Einekset | Millainen valmisruoka kannattaa valita?

EINEKSET | OVATKO NE AINA PAHASTA?

Monesti törmää keskusteluun ruoan puhtauden puolesta ja lähinnä keskustelusta eineksiä vastaan. Mietitkö sinä, onko einekset a.k.a. valmisruoka moitittava tai epäterveellinen eväs? Tämä teksti on sinulle, joka asiaa pähkäilet. 🙂

Ajattelin nimittäin rustata muutaman nyrkkisäännön, jota noudattamalla löydät helposti ja nopeasti kaupasta valmisruoan, joka on terveellinen.

Noh, kuten monessa muussakin asiassa ei tässäkään homma ole niin yksioikoista: on eineksiä ja on eineksiä. Mistä sitten tietää, mikä eines tai valmisruoka on terveellinen ja mikä kandee jättää hyllyyn?

Valmisruokaa paheksutaan usein erityisesti niiden sisältämien lisäaineiden vuoksi. Lisäaineiden nimet aiheuttavat usein hieman pelkoa johtuen ehkä siitä, että ne kuulostavat lähinnä kemian tunnin sanahirviöiltä.

 

Itseasiassa E-koodisysteemi ei ole sen kummallisempi, kuin alunperin Euroopan unionissa kehitetty E-koodijärjestelmä. E-kirjain numeron edessä tarkoittaa, että Euroopan unioni on arvioinut kyseisen lisäaineen turvalliseksi elintarvikekäyttöön.

 

E-koodeista voit lukea kaikista lisää täältä.

Koska kuluttajat osaavat nykypäivänä vaatia on monista eineksistä vähennetty lisäaineita. Tämä on toki hyvä asia, mutta helposti niihin on vastavuoroisesti lisätty suolaa.

 

EINEKSET | KURKKASE RAVINTOSISÄLTÖÄ

Moni elintarvikeasiantuntija ja ravitsemusterapeutti onkin ennemminkin nykyään huolissaan suolan määrästä eineksissä – ei niinkään lisäaineista. Lisäaineet ovat ruoassa mm. parantamassa ruoan säilyvyyttä, väriä ja makua. Kun lisäaineita vähennetään, niin suola tuo tarvittavaa lisämakua.

Valmisruoat kuitenkin poikkeavat ravintosisällöiltään hyvinkin paljon, joten pakkauksen kääntöpuolelta kannattaa silmäillä ravintosisältö läpi. Loppuvastuu tarkkana olemisesta jää nimittäin sinulle.

Ole lapsenmielisen utelias ja ota positiivisena haasteena tsekata, mitä tuote on syönyt. <3

Kuinka moni lukee ravintosisällöt tuotteista?

 

einekset
Paketin ravintosisällöstä kannatta skannata vähän, mitä tuote on syönyt. Ja siten mitä sinä syöt. 😀 Viimeisellä rivillä on yleensä suolan määrä.

 

EINEKSET | RUOKAVALIOSI KOKONAISUUS RATKAISEE

Helposti rinnastamme epäterveellisen tai huonon ruoan lisäaineisiin. On kuitenkin hyvä huomata, että lisäaineettomuus ei automaattisesti tarkoita laadukasta elintarviketta. Niin ikään lisäaineiden käyttö ei väistämättä pilaa hyviä raaka-aineita.

 

Kun arvioit valmisruoan terveellisyyttä, niin olennaista on myös se, mikä on ruokavaliosi kokonaisuudessaan. Jos elät eineksillä, niin saat mitä todennäköisimmin liian vähän kuitua ruokavaliostasi ja aika paljon tyydyttymätöntä rasvaa. Kokonaisuuden kannalta ei paras mahdollinen tilanne.

 

Einessafkaa kannattaakin täydentää esimerkiksi kasviksilla, niin saat tärkeitä vitamiineja ja kivennäisaineita.

 

einekset
Terveisiä Röhnischin aamujooga-tapahtumasta. Tarjolla oli söpö aamupala. <3

 

 

 

EINEKSET | MILLÄ PERUSTEILLA VALITA?

Jos hakusessasi on hyvälaatuinen, terveelliseen ruokavalioon hyvin sulautuva valmisruoka, niin onnistut pitämällä mielessäsi seuraavan:

 

Hyvälaatuista valmisruokaa etsiessäsi sinun kannattaa pitää mielessäsi samat asiat, jotka pätevät yleisesti terveelliseen ruokavalioon.

 

Nyrkkisääntönä ja lyhykäisesti:

  • Suosi pääosin kalaa ja kanaa sekä vähän vähemmän punaista lihaa
  • Pyri löytämään valmisruoka, joka sisältää myös kasviksia
  • Vehnät, kuten makaronit, pastat jne. sekä riisit täysjyvänä
  • Valitse vähänrasvaisia ja vähäsuolaisia tuotteita
  • Vältä/vähennä paneroituja tuotteita

 

Ja koska kokonaisuus ratkaisee, niin tärkeää on myös ruoan energiasisältö. Esimerkiksi paneroiduissa tuotteissa (kuten nuggetit tai kalapuikot) on helposti enemmän itse rasvaista ”taikinahöttöä”, kuin terveellistä ainesosaa.

Mikäli tuotteessa on paljon tyydyttynyttä eli kovaa rasvaa, niin jätä suosiolla suurimmaksi osaksi hyllyyn – vaikka tottakai näitäkin mahtuu joskus palettiin.

Eläinperäiset rasvat ovat pääsääntöisesti tyydyttyneitä eli kovia rasvoja. Niitä ei periaatteessa ruokavaliossamme tarvita lainkaan, koska elimistö pystyy itse valmistamaan tarvitsemansa tyydyttyneen rasvan.

 

Suositellun rasvan määrästä korkeintaan 10 % kokonaisenergiansaannista tulisi saada tyydyttyneistä rasvoista, kertatyydyttymättömistä 10-15 % ja monityydyttymättömistä 5-10 %. Ravitsemussuosituksen mukaan aikuisten tulisi saada päivittäisestä energiansaannista noin 30 % rasvoista. 

Voit laskea päivittäisen rasvan tarpeesi seuraavasti: Energian tarve päivässä (kcal) x 30 / 100 / 9 = rasvan määrä päivässä (g).

Eli jos syöt päivässä vaikka 2100 kcal, niin päivittäinen rasvantarpeesi on 70 g.

 

einekset
Kunpa joku salaa neuvoisi ruokaostoksilla?! 😀

 

Kuten alussa jo sivusin, niin joissain eineksissä on myös yllättävän paljon suolaa. Jos tosissaan haluat skannata rasvan ja suolan määrää, niin etsi valmisruokia, joissa on sydänmerkki.

Sydänmerkki helpottaa sitä, että sinun ei tarvitse kiireessä lukea tuoteselosteita tai skannata ravintosisältöjä.

Sydänmerkki löytyy vain sellaisista elintarvikkeista, joissa rasva on hyvä laatuista ja joista suolan määrää on vähennetty. Lisäksi joissain tuoteryhmissä vaaditaan, että Sydänmerkin saamiseksi tuotteessa on myös oltava enemmän kuitua ja vähemmän sokeria.

Ja kuten mainittu, voit aina tuunata einestä. Jos käteesi on tänään tarttunut valmisruoka, niin lisää kotona tai työpaikalla aterian kylkeen kasviksia tai hedelmiä. Näin takaat, että saat myös vitamiineja ja kuituja.

Lisäksi on hyvä suhteuttaa ruoan energiasisältö omaan kulutukseesi: millaista työtä teet, istumatyötä tai fyysisesti raskasta työtä? Treenaatko ja millä intensiteetillä? Mitä treenaat?

Fyysisesti kevyttä toimistotyötä tekevä henkilö tarvitsee eri määrän energiaa, kuin esim. varastolla tai työmaalla fyysistä työtä tekevä henkilö.

 

einekset

EINEKSET | EI VAI JOO?

Jos ruokavaliosi on kokonaisuudessaan terveellinen ei muodostu ongelmaksi nappasta huiviin silloin tällöin tai edes säännöllisesti valmisruokia. Tärkeää on myös ylipäätään varmistaa, että syöt säännöllisesti.

Kiireessä, kovassa nälässä, ruuhkavuosien aikaan tai vanhuusiällä ei aina ihan helppoa tyyliin kasvattaa ruokaa itse, panostaa lähiruokaan tai tehdä kaikkea alusta asti itse. Eikä sinun tarvitsekaan. #inhimillinenote

Anna siis itsellesi armoa terveysintoilussa ja etene kokonaisuus edellä – ei niinikään keskittymällä liikaa yksittäiseen osatekijään.

On siis ihan totaalisen ookoo syödä silloin tällöin eineksiä – joskin pelkästään niillä ei kannata elää.

 

Hyviä viboja viikkoonne!
x Kipa

 

EDELLINEN KIRJOITUKSENI:

Mielensäpahoittajat | Hei nyt relatkaa suomalaiset!

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTube – Bloglovin

*** Instagram: Coachingkira ***

instagram

<3

Mielensäpahoittajat | Hei nyt relatkaa, suomalaiset!

MIELENSÄPAHOITTAJAT | MIKÄ IHANA TEKOSYY…

Tiedättekö, harvoin avaudun asioista. Mutta nyt on pakko, koska tämä on mietityttänyt jo liian kauan. Seuraa siis avautuminen.

 

Onko mielensä pahoittamisesta tullut joku suomalaisten kansallislaji?!

 

Millaisia kokemuksia teillä on aiheesta? En tiedä teistä, mutta mielestäni mielensä pahoittaminen on ollut kovassa nosteessa ainakin viimeisten 5 vuoden aikana. Samaan aikaan rinnalle on tullut downshiftausta, mindfulnessia, hetkessä elämistä ja kikkoja kehon kuunteluun sekä chillailuun ja armollisempaan ihmiseloon (…?).

Välillä tekisi mieli tokaista, että epic fail, joskin optimistina en halua kuulostaa liian pessimistiltä.

Ja hyvä, että kaikenlaista ilojeenaminamikuuntelesisintäääntäsihattarakurssia on olemassa – niille nimittäin selkeesti on tarvetta.

 

suorittaminen
”Kesällä viimeinkin voin ottaa iisimmin…”

 

Tässäpä aloin huvikseni oikein pohtimaan, että miten me suomalaiset niinkuin yleisesti voidaan? En tiedä liittyykö tämä ja kuinka paljon suomalaisuuteen – fiksummat ja kosmopoliitit ihmiset jakakoot ajatuksensa ulkomaista -, mutta omalta osaltani peilaan seuraavan kirjoitukseni siihen (olen matkannut 13  eri maassa ja mielestäni suomalaisuus on kyllä vertaansa vailla tässä.)

Olemme Suomessa nimittäin todella sääntöperustaisia ja katsomme hassulla tavalla nykyään oikeudeksemme vaan huudella ihmisille ja ojentaa heitä. Esimerkkinä viime perjantai. Ennen klo 15:sta olin törmännyt jo neljään mielensäpahoittajaan tai huutelijaan.

Ennen aamuseiskaa eräs tätönen käveli ohi naama punasta puhkuen ja katsoin tiukasti Bossea. Tiedän, Bosse on utelias pentu ja iloisen uteliaan luonteensa vuoksi se kirmasi iloisesti tätösen luokse.

Tätönen tuhahti koiraa paheksuvasti katsoen, että ”eipä kävisi koirasi jalkoihin, jos pitäisit sitä kiinni”. Ja jatkoi nokka pystyssä matkaansa. Noh, sanoin vain iloisella äänellä perään, että ”iloista päivänjatkoa”. 🙂

 

mielensäpahoittajat
Mä nään jo naapuruston lööpit: ”Raivohullu koira kävi jalkoihin kiinni!” 😀 😀

 

Harmittaa joskus, että toisen huonon tuulen tielle osuu sivullisia. Olimme taloyhtiön takapihalla hiljaiseen aikaan, pienen 3 kk koiranpennun kanssa. Bosse ei edes tiedä, mitä aggressio on, se on maailman kiltein sintti. (Tiedän, kaikki omistajat sanovat näin koiristaan, myös minä 😀 )

Myöhemmin päivällä olin pyörällä liikenteessä. Liikenne on sitten mesta paikka. Siellä jaksaa aina joku ojentaa muita ties mistä liikennesäännöstä. Tällä(kin) kertaa joku jalankulkija jaksoi komentaa ja osoittaa minulle paikkani pyörän kanssa: ”sun pitää ajaa tuolla” ja osoitti sormella autotietä.

Ei muuten pidä. Ajoin tietä, joka on merkitty sekä jalankulkijoille, että pyöräilijöille. Jos niin vimmatusti haluat elää sääntöjen mukaan ja ojennella muita niistä, niin opettele ensin ne säännöt. 😉

Noh, myöhemmin joku pyöräilijänainen kerkesi tiuskasta minulle, että ”osoita suunta, minne käännyt!”. Joo, kyllä. Ja se koskee myös sinua, neitiseni. Unohdit sitten kaikessa mielenpahoitusprojektissasi ja pyhässä sääntömaailmassasi käyttää itse (sitä oikeanlaista) käsimerkkiä.

Myöhemmin päivästä polkiessani ohi muutama kundi jaksoi huudella ja irvailla naamallaan: ”polkee, polkee, jaksaa jaksaa, mömmöööömmöööö”.

 

😀 😀 Mä en kestä. Mä niin hajoilen täällä. 😀 

 

MIELENSÄPAHOITTAJAT | VOIMMEKO ME OIKEASTI NÄIN PAHOIN?

Ihan totta rakkaat kanssaihmiset. Voidaanko me oikeasti näin pahoin, että meidän täytyy huudella tuntemattomille? Pahoittaa mielemme ja tarttua tunteeseen aina kun siltä tuntuu sylkien eka sammakko suusta, mitä äänihuulet synnyttävät?

Onko tää kaikki oikeasti siitä, että meillä on hermot kireellä? Jos on, niin miksi? Miksi meidän päänuppia kiristää niin sikana, että pitää aukoa tuntemattomille? Mihin ovat unohtuneet vanhat kunnon käytöstavat?

 

Thank god on myös heitä, jotka osaavat suodattaa omat negatiiviset vibansa ymmärtäen, että heidän tunteensa ei ole muiden tunne. Se on tasan heidän oma tunteensa ja he ovat itse vastuussa omista tunteistaan – eivät muut.

 

Ollaanko me suomalaiset jotenkin väsyneitä? Ollaanko me jotenkin tyytymättömiä elämäämme? Mikä tässä niinku on, voiko joku selittää?

 

mielensäpahoittajat
Tää on tosi kliseisesti sanottu, mutta totinen tosi: Asenne ratkaisee. 😀

 

MIELENSÄPAHOITTAJAT | ”TÄMÄ VIIKKO ON ERINOMAINEN”!

Nyt mä heitän ihan vaan kostoksi yhden minimantran. Se koskee koko ensi viikkoa ja haastan siihen SUT. Koska alitajunta ymmärtää preesensin, niin mantra kuuluu yksinkertaisuudessaan näin:

 

Tämä viikko on erinomainen.

 

Heti maanantaina – tai jo tänä iltana – mieti viisi asiaa, joihin olet elämässäsi tyytyväinen. Kirjoita ne ylös ja kiinnitä jääkaapin/vessan/ulko-oven/vaatekaapin tai vaikka kylpparin peilikaapin oveen. Tai kanna lappua taskussa tai lompakossa. Tai laita kuvana kännykän näytölle.

Mikä tahansa mesta, mistä varmasti näet nämä viisi asiaa joka päivä.

Anna näiden hienojen asioiden kantaa! <3

 

Pidetään kaikki mielessä, että sinulla, minulla ja meillä kaikilla on elämässämme paljon hyvää. Tartumme usein liian helposti juuri niihin epäkohtiin ja unohdamme hyvät asiat. Hyviä asioita on liian helppo pitää itsestään selvinä.

 

Ole kiitollinen itsellesi jokaisesta hyvästä ajatuksesta. Olet hyvä tyyppi. 🙂 Rohkaise muita samaan, laitetaan yhdessä hyvä kiertämään! Haasta ystäväsi, tuttavasi, työtoverisi, puolisosi, naapurisi – kuka tahansa mukaan!

Jaa tämä kirjoitus myös heille – tai vähintään siihen suuntaan, missä mielensäpahoittajat ojentavat muita ihmisiä. 😀 Tai sitten jaa kostoksi. Tai huviksi. Tai (penkki)urheilun kannalta.

 

Sillä tiedättekö mitä, toverit. Tämä elämä meillä on tässä ja nyt. Aika on resurssi, jota emme saa takaisin. Koskaan.

Käytetään se siis viisaasti. <3

 

Uutta viikkoa kohti – erinomaista viikkoa kaikille!
x Kipa

 

 

EDELLINEN KIRJOITUKSENI:

Painonhallinta | Kuinka päästää irti kontrollista?

 

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTube – Bloglovin

 

*** Instagram: Coachingkira ***

instagram

<3

Painonhallinta | Kuinka päästää irti kontrollista?

PAINONHALLINTA | MIELI MENEE EDELTÄ, KEHO TULEE PERÄSTÄ 

On täysin luonnollista, että aika ajoin painonpudotusprojektiin tai painonhallintaan turhautuu. Jossain vaiheessa yleensä nimittäin käy niin, että hyvän alun jälkeen paino alkaa jumittamaan. Sinua alkaa turhauttaa, koska teet kaiken by the book ja sinulla on ollut hyvä hööki päällä.

Missä siis vika?

Koskaan ei oikeastaan voi tasan ennustaa, millä vauhdilla kenenkin paino putoaa. Tutkimattomat ovat kehon tiet. Se mikä toisella menee haipakkaa voi toisella tapahtua etanan vauhtia.

 

Välistä onkin hyvä pysähtyä miettimään omia odotuksiasi tavoitteesi suhteen: onko painonpudotustavoitteesi ja aikataulu realistinen? Mahtuuhan touhuun myös vähän rentoutta?

 

On hyvä muistaa, että mieli menee edeltä. Keho tulee vasta perästä.

 

 

Joskus mieli on malttamattomampi saavuttamaan tuloksia, kuin mitä kroppa voi saada aikaan.

 

Sinulla on todennäköinen ajatus siitä, missä ajassa haluat saada tietyn kilomäärän tippumaan. Olen ehdottomasti tavoitteiden konkretisoinnin kannalla, kyllä. 🙂 Mutta tarkkaa ennustusta ei voi taata kukaan.

 

Turvallinen painonpudotusvauhti on -500 g viikossa. Tämän pohjalta sinun kannattaa tehdä realistiset suunnitelmat – arjen askareet, oma energiasi ja elämänrytmisi huomioiden.

 

Keho on hassu siitä, että se vain ei toimi samalla tavalla, kuin mieli. Joskus saattaa tuntua jopa siltä, että keholla on aivan oma elämänsä. Painonhallinta nimittäin on käsite, jota kehosi ei tunne – mielesi sen sijaan tuntee.

 

Mieli pyrkii kontrolloimaan asioita. Kontrolloimalla asioita saamme hallinnan tunnetta. Haaste onkin siinä, että kehoa ei aina voi kontrolloida.

 

painonhallinta

PAINONHALLINTA JA KONTROLLI| MIETI, MIKÄ TUNNE KONTROLLINTARPEEN TAKANA ON

Pelko on yksi alkukantaisimmista tunteistamme. Ensisijaiset tunteemme ohjaavat meitä voimakkaimmin. Painonpudotus vaihtuu usein syömisten ja liikunnan kontrollointiin.

Kontrolloimiseen liittyy usein pelko kontrollin kadottamisesta.

Ja kun kontrollisi pettää, saatat saada ahdistuksen tunteita ja kokea jopa epäonnistumista. Ja mitä tapahtuu, kun ahdistut asiasta, jota yrität kontrolloida?

Alat kontrolloimaan lisää. Kuka on joskus muuten aloittanut karkkilakon?

 

Karkkilakko on tyypillinen esimerkki kontrolloimisesta.

 

Kuulostaako sinusta seuraava kaava kuinka tutulta:

  • Tänään aloitan kuukauden karkkilakon, en syö mitään makeaa, sokeria, leivonnaisia/kakkuja, makeutusta jne.
  • Tarvittaessa pidän herkkupäivän kerran viikkoon, jolloin saan syödä herkkuja vapaammin – en syö tietenkään mitä sattuu, vaan sallin itselleni normaalin määrän herkkuja.
  • Vähän se harmittaa kieltäytyä kaikesta hyvästä, mutta itselleni totaalilakko toimii parhaiten, sillä muuten repsahdan.

 

Lähtökohtaisesti hyvä ajatus! On hienoa, että olet päättänyt vähentää herkkujen syömistä. <3 Ja huom: aika usein totaali-irroittautuminen hetkeksi esimerkiksi sokerista helpottaa sokerista irtipäästämistä, eikö?

Mikä pitkällä tähtäimellä tässä kuitenkin muodostuu haasteeksi on juuri kontrolli.

 

Ajatellaanpa sama stoori, mutta puhutaan vain asioiden oikeilla nimillä:

  • Tänään aloitan kontroilloimaan makean syöntiäni kieltämällä itseltäni kaiken makean, sokerin, leivonnaiset/kakut, makeutukset jne.
  • Pidän herkkupäivän kerran viikkoon, jolloin höllään kontrollia ja sallin itseni syödä herkkuja vapaammin – aloitan parhaimmillaan syömään heti aamusta ja vähän mitä sattuu, koska nyt kun on herkkupäivä ja olen ollut viikon tosi kiltisti
  • Tuntuu vaikealta kieltää itseltäni kaikki kiva, sillä pelkään jossain vaiheessa menettäväni kontrollin ja repsahtavani

 

Kontrolli on ajatuksesi taustalla jatkuvasti. Sellainen miniriiviö takaraivossasi.

Se, että kontrolloimme asioita ei ole painonhallinta- tai elämäntapamuutosajattelua. Se on asioiden hallitsemista.

Elämäntapa- ja ajattelumuutos on kokonaisen ajatusmaailman, sisäisen puheen ja omien uskomusten, itseensä luottamisen ja irtipäästämisen matka.

Oletko koskaan pysähtynyt miettimään, mitä oikeastaan haluat kontrollilla saavuttaa? Miksi kontrolloit? Ja ennen kaikkea mitä sinä todellisuudessa kontrolloit?

Yleensä taustalla on jokin tunne. Mahdollisesti tunne, jota emme halua kohdata. Mikä tunne sinulla on kontrollin taustalla?

 

Disclamer:
Automaattisesti painonpudotus ei tarkoita kontrolloimista – joskin helposti se menee siihen. Tämä kirjoitus on omistettu sinulle, joka samaistut tekstiin. Toivon, että kirjoituksestani on juuri sinulle hyötyä. <3

 

painonhallinta

PAINONHALLINTA | KUN PÄÄSTÄT IRTI KONTROLLISTA SAAT TILALLE VAPAUDEN 

Vapaus on luottamusta siihen, että siipesi kantavat. Painonhallinnassa vapaus on luottamusta ja uskoa itseesi – vapaus tehdä tavoitteidesi mukaisia valintoja.

Sinä pystyt siihen, sillä sinulla on avaimet omaan hyvinvointiisi.

 

Sinun oma sisäinen puheesi luotsaa sinua läpi matkan. Joten ensisijaisesti kun teet päätöksiä painohallinnan tai -pudotuksen suhteen tunnista tämä: kontrolloitko vai annatko siipiesi kantaa?

 

Muista myös, että jokainen pudotettu gramma ja kilo on aina jotain. Ne ovat askel lähemmäs tavoitettasi ja ne ovat osa sinun kokonaistavoitettasi. Kyllä, matka tuntuu joskus pitkältä – mutta se on sen arvoinen.

Joten pysy vahvana ja anna siipiesi kantaa! Olet joka tapauksessa lähempänä tavoitettasi, kuin aloittaessasi. ❤️

 

Ihanaa viikonloppua,
x Kipa

 

LUE MYÖS:

Toiveaihe: Kova treeni ja sen vaikutus hormonitasapainoon naisella

 

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTube – Bloglovin

 

*** Instagram: Coachingkira ***

instagram

<3