Liikunnan ilo – paras ilo!

Terveisiä Kauneus & Terveys -lehden kuvauksista!

Tänään oli aamusta Kauneus & Terveys -lehden kuvaukset. Kuvailtiin vähän treeniliikkeitä ja -videota. Parasta oli aurinko! Ihan huikee AU-RIN-KO! <3 Aurinkosta syntyi tänään mun oma liikunnan ilo!

Kuvaukset oli vielä meren äärellä laiturilla. Ah.

Tiedättekö sen fiiliksen, kun kaikki vaan on keskimäärin mukavampaa aurinkoisena päivänä. Toki sadekin on ihana ja talvi on hienoa aikaa, mutta kesää ei voita mikään. 🙂

Mistä oikeastaan ajatus tämän päivän kirjoitukselle lähti oli se, että tuli puhetta Kauneus & Terveys ja Voi Hyvin -lehden toimittajan, Annan, kanssa puhetta siitä, kuinka parhaimmillaan liikuntaan suhtaudutaan todella vakavasti. Ei saisi hymyillä, kun treenaa – muuten ei ole tarpeeksi kova treeni.

Missä nykyään on liikunnan ilo?

 

liikunnan ilo
Sain kuvauslahjaksi vähän kauneudenhoitotuotteita. Vähänkö musta tulee nyt kaunis! 😀 (??)

 

Pois alta!

Onhan se melko hupaisaa nykyään, kuinka liikuntaa ja liikkumista suoritetaan. Nyt kun olen taas päässyt aamu-uintien makuun, niin muistan miksi ylipäätään ne joskus lopetin.

Kyllästyin siihen, että jengi konkreettisesti ui sun päälle altaassa. Lisäksi kyllästyin siihen, että sitä uintia pitää suorittaa ennen näkemättömällä apinanraivolla. Vaikka mulla on uidessani lippa päässä, niin silmäni ovat täynnä kloorivettä. Jengi kun pärskii ympäriinsä, koska kiire. 😀 😀

Kun koko touhu on niin vakavaa! Ja siis tämähän ei tarkoita sitä, etteikö joskus voisi treenata mukavuusalueensa ulkopuolella ja vähän vakavoitua. Mutta jos jo aamu lähtee kyseisellä raivoenergialla käyntiin, niin miten loppupäivän fiilareiden käy?

Herättääkö ajatuksia tai kokemuksia kellään? 🙂

 

liikunnan ilo
Kyllä se treeni perille menee, vaikka vähä hymyiliski!

 

Liikunnan ilo | Ei siinä kerkiä hymyillä!

Aika klassista – ei siellä salilla kerkiä kyllä hymyileen, ku siellä pitää vääntää! 😀

Joo, totta kai. Mutta saa siellä mestoilla olla kivaakin. 🙂 Nykyään liikuntaa ja liikkumista siivittää supertehokkuus.  Tehokkuus tarkoittaa käytännössä sitä, että ei kerkiä olla hauskaa: jos hymyilee ei treenaa tosissaan!

Jollain viisiin sen huomaa myös ryhmäliikuntatunneilla, liekö se sitten johtuu tuntien konseptoitumisesta. Mutta aika usein saa kuulla kollegoilta huolestuneita purkauksia siitä, että joku asiakas on tuhahtanut koregrafiavirheestä.

Faktahan nimittäin on, ettei se treenin teho mene pilalle ihan pienistä koreomokista – eri asia on sitten jos läpi tunnin on hoopoilua ja toilailua eikä tunnuta kunnioitettavan asiakkaan vapaa aikaa. <3

 

Kun mun näkemys on oikeassa ja sun väärässä

AIJOO, ja mun suosikkitopikki tänä päivänä on ruokavaliot. Terveydestä ja erityisesti ravintojutuista väitellään enemmän, kuin koskaan – mitä kärkkäämmin sen messevämpää!

Mielipiteitä jaetaan miltein ilman suodatinta erityisesti somessa, mutta myös kaikenlaisessa vapaamuotoisessa kommentoinnissa.

 

liikunnan ilo
Nyt myös mun tukasta tulee tosi kaunis! <3 😀

 

Silmät tuikeena tarkkaillaan onko jengin syömä sapuska oikein vai väärin. Tästä oikeasti väännetään kättä, ja perusteluksi riittää, että ”itse sain vaivani katoamaan” tai ”kaveri kertoi toimineen”. Tämä voi osittain olla oikeasti myös vaarallista: tuleekin aina tarkastella asioita tapauskohtaisesti, eikä kenenkään muun mututuntuman kautta. Mikäli epäilee jonkun ruoka-aineen epäsopivuutta, niin testeihin.

On hienoa, että apua ja ideoita jaetaan – ehdottomasti! Mutta lähinnä haluan tuoda esiin kiistelynomaisen ehdottomuuden erilaisia asioita kohtaan, esimerkkeinä maitotuotteet, gluteeni, sokeri, makeutusaineet, säilöntäaineet jne.

Tällä nojalla ihmiset saattavat tölvästä aika karuakin tekstiä tuntemattomille. Ja se voi oikeasti satuttaa – ilo on siitä silloin kaukana.

Kirjoitinkin tästä pilkunviilauksesta aikoinaan, sillä välillä terveydestä, hyvinvoinnista ja liikkumisesta tuntuu kadonneen suureksi osaksi ilo.

Emme juurikaan enää elä hetkessä, vaan mietimme alati miten optimoida treenin tehokkuutta, rukata ruokavaliota vielä tarkemmaksi tai mikä parasta: neuvoa muita, miten pitäisi tehdä, koska ”musta tuntuu tältä ja mulla tää toimii” – ja koska muut tekevät mielestämme väärin.

 

liikunnan ilo
Mihin näitä kaikkia ees käytetään?! 😀

Emme esimerkiksi muista aina nauttia tavoittelemastamme painonpudotuksesta tässä hetkessä, koska vielä pitäisi saada muutama kilo pois. Emme ole koskaan tyytyväisiä juoksuvauhtiimme, koska aina voisi olla nopeampi. Emme oikeastaan osaa olla tyytyväisiä edes pieneen määrään liikuntaa, sillä aina pitäisi tehdä enemmän.

 

Pitäisi varmasti…mutta tarvitseeko?

Aina löytyy helposti ”sitku”.

Joskus suhtaudumme terveys-, liikunta- ja ruokavalioasioihin hyvin kärkkäästi ja voimakkaasti. Meidän on usein jopa haastavaa nykypäivänä erottaa sarkasmia. (oli muuten hyvä teksti 🙂 )

 

Loppuviikon ilo-haaste!

Loppuviikon haastankin sinut nauttimaan pienistä jutuista. Loppuviikon aihen on siis liikunnan ilo! Nauti siitä, että teet ”edes jotain”.

Pyri löytämään hetkestä 1-2 ihanaa asiaa, jotka tuottavat sinulle liikunnassa iloa. Ihan sama oliko kyseessä lyhyt, pitkä, korkea, pätkä, seisten, maaten tai miten-vaan-treeni.

Mikä sinulle tuottaa iloa juuri tässä hetkessä? Mitä liikunnan ilo sinulle merkitsee?

 

Ei mietitä menneitä – emme ole kääntymässä takaisin. Ei murehdita tulevaa – sitä ei ole tapahtunut vielä.

Tässä hetkessä teemme huomisen ja tulevaisuuden valinnat. Eläkäämme siis tässä nyt. <3

 

Liikunnan iloa kaikille!
x Kipa

 

PS: Vielä tämän viikon kerkiät osallistua herkun korvike -arvontaan ja voittaa boksillisen Questbareja! <3

 

Edellinen kirjoitukseni:

Treeni-inspistä | Liikkuvuus- ja kehonpainotreeniä – video

 

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTubeBloglovin

*** Instagram: Coachingkira ***

lihava pt

<3

Treeni-inspistä | Liikkuvuus- ja kehonpainotreeniä – video

Treeni-inspistä liikkuvuus- ja kehonpainotreenistä

Ohessa YouTube-video viime vuodelta. Kerää talteen inspiraatiota liikkuvuus- ja kehonpainotreeniin. Nämä liikkeet sopivat tosi hyvin esim. treeniä edeltäväksi lämmittelyksi tai vaikka kotona tehtäviksi. Et tarvitse välineitä – tarvitset vain oman kehosi. 🙂

 

 

Miten liikkuvuusharjoittelu vaikuttaa elämänlaatuusi?

Kirjoitin aikoinaan Terveysblogiin aiheesta liikkuvuusharjoittelun vaikutus elämänlaatuun. Voit lukea koko kirjoituksen täältä.

Ohessa tärkeimmät liikkuvuusharjoittelun hyödyt, joita olen toiminnallisesta harjoittelusta huomannut. Hyödyt näkyvät ennen kaikkea tietenkin puhtaasti liikkuvuudessasi – ennen kaikkea tuntuu hyvältä olla liikkuva!

  • Keskivartalosi voima ja sen kautta kehonhallintasi parantuvat
  • Niska-hartiaseudun kiputilasi vähenevät
  • Liikeratasi ja esimerkiksi ryhtisi ylläpitäminen tiettyjen liikkeiden suorittamisen aikana kasvaa (esimerkiksi kyykyt, askelkyykyt ja erilaiset rangan kierrot)
  • Liikeratojen kasvaessa treenisi tehot ja tulokset paranevat, sillä suoritat liikkeen puhtaammin ja treeni todella ”menee perille”
  • Oman kehosi ja rajojesi tunteminen, kuuntelu ja kunnioitus kehittyvät merkittävästi
…näin muutamia mainitakseni. 🙂

Treeni-inspistä | Toiveita treenivinkeiksi?

Ja hei ystävät. Mikäli teille tulee jotain toiveita tai ajatuksia treenivinkeiksi, niin toivokaa! Mistä sinä haluaisit liikkeitä? Mistä sinä haluaisit vinkkejä?

Kommentoi alla! <3

Psst…löydät lisää videoita YouTubesta hakusanalla Coachingkira!

 

Treeni-iloa kaikille,
x Kipa

 

PS. Oletko jo osallistunut Questbar-laatikon arvontaan osa 2/4? Vielä kerkiät!

 

 

Edellinen kirjoitukseni:

Tsekkaa täältä erilaisia vinkkejä herkun korvikkeeksi!

 

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTubeBloglovin

*** Instagram: Coachingkira ***

lihava pt

<3

Questbar-arvonta 2/4 | Mun lempi herkun korvike x 7

Questbar-arvonta Vol. 1 suoritettu | Kenelle suu makiaks?! 😀

Ennen kuin mennään päivän teemaan, joka on herkun korvike, niin hei ensinnäkin ISO kiitos kaikille viime viikon Questbar -arvontaan osallistuneille & kommentoineille! Koitin vastata kaikkiin kommentteihin, mutta menin kesken kaiken sekaisin. Kiitos silti niistä, ne on kaikki luettu kyllä. 😀

Ihan superkäytännöllisiä, hyödyllisiä ja varteenotettavia keinoja vastanneilta. <3 Niistä jos mistä saa varmasti inspiraatiota arkeensa kaikki he, jotka vielä etsivät omaa arki- ja ateriarytmiään.

Klikkaa täältä lukeaksesi blogijutun ja kommentit.

herkun korvike
Uuden viikon kunniaksi taas lävähtää käyntiin uuden boksin (12 kpl patukoita) arvonta. Lue lisää alempana!

 

Tällä erää 12 kappaleen Questbar-proteiinipatukkalaatikko lähtee nimimerkille ELINA – tarkkaile siis sähköpostiasi. 🙂 Onnea!

 

Arvon neljä viikon ajan yhden laatikollisen Questbar-patukoita. Maanantain postauksiin neljän viikon ajan liittyy jokin kysymys, johon vastaamalla boksi voi olla sinun. <3

Quest Nutrition, kys. tuotteiden maahantuoja, FitFashion tai mikään muukaan taho ei ole osallisena tähän omasta tahdosta tekemääni tempaukseen. Minulla vain sattuu olemaan patukoita ja tykkään laittaa niitä ilmaiseksi jakoon. Koska, miksi ei? 😀 

 

Questbarit toimivat loistavasti ennen tai jälkeen treenin tai äkkimakean nälkään ollen erinomainen herkun korvike. Digaan patukoista siksi, koska proteiini on markkinoiden laadukkaimpia, patukassa on vain vähän sokeria (ei ollenkaan lisättyä), siinä on kuitua ja lisäksi koostumus on hyvä. (ei maksettu mainos, diggaan niistä oikeasti 😀 )

Seuraavaksi päästäänkin aiheeseen, nimittäin tuohon lisättyyn sokeriin ja mun herkun korvikkeisiin. Näitä kysyttiin joskus FitFashionin snäppiviikolla enkä yhtään muistanut kirjoittaa aiheesta – no nyt muistan!

 

PS: Mun FF-snäppivuoro tulee taas ensi viikolla! <3 Luvassa ainakin törkeesti koiranpentukuvia ja videota 7-viikkoisesta ranskanbullasta!

 

Mikä on mun lempi herkun korvike?

Ai tää oli kyllä paha kysymys. Tykkään herkuista, enkä ole mikään nillittäjä. Ainakaan koko aikaa. Nillittäjä minussa herää esimerkiksi silloin, kun kerran kävin FilmTownissa hakemassa sokerittomia cola-pullokarkkeja. Nämä tyypit olivat kuitenkin sotkeneet päälle sekaan sokerillisia cola-pulloja.

Tämä oli se kerta, kun konkreettisesti astelin takaisin myymälään ja sanoin, että ei tainnut mennä ihan putkeen. Jollekin _oikeasti_ on tärkeää, että ne ovat sokerittomia, ei sokerillisia. Eivätkä muuten antaneet ottaa uusia karkkeja tilalle tai rahoja takaisin. Hmph. 😀

 

herkun korvike

 

En ole siis niinkään nillittäjä, mutta olen tarkka. Olen tarkka siinä mielessä, että jos haluan sokeritonta – sen oltava sokeritonta. Jos haluan sokerillista, sen tulee olla sokerillista. Tiedättekö – se henkinen valmistautuminen ja ajatus jostain tietystä mausta…jos se menee ketuiksi, niin kokemus menee ketuiksi. 😀

Minulta usein kysytään kumpi on pahempi: Pepsi vai Pepsi Max. Jos minulta kysytään, niin molemmat. Kumpaakaan ”ei pitäisi” juoda. Mutta jos valita täytyy, niin minun valintani on Maxi. Ehdottomasti. Ensinnäkin se maistuu paremmalle ja toisekseen en halua juoda sokeria. Mieluummin sitten syön sitä.

Kyllä, makeutusaineet ovat huono juttu. Kyllä, niiden on sanottu aiheuttavan ylipainoa, syöpää, mielialavaihteluita, iho-ongelmia…samoja aiheutuu lisätystä sokerista.

Itse en myösään usko tämän olevan niin virtaviivaista: esimerkiksi suomalaisista noin 18 % noudattaa virallisia ravitsemussuosituksia. Olemme Euroopan kolmanneksi lihavin kansa. En usko siihen, että ihan pelkästään makeutusaineiden olemassaolosta tai siitä, että sokeriherkuille on korvikkeita.

 

herkun korvike
Jepa, on se sokeriton. 😀

 

Mitä sokerin syömiseen tulee, niin mielellään en söisi päivittäin suuria määriä sokeria. In fact lisättyä sokeria pyrin pitämään minimissään. Maailman terveysjärjesto WHO suosittelee, että päivittäisestä energiantarpeesta 5-10 % tulee sokereista.

Ja tuo 10 % muuten täyttyy todella nopeasti!

Itselleni ei vain tule mukava fiilis sokerista. Minulla on karkkipäiviä, toki, mutta ei niistä hyvä olo aina fyysisesti tule. 😀 Silti vain joskus sitä tekee mieli ja sitä menee – sokeri. Ah. Elämä on.

Seuraavassa omat suosikkini herkun korvikkeiksi. Aina niitä ei kyllä mieti juuri Herkun korvikkeeksi, mutta valehtelisin jos sanoisin etten valitse niitä ravintosisällön perusteella. Vältän turhia kaloreita, mutta haluan maksimoida nautinnon. 🙂

Aina en siis mene yksinomaan terveys edellä (yep, shame on me), jolloin raaka-aineet olisivat vimpan päälle ja kaikki tyyliin luomua. 😀 Ja that’s okay mate!

 

Herkun korvike | Omat suosikkini

Proteiinipatukat. Ah. Suklaiset proteiinipatukat. Nää Leaderin Dream -patukat toimii! 🙂 Pikkusnäkki äkkilähtöihin:

herkun korvike

 

Tykkään myös erityisesti So-Lo Carbin Cookies & Creamista sekä pähkinöistä normina tai suolattuina:

 

herkun korvike

 

Kun oikeasti makeanhimo yllättää, niin edeltävät patukat toimii! Erityisesti Cookies & Cream, on meinaan aika tuhti. 🙂 Lisäksi äkkimakeanhimoon toimii Njie ProPud-proteiinivanukas:

 

herkun korvike

Voi taju, kun on hyvää! En niinkään perustanut vaniljasta, koska olen suklaaloveri. Hassua kyllä muutaman maistelun jälkeen ihastuin Mustikka Muffiniin. Ne toffeehässäkät saavat odottaa vielä vuoroaan. 🙂

Ehrmannin vastaavat ovat myös todella hyviä sekä Fastin Pudix. Molemmista suklaa on yllättäen suosikkejani, joskin alan lämmetä Ehrmannin minttu-suklaa -proteiinipuddingille.

 

Ja nyt kun proteiinituotteista puhutaan, niin Lohilon proteiinijäätelö – kaikki maut! <3

 

herkun korvike

 

Seuraava on mun uusin löytöni, Valion sokeriton mehukeitto ja makuna mustaherukka. Ihan sikahyvä! Siitä kuulkaa lasiin ja lusikalla naamaan! Sekaan vielä muutama saksanpähkinä ja avot!

 

herkun korvike

 

Sitten viimeisimpänä, muttei vähäisempänä purkat ja pastillit. Rakastan näitä kahta Jenkki-purkkaa:

 

herkun korvike

 

Etenkin toi suolainen kinuski, moikka moiii! Ja sitten tietty vanhat kunnon Läkerolit, kaikissa mauissa:

 

herkun korvike

 

Edelliset ovat siis sellaisia, joita tulee syötyä yleensä kun makeanhimo jyllää. Koska on selvää, että joka päivä makeaa ei vaan voi syödä vaikka mieli tekisi. Toki jotain pieniä määriä on asia erikseen ja tärkeimpänä on tavoitteesi.

Niin se vain on, että painonhallinnan tulee olla rentoa, mutta ei hallitsematonta. Siinä pitää olla suunnitelmallisuutta ja valintojen tulee mennä kohti tavoitettasi. Oma tavoitteeni näiden herkun korvikkeiden suhteen on minimoida turha energia ja saada silti mielihyvää.

 

Questbar-arvonta Vol. 2 | Mikä on sinun herkun korvike

No niin, rakkaat ystävät! Nyt sitten siihen arvontaan. Tällä viikolla kommentoineiden kesken arvotaan taasen yksi Questbar-patukkaloota ja voit osallistua kommentoimalla seuraavaan kysymykseen:

mikä on sinun herkun korvikkeesi?

 

Arvonta suoritetaan kommentoineiden kesken tämän viikon sunnuntaina 2.7. klo 20 ja kommentointiaikaa on tämän viikon sunnuntaille klo 19 asti. (Kaikki kommentoijat osallistuvat eli myös ne, jotka kommentoivat jo ekaan arvontaan 🙂 ). Patukkaboksin saajalle ilmoitetaan henkilökohtaisesti.

 

Laitetaan yhteistuumin hyvät ideat jakoon! <3

Superia viikkoa kaikille,
x Kipa

 

Edellinen kirjoitukseni:

Katoaako kunto muutamassa päivässä, jos ei treenaa?

 

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTubeBloglovin

*** Instagram: Coachingkira ***

lihava pt

<3