Millainen on mielestäsi täydellinen ihminen?

Mietintämyssyssä täydellinen ihminen

Mä jäin tässä miettimään, että millainen on täydellinen ihminen? Seuraan nimittäin itsekin somea melko ahkerasti. Ennen kaikkea seuraan siihen liittyvää kirjoittelua ja keskustelua.

Lisäksi vastaan niin usein ihmisten viesteihin siitä, kun heillä on riittämättömyyden tunnetta ulkonäöstään, liikkumisestaan ja elämäntyylistään – koska SOME.

Kun muutamat viikot sitten pidin FitFashionin snappia sen viikon minulta kysyttiin, että mitä itse seuraan somessa. Oli muuten melkoisen vaikea kysymys! Tajusin, etten suoranaisesti seuraa mitään tai ketään, ellei kaikenlaisia ranskis-tilejä oteta lukuun. 😀 Ranskanbulldoggi kun on meillekin jossain vaiheessa kevättä tulossa. <3

Jos seuraan jotain se on suurimmaksi osaksi treenivideoita, elämänviisauksia, tietoiskuja jne. Ja ranskiksia. 😀 En oikeastaan vartavasten seuraa ketään bloggaria, sillä muotia, sisustusta tai lifestyleä en oikeastaan seuraile. Liikuntaa harrastan elämäntapana, että sinällään siihenkään en tarvitse erikseen inspiraatiota – etenkään, jos ”inspiraatio” tulee treenattujen sporttipirkkojen tai punttijaskojen vartaloista tai hoikista rungoista tai muusta ulkonäkökeskeisyydestä.

En vain henkilökohtaisesti saa itse siitä itselleni mitään, että katsoisin muiden kroppia ja miettisin, miksei minulla ole sellaista.

 

Täydellinen ihminen | Miksi en tavoittele täydellisyyttä?

Hmm. Varmaankin ehkä siitä syystä, että tiedostan meidän kaikkien olevan erilaisia jo geeniperimästä lähtien: me emme voi kaikki näyttää kroppamme kanssa samanlaisilta. Jollain on ihanat sisäreidet, jollain ”täydellinen” uuma, kauniit kapeat kasvot ja kivat tatskat. Nätti hauis. Pyöreä pylly, selluliititon ja kaikkea. Kaunis värikäs aamupalasmoothiebowl goji-marjoilla. Tai mitä vaan tosi jippikaijeetä.

 

 

Täydellinen ihminen | Ulkonäkö, ulkonäkö, ulkonäkö…

Välillä harmittaa lukea kirjoituksia siitä, kuinka some ahdistaa ihmisiä. Se harmittaa siksi, koska ahdistus tarkoittaa sitä, että taustalla on ajatus täydellisyydestä. On jotain, mitä tulee tavoitella: jos tätä tavoiteitta ei saa täytettyä on riittämätön.

Ja se tekee meistä välillä niin onnettomia. Se saa meidän ajatuksemme vääriin asioihin, kuten liialliseen ulkonäön tarkkailuun, liialliseen liikuntaan, häiriintyneeseen syömiskäyttäytymiseen, sosiaaliseen eristäytymiseen jne.

Erityisesti ulkonäkö on jotain, josta koetaan suurta painetta. Milloin unohdimme sen, että emme ole kaikki samasta muotista veistetty? Elämme aikaa, jossa uudet sukupolvet ovat toisaalta hyvin suvaitsevaisia. Miksi sitten emme suvaitse omaa itseämme sellaisena, kuin olemme ja ymmärrä että täydellisyyttä ei ole?

 

Täydellinen ihminen | Suorittaminen, suorittaminen, suorittaminen…

Sitten on toisaalta tätä hehkutusta siitä, mitä kaikkea saikaan aikaan tai kuinka väsynyt on, koska on niin paljon puuhaa.

Suorittajat ovat niitä, jotka vetävät arkea satalasissa. Arjen tehopakkaukset, jotka pärjäävät liian vähäisillä yöunilla. He ovat niitä, jotka menestyvät kaikilla elämän osa-alueilla ja liikuntakin on kaikki-tai-ei-mitään -mentaliteetilla, HIITti soi!

Aamulenkitkin juostaan tyhjällä vatsalla ja syke tapissa.

 

Millainen siis on mielestäsi täydellinen ihminen?

Mikäli sinä koet ahdistusta sosiaalisesta mediasta ja tästä kaikesta ”täydellisyydestä”, niin kysy itseltäsi: millainen mielestäsi on täydellinen ihminen?

Seuraavaksi pohdi, kuka tai mikä määrittää täydellisyyden? Mistä sinulle on tullut tuo kyseinen ajatus tai käsitys täydellisyydestä?

 

 

Täydellinen ihminen | Some on illuusiota

Ei mene sosiaalisesta mediasta kertovaa kirjoitusta, jossa ei muistutettaisi siitä, kuinka some on illuusiota. Some on filttereiden pelikenttä.

Some on kaiken p*skan filtteröimisen tulos. Ei sinne laiteta turvonneita kasvoja, leuan finnejä, lasittuneita katseita, kuvia vyöruusuista, itkuisia eron jälkeisiä kuvia, valvottuja yöunia tai kuvia vatsamakkaroista (paitsi Celeste Barber, oletteko seurannee Instassa? Ihan paras! 😀 :D).

Ainakaan niiltä, joilta seurataan eniten.

Eikä siellä ensimmäisenä lueta surkuttelua siitä, kuinka elämä ei olekaan laiffia. Se on toisaalta myös eräänlainen positiivinen päiväkirja. Ja ei siinä mitään – todellakaan!

Itsekään en julkaise juurikaan mitään negatiivisuuksia tai julkista valituksiani. En halua toisaalta levittää sellaista ajatusmaailmaa somessa, sillä negistelyä on muutenkin jo niin paljon.

Se ei tietenkään tarkoita sitä, että negatiivisuutta ei ole olemassa tai se täytyisi kieltää. Missään nimessä ei. Kyllä joskus menee alamäkeen ja that’s cool.

Mutta lähtökohtaisesti somessa näkee paljon hehkutusta ja sitä, kuinka elämä se vaan on! <3

 

Tässä vain täytyy muistaa se, että vastuu suodattamisella on itse lukijalla. Miksi emme aina muista sitä, että some ei ole sataprosenttista todellisuutta? Miksi annamme somen vaikuttaa meihin niin vahvasti?

 

Mitä ajatuksia teillä on? Mitä sinusta kuuluu täydelliseen elämään?

 

Me ollaan niin ihania kaikki. Voi kun huomaisimme sen itsekin. <3

Ihanaa vappua kaikille,

Kipa

 

 

Tsekkaa myös:

Vuoden  2017 oma tavoitteeni: voimavarojen kohdentaminen – pysyinkö tavoitteessani?

 

Edellinen kirjoitukseni: 

Toiminnallinen vatsatreeni

 

*** Seuraa minua: ***

FacebookInstagramYouTubeBloglovin

<3

 

Artikkelikuvat: Veera Kurittu

Kesää kohti: toiminnallinen vatsatreeni ja Jukan valmennus!

Ainamuodikas vatsatreeni

Ei käy kieltäminen: vatsatreeni on aina pop. Pyykkilautavatsa on aina toki kiva, mutta vatsalihaksilla on muitakin tärkeitä rooleja, kuin näyttää hyvältä.

 

 

Kirjoitin vatsalihaksista, niiden tehtävistä ja treenaamisesta jokunen aika sitten aiheella ”kuinka saada vahvat ja erottuvat vatsalihakset”. Voi lukea tekstin täältä. Pieni ote kirjoituksestani koskien vatsalihasten roolia:

Vatsalihasten päätehtävät

Toisin, kuin joskus nykypäivänä tunnutaan ajatella (tsik tsik), niin vatsalihasten päätehtävä ei oikeastaan ole näyttää hyvältä. Niillä on tärkeitä tehtäviä, jotka eivät liity ulkonäköön:

  • Selkärangan koukistus, kierto ja sivutaivutus
  • Selkärangan ojennuksen estäminen
  • Keskivartalon tukeminen ja voimanvälitys sekä vatsaontelon paineen ylläpito
  • Sisäelinten suojaus
  • Lantion asennon hallinta
  • Voimakkaan uloshengityksen avustaminen

 

Eli vatsaritilä ei siis ole pelkkää lookia varten. Tsekkaa YouTubeen lataamani minikuntopiiri vatsalihaksille, joka soveltuu omana minitreeninään tai kuntosalin, kävelylenkin tai juoksun päätteeksi. Löydät YouTubesta Coachingkira-nimellä muitakin reenivideoita. käy kurkkimassa! 🙂
Olen käynyt useamman toiminnallisen harjoittelun ja kehonkäytön koulutuksen sekä koulutuksia liittyen liikkuvuuden testaamiseen. Lisäksi jonkun verran on tullut opiskeltua sitä, miten rankaa ympäröivien tukilihasten toimintaa voi testata ja asennon hallintaa ja kyseistä lihaksistoa kehittää. Paljon tätä tietoa tulee hyödynnettyä myös työssäni työhyvinvointivalmentajana, kun skannailen ihmisten niska-hartia -seudun kiputiloja.
Voin oikeasti käsi sydämellä sanoa, että kollegani Jukka Harjun koulutukset on todella hyviä! Olen aina saanut aivan käsittämättömän määrän informaatiota liikkumisesta ja ihmiskropasta. Jukalla on muutoinkin inhimillinen ja mielestäni järkevä lähestymistapa, sillä kyseessä on terveyden edistäminen. Ei pelkkä ”luukki”.
Harjun Jukka on päällikkötyyppi selittämään sinulle, miksi niin monilla lankkutreeni ei oikeasti osu vatsaan – vaan treeni menee helposti harakoille. Vatsatreeni on todella tärkeä juttu tehdä oikein, sillä se vaikuttaa olennaisesti selän terveyteen – ja jo siihen, miten kädet ja jalat toimivat, eli saavatko ne tukea coresta.
Jukan toiminnallisen vatsatreenin verkkovalmennus on avajaistarjouksessa enää kolme päivää. Käy kurkkaamassa alla oleva linkki ja tilaa Jukan seitsemän viikon valmennus hintaan 57 € (norm. 77 €). Jukka on ihanan ihmisläheinen ja selkopuheinen valmennuksissaan. <3

 

Ei huono! Tutustu valmennukseen täällä .

Ei muuta, kuin corella koreeksi! 😀

Kivaa päivää kaikille,
Kipa

*** Seuraa minua: ***

FacebookInstagramYouTubeBloglovin

<3

Painoasiaa lapsen suusta: mä hävisin!

Tiedättekö, kun Facebook jakaa aikajanallesi aina jonkun vuoden tai enemmän vanhan kuvan?

Itselläni pelmahti vuoden takainen päivitys eilen omalle seinälleni ja tunnen tarvetta jakaa ajatukseni myös täällä Terveysblogin Facebook-sivun lisäksi.

Lapset ne vaan ovat niin <3 <3 <3. Heillä on käsittämätön läsnäolemisen ja intoutumisen kyky. Heille asiat ovat toteamista, tutkailua ja tarkastelua. Heiltä voi oppia todella paljon.

 

Olin vuosi sitten yhden uimahallin salilla heittämässä treenin, kun pukuhuoneen kuvassa olevalle vaa’alle astuivat vuoron perään kolme pientä lasta.

 

Terveiset salilta – tarkkaan ottaen pukkarista!

Hassua. Lapsia kun seuraa, he villiintyvät vaa’asta pukuhuoneessa: sen päälle hypitään kilpaa, hihitellään systeemille ja painoa huudellaan ilman häpeää. Heille paino on vain luku – se ei ole hyvä eikä huono, sitä ei tuomita.

Tänään tuli jokseenkin söpö tapaus eteeni. Kolme lasta punnitsi toisiaan vuorotellen. Ensimmäinen painoi ilmeisesti eniten ja kaksi viimeistä vähiten. Ihan viimeiseksi itsensä punninnut lapsi huusi kovaan ääneen juuri itsensä punninneelle kaverilleen iloisen hassun hauskasti: ”hei me hävittiin, me hävittiiiiiin!!”

Jokseenkin antoisaa aikaa tuo lapsuus. Aloinkin miettimään, missä vaiheessa painosta tulee hirviö, hävettävä asia? Peikko, jota ei huudella ääneen, jota jopa pelätään ja joka määrittää pahimmillaan ihmisen arvon?

Mitä jos aikuisenakin lopetettaisiin määrittelemään painoa ”oikeaksi” tai ”vääräksi”, ”hyväksi” tai ”pahaksi”. Lakattaisiin arvottamasta niin vahvasti asioita. Ottaisimmekin ne sellaisina, kuin ovat – todeten ja tarkastellen.

Mietittäisiinkin painoa vain lukuna, joka on olemassa, muttei määritä meitä.

Mitäs jos arvottamisen sijaan keskityttäisiin sisälle itseemme: milloin ja missä olosuhteissa minulla on parhainta olla ja voin hyvin? Mikä minusta tuntuu hyvältä ja auttaa minua olemaan energinen ja iloinen oma itseni?

…harvoin siihen painolukemaa todellisuudessa on liittynyt. Kyllä se hyvä olo on usein lähtenyt ihan muista seikoista.

 

Näihin kuviin ja tunnelmiin, ystävät. Sinä riität. <3
Kipa

 

#inhimillinenote

 

Lue myös:

Treenaan ja treenaan – syyt miksi paino ei laske, vaan jopa nousee

 

Sekä: 

Käytännön vinkit: arki ja sen pienet aktiivisuusvalinnat

 

*** Seuraa minua ***

FacebookInstagramYouTubeBloglovin

<3