Einekset | Millainen valmisruoka kannattaa valita?

EINEKSET | OVATKO NE AINA PAHASTA?

Monesti törmää keskusteluun ruoan puhtauden puolesta ja lähinnä keskustelusta eineksiä vastaan. Mietitkö sinä, onko einekset a.k.a. valmisruoka moitittava tai epäterveellinen eväs? Tämä teksti on sinulle, joka asiaa pähkäilet. 🙂

Ajattelin nimittäin rustata muutaman nyrkkisäännön, jota noudattamalla löydät helposti ja nopeasti kaupasta valmisruoan, joka on terveellinen.

Noh, kuten monessa muussakin asiassa ei tässäkään homma ole niin yksioikoista: on eineksiä ja on eineksiä. Mistä sitten tietää, mikä eines tai valmisruoka on terveellinen ja mikä kandee jättää hyllyyn?

Valmisruokaa paheksutaan usein erityisesti niiden sisältämien lisäaineiden vuoksi. Lisäaineiden nimet aiheuttavat usein hieman pelkoa johtuen ehkä siitä, että ne kuulostavat lähinnä kemian tunnin sanahirviöiltä.

 

Itseasiassa E-koodisysteemi ei ole sen kummallisempi, kuin alunperin Euroopan unionissa kehitetty E-koodijärjestelmä. E-kirjain numeron edessä tarkoittaa, että Euroopan unioni on arvioinut kyseisen lisäaineen turvalliseksi elintarvikekäyttöön.

 

E-koodeista voit lukea kaikista lisää täältä.

Koska kuluttajat osaavat nykypäivänä vaatia on monista eineksistä vähennetty lisäaineita. Tämä on toki hyvä asia, mutta helposti niihin on vastavuoroisesti lisätty suolaa.

 

EINEKSET | KURKKASE RAVINTOSISÄLTÖÄ

Moni elintarvikeasiantuntija ja ravitsemusterapeutti onkin ennemminkin nykyään huolissaan suolan määrästä eineksissä – ei niinkään lisäaineista. Lisäaineet ovat ruoassa mm. parantamassa ruoan säilyvyyttä, väriä ja makua. Kun lisäaineita vähennetään, niin suola tuo tarvittavaa lisämakua.

Valmisruoat kuitenkin poikkeavat ravintosisällöiltään hyvinkin paljon, joten pakkauksen kääntöpuolelta kannattaa silmäillä ravintosisältö läpi. Loppuvastuu tarkkana olemisesta jää nimittäin sinulle.

Ole lapsenmielisen utelias ja ota positiivisena haasteena tsekata, mitä tuote on syönyt. <3

Kuinka moni lukee ravintosisällöt tuotteista?

 

einekset
Paketin ravintosisällöstä kannatta skannata vähän, mitä tuote on syönyt. Ja siten mitä sinä syöt. 😀 Viimeisellä rivillä on yleensä suolan määrä.

 

EINEKSET | RUOKAVALIOSI KOKONAISUUS RATKAISEE

Helposti rinnastamme epäterveellisen tai huonon ruoan lisäaineisiin. On kuitenkin hyvä huomata, että lisäaineettomuus ei automaattisesti tarkoita laadukasta elintarviketta. Niin ikään lisäaineiden käyttö ei väistämättä pilaa hyviä raaka-aineita.

 

Kun arvioit valmisruoan terveellisyyttä, niin olennaista on myös se, mikä on ruokavaliosi kokonaisuudessaan. Jos elät eineksillä, niin saat mitä todennäköisimmin liian vähän kuitua ruokavaliostasi ja aika paljon tyydyttymätöntä rasvaa. Kokonaisuuden kannalta ei paras mahdollinen tilanne.

 

Einessafkaa kannattaakin täydentää esimerkiksi kasviksilla, niin saat tärkeitä vitamiineja ja kivennäisaineita.

 

einekset
Terveisiä Röhnischin aamujooga-tapahtumasta. Tarjolla oli söpö aamupala. <3

 

 

 

EINEKSET | MILLÄ PERUSTEILLA VALITA?

Jos hakusessasi on hyvälaatuinen, terveelliseen ruokavalioon hyvin sulautuva valmisruoka, niin onnistut pitämällä mielessäsi seuraavan:

 

Hyvälaatuista valmisruokaa etsiessäsi sinun kannattaa pitää mielessäsi samat asiat, jotka pätevät yleisesti terveelliseen ruokavalioon.

 

Nyrkkisääntönä ja lyhykäisesti:

  • Suosi pääosin kalaa ja kanaa sekä vähän vähemmän punaista lihaa
  • Pyri löytämään valmisruoka, joka sisältää myös kasviksia
  • Vehnät, kuten makaronit, pastat jne. sekä riisit täysjyvänä
  • Valitse vähänrasvaisia ja vähäsuolaisia tuotteita
  • Vältä/vähennä paneroituja tuotteita

 

Ja koska kokonaisuus ratkaisee, niin tärkeää on myös ruoan energiasisältö. Esimerkiksi paneroiduissa tuotteissa (kuten nuggetit tai kalapuikot) on helposti enemmän itse rasvaista ”taikinahöttöä”, kuin terveellistä ainesosaa.

Mikäli tuotteessa on paljon tyydyttynyttä eli kovaa rasvaa, niin jätä suosiolla suurimmaksi osaksi hyllyyn – vaikka tottakai näitäkin mahtuu joskus palettiin.

Eläinperäiset rasvat ovat pääsääntöisesti tyydyttyneitä eli kovia rasvoja. Niitä ei periaatteessa ruokavaliossamme tarvita lainkaan, koska elimistö pystyy itse valmistamaan tarvitsemansa tyydyttyneen rasvan.

 

Suositellun rasvan määrästä korkeintaan 10 % kokonaisenergiansaannista tulisi saada tyydyttyneistä rasvoista, kertatyydyttymättömistä 10-15 % ja monityydyttymättömistä 5-10 %. Ravitsemussuosituksen mukaan aikuisten tulisi saada päivittäisestä energiansaannista noin 30 % rasvoista. 

Voit laskea päivittäisen rasvan tarpeesi seuraavasti: Energian tarve päivässä (kcal) x 30 / 100 / 9 = rasvan määrä päivässä (g).

Eli jos syöt päivässä vaikka 2100 kcal, niin päivittäinen rasvantarpeesi on 70 g.

 

einekset
Kunpa joku salaa neuvoisi ruokaostoksilla?! 😀

 

Kuten alussa jo sivusin, niin joissain eineksissä on myös yllättävän paljon suolaa. Jos tosissaan haluat skannata rasvan ja suolan määrää, niin etsi valmisruokia, joissa on sydänmerkki.

Sydänmerkki helpottaa sitä, että sinun ei tarvitse kiireessä lukea tuoteselosteita tai skannata ravintosisältöjä.

Sydänmerkki löytyy vain sellaisista elintarvikkeista, joissa rasva on hyvä laatuista ja joista suolan määrää on vähennetty. Lisäksi joissain tuoteryhmissä vaaditaan, että Sydänmerkin saamiseksi tuotteessa on myös oltava enemmän kuitua ja vähemmän sokeria.

Ja kuten mainittu, voit aina tuunata einestä. Jos käteesi on tänään tarttunut valmisruoka, niin lisää kotona tai työpaikalla aterian kylkeen kasviksia tai hedelmiä. Näin takaat, että saat myös vitamiineja ja kuituja.

Lisäksi on hyvä suhteuttaa ruoan energiasisältö omaan kulutukseesi: millaista työtä teet, istumatyötä tai fyysisesti raskasta työtä? Treenaatko ja millä intensiteetillä? Mitä treenaat?

Fyysisesti kevyttä toimistotyötä tekevä henkilö tarvitsee eri määrän energiaa, kuin esim. varastolla tai työmaalla fyysistä työtä tekevä henkilö.

 

einekset

EINEKSET | EI VAI JOO?

Jos ruokavaliosi on kokonaisuudessaan terveellinen ei muodostu ongelmaksi nappasta huiviin silloin tällöin tai edes säännöllisesti valmisruokia. Tärkeää on myös ylipäätään varmistaa, että syöt säännöllisesti.

Kiireessä, kovassa nälässä, ruuhkavuosien aikaan tai vanhuusiällä ei aina ihan helppoa tyyliin kasvattaa ruokaa itse, panostaa lähiruokaan tai tehdä kaikkea alusta asti itse. Eikä sinun tarvitsekaan. #inhimillinenote

Anna siis itsellesi armoa terveysintoilussa ja etene kokonaisuus edellä – ei niinikään keskittymällä liikaa yksittäiseen osatekijään.

On siis ihan totaalisen ookoo syödä silloin tällöin eineksiä – joskin pelkästään niillä ei kannata elää.

 

Hyviä viboja viikkoonne!
x Kipa

 

EDELLINEN KIRJOITUKSENI:

Mielensäpahoittajat | Hei nyt relatkaa suomalaiset!

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTube – Bloglovin

*** Instagram: Coachingkira ***

instagram

<3

(Visited 2 317 times, 1 visits today)
kira

Instagram: coachingkira Snapchat: kipatiivola **** KTM Auktorisoitu Personal Trainer TrainerLab-kouluttaja Työhyvinvointivalmentaja Elämäntaidon valmentaja Ryhmäliikunnan ohjaaja Yrittäjä Bloggari

2 vastausta artikkeliin “Einekset | Millainen valmisruoka kannattaa valita?”

  1. Eineksistä lisää juttua! Olisi kiva jos vertailisit makuja vaikkapa videon kera ja mitä tuotteita itse käytät? Esimerkkejä mitkä hyvikset/pahikset. Oletan että käytät kun siitä kirjoitat ja aika sallivasti? Mitä koiralle muuten kuuluu? Siitäkin olisi kiva lukea miten yhdistää tiivis liikuntaelämä/treeni+koiran hoito.

    • Moikka Ninna! Oo, olipas sulla hienoja idiksiä aiheiksi! <3 <3 Kiitos!

      Mä voin ainakin kirjoittaa tuosta mitä itse käytän, makuvertailu on vähän haastava siinä mielessä että maku on niin subjektiivinen. Pitää pohtia sitäkin! 😀

      Kyllä mä itse joitain ja jonkun verran eineksiä käytän – mun mielestä kaikki ääripäisyys ei koskaan ole hyvä ja kyllä silloin tällöin elämään muutama eines mahtuu. 🙂

      Koiralle kuuluu oikein hyvää, kiitos! Kasvaa ja kehittyy! Olen monet kerrat ajatellut, että pitäisi siitäkin kirjoittaa. Tosta koiran hoidosta ja liikunnan yhdistämisestä otan seuraavaksi kopin, hieno idis! 🙂

      Mukavaa päivää!
      x Kipa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 10
Tykkää jutusta