5 helppoa ja terveellistä välipalavinkkiä

”Hedelmä ei sovi välipalaksi, koska siinä on sokeria.”
Näin on joku PT ohjeistanut kerran asiakastani.
Musta-valko -ajattelu johtaa  valitettavan usein siihen,
että lopulta välipala jää helposti syömättä.

 

EI HEDELMÄÄ VÄLIPALAKSI?

Suurimmaksi osaksi valmennettavien kanssa keskustelu ravinnosta pyörii jonnin verran ateriarytmien ympärillä. Huomaan selkeästi erilaista koulukuntaa välipalamaailmassa: jotkut valmentajat vannovat maitorahkan nimeen. Sitä pitää välipalan olla, jolloin maitorahkaa tungetaan asiakkaan ruokarunkoon useampi purkki päivässä. Joku taas karsastaa maitotuotteita ja on sitä mieltä, että ne turvottavat.

Sitten ovat sokerihaterit. He, joiden mielestä sokeri on saatanasta ja hedelmiä ei saisi syödä välipalalla hedelmän sokeripitoisuuden vuoksi.

Sitten on meikäläisiä. Niitä, jotka hermostuvat musta-valko -ajattelusta. Tätä saa ja tota ei. Mun mielestä ihan kuten lääkärillä käydessä hoidetaan itse sairautta tai vaivaa, niin myös valmennuksissa pitää valmentaa oikeaa asiaa. Tällä tarkoitan sitä, että on turha lähteä hifistelemään välipaloilla tai ruoan ravintosisällöllä, jos haasteena on epäsäännöllinen ruokailurytmi.

 

On turha yrittää täydellistää ruokavalion ravintosisältöä silloin, kun
päähaaste on epäsäännöllinen ruokailurytmi.

 

Jos haasteesi on välipalojen skippaaminen, niin ensimmäiseksi on olennaista korjata rytmi. Ei miettiä sitä, voiko hedelmää syödä sen sokerin vuoksi.

 

Tärkeintä on saada perusasiat rutiineiksi. Vasta sen jälkeen voidaan hifistellä.

 

Toistot ja toistaminen ovat ratkaisevat tekijät. Ilman toistuvuutta ei synny rutiinia ja ilman rutiinia ei muodostu tapaa.

 

5 VÄLIPALAVINKKIÄ

Muutama välipalavinkki niin omista eväistäni, kuin valmennettavilleni annetuista eväsidiksistä. Uskokaa tai älkää, mutta joskus on tullut ohjeistettua myös, että välipala voi olla vaikka suklaapatukka: kunhan se itse välipala ja siihen liittyvä toiminta löytyy sieltä päivästä (otan tauon -> haen tai valmistan välipalan -> syön = JEE!).

 

 1. Hedelmät

Kyllä. Hedelmiä saa löytyä välipaloilta, miksi ei saisi? Ai niin, sokeri! Hedelmien sokeri ei kuitenkaan ole lisättyä sokeria. Ja aina voit tuudittautua sillä, että hedelmistä saat myös paljon hyötyä: vitamiineja, kivennäisaineita, kuituja, suutuntumaa…Suutuntuma on tärkeä ja pureskelu on nälkä-kylläisyys -signaalin kannalta tärkeä.

Lisäksi hedelmä on helppo ja nopea. Voit hommata työpaikalle, kotiin tai ottaa reppuun joskus mukaan myös hedelmäsoseen, kuten Piltin tai Bonan. Ei lisättyä sokeria. 😉

Käsi sydämellä: kuka uskoo oikeasti, että ylipaino todella on yksinään hedelmien sokerin syytä?

 

terveelliset välipalat
Itselläni työevääksi kuuluu miltein aina hedelmä. <3

 

 

 2. Maitorahka sokeroimattomalla myslillä, pähkinöillä ja viinirypäleillä

Tällainen välipala löytyy itseltäni lähimenneisyydestä. Toimii hienosti ja jokseenkin makuyhdistelmänä toimi. Kuten tiedämme, pähkinöissä on hyvälaatuista rasvaa, vitamiineja ja kuitua.

Sokeroimaton mysli toimii kivana pikkulisänä cashew’den ja viinirypäleiden viekkuun.

 

terveelliset välipalat

 

 

 3. Maissikakut leikkeleillä ja miniluumutomaateilla tai avokadolla

Mä olen toivottoman laiska kokki. En aina halua vääntää mitään sen kummempaa ja tykkään tosi simppelistä. Tästä syystä oma lempparini ovat miniluumutomaatit sekä maissikakut. Maissikakkujen päälle olen laittanut Kevyt Lauantaimakkaraa ja Polarin 9% tuorejuustoa. Maissikakuista lemppareitani ovat Friggsin ohuet Chiasiemen & Merisuola -maissikakut.

Mun mielestä makuyhdistelmä vaan toimii. 🙂

Jos leikkeleet eivät ole sun juttusi tai et syö lihaa, niin kokeile maissikakun päälle avokadoa tai juustoa & paprikaa.

 

terveelliset välipalat

 

 

3. Raejuusto marjoilla ja siemenillä

Olen tietty siinä onnellisessa asemassa, ettei maitotuotteet juurikaan turvota tai aiheuta iho-ongelmia. Voin siis aika huoletta syödä niitä ja höystää raejuustoni esim. mustikoilla, vadelmilla ja/tai mansikoilla. Toki raikkarin tilalla voit syödä esim. YOSA-kauravälipalan tai soijajogurtin.

Tykkään höystää pähkinöiden lisäksi siemenillä, joista kurpitsansiemet ovat lemppareitani.

 

4. Keitetyt kananmunat

Helppo eväs ottaa mukaan. Kiireisen ihmisen kikka on keittää kananmunat illalla valmiiksi ja pakata pari aamulla mukaan. Kananmunia voi syödä huoletta eikä niiden syömisen ole tutkittu korreloivan korkean kolesterolin kanssa, erityisesti mikäli sinulla ei ole kolesterolin kanssa haasteita.

Tähän kylkeen joku hedelmä, pari porkkanaa, leipäsiivu tai maissikakku, niin avot!

 

5. Kasviksia ja kanaa tai jokun muu proteiinin lähde

Välipala voi yhtä lailla koostua myös valmistetuista kasviksista ja proteiininlähteestä. Jos kuulut laiskoihin kokkeihin, kuten minä suosi salaattibaareja tai valmistiskejä. Hommaa kotiin, työpaikalle tai eväsrasiaan valmiiksi valmistettuja uunijuureksia ja kylkeen vaikka broiskua. Jos kananrintaa ei ole saatavilla tuunaa leikkeleillä. Jos liha ei ole juttusi, niin tuunaa seitanilla.

Alla oleva annos oli taannoin itseasiassa aamupalani, mutta toimii ihan yhtä lailla välipalana.

Ja ps. Kyllä, perunaa voi syödä lihomatta. 😉

 

mitä syöt
Taannoinen aamupalani, mutta toimii myös välipalana. Isompana annoksena lounaana.

 

Toivottavasti näistä saa jonkin sortin konkreettista vinkkiä siihen, mikä voisi olla seuraava välipalasi – joko näistä jokin suoraan tai tuunattuna omaan suuhun sopivaksi. 🙂

 

Aurinkoa!

x Kipa

 

 

LUE MYÖS:

Hifistely – Onko meillä vaan liikaa kaikkea?

 

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTube – Bloglovin

*** Instagram: Coachingkira ***

instagram

<3

(Visited 2 894 times, 1 visits today)
kira

Instagram: coachingkira Snapchat: kipatiivola **** KTM Auktorisoitu Personal Trainer TrainerLab-kouluttaja Työhyvinvointivalmentaja Elämäntaidon valmentaja Ryhmäliikunnan ohjaaja Yrittäjä Bloggari

2 vastausta artikkeliin “5 helppoa ja terveellistä välipalavinkkiä”

  1. Tässähän tuli 6 vinkkiä. 😉 Mitä mieltä olet rasvaisista jogurteista (kreikkalainen, turkkilainen) esimerkiksi marjojen tai myslin kanssa? Tiedän, että niistä löytyy vähärasvaisia versioita mutta ne eivät maistu yhtä hyvälle. 😀

    • Hah, Mia totta! 😃 Innostui nähtävästi taas vähän rustaamaan. ☀️

      Hei kiitos kommentista! Mun mielestä rasvaiset jogurtit istuvat ruokavalioon yleensä hyvin. Itseasiassa itseltäni löytyy jääkaapista sekä kreikkalaista että turkkilaista jogurttia. 🙋🏼‍♀️😄

      Rehellisesti ruokavalio ja terveys harvoin on näin pienistä asioista kiinni, ja sitä tärkeämpää on ruokavalio kokonaisuutena. Ruoka, joka suusta alas menee, saa olla hyvää ja maistua. Terveellisyyteen mielestäni kuuluu myös se, ettei tarvitse kaikessa kärvistellä.

      Toki on eri asia se, jos henkilöllä menee näitä juggeja kilotolkulla tai hänen terveytensä selkeästi vaatii tarkkaa ruokavaliota tai hänellä on todella suuri painonpudotustarve – tällöin on toki oltava tarkempi ruokavaliossa.

      On muuten sikahyvä combo toi turkkilainen/kreikkalainen ja marjat.❤

      Ihanaa päivää!!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 23
Tykkää jutusta