Suorittaja – tää on sulle!

Valmennuksissa kohtaan paljon henkilöitä, jotka tunnistavat itsensä suorittajatyypeiksi. Suorittaminen upea ominaisuus: se saa sinut tekemään asioita, ja kun johonkin ryhdyt teet sen todella hyvin ja huolella. Olet aikaansaava ja tehokas. Sinun ei siis tarvitse lakaista kyseistä ominaisuuttasi maton alle. Voit kuitenkin varmistaa muutamalla keinolla sen, ettei ajatusmaailmasi uuvuta sinua.

 

TEETKÖ NYT ASIOITA, JOITA TOIVOT MUISTELEVASI HYVÄLLÄ VIIDEN VUODEN PÄÄSTÄ?

Suorittaminen saa sinut unohtamaan tämän hetken ja sen, miksi oikeastaan teet asioita. Suorittajaihmisenä olet todennäköisesti suorituskeskeinen: mietit, miten joku homma meni ja miten se olisi pitänyt tehdä paremmin. Mikään ei oikeastaan riitä.

 

Kun valmennukseeni tulee henkilö, josta tunnistan tai joka tunnistaa itsestään suorittajan kysyn usein mikä on riittävästi? Mistä tiedät, että olet tehnyt riittävästi?

 

Tunnistat ehkä suorittajaihmisenä itsesi: vaadit itseltäsi paljon, ruodit helposti itseäsi ja olet aina miettimässä, että olisit voinut tehdä enemmän tai paremmin. On niin helppo moittia itseään ja miettiä, mitä olisi voinut tehdä paremmin tai enemmän.

 

Aina ei tarvitse tehdä paremmin eikä enemmän: vähempikin riittää.

 

On hyvä välillä hiljentää tahtia ja pohtia teetkö tällä hetkellä sellaisia asioita, joita todella haluat? Vai koostuuko arkesi tällä hetkellä jopa pakonomaisesta suorittamisesta, jonka vuoksi alat olla jopa uupunut?

Teetkö tällä hetkellä sellaisia asioita, joita viiden vuoden päästä muistelet lämmöllä?

 

suorittaja vinkit

SUORITTAJA: HYVÄKSY EPÄTÄYDELLISYYS JA KIITÄ ITSEÄSI

Kyllähän sinäkin tiedät, että täydellistä ei ole – silti sitä suorittajana helposti metsästät. Tosiasiassa homma pitää tietämisen lisäksi sisäistää: täydellisyyttä ei ole. Tärkeintä onkin osata hyväksyä epätäydellisyys ja se, että sinä(kään) et ole kone. Eikä sinun tarvitse olla.

Kukaan ei ole kone.

 

Voit silti olla tehokas ja aikaansaava, vaikka tekisit hieman vähemmän. Olet silti tehnyt riittävästi, vaikka et tuntisi uupumusta tai väsymystä. Uupuminen ei ole normaalitila.

 

On asioita, joita on pakko suorittaa. Niitä kutsutaan velvollisuuksiksi: lapsista ja perheestä on huolehdittava, töissä käytävä, että laskut voi maksaa, opiskelut hoidettava…meillä on velvollisuuksia, jotka vaativat meitä tekemään sellaisiakin asioita, joista emme suoranaisesti nauti.

Tavallinen suorittaminen loppuu siihen, kun hommat on tehty: työ- tai kouluprojekti on ohi, kämppä on siivottu vieraita tai viikonloppua varten, lapset on saatu nukkumaan jne. Tavallinen suorittaja tuntee suurta hyvänolontunnetta, kun aikaa vienyt työprojekti on ohi tai koti on siivottu viikonloppua varten. Hurraa, hyvä minä – nyt voin ottaa rennosti!

…todellinen suorittajaihminen ei tyydy tähän, saatika kiitä itseään tehdystä työstä. Suorittaja heittää homman vielä seuraavalle tasolle keksimällä, mitä vielä pitäisi tehdä. Erityisesti, jos luonteeseen kuuluu perfektionismi, tunnollisuus tai on-off – ominaisuus. Joskus suorittajana saatat jopa ajatella, että kaikki vastuu ja tekeminen on sinun harteillasi.

 

Muistathan myös, ystävä hyvä, että koko maailma ei lepää harteillasi ja asioita voi joskus oikeasti tehdä vähemmälläkin effortilla.

 

Usein suorittajana unohdat sen tärkeimmän: kiittää ja kehua itseäsi. Antaa itsellesi siimaa ja olla itsellesi armollisempi. Miten tämä onnistuisi?

 

suorittaja vinkit

SUORITTAJAN TSEKKAUSLISTA: SUITSI SUORITTAJAA SISÄLLÄSI

Kuten sanottu on suorittaminen myös hieno ominaisuus, sitä ei tarvitse lakaista maton alle tai sinun ei pidä luopua siitä kokonaan. Se vain pitää saada hanskaan niin, että sinä itse et uuvu. Ensimmäinen askeleesi on olla itsellesi armollisempi.

Olet silti hyvä tyyppi ja hieno ihminen, vaikka välillä annat itsellesi vähän siimaa. Suhtautumalla itseesi armollisemmin vapautat voimavarojasi aitoon läsnäoloon tässä hetkessä. Rentoudut ja elämästäsi tulee vapautuneempaa. Energiatasosi nousevat ja voit keskittyä itsellesi mielekkäisiin asioihin – niihin, joita aidosti haluat elämääsi lisää.

 

KYSYMYSLISTA, JOLLA VOIT PEHMENTÄÄ SUORITTAJAA SISÄLLÄSI YMMÄRTÄMÄLLÄ ITSEÄSI PAREMMIN:

Voit pehmentää suorittajaa sisälläsi ymmärtämällä omaa käytöstäsi. Unohda ruotiminen, koska itsensä syyttely ei vie mihinkään! Nyt vain uteliaasti kysy itseltäsi seuraavia kysymyksiä ja pohdi avoimesti ja rehellisesti itsekseksi vastauksia. <3

1.
Pohdi, miksi teet asioita: teetkö asioita pakosta vai aidosta halusta? Jos teet pakosta, niin miksi? Mitä haluat saavuttaa, hyväksyntää? Keneltä? Kenelle sinä haluat riittää?

2.
Kuka sinulta vaatii täydellisyyttä? Miksi?

3.
Mitä olisi pahinta, mitä voisi tapahtua, jos päästäisitkin vähän irti? Miten se vaikuttaisi onnellisuuteesi, jos tekisit vähemmän?

4. Kun olet ryhtymässä johonkin pohdi, haluatko todella tehdä kyseistä asiaa? Ennenkaikkea, jaksatko todella ryhtyä siihen? Vai onko se vain pakosta.

5.
Mitä sinä haluaisit suorittamisen tilalle? Mitä sinä haluat lisää?

6.
Miten puhut itsellesi? Puhu itsellesi itseäsi arvostaen. Puhuisitko hyvälle ystävällesi, kuten itsellesi puhut? Se, miten puhut itsellesi, vaikuttaa mielialaasi ja itsetuntoosi.

7.
Paljonko on riittävästi? Millaista on riittävä arki? Kun antaudut ajatukselle riittävän hyvästä sinulle tulee parempi olo. Ja muista: riittävän hyvä on kaukana täydellisyydestä ja kaukana huonosta.

 

suorittaja vinkit

SUORITTAJA POHDI MYÖS NÄITÄ:

On hyvä pohtia, mistä suorittaminen saa kimmokkeensa. Ihmisellä on taipumus peilata omaa elämäänsä siihen, mitä ympärillä näkee. Tästä syystä esimerkiksi opiskelu- tai työympäristö vaikuttaa meihin vahvasti: jos koulu- tai työilmapiiri on suorituskeskeinen ja keskittynyt tehokkuuteen sekä siihen, että pitää saada paljon aikaiseksi se ruokkii myös sinun ajatuksiasi olla tehokas ja tuottelias.

Opi myös tarkastelemaan sitä ympäristöä, jossa elät: millaista painetta huomaat ympäriltäsi tulevan?

 

Lisäksi nyky-yhteiskunnassa vaatimukset ovat aivan eri tasolla nykyään, kuin ennen: meillä on sellainen kuva, että kaikkea tulisi täydellistää. Sosiaalinen media ja blogit suorastaan pursuavat yltäkylläisen ihanaa ja täydellistä elämää.

Sosiaalinen media saa sinut uskomaan, että kiiltokuvamainen todellisuus n aitoa todellisuutta: asiat ovat aseteltuina täydellisesti kuvassa, filtterit pitävät huolen visuaalisuudesta ja aistikkuudesta, urheilusuoritukset ovat aina jee jee ja onnistuneita goodvibeseja, aika ystävien tai puolison kanssa on aina täydellistä perheidylliä tai friendshipgoalsia..tuollaistahan elämän pitää olla!

Ei pidä.

 

Ajausten muutos vaatii niiden tiedostamista ja tietoista harjoittamista: muistuta itsellesi jatkuvasti, että sosiaalinen media on sitä, mitä sen halutaan olevan. Se ei ole koskaan koko totuus, vaan se on erilaisten filttereiden ja hashtag-hypetysten allasbileet. Hetken huumaa, josta parhaimmillaan on koko totuus kaukana tai jopa piilotettu – ellei muokattu.

 

Opettele siis kohtuullistamaan omaa arkeasi. Laske rimaa, vähempikin riittää.

Ja hei. Jos elämä tuntuu hyvältä ja kaiken kiireen keskellä ehdit myös todella nauttia itsellesi tärkeistä asioista, ei sinun tarvitse muuttaa asioita. Elämä ei kuitenkaan saa olla pelkkää pakonomaista puurtamista ja omat tunteesi syrjäyttävää pyrkimystä täydellisyyteen.

Jatkuva suorittaminen ei anna tilaa asioille, jotka ovat sinulle oikeasti tärkeitä.

Usein suorittaminen liittyy itsetuntoon ja siihen, että tykkäisit itsestäsi. Että kelpaisit ja riittäisit itsellesi. On aika alkaa elää oman näköistäsi elämää, ilman vertailua muihin. Vastapaino suorittamiselle löytyy pienistä asioista: pysähdy hetkeksi ja muista asioiden tärkeysjärjestys. Mitkä asiat sinulle todella ovat merkityksellisiä?

Älä vaadi itseltäsi enemmän, kuin vaadit muilta.

Tänään katso itseäsi peilistä ja kehu itseäsi mistä tahansa asiasta. Ei se ole ylpeyttä, niinkuin meillä Suomessa tupataan ajatella. Se on tervettä rakkautta itseään kohtaan, jota me kaikki tarvitsemme. #inhimillinenote

 

Tänään ole itsellesi hyvä. <3
x Kipa

 

Ps. Osallistu hyväntekeväisyyteen tilaamalla Foodinin verkkokaupasta! Koodilla coachingkira20 saat -20 % alea normaalihintaisista tuotteista. Lue lisää hybväntekeväisyyskohteesta täältä. <3

 

 

OSALLISTU HYVÄNTEKEVÄISYYTEEN!

Osallistu hyväntekeväisyyteen tilaamalla Coachingkira20-koodilla Foodinin verkkokaupasta: liikunta kuuluu kaikille!

 

FITNESSMALLI 2018 -FINALISTI

Fitnessmalli 2018 -finalisti – mitä liikunta-alan koulutusta minulla on?

Foodin – jyväskyläläinen perheyritys

Fitnessmalli 2018 – miksi hain kisaan?

 

*** Seuraa minua Instassa: @coachingkira_wellness ***

coachingkira
Fitnessmalli 2018 finalisti #2

Ei gymiä? Ei probleemaa! Tsekkaa vlogista kehonpainotreeni ulkosalla

Mun liikuntaharrastuksiini kuuluu mm. trail running eli polkujuoksu/maastojuoksu. Joskus treenin lomassa, kuten eilen, tulee myös tehtyä kuntopiiri. Tsekkaa vlogista seitsemän kehonpainolla tehtävää liikettä.

 

 

TRAIL RUNNING – LIIKUNTASUORITTAJAN PELASTUS

Laji on mulle henkireikä. Nautin luonnossa seikkailusta, maaston vaihtelevuudesta sekä sen tuomasta treeniärsykkeestä. Trail running vaan on paras juoksumuoto koko kropalle! Lisäksi suorittajaihmisenä se tekee mulle hyvää: ei tarvitse eikä pidäkään keskittyä vauhtiin, vaan juostessa voin keskittyä maaston tarjoamiin haasteisiin, luontoon, treeniärsykkeeseen (tasapaino, kehonhallinta, räjähtävyys, lihaskunto, kestävyys) ja ajatukset pääsevät irti duuneista ja arjen askareista.

Miten ajauduin maastojuoksun pariin?

Kerroinkin, että minulle puhkesi kilpirauhasen vajaatoiminta 2013 vuoden hujakoilla. Olin tuona keväänä ilmoittautunut HCR:lle juoksemaan puolikasta maraa. Olin kisapäivänä todella, todella väsynyt. Ajattelin, että en jaksa mennä ja rehellisesti olisi kiva jäädä lepäämään.

Suorittajatyyppi kun olen, niin tietenkin menin. Ei luonne antanut periksi ”luovuttaa”. Meinasin piiputtaa juoksun aikana 4 kertaa. Keuhkot vaan löi lukkoon. Olo oli aivan karsea: jalat olivat betonia, juoksu tökki ja jokainen askel oli rämpimistä. Jokainen. Halusin juosta homman läpi, sillä olisin tuntenut riittämättömyyden tunnetta ja epäonnistumista, mikäli olisin lopettanut juoksun kesken.

 

kehonpainotreeni ulkona

 

 

Halusin yltää vähintään samaan aikaan, kuin vuoden 2012 aika ( 1.43.40). Juoksin vuonna 2012 ekan puolimaratonini ja juoksu luisti, kuin öljytty! En ollut treenannut kisaan ollenkaan, mutta jalka oli kuin keijukaisella. Tietenkin elopaino teki tehtävänsä. Kilpirauhasen vajaatoiminta kun puhkesi, niin puolen vuoden sisään kiloja tuli kymmenen. Se tekee aika paljon juoksusuoritukseen. Kokeilepa laittaa 10 kg painovyö selkään ja lähteä juoksemaan – vähän eri meisinki. 😀

Noh, vuoden 2013 jälkeen en juurikaan juossut. Ji niin kovat traumat juoksusta – kun aina pitää suorittaa. Puskista tuli vedettyä Pullukka Run muutama vuosi sitten, mutta sen koommin en juossut.

Kunnes ihastuin maastojuoksuun. <3 Mua ei motivoi enää asfaltilla tahkoaminen ja lenkkireittien tai lenkkiin käytettävän ajan suunnittelu, ne kasaavat itselleni vain suuria odotuksia treeniä kohtaan. Mitä korkeammalle rima nousee sitä vaikeammaksi toteutus käy.

Sen sijaan metsään meneminen ja juokseminen minne mieli, polku tai kalliot vievät on mun juttu. Se on pelastanut mun ns. juoksu-urani, suosittelen! 🙂

 

kehonpainotreeni ulkona

COACHINGKIRA VLOGI: METSÄINEN KEHONPAINOTREENI

Käy tsekkaamassa Coachingkira Vlogi YouTubesta! Löydät sieltä metsäisen kehonpainotreenini eiliseltä illalta. Seitsemän liikettä, 10-16 toistoa per liike ja 3-4 kierrosta. Avot!

 

LIIKKEET:

• Ylös-alas -juoksu
• Rintapunnerrus & kulmanoja-venytys
• Kyykkyhyppy & 180-asteen hyppy
• Askelkyykky kierrolla
• Pukkihyppely
• Ojentajapunnerrus & lankkukävely
• Aasinpotkut

 

Mun mielestä sun kandee ehdottomasti testata maastojuoksua, mikäli perinteinen juoksu ei niinkään inspiroi. Ihan huikee laji!

 

PS: Asiasta kukkaruukkuun: tilasithan jo Foodinin verkkokaupasta luomuelintarvikkeita tai superfoodeja Coachingkira20 – koodilla? Tilaa koodilla ja osallistut samalla hyväntekeväisyyteen! <3

 

 

 

OSALLISTU HYVÄNTEKEVÄISYYTEEN!

Osallistu hyväntekeväisyyteen tilaamalla Coachingkira20-koodilla Foodinin verkkokaupasta: liikunta kuuluu kaikille!

 

FITNESSMALLI 2018 -FINALISTI

Fitnessmalli 2018 -finalisti – mitä liikunta-alan koulutusta minulla on?

Foodin – jyväskyläläinen perheyritys

Fitnessmalli 2018 – miksi hain kisaan?

 

*** Seuraa minua Instassa: @coachingkira_wellness ***

coachingkira
Fitnessmalli 2018 finalisti #2