Vapaus | Oletko vapaa tekemään tarvittavia muutoksia?

VAPAUS | ESTEIDEN PUUTTUMINEN

Olen tässä viime aikoina tehnyt itsekseni pohdintoja siitä, mitä oikeastaan on vapaus. Mitä on olla vapaa ja miltä vapaus tuntuu. Ehkä yksinkertaisimmillaan vapaus voidaan määritellä esteiden puuttumisena.

Fyysinen vapaus olisi tällöin esimerkiksi sitä, että elintilasi tai liikkumisesi ei ole rajattu. Taloudellinen vapaus esimerkiksi olisi sitä, että et ole velkaa etkä joudu laskemaan jatkuvasti ropoja. Henkinen vapaus taas voisi olla esimerkiksi sitä, että saat murrettua jonkin pääsi sisällä olevan muurin. Sellaisen, joka saisi sinut lopettamaan juuri ennen, kuin olet haluamassasi tavoitteessasi. Tai sellaisen, joka estää sinua päästämästä irti asioista, jotka eivät palvele sinun hyvinvointiasi.

 

 

vapaus
Kuva: Veera Kurittu

 

Mielestäni tärkein henkisen vapauden muoto on se, että uskot itse omiin kykyihisi ja voimavaroihisi. Et siis itse seiso oman onnesi tiellä, vaan mahdollistat itsellesi muutoksen tai tavoitteesi saavuttamisen. Osa henkistä vapautta on myös kyky unelmoida ja uskoa unelmiinsa. Kun otat vapautesi omiin käsiisi osaat päästää irti tietyistä asioista – juuri niistä, jotka eivät palvele sinun hyvinvointiasi eli vievät sinua pois päin tavoitteestasi.

 

Osaa olla itsellesi lujasti lempeä: ymmärrä, että valintoja on tehtävä
ja moni asia vaatii toimintaa. Unelmat ovat upeita, mutta ne eivät tule luoksesi sattumalta
eikä itsestään. Ei myöskään hyvinvointi.

 

VAPAUS | VAPAUS TUO MYÖS VASTUUTA

Tiedättekö mikä erityinen asia liittyy vapauteen? Vastuu. Vapaus tuo aina mukanaan vastuun. Kivuliainta vastuussa on ehkä se, että ei ole ketään, ketä osoitella syyttävällä sormella. Ei ole myöskään ketään, kenen selän taakse voisit piiloutua.

Vapaus tuo suurta vastuuta: olet itse vastuussa valinnoistasi. Jos haluat vapautta sinun tulee tehdä valintoja. Valinnat määräytyvät tavoitteesi mukaan. Joskus on niin helppo uhriutua ja ajatella, että minun oli pakko tehdä näin. Olosuhteet pakottivat. Eivät ne aina välttämättä pakota. Oma mielesi sen usein tekee.

Tiedättekö mikä myös vapaudessa on erityistä?

 

Sinun omat uskomuksesi omista mahdollisuuksistasi, kyvyistäsi tai
kykenemättömyydestäsi määrittelevat sinun elämääsi,  menestystäsi ja vapauttasi,
so. unelmien saavuttamista ja toteuttamista.

 

Sitä ei määritä koulutuksesi, tittelisi, kirjekurssit, todistukset, mitalit tai pokaalit. Tärkeintä on oma suhtautuminen itseesi, luottamus itseesi ja oma sisäinen puheesi.

 

vapaus

 

VAPAUS | OIKEANLAINEN MUUTOS VAPAUTTAA POTENTIAALISI OIKEISIIN ASIOIHIN

Käyn Mindfulness Tunnetaitovalmentajan koulutusta. Kaiken mennessä suunnitelmien mukaisesti valmistun jouluun mennessä. Saimme tälle viikolle tehtäväksi täyttää tunnepäiväkirjaa.

Tunnepäiväkirjaan kirjataan yksi tunne viikon jokaiselta päivältä. Hieno tehtävä!

Itselläni eilen oli päällimmäisenä teemana juurikin vapaus. Nimesin siihen liittyvän tunteeni ja se on vapautunut. Tein sunnuntaina vihdoin ison päätöksen, jota olen hillonnut jo pitkän aikaa. En ole osannut enkä toisaalta halunnut päästää kokonaan irti.

Tiedättekö: kun josko asiat vaikka muuttuisivat vielä hyviksi? Josko ne huonot asiat vain sulaisivat pois? Josko tilalle tulisi sittenkin puhdasta hyvää? Et halua ottaa sitä isointa askelta, koska pidät kiinni ajatuksesta ”ehkä asiat muuttuvat”. Kunnes useamman vuoden jälkeen oivallat, että eivät ne muutu.

 

Asiat eivät muutu itsestään. Muutosta ei voi vain odottaa tapahtuvaksi.
Muutos tulee lähteä sinusta itsestäsi.

 

Minä vihdoin päätin muuttaa asioita. Liian usein pelkäämme muutosta. Pelkäämme, että asiat eivät muutukaan mieleisiksi. Pelkäämme tuntematonta: kun emme voi sataprosenttisesti tietää mitä muutos tuo tullessaan.

 

Silloin pitää vain luottaa: luota siihen, että valintasi kantaa. Muutos on usein todella hyvä. Erityisesti silloin, kun sen tarve lähtee sydämestäsi.

 

vapaus
Kuva: Veera Kurittu

 

Muutoksen tulee tuoda sinulle toivomaasi hyvää. Päästää sinut parhaimmillaan irti sellaisesta, joka vie sinulta turhaa energiaa. Toisin sanoen muutoksen tulee vapauttaa potentiaaliasi ja energiaasi sellaiseen, joka saa sinut voimaan hyvin. Kokemaan parempaa hyvinvointia.

Elänkö oppieni mukaan? Elän. Minusta elämä on matka, jossa ainoa pysyvä asia on muutos. Hyvinvointi on jatkuvia valintoja, hyvinvointi on muuttuvaa. Myös minun tulee tehdä valintoja. Myös minun tulee ottaa vastuuta. Ennen kaikkea minun tulee ottaa vastuuta itsestäni.

Niin sinunkin, rakas ystäväni.

Sinunkin tulee tutkailla tunteitasi ja kohdata sisimpäsi. Miksi? Jotta sinä pystyisit tekemään sen muutoksen, jonka tarvitset juuri tähän hetkeen.

 

Rauhaa päivääsi,
x Kipa

 

 

Edellinen kirjoitukseni:

Iltasyöminen | Miksi ”palkintona” rentoutumiseen on usein syöminen?

 

*** Seuraa minua ***

FacebookYouTubeBloglovin

 

*** Instagram: Coachingkira ***

hyvinvointi
~ Intohimolla ajettu asia on luotu onnistumaan. ~

 

 

 

 

Iltasyöminen | Miksi ”palkintona” rentoutumiseen on usein syöminen?

HERKKU | ILTA – SE OMA AIKA

Jos kuulut niihin, jotka kotiin päästyään puuhastelevat ensin ns. pakolliset pahat ja kotiutumishässäkät alta pois ja illan hämärissä linnoittautuvat sohvalle syömään ja rentoutumaan olet todennäköisesti iltasyöjä. Olen huomannut, että iltasyömiseen suhtaudutaan nykyään asiana, joka tulee poistaa kokonaan.

On hyvä tiedostaa, että ensinnäkin illalla saa syödä. Se on ookoo. Mutta jos iltasyöminen aiheuttaa sen, että syöt jo pidemmän aikaa yli päivittäisen energiantarpeesi, niin silloin se on asia, joka kannattaa ottaa käsittelyyn. Lisäksi jos siitä aiheutuu sinulle energiaa vievä asia, siihen kannattaa kiinnittää huomiota.

 

Iltasyöminen liittyy usin myös ateriarytmeihin: päivällä on saatettu syödä liian vähän tai epäsäännöllisesti. Erityisesti aamupala saatetaan skipata tai se on liian heiveröinen. Tätäkin kannattaa tutkailla: eikö mielesi tee aamupalaa, koska aamulla ei ole nälkä?

 

Sinulla ei välttämättä ole nälkä juuri sen takia, että olet syönyt iltapainoitteisesti. Tämä on osasyy sille, miksi iltasyöminen saattaa aiheutua kierteeksi: illalla syö -> skippaat aamupalan -> keholle syntyy energiavejatta -> illalla syöminen korostuu, koska rauhoitut ja rentoudut.

 

Olen kirjoittanut ateriarytmeistä koosteen siitä, mitä ja milloin syödä. Voit lukaista sen täältä. 🙂

 

Männä viikolla tuli hyvinvointivalmennuksessa jälleen esille iltasyöminen. Kuunneltuani hetken naisasiakastani kysyin häneltä: ”miksi et halua päästää iltasyömisestä irti”?

On siis hyvä huomata, että AINA vältttämättä kyseessä ei myöskään ole ateriarytmit tai niiden puutteellisuus. Saattaa nimittäin olla, että siitä on tullut sinulle tapa. Siitä on tullut se tuttu ja turvallinen ystävä iltoihin, jolloin haluat rentoutua. Olla ja ikään kuin nollata.

 

Rohkeasti käsi ylös, jos koet iltasyömisen olevan sinulle tapa?
Oletko koskaan kysynyt itseltäsi, miksi pidät siitä kiinni?

 

iltasyöminen

ILTASYÖMINEN | MITÄ ILTASYÖMINEN SINULLE MERKITSEE?

Et ole yksin. Iltasyöjiä on paljon. <3 Ja sille usein löytyy hyvin inhimillinen selitys. Olenkin kertonut omasta syömishäiriötaustastani. Nuorempana lopetin syömästä, sillä pelkäsin lihoavani. Luulin, että minua ei hyväksytä, jos en ole laiha. Tosiasiassa en itse hyväksynyt itseäni sellaisena, kuin olin.

Hassuinta oli, että pystyin olla vaikka kuinka hoikassa kunnossa enkä siltikään hyväksynyt itseäni: tiesin olevani liian hoikka. Mutta lihomisen pelko oli liian suurta päästääkseni irti. Illoista tuli minulle SE hetki, kun ”sai” syödä. Illat olivat niitä, jolloin sain antaa inhimillisyydelle ja nälälle luvan. Päivisin en. Päivisin piti jaksaa, kuin kone. ”Olen heikko, jos syön. Olen epäonnistunut, jos syön”.

Syömättömyys johti bulimiaan. Illoista tuli juurikin niitä hetkiä, jolloin sai antaa palaa. Maailma tuntui vähän aikaa rajattomalta. Kunnes koitti totuuden hetki ja ruoat oli saatava pois kropasta. Maailmasta tuli niin pieni.

 

Näitä aikoja muistelee osittain ihmetellen: mitä ihmettä silloin ajattelin?
Toisaalta niitä katsoo lempeydellä: en vain pystynyt päästämään irti.
Niitä myös katsoo syvällä kiitollisuudella, koska opin jossain vaiheessa
mitä iltasyöminen minulle merkitsi.

 

Ennen kaikkea opin sen, miksi en päästänyt irti.

Minä en päästänyt irti, koska iltasyöminen merkitsi turvallisuutta. Iltasyöminen itselleni merkitsi sitä, että nyt saan olla inhimillinen ja kuunnella tarpeitani. Iltasyöminen toi hyvän olon tunnetta, koska sain jotain aivan omaa: tämä hetki oli minun. Iltasyöminen oli se hetki, kun kukaan ei tarvinnut minua tai saanut minua kiinni.  Olin vain itselleni.

Lisäksi iltasyöminen merkitsi minulle sitä, että se oli palkinto sellaisesta päivästä, jonka olin ”onnistunut selviämään” vähäisillä ruoilla.

Syy miksi teen terveys- ja hyvinvointivalmennusta ja bloggausta on juuri tämä: haluan auttaa sinua löytämään polun, jota pitkin kävellessä teet itsestäsi oivalluksia. Opit. Keskustelet itsesi kanssa, kohtaat itsesi ja inhimillisyytesi. Ei sinun tarvitse peittää mitään eikä hävetä.

 

Ei sinun tarvitse hävetä iltasyömistä. Sille on syynsä.
#inhimillinenote

 

 

iltasyöminen

ILTASYÖMINEN | MIKÄ AUTTAA PÄÄSTÄMÄÄN IRTI?

Minua helpotti löytää asialle syy. Itseasiassa se oli olennainen osa paranemisprosessiani. Kun tiesin miksi sitä teen oli paljon helpompi päästää irti.

Kerralla ei tarvitse tehdä kaikkea. Toteuta asiaa pienin askelin. Baby steps. 🙂

Mitäs jos ajattelisit näin, että pohtisit mikä muu (kuin syöminen) tuottaa sinulle mielihyvää? Mikä muu sinua rentouttaa? Mistä muusta sinä tykkäät? Miten saisit näitä asioita lisää elämääsi?

Minulla aikoinaan auttoi se, että keksin tilalle muuta tekemistä. Olin ehkä kotoa muutamana iltana vähän pidempään pois, pörräilin kaupungilla. Tai sitten olin kotona ja keksin siellä jotain muuta tekemistä. Järjestelin kaappeja, siivosin tai soitin ystävälle.

Lisäksi minulla auttoi ajatus, että ujuttaudun tavasta pikkuhiljaa pois: päivä tai pari kerrallaan. Loppujen lopuksi kokonainen viikko lyheni viiteen iltaan. Sen jälkeen neljään iltaan. Lopulta kolmeen, siitä kahteen jne.

Sinun ei siis tarvitse luopua kaikesta kokonaan heti. Olen kirjoittanut omasta ja ajasta ja iltasyömisestä aikaisemminkin suosittelen lukemaan siitä täältä.

 

Tärkeintä on tiedostaa, että sinun ei tule luopua omasta ajastasi kokonaan.
Sitä vain pitää hitusen tasapainottaa. Arkeen on hyvä sisältyä luksusta ja rentoutta
kiireen ja stressin lisäksi. Tärkeintä on näiden kaikkien tasapaino.

 

Muista rakas ystävä, että on ihan ok relata silloin, kun sitä tarvitset. Jos iltasyöminen kuitenkin aiheuttaa sen, että et ole tyytyväinen nykytilanteeseen, niin asiaa kannattaa tarkastella uteliaasti. Ei arvottaen tai häpeillen. Muista, mikä on tavoitteesi hyvinvoinnin suhteen. Palauta tavoite mieleesi kirkkaana.

Mieti itsellesi konkreettisia keinoja siihen, mikä auttaa sinua vähentämään iltasyömistä. Tärkeintä on, että löydät elämääsi, päiviisi ja iltoihisi tasapainoa. Mielen rauhaa.

 

Koska siitä hyvinvoinnista myös on kyse, mielen tasapainosta. <3
x Kipa

 

Edellinen kirjoitukseni:

Positiivinen ajattelu | Elänkö itse oppieni mukaan?

 

*** Seuraa minua ***

FacebookYouTubeBloglovin

 

*** Instagram: Coachingkira ***

hyvinvointi
~ Intohimolla ajettu asia on luotu onnistumaan. ~

 

 

 

 

Positiivinen ajattelu | Elänkö itse oppieni mukaan?

POSITIIVINEN AJATTELU | SUURIA TUNTEITA

Torstaina oli raskas, mutta todella antoisa päivä työhyvinvointivalmennuksissa. Rakastan valmentajan työtä siksi, että saan tehdä ihmisten kanssa työtä – saan kohdata ihmisen. Kiitän usein asiakkaitani luottamuksesta. Kiitän heitä siitä, että hän on tullut itselleen tuntemattoman henkilön valmennukseen ja kertonut minulle kuulumisia elämästään.

Torstaina tuli keskustelua mm. elämän tarkoituksesta, työn merkityksellisyyden kokemuksesta, elämästä ja kuolemasta sekä positiivisesta ajattelusta. Suuria tunteita. <3

Olen etuoikeutettu saadessani kuulla paljon erilaisia ajatuksia ja kohdata paljon erilaisia tunteita. Ihminen on huikea olento siinä, että perustunteemme ovat universaaleja: ilo, suru, pelko ja viha. Lisäksi meitä kaikkia yhdistää halu olla ja tulla hyväksytyksi.

Tunteista mielenkiintoisen tekee se, että me koemme ne eri tavoin.

Sinun kokema tunteesi on eri, kuin minun kokema tunteeni. Siksi emme voi muuta, kuin kunnioittaa toisen tunteita ja tunnetiloja: kaikki tunteet ovat oikeita.

Viimeksi eilen juttelin asiakkaani kanssa positiivisesta ajattelusta. Hän kysyi elänkö itse oppieni mukaan. Tätä varmasti pohtii moni muukin. Onko oma elämäni laiffia, koska halihalipusipusi ja yksisarviset sekä universumin valo ja silleen?

 

 

viba

 

POSITIIVINEN AJATTELU | AVAINTEKIJÄNÄ ITSENSÄ KEHITTÄMINEN

Mun mielestä optimismin ja positiivisen ajattelun suurin muoto on itsensä kehittäminen. Itsensä kehittämistä voi löytää kaikesta ja kaikkialta. Itsensä kehittäminen tuo ajatuksen siitä, että katse kääntyy terveellä tavalla ihmiseen itseensä. Meillä on oikeus ja velvollisuus huolehtia itsestämme.

Lisäksi me kaikki olemme vastuussa siitä energiasta, jonka kuhunkin tilaan ja tilanteeseen tuomme.

Itsensä kehittäminen tuo halun kääntää vastuun ihmiselle itselleen: olenko minä toiminut tilanteeseen sopivalla tavalla? Se on mielestäni positiivisen ajattelun suurin juuri muoto siksi, koska ihminen ei vie vastuuta muille tai syytä muita omasta tilanteestaan.

Sinä itse voit valita energiasi.

Elänkö itse tämän mukaan? Kyllä. Kehitän itseäni, sillä itsensä kehittäminen vahvistaa omaa pystyvyyden tunnettani: sitä, että voin tehdä tässä elämässä vielä suuria.

 

positiivinen ajattelu
Hang in there. Joskus on vaikeaa. Paistaa se aurinko lopulta risukasaankin. <3.    Kuva: Veera Kurittu

 

POSITIIVINEN AJATTELU | EI AINA OLE KLIFFAA JA KAIKKEA EI VAAN VOI HALLITA

Kaikki ei ole aina hyvää, mutta kaikesta on aina löydettävissä jotain hyvää. Mä oikeesti ajattelen näin. Hyvään elämään kuuluvat hankaluudet ja takapakit.

Olen vielä aika nuori. Täytän marraskuussa 34 vuotta. Mielestäni se on vähän. Toisaalta jos asiaa alkaa miettimään, niin elämästäni on mitä suuremmalla todennäköisyydellä eletty yli kolmasosa.

Näin kun asiaa miettii se on aika pysäyttävää. 😀

Toisaalta olen kerinnyt kokea jo melko lailla kaikenlaista. Kaikenlaista sellaista, joka siihen hetkeen ei ole tuntunut hyvältä ja kivalta, mutta jälkeenpäin tarkasteltuna ovat olleet suuria opetuksia. Suurimmat opetukset ovag opettaneet jotain elämästä tai sitten olen oppinut jotain itsestäni.

Olen myös oppinut tarkastelemaan asioita monesta eri näkökulmasta. Lisäksi olen tehnyt sen oivalluksen, että ainoa pysyvä asia on muutos. Siksi kaikkia asioita ei vaan voi hallita, sillä lähtökohtaisesti ne eivät ole edes pysyviä. Toisaalta minun ei tarvitsekaan hallita kaikkea. Olenkin oppinut myös päästämään monesta asiasta irti.

Olen myös oppinut tunnistamaan tunteitani ja säätelemään reaktiotani niihin. Olen nimittäin ollut hyvin impulsiivinen ihminen. Olen ollut myös hyvin jyrkkä ja mielipiteeni ovat olleet joskus todella järkähtämättömiä. Nykyään osaan tunnustaa sen. 😀

Olen oppinut tietynlaista syvyyttä. Olen siitä onnellinen, sillä syvältä löytyy paljon enemmän mielenkiintoisia asioita, kuin pintapuolelta.

Nämä mainitus seikat ovat edistäneet omaa kokonaisvaltaista hyvinvointiani suuresti. Hyvinvointi ei tule itsestään, vaan sen eteen on tehtävä töitä.

 

Joten elänkö itse oppieni mukaan? Kyllä elän. 🙂

Vellonko välillä kurjuudessa? Kyllä vellon. Paistaako aurinko lopulta risukasaan? Kyllä paistaa. Onko mieleni koskaan maassa? Kyllä on.

Ilman haasteita elämässä on vaikea arvostaa tai huomata elämän kaikki hyvä.

 

POSITIIVINEN AJATTELU | ENNEN EN RIITTÄNYT ITSELLENI SELLAISENA,  KUIN OLEN

Olen vasta ”aikuisiällä” oppinut tämän seikan itsestäni ja ymmärtänyt sen, että tietynlainen temperamenttini vain on sisäänrakennettua. Se tulee ikäänkuin äidinmaidosta.

Opin 28-vuotiaana suhtautumaan itseeni inhimillisesti niinä hetkinä, kun heikkous iskee. Ennen en: syyllistin ja ruodin itseäni siitä, että en jaksa, vaan väsyn. Ajattelin epäonnistuvani, koska joskus kaipasin hidastaa. Luulin, etten riitä, koska en tee tarpeeksi – pitäisi tehdä enemmän. Totuus on se, että en riittänyt itselleni sellaisena, kuin olen.

 

 

 

Olen itse joutunut tekemään tajuttoman paljon työtä tunnistaakseni omat voimavarani ja rajani. Siksi välillä ihmettelen kuullessani, että olen välistä tekopyhä: koska elämäni ei ole koko ajan laiffia ja silti teen hyvinvointivalmennusta ja pidän hyvinvointiluentoja.

En ihmettele sitä, että joku sanoo niin. Ihmetten ennemmin sitä, kuinka kapea-alaisesti joku voi asioita ja elämää miettiä. Positiivinen ajattelu on tietoinen valinta ja se on aktiivista työtä oman hyvinvoinnin kehittämiseksi. Se vaatii rinnalleen kumppanin, nimittäin ei niin kivan.

 

 

 

Ei meidän, minun ja sinun, tarvitse olla täydellisiä. Ei positiivisen ajattelun tarvitse tarkoittaa sitä, että mitään negatiivista ei koskaan tapahdu. Mä haluan pysyä positiivisena. Mä haluan toivoa asioiden järjestyvän. Mä haluan uskoa tulevaan ja uskoa sen tuovan hyvää.

 

Mitä sanotte, tehdäänkö hyvä viikonloppu?

 

Hoplaa!
x Kipa

 

 

 

Edellinen kirjoitukseni:

Aamun kohtaamisia. ❤️

 

*** Seuraa minua ***

FacebookYouTubeBloglovin

 

*** Instagram: Coachingkira ***

hyvinvointi
~ Intohimolla ajettu asia on luotu onnistumaan. ~