Ateriarytmi ja mitä syödä milloinkin | Tsekkaa kirjoitussarja!

ATERIARYTMI AIHEENA

Aika kestoaihe toki ja arvaatteko miksi? Koska tietoa on nykyään niin paljon, että sen etsimiseen kuluu koko ajan jatkuvasti enemmän ja enemmän aikaa. Lisäksi tietomäärän karttuessa sitä tulee osata hakea oikeista paikoista.

Tiedon määrän ohelle on tullut myös paljon musta tuntuu -informaatiota, joka sekin sekoittaa aika tehokkaasti pakkaa.

Välillä sitä vaan saattaa tuntua siltä, että ei tiedä mitä se superkäsite säännöllinen ateriarytmi oikein tarkoittaa ja miten se ruoka nyt sitten pitää mihinkin aikaan koostaa.

Haluatteko kuulla sen tärkeimmän tiedon tähän aiheeseen liittyen? (kerron sen silti)

 

Ei se ole niin vakavaa.

Ateriarytmi

ATERIARYTMI | RUOKA & RUOKAILU JO NYKYTAIDETTA

Ja tämä on mielestäni nykypäivän vitsaus.

Sitä ruokaa ja ruokailua kun pitäisi hinkata ja fiilata ihan käsittämättömiin sfääreihin: oikean oloiseksi, näköiseksi ja tuntuiseksi, oikean makuiseksi, parhaimmat ravintoarvot kertaheitolla tarjoavaksi sekä sielun, mielen & ruumiin kaikesta maanpäällisestä terveyssynnistä vapauttavaksi.

Ja missä ruokaraamatussa näin sanotaan?

Aivan. Ei sellaista ole. Ei ruokaan kuulu liittää sellaisia moraalikäsityksiä, jotka määrittelisivät sinun arvosi ihmisenä tai saisivat vaikuttaa itsetuntoosi.

Jostain syystä niin on kuitenkin käynyt.

Ruoan alkuperäinen tehtävä on tarjota meille elämää: syömme, jotta pysymme hengissä. Sillä ei oikeastaan ole muuta funktiota.

Tuntuukin välillä vähän hassulta, kuinka ruoasta ja ruokailusta on tehty suurempaa modernia taidetta, kuin mitä Kiasmasta löytää!

ateriarytmi

Terveyden optimointi on sitten hauska laji sekin! Tiedättekö miksi? Koska ei sitä voi optimoida. Ei ”taviselämässä”.

Emme me vaan voi olla maailman terveellisimpiä alati ja koko ajan – meillä ei ole siihen rahkeita. Edes hyvinvointia ei voida optimoida. Ai miksi? Siksi, kun se ei vaan mene niin? Miksi?

Koska elämä.

Meillä on rakentunut omaan elämäämme paljon asioita, joita aina emme edes voi kontrolloida. Kaikkea ei voi tietää etukäteen ja toisaalta optimoiminen ja hinkkaaminen vie tuhottomasti aikaa.

On ihan eri asia silloin, kun esim. kilpailet urheilusuorituksessa. Elämäntarkoituksesi silloin on hinkata ja fiilata. Menestyä. Olla paras.

Ja sinulla on siihen aikaa.

Normielämässä emme ole hinkkaamassa suoritusta. Olemme tekemässä ihan taviselämää ja kehittymässä ihmisenä. Ruokailulla ja ruoalla ei ole mitään tekemistä ihmisarvon mittana.

ateriarytmi

Ja joo, ei käy kiistäminen, että tietynlaisilla valinnoilla voi nykytiedon valossa edistää terveyttään (kunnes tulee joku tutkimus, joka kumoaa edelliset – ja oikeastaan kaikki muutkin – tutkimukset, ja jossa jonkin tiedetäänkin nyt olevan terveellinen tai vaihtoehtoisesti sittenkin aiheuttavan tyyliin syöpää).

Jepa, tämä seikka on saletti!

Välillä niistä valinnoista pusketaan vahvimmin tuutista ulos ne ääripäät ja silloin ihan perusteet hukkuvat superfood- ja terveydenoptimoimishötön alle.

Not cool man.

ATERIARYTMI | MITÄ, MISSÄ, MILLOIN?

Ennen kuin pistin kirjoitushanat Terveysblogissani kiinni ja siirryin kokonaan Coachingkiraan, kirjoitin kattavan kirjoitussarjan ateriarytmeistä.

Sarjassa käsitellään aihe kerrallaan seuraavat asiat – klikkaa linkkejä ja lue lisää!

Miten löydät itsellesi sopivan ateriarytmin?

Säännöllinen ateriarytmi: aamupala

Säännöllinen ateriarytmi: lounas

Säännöllinen ateriarytmi: päivällinen ja iltapala

Säännöllinen ateriarytmi: välipalat

Lukaiskaa tuolta ja kertokaa mitä ajatuksia heräsi! Kysykää toki myös tarvittaessa. Kysymyksiä saa heittää viikon loppuun myös FF snappiin! <3 Olen siellä sunnuntaihin asti.

Tsekkaa muuten kostoksi vähän aihetta sivuten myös tämä:

Ruokavaliomyytit: ruokatarut Top-19

 

Kiva, kun olette täällä – tänään nautitaan päivästä!

x Kipa

 

Tsekkaa myös:

Nopea kotitreeni – tarvitset vain villasukat!

 

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTube – Bloglovin

 

*** Instagram: Coachingkira ***

coachingkira

 

(Visited 2 715 times, 1 visits today)
kira

Instagram: coachingkira Snapchat: kipatiivola **** KTM Auktorisoitu Personal Trainer TrainerLab-kouluttaja Työhyvinvointivalmentaja Elämäntaidon valmentaja Ryhmäliikunnan ohjaaja Yrittäjä Bloggari

2 vastausta artikkeliin “Ateriarytmi ja mitä syödä milloinkin | Tsekkaa kirjoitussarja!”

  1. Kukkeliskuu ja ihanaa lauantaita ilopilleri 💛💛 täällä oon edelleen😂 luen kyllä aina kaikki juttusi no koska ne vaan on niin järkiasiaa ilman piiperrystä ja juuri tätä maanpäälle-palautusta ihmiset taas kaipaa! Hyvä ja jes! Syömisestä on tehty niin vaikeaa ja toisaalta juuri pelottavaa kun kaikki sairastuttaa lopulta ja tämä pelonilmapiiri ja itsesyytösten määrä vääränlaisesta syömisestä ja elämästä vie kyllä loputkin ravinnon terveysvaikutukset mennessään koska kaikkien vihollisten äiti STRESSI tulee kuvioihin jolloin on se ja sama syötkö pullaa vai kurkkua sillä stressi se sitä elimistöä eniten tuhoaa. Kärjistetysti. Toki terveellisellä ruualla saa stressin vaikutuksia laimennettua mut you got the point 😁 ja hei teidän BOSSe 😍😄 mikä ihana ruttunaama hän onkaan 😍 ONNEA VANHEMMILLE ❤ Aurinkoista viikonloppua ilojengi 😘😘😘

    • Moikka ihana!! Oooo, olipa hienoa nähdä kommenttisi täällä! ❤️🍓

      Musta kans toi on hassua, että terveydellä – tai lähinnä sen optimoimattomuudella- pelotellaan. Fakta on se, ettei ihmiskeho ihan pienestä kupsahsa. 😀 Maailmaan mahtuu pelonlietsontakerhoja ja pirnmaalaamiskerhoja enemmän, kuin laki sallii.😅😅

      Hei toi stressi on niin supertärkeä pointti! Sillä saattaa olla kauaskantoisia vaikutuksia, ja kroonistuneena ei oikeasti mikään pikkudilemma.😉

      Haa, kiitos! On tää ollut kyllä onnellista aikaa!! Toki aika rankkaa, mutta päivääkään en vaihtaisi pois!❤️🙋

      Ihana sinä, hyvää alkavaa viikkoa!
      Halauksin,
      Kipa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 13
Tykkää jutusta