Tulevaisuus – missä sinä haluat olla tulevaisuudessa?

14-kesäinen ja määrätietoinen

Hei kuinka moni on tehnyt itselleen ihan rehellisen pitkän aikavälin suunnitelman? Tai lyhyemmän ajan? Mitä asioita suunnittelette?

Itse olen pienestä pitäen ollut hyvin määrätietoinen. Tiesin jo pienenä, että kaupalliseen alaan tähdätään. Markkinointialalle. Totta kai sitä ennen oli pienen tytön unelmia ryhtymisestä näyttelijäksi tai laulajaksi. Olisin halunnut näytellä saippuasarjoissa. 😀

 

tulevaisuus

 

14-vuotiaana tiesin, että opiskeluista valmistuttuani ostan oman kämpän Helsingistä Mannerheimintien varrelta. Tiesin myös, että haluan valmistua personal traineriksi suunnilleen samoihin aikoihin, kun valmistun kaupallisista opinnoista.

Minulla oli jostain tullut ajatus jo 14-kesäisenä, että 27-vuotiaana olen tehnyt tämän kaiken ja olen kerinnyt olla työelämässä ja menestynyt urallani.

Mitä tavoitteita teillä on ollut?

 

tulevaisuus

Määrätietoisuudesta rennompaan otteeseen

Voitte vain kuvitella, kuinka määrätietoisuus parhaimmillaan voi kääntyä kovaksi suorittamiseksi ja tavoitekeskeiseksi elämäksi. Jos tavoitteita ei saavuta – tai vielä parempi, ylitä – on jotenkin vähemmän.

Aina aika ajoin pysähdyn miettimään mitä kaikkea tässä on tullutkaan tehtyä. En ajatellut, että ryhtyisin koskaan yrittäjäksi. Tein sen päätöksen itseasiassa juuri 27-vuotiaana ollessani pettynyt siihen, että työelämä omalla kohdallani ei ollutkaan sitä mitä olin silloin aikoinaan päähäni pläänännyt sen olevan.

Olinko vain valinnut väärän tien? Oliko omassa työskentelytavassani tai ajatuksissani jotain vikaa? Vai mistä johtuu, että paloin loppuun, voin huonosti ja päätin hypätä työsuhteesta yrittäjäksi?

En usko. En usko, että olin tehnyt väärin. Olin kulkenut juuri sen matkan, mikä minun tulikin kulkea. Matkan varrella olin vain saanut itse täsmennettyä itselleni omat arvoni ja sen, mikä elämässä on itselleni tärkeää.

Olen oppinut vihdoin sen, että välillä voin ottaa rennommin. Tulevaisuudesta ja tavoitteistani tinkimättä. Se, että otan rennommin antaa aikaa nähdä ympäriltä paljon enemmän erilaisia asioita. Sellaisia, joita ei aina osaisi bongata ohikiitävistä maisemista.

On opettavaista osata höllätä nyörejä. Se pakottaa sinut hyvällä tavalla ymmärtämään ja kuuntelemaan itseäsi: ei vain silloin, kun olet vahva ja elinvoimainen, vaan myös silloin kun olet heikoimmillasi.

 

tulevaisuus

Tulevaisuus | Mikä elämässä on tärkeää?

Tähän ei ole oikeaa vastausta. Meillä kaikilla tärkeät seikat muodostuvat eri tekijöistä ja ominaisuuksista. Siksi on niin upeaa törmätä silloin tällöin esimerkiksi vanhoihin koulututtuihin tai entisiin kavereihin ja nähdä mitä heistä on tullut. Tai miksi he ovat tulleet.

Onko elämässä tärkeää sitten suunnitelma? Onko ja kuinka tärkeää todella suunnitella elämäänsä kolmeksi, viideksi, kymmeneksi tai 20 vuodeksi eteenpäin?

Mielestäni on, se on tärkeää. Jos en olisi omia tavoitteitani koskaan suunnitellut ja itselleni kirkastanut en todennäköisimmin olisi tässä pisteessä tällaisena.

Ja on hyvä muistaa, että suunnitelmiaan voi sitten muuttaa aina matkan varrella – ei se elämä ole niin vakavaa! 🙂

 

Mikä siis sinulle on tärkeää? Missä sinä haluat olla 10 vuoden päästä?
x Kipa

 

PS: Vielä tämän viikon kerkiät osallistua herkun korvike -arvontaan ja voittaa boksillisen Questbareja! <3

 

Edellinen kirjoitukseni:

Koordinaatiokyky | Koordinaatioharjoituksia lenkille – tsekkaa video!

 

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTubeBloglovin

*** Instagram: Coachingkira ***

lihava pt

<3

Koordinaatiokyky | Koordinaatioliikkeitä lenkille – tsekkaa video!

Koordinaatio ja koordinaatiokyky

Koordinaatiokyky ja -harjoittelu kuulostaa helposti tosi monimutkaiselta ja isolta suoritukselta. Se, että treenataan koordinaatiota täytyy parhaimmillaan tarkoittaa sitä, että pitää olla joku hoocee-treenaaja.

Ei pidä!

Teimme eilen valmennettavani kanssa aurinkoisen päivän kunniaksi ennen suorituskykytestejä puistossa muutaman simppelin koordinaatioharjoituksen.

Eilen minulla itsellänikin oli juoksuvalmennus Leppävaaran Urheilukentällä. Teimme valmentajan kanssa kaikenlaisia kivoja koordinaatioharjoituksia alkuun. Sellaisia perushyviä, kehoa erinomaisesti valmistelevia harjoitteita. Lopuksi kuvasimme juoksuani ja analysoimme askellusta. 🙂

Eilisestä innostuneena ajattelin koota pienimuotoisen koordinaatioharjoitteluvideosarjan – eli tsekkaa YouTube ja sieltä Coachingkira-videot!

 

koordinaatiokyky

 

Koordinaatioharjoituksia lenkille

Tässä ensimmäiset 3 liikettä, simppeliä ja tehokasta!

Voit tehdä liikkeet ennen lenkkiä, lenkin aikana tai jälkeen. Lopuksi voit tehdä ihan vaan kostoksi muutaman mäkivedon. 🙂

 

 

Eli ei sun pidä olla menossa tyyliin joihinkin yleisurheilukisoihin, ja SITTE vasta alkaa TOSISSAAN reenata koordinaatiota! 😀

 

Mitä koordinaatiokyky tarkoittaa?

Koordinaatio tarkoittaa kykyä säädellä lihasten yhteistoimintaa. Siitä voidaan käyttää myös käsitettä taito. Koordinaatiokyky siis ilmenee liikkeissä taitavuutena ja tekniikkana.

Tässä onkin yksi hyvä syy harrastaa liikuntaa, sillä liike ja liikkuminen parantaa ihmisen koordinaatiokykyä.

 

koordinaatiokyky

Mitä kaikkea koordinaatiokyky pitää sisällään? 

Koordinaatiokyky käsittää kehosi kyvyn reagoida erilaisiin treeniärsykkeisiin.

Lisäksi se tarkoittaa sitä, että osaat tiedostaa kehon eri asentojen ja asennon muutoksia.

Koordinaatiokykyyn liittyy olennaisesti myös tasapaino ja kykysi ylläpitää tasapainotilaa eri liikkeissä ja asennoissa. Kuin myös taito löytää uudelleen tasapaino sen järkähtäessä.

Ihan jo liikkeestä liikkeeseen vaihtaminen vaatii meiltä koordinaatiokykyä. Joskus tarvitset myös rytmittämiskykyä: osaat suorittaa liikkeet oikeaan aikaan ja tarkoituksenmukaiseen rytmiin.

On myös olennaista, että osaat yhdistellä erilaisia liikkeitä kokonaisuuksiksi ja että osaat erotella jännityksen ja rentouden oikeanlaista vaihtelua.

Lisäksi koordinaatiokyky tarkoittaa liikkeen suorittamisen sujuvuutta ja taloudellisuutta – ettet hutki menemään turhaa ylimääräistä energiaa kuluttaen ja väsy ennen aikojasi.

Koordinaatiokyky tarkoittaa myös sopeutumiskykyä, eli kehosi kykyä sopeutua muuttuviin tilanteisiin ja olosuhteisiin.

 

…oletko koskaan miettinyt, miten paljon liikkuessa oikeastaan tulee tehtyä kaikenlaista?! 😀

 

Jatkoa piisaa, kunhan koiranpennun kanssa hääräilyiltä kerkiän! Tänään olemme päiväreissulla Oulussa – haemme Bossen VIHDOIN kotiin! <3

Kirjoitetaan siitäkin sitten vielä oma lukunsa kuvineen päivineen – kamerahan on jo pakattu! 😀

 

Koordinaatiota loppuviikkoonne,
x Kipa

 

PS: Vielä tämän viikon kerkiät osallistua herkun korvike -arvontaan ja voittaa boksillisen Questbareja! <3

 

Edellinen kirjoitukseni:

Ota iisii, elämä on liian siistii!

 

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTubeBloglovin

*** Instagram: Coachingkira ***

lihava pt

<3

Liikunnan ilo – paras ilo!

Terveisiä Kauneus & Terveys -lehden kuvauksista!

Tänään oli aamusta Kauneus & Terveys -lehden kuvaukset. Kuvailtiin vähän treeniliikkeitä ja -videota. Parasta oli aurinko! Ihan huikee AU-RIN-KO! <3 Aurinkosta syntyi tänään mun oma liikunnan ilo!

Kuvaukset oli vielä meren äärellä laiturilla. Ah.

Tiedättekö sen fiiliksen, kun kaikki vaan on keskimäärin mukavampaa aurinkoisena päivänä. Toki sadekin on ihana ja talvi on hienoa aikaa, mutta kesää ei voita mikään. 🙂

Mistä oikeastaan ajatus tämän päivän kirjoitukselle lähti oli se, että tuli puhetta Kauneus & Terveys ja Voi Hyvin -lehden toimittajan, Annan, kanssa puhetta siitä, kuinka parhaimmillaan liikuntaan suhtaudutaan todella vakavasti. Ei saisi hymyillä, kun treenaa – muuten ei ole tarpeeksi kova treeni.

Missä nykyään on liikunnan ilo?

 

liikunnan ilo
Sain kuvauslahjaksi vähän kauneudenhoitotuotteita. Vähänkö musta tulee nyt kaunis! 😀 (??)

 

Pois alta!

Onhan se melko hupaisaa nykyään, kuinka liikuntaa ja liikkumista suoritetaan. Nyt kun olen taas päässyt aamu-uintien makuun, niin muistan miksi ylipäätään ne joskus lopetin.

Kyllästyin siihen, että jengi konkreettisesti ui sun päälle altaassa. Lisäksi kyllästyin siihen, että sitä uintia pitää suorittaa ennen näkemättömällä apinanraivolla. Vaikka mulla on uidessani lippa päässä, niin silmäni ovat täynnä kloorivettä. Jengi kun pärskii ympäriinsä, koska kiire. 😀 😀

Kun koko touhu on niin vakavaa! Ja siis tämähän ei tarkoita sitä, etteikö joskus voisi treenata mukavuusalueensa ulkopuolella ja vähän vakavoitua. Mutta jos jo aamu lähtee kyseisellä raivoenergialla käyntiin, niin miten loppupäivän fiilareiden käy?

Herättääkö ajatuksia tai kokemuksia kellään? 🙂

 

liikunnan ilo
Kyllä se treeni perille menee, vaikka vähä hymyiliski!

 

Liikunnan ilo | Ei siinä kerkiä hymyillä!

Aika klassista – ei siellä salilla kerkiä kyllä hymyileen, ku siellä pitää vääntää! 😀

Joo, totta kai. Mutta saa siellä mestoilla olla kivaakin. 🙂 Nykyään liikuntaa ja liikkumista siivittää supertehokkuus.  Tehokkuus tarkoittaa käytännössä sitä, että ei kerkiä olla hauskaa: jos hymyilee ei treenaa tosissaan!

Jollain viisiin sen huomaa myös ryhmäliikuntatunneilla, liekö se sitten johtuu tuntien konseptoitumisesta. Mutta aika usein saa kuulla kollegoilta huolestuneita purkauksia siitä, että joku asiakas on tuhahtanut koregrafiavirheestä.

Faktahan nimittäin on, ettei se treenin teho mene pilalle ihan pienistä koreomokista – eri asia on sitten jos läpi tunnin on hoopoilua ja toilailua eikä tunnuta kunnioitettavan asiakkaan vapaa aikaa. <3

 

Kun mun näkemys on oikeassa ja sun väärässä

AIJOO, ja mun suosikkitopikki tänä päivänä on ruokavaliot. Terveydestä ja erityisesti ravintojutuista väitellään enemmän, kuin koskaan – mitä kärkkäämmin sen messevämpää!

Mielipiteitä jaetaan miltein ilman suodatinta erityisesti somessa, mutta myös kaikenlaisessa vapaamuotoisessa kommentoinnissa.

 

liikunnan ilo
Nyt myös mun tukasta tulee tosi kaunis! <3 😀

 

Silmät tuikeena tarkkaillaan onko jengin syömä sapuska oikein vai väärin. Tästä oikeasti väännetään kättä, ja perusteluksi riittää, että ”itse sain vaivani katoamaan” tai ”kaveri kertoi toimineen”. Tämä voi osittain olla oikeasti myös vaarallista: tuleekin aina tarkastella asioita tapauskohtaisesti, eikä kenenkään muun mututuntuman kautta. Mikäli epäilee jonkun ruoka-aineen epäsopivuutta, niin testeihin.

On hienoa, että apua ja ideoita jaetaan – ehdottomasti! Mutta lähinnä haluan tuoda esiin kiistelynomaisen ehdottomuuden erilaisia asioita kohtaan, esimerkkeinä maitotuotteet, gluteeni, sokeri, makeutusaineet, säilöntäaineet jne.

Tällä nojalla ihmiset saattavat tölvästä aika karuakin tekstiä tuntemattomille. Ja se voi oikeasti satuttaa – ilo on siitä silloin kaukana.

Kirjoitinkin tästä pilkunviilauksesta aikoinaan, sillä välillä terveydestä, hyvinvoinnista ja liikkumisesta tuntuu kadonneen suureksi osaksi ilo.

Emme juurikaan enää elä hetkessä, vaan mietimme alati miten optimoida treenin tehokkuutta, rukata ruokavaliota vielä tarkemmaksi tai mikä parasta: neuvoa muita, miten pitäisi tehdä, koska ”musta tuntuu tältä ja mulla tää toimii” – ja koska muut tekevät mielestämme väärin.

 

liikunnan ilo
Mihin näitä kaikkia ees käytetään?! 😀

Emme esimerkiksi muista aina nauttia tavoittelemastamme painonpudotuksesta tässä hetkessä, koska vielä pitäisi saada muutama kilo pois. Emme ole koskaan tyytyväisiä juoksuvauhtiimme, koska aina voisi olla nopeampi. Emme oikeastaan osaa olla tyytyväisiä edes pieneen määrään liikuntaa, sillä aina pitäisi tehdä enemmän.

 

Pitäisi varmasti…mutta tarvitseeko?

Aina löytyy helposti ”sitku”.

Joskus suhtaudumme terveys-, liikunta- ja ruokavalioasioihin hyvin kärkkäästi ja voimakkaasti. Meidän on usein jopa haastavaa nykypäivänä erottaa sarkasmia. (oli muuten hyvä teksti 🙂 )

 

Loppuviikon ilo-haaste!

Loppuviikon haastankin sinut nauttimaan pienistä jutuista. Loppuviikon aihen on siis liikunnan ilo! Nauti siitä, että teet ”edes jotain”.

Pyri löytämään hetkestä 1-2 ihanaa asiaa, jotka tuottavat sinulle liikunnassa iloa. Ihan sama oliko kyseessä lyhyt, pitkä, korkea, pätkä, seisten, maaten tai miten-vaan-treeni.

Mikä sinulle tuottaa iloa juuri tässä hetkessä? Mitä liikunnan ilo sinulle merkitsee?

 

Ei mietitä menneitä – emme ole kääntymässä takaisin. Ei murehdita tulevaa – sitä ei ole tapahtunut vielä.

Tässä hetkessä teemme huomisen ja tulevaisuuden valinnat. Eläkäämme siis tässä nyt. <3

 

Liikunnan iloa kaikille!
x Kipa

 

PS: Vielä tämän viikon kerkiät osallistua herkun korvike -arvontaan ja voittaa boksillisen Questbareja! <3

 

Edellinen kirjoitukseni:

Treeni-inspistä | Liikkuvuus- ja kehonpainotreeniä – video

 

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTubeBloglovin

*** Instagram: Coachingkira ***

lihava pt

<3