaiheessa mikään maitotuote ei aiheuttanut vaivoja, nykyään paljon rakastamani maitorahka kaikissa muodoissaan on ollut pakko jättää pois.

 

Oletko sinä huomannut, kuinka ”suolistosi fiilikset seilaavat”? On aikoja, jolloin joku toimii ja aikoja, jolloin ei todellakaan. 😀

 

fodmap

 

Kaikkein kauheimmillaan vatsani oli 2010, kun tein vielä ”oman alan töitä” eräässä yrityksessä yritysmyynnin puolella. Toimistomme sijaitsi silloin aivan mahtavan ruokailupaikan vieressä ja kävimme muutaman kerran viikkoon siellä syömässä. Paikan salaattibuffa oli sika hyvä (puhun muuten Bankista). Mutta se yhdistettynä 8-9 tunnin istumatyöhön tarkoitti vain ja ainoastaan sitä, että tervemenoa vyöryten ohjaamaan iltatunteja Pitäjänmäkeen, Espooseen tai Kamppiin. Jippikaijee! 😀

 

FODMAP | Ruokavalio on yksilöllinen

Näen aina välillä punaista siitä, kun suositellaan jotain yhtä tiettyä ruokavaliota kaikille. Se ei vain mene niin, sillä ruokavalio on todella yksilöllinen! Siksi kannattaa olla kärsivällinen ja tutustua omaan kehoonsa ja sen toimintaan.

Toki suuret linjaukset voidaan luoda, mutta aina se ei vain toimi. Esimerkiksi oma vatsani kestää kahvimaitoa. Soijamaito taas on aivan no-no, kuten soijatuotteet yleensä. Kasvisten suhteen riippuu vähän päivästä ja valmistusmenetelmästä, mitä kasviksia napa vetää. Quorn ja tofu eivät itselläni toimi. Vaaleaa leipää taas siedän, tummaa en niinkään.

Tässä on joutunut itse todella paljon tutustumaan ruokavalioon ja siihen, miten mikäkin toimii. Kun minulle aikoinaan puhkesi kilpirauhasen vajaatoiminta menin vielä enemmän sekaisin siitä, mitä ”saa ja mitä ei saa” syödä, sillä kilpparin toimintaa ”lamaannuttavat” tietyt ruoka-aineet ja jotkin taas tukevat.

Onhan se nykyäänkin ulkona syödessä vähän haastavaa tuo syöminen – erityisesti ajanjaksoina, kun on stressaavat aikataulut. Silloin saatan kyllä tulla sovitusti ystävien kanssa ravintolaan, mutta skippaan isommat ateriat. Muutoin sitä joutuu tarjoilijalta pyytämään, että ”voisitko muuten pyytää tämän aterian ilman tätä ja tätä ja…tätä sekä tätä”. 😀 Tai noukin salaatista osan pois. 😀 *jee* Yleensä myös skumpattelut ystävieni kanssa täytyy vähän muokata ja otan usein jotain muuta, kuin kuplivaa. 🙂

 

Kaikille makunsa mukaan. 😀

 

Missä ruoka-aineissa siis on FODMAPeja?

Suosittelen lukemaan koko setin Terveysblogin sivulta, mutta laitan vielä tähän listan FODMAP-ruoista, eli listaus ruoka-aineista, joista saattaa herkkävatsaiselle ilmaantua oireita:

  • Vehnä, ohra, ruis
  • Luumu, nektariini, persikka (kivelliset hedelmät )
  • Vesimeloni, päärynä, omena, mango
  • Kuivatut hedelmät, etenkin rusinat
  • Palkokasvit, herneet
  • Pistaasi- ja cashewpähkinät, maapähkinä
  • Sipulit, valkosipuli
  • Kaalit, kukkakaali, parsakaali, tankoparsa
  • Artisokka
  • Fenkoli,
  • Sienet
  • Useimmat kevyttuotteet
  • Sokerittomat purukumit, pastillit, lääkkeet
  • Fruktoosi, hunaja, hedelmäsokeri, siirapit
  • Limsat ja muut hiilihapolliset juomat
  • Tavalliset maitotuotteet
  • Prebiootit, joita käytetään terveysvaikutteisissa jogurteissa

 

Mitä sanot, löytyykö itsellesi tutulta tuntuvia ruoka-aineita? Testaile rauhassa jättää jotain selkeästi oireita aiheuttavaa pois. Jätä epäilystä aiheuttavat ruoka-aineet 4-6 viikoksi ja katso, mitä vatsasi sanoo. Sitten olet viisaampi. <3

 

Nautinnollisia ruokailuhetkiä,

Kipa

 

*** Seuraa minua ***

FacebookInstagramYouTubeBloglovin

<3

(Visited 1 223 times, 1 visits today)
kira

Instagram: coachingkira Snapchat: kipatiivola **** KTM Auktorisoitu Personal Trainer TrainerLab-kouluttaja Työhyvinvointivalmentaja Elämäntaidon valmentaja Ryhmäliikunnan ohjaaja Yrittäjä Bloggari

6 vastausta artikkeliin “FODMAP | Apua vatsavaivoihisi?”

  1. Hei!

    Olen itsekin siirtynyt muutama viikko sitten fodmap-ruokavalioon vatsavaivojen vuoksi. Olisi mielenkiintoista nähdä sinulta ruokapäiväkirja, millaisista aterioista sinun päiväsi koostuvat 🙂

    • Moikka Jenni!

      Miten vatsasi on nyt voinut muutaman viikon ajan? 🙂

      Kiitos ruokapäiväkirjaideasta! Kun tulen Ranskasta la-su välisenä yönä, niin aloitan sunnuntaina muutaman päivän kirjailut. Saan sitten laitettua kirjoituksen aiheesta ensi viikon loppupuolella. 🙂

      Tsemppiä vatsasi kanssa! <3 <3 <3

  2. Moikka! Minulla fodmap ollut jo vuosia käytössä mutta vatsavaivat jokapäiväisiä silti. Ja juuri kuten sanoit välillä reagoi kaikkeen ja välillä ei. Stressi suurin tekijä. Minäkin toivoisin fodmap ruokapäiväkirjaa sinulta tai sellaisenaan jona sinä sitä toteutat 😊 viikko olisi kiva ja voisi itsekin saada jotain uutta pöytään 😊 vatsavaivat sucks joten kaikki tsempit sinulle!!💖💖

    • Moikka Annika!

      Mielenkiinnosta – oletko tutkinut sen enempää tuota vatsaasi? Onko sinulta poissuljettu keliakia, laktoosi-intoleranssi, ärtynyt suoli tai jokin muu vastaava? Näihin tietty kaikkiin tuo fodmappi auttaakin jonnin verran. Mutta mielenkiintoista, että vatsavaivat ovat jokapäiväisiä. Tsemppiä sinullekin, ei tod helppoa!! Tuli muuten mieleeni, että syötkö purkkaa? Itselläni kestää vatsa melkoisiakin määriä purkkaa, mutta muutamalla tutullani ei sitten yhtään palaa. Voisiko se olla yksi osasyy? Sori, kun jäin pohtimaan, mutta aina nämä kiinnostavat. 😀

      Kiitos ruokapäiväkirjaideasta sinullekin!

      Jahka pääsen täältä Ranskasta, niin voin sunnuntaista aloittaa muutaman päivän päiväkirjan. 🙂 Laittelen tänne sitten krijoitusta ensi viikon loppupuoliskolla.

      Olen hyvin fiilispohjalta -syöjä nykyään (ennen olin supertiukka), joten joskus saattaa mennä fiiliksenkin mukaan vaikka vaaleaa leipää tai ruisleipää palanen. Voisihan tuota kokeilla vaikka rahkaakin taas pitkästä aikaa ja tsekata, miten vatsa reagoi…

      Tsemppiä sinullekin todella paljon, ei ole helppoa! <3 <3 <3

      • Moikka taas! Juu kaikki tutkimukset tehty ja sairaudet ja yliherkkyydet poissuljettu ja diagnoosi siis ärtyvä suoli eli ibs. Elintavat ovat minulla liiankin hyvät eikä niissä olisi enää mitään parannettavaa mitä voisin kokeilla. Purkkaa esim en ole vuosiin syönyt ja ei kestä syödä yhtään. Välillä olen välttänyt kaikkea ja välillä yrittänyt siedättää ja tulos sama😅 joskus on parempia päiviä mutta on aika yksittäisiä. Maha siis löysällä aina (sori😅) ja turvonnut ja täynnä ilmaa. Ruuat pysyvät aika samoina aina mutta silti jotkut päivät huonompia kuin toiset.

        Kiinnostavia asioita nämä minustakin ja olen aika expertti vatsa- ja suolistoasioissa kun vuosia olen lukenut ja tutkinut kaikkea mahdollista ja mahdotonta. Stressi ja rasitus eivät ole ystäviäni 😐 liikunnan pitäisi tunnetusti auttaa mutta minun palautuminen on myös luokkaa nolla jolloin se yleensä pahentaa seuraavan päivän oloa. Proteiini ei minulla ehkä imeydy tarpeeksi näin joskus kehonkoostumusmittauksessa todettiin. Kysy vaan jos on jotain ja sähköpostiakin saa laittaa! Kokemusta on melkein KAIKESTA suolistoon ja sen tutkimuksiin liittyvistä asioista 😀 kivaa päivää ja turvallista kotimatkaa!!!💖💖

        • Moikka taasen Annika! Pahoittelut, kun kesti vastata. En osannut kuvitella, että nettiyhteys Ranskassa on melkoisen haastava. 😀

          Kiitos todella paljon vastauksestasi. Olet ilmiselvästi tässä asiantuntija ja sulla on tosi hyvä kokemus aiheesta! <3 Stressi ja liikarasitus on kyllä ihan totta melko pahoja, stressi erityisesti. Se on käsittämätöntä, miten stressaavina aikoina sitä voikaan turvota. 😀 Erityisesti työssä työhyvinvointivalmentajana tajuaa tosissaan stressin merkityksen ja mitä se tekee ihmiselle. :O

          Ihanaa, kun sulta voi kysellä jatkossa – kiitos! 🙂

          Ihanaa viikkoa sulle, aurinkoa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 3
Tykkää jutusta