Tämä tuote pitäisi löytyä kaikilta kaapista!

Itselläni pitkään, että annoin mahiksen viherjauheelle. Miksi? Koska ajattelin, että kyllä ”normiruoalla” pärjää. Kunnes alan asiantuntijat sanoivat, että ei pärjää. Miksi viherjauhe on tärkeä?

 

Ihmisen vastustuskyky piilee suolistossa. Geenit saamme perimästä, mutta voimme vaikuttaa geeniemme toimintaan elintavoillamme: tietyt elintavat aktivoivat geenejä tiettyjen elintapojen pitäessä geenit ”nukkumassa”.

Olen todella kiinnostunut elintapojen vaikutuksesta ihmisen hyvinvointiin. Useaan hyvinvointiluentoon osallistuneena ja seuratessani hyvinvointialan juttuja on mielenkiintoista huomata, kuinka yksi asia tulee kerta toisensa jälkeen esiin: viherjauhe.

 

viherjauhe

KUN ”PERUSUOKA” EI RIITÄ

Osallistuin aikoinaan seminaariin, jossa kerrottiin kuivaveren analyysista. Onko joku käynyt? Kuivaverianalyysi on täydentävä hoitomuoto, joka kertoo kehon puutostiloista ja elinten kuormituksesta. Lisäksi analyysilla saa hyvää infoa siitä, miten voit vaikuttaa (tai olet jo vaikuttanut) kehon tilaasi elintavoillasi.

Seminaarissa kysyin Terveysvalmentaja Sarita Honkaharjulta onko nykypäivän ruokavaliosta ihmisen oikeasti mahdollista saada kaikkea tarvitsemaansa tarpeellista ravintoainetta.

Hänen vastauksensa kuului lyhykäisyydessään ”ei ole”. Pysäyttävää. Maaperä on nykyään ravinneköyhempää, joka heijastuu kasvisten ravinnepitoisuuksiin. Toki tehotuotanto ja puuttuva auringonvalo tekevät omat kikkansa.

 

TERVEYSKINGI: VIHERJAUHE

Kerroin Instassakin, kun muutama viikko sitten kävin Biomedin järjestämässä hyvinvointi-illassa. Aiheena oli ”Kadonneen energian metsästys”. Siellä Funktionaalisen lääketieteen tutkija ja kouluttaja Paula Heinonen piti leiskuvan luennon ihmisen elinvoimaan ja terveyteen liittyvistä tekijöistä.

Asiaa tuli hurjasti, mutta arvatkaa mikä myös tuli esille? Kyllä, viherjauhe. Ehdottomasti suoliston hyvinvoinnin kannalta elintärkeä tekijä ruokavaliossa. Mielenkiintoista!

Suoliston hyvinvointi on jaksamisen ja elinvoiman kannalta a ja o: suoliston tehtävä on pilkkoa ravintoaineita ja imeä nautitusta ravinnosta kaikki hyödyllinen.

 

viherjauhe

 

Viime viikonloppuna vietetimme taas kuukausittaista Fitnessmallien viikonloppua. Lauantai-iltana kuvauspäivän jälkeen pääsimme kuuntelemaan Ravintoasiantuntija Jaakko Halmetojaa, ihan huikea puhuja!

Jaakko kertoi paljon hyvinvointiin ja terveyteen liittyvistä tekijöistä. Jaakolla on ihanan holistinen näkemys terveyteen ja hyvinvointiin. Saimme kuulla paljon mielenkiintoista juttua siitä, miten jotkin tietyn ravintoaineet, vitamiinit, kivennäis- tai hivennäisaineet vaikuttavat kropassa sekä infoa superfoodeista.

Ja once again, viherjauhe nousi ehdottoman oleelliseksi tekijäksi ruokavaliossa. Viherjauhe on niin monipuolinen, että voit heivata klassiset synteettiset vitamiinipillerit kaapistasi ja korvata ne monipuolisella viherjauhemixillä.

 

Oikotietä onneen ei tässäkään ole, mutta ilmiselvästi viherjauheella pääset nopeammin perille. 😀

 

 

4 TÄRKEINTÄ SYYTÄ JUODA VIHERJAUHETTA

 

 1. Suoliston hyvinvointi

Suolisto uusiutuu viikossa, joten koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa! Se, mitä syömme päätyy solujemme energiaksi. Siitä, mitä syömme rakennetaan kroppamme. Ruoka toimii informaationa soluillemme ja kaiken keskiössä on suolisto.

Viherjauhe vaikuttaa suotuisasti suoliston mikrobikantaan. Mikrobikannan hyvinvointi on erityisen tärkeä mm. vastustuskyvylle.

 

 2. Helppo tapa lisätä lehtivihreää, antioksidantteja ja vitamiineja ruokavalioosi 

Viherjauhe on superhelppo tapa lisätä lehtivihreää ruokavalioosi. Laiskankokin (kuten minä) unelma! 😀

Yksi teelusikallinen viherjauhetta voi sisältää antioksidantteja yhtä paljon kuin isossa annoksessa tuoreita vihanneksia. Eli saatat syödä hujauksessa vähintään saman määrän kasviksia ellet jopa enemmän, kun nautit viherjuoman.

Itse tykkään lisätä juomaan Foodinin luomu sitruunamehua, jonka lisäksi laitan juomaan kollageenijauhetta. Kesähelteillä olen riipaissut viherjuomaani mukaan Foodinin puhdistamatonta merisuolaa.

 

 3. Vähentää kehon happokuormaa

Käyttäessäsi viherjauhetta vähennät kehon happokuormaa: nykyinen ruokavaliomme sisältäessään prosessoituja ruokia, lihoja, kahvia, limuja ja muita energia- tai hapokkaita juomia sekä viljaa yhdistettynä stressaavaan tai kiireiseen elämänrytmiin happamoittavat elimistöä.

Happamuus näkyy ensinnäkin mielialassa ja väsymyksenä. Lisäksi liikahappamuus jäytää elimistön mineraalivarastoja, kun keho joutuu tasapainottamaan pH:ta mm. irrottamalla kalsiumia luustosta.

Viherjauhe siis konkreettisesti parantaa oloa nostaen luonnollisella tavalla energiatasoja. Erityisesti chlorella boostaa energiatasoja.

Lisäksi unenlaatu paranee. Meillä aktiivisilla ihmisillä viherjauheen nauttiminen nopeuttaa palautumista treenistä, jonka lisäksi se auttaa palautumaan arjen rasitteista.

 

viherjauhe

 

 4. Poistaa elimistöstä kuona-aineita

Ei ole sattumaa, että lehtivihreää eli klorofylliä käytetään paljon detox-kuureissa. Lehtivihreän molekyylinen rakenne on lähes täysin sama kuin punasolujen.

Lehtivihreä on yksi puhdistavimmista aineista. Lehtivihreä on auringon energiaa varastoituneena kasviin. Se mm. estää bakteerien ja hiivojen kasvua, neutralisoi kehoa hapettavia vapaita radikaaleja ja karsinogeeneja, auttaa verta kuljettamaan happea soluille ja tukee kudosten rakentumista ja korjaamista.

 

Mä olen ihan rakastunut tähän touhuun! Ennen kaikkea toivoisin todella, että myös sinä voit hyvin. Koen, että tämä tekstini on suorastaan pakko jakaa, koska viherjauheesta tulee ihan joka asiantuntijan suusta suosituksia.

Pienellä teolla voit siis vaikuttaa suurestikin. Eikä se ota, jos ei anna – testaa ainakin! <3

 

Elokuun ajan kerkiät vielä osallistumaan hyväntekeväisyyteen tilaamalla koodillani ’coachingkira20’ Foodinin verkkokaupasta luomu elintarvikkeita. Alennus koskee normaalihintaisia tuotteita.

 

KAIKESTA koodillani tehdystä myynnistä Foodin lahjoittaa 10% hyväntekeväisyyteen.

Hyväntekeväisyyskohde on Tampereen Kehitysvammaisten Tuki ry. Voit lukea hyväntekeväisyydestä lisää täältä. <3

 

Osallistu säkin ja jaa mun kanssa hyvää – itsellesi ja muille! 🙂

 

Energiaa ja elinvoimaa arkeenne,
x Kipa

 

 

KURKKAA MYÖS:

Polttaako tyhjällä vatsalla treenaaminen _oikeasti_ rasvaa tehokkaammin?

 

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTube – Bloglovin

 

*** Instagram: Coachingkira ***

instagram

 – Intohimolla ajettu asia on luotu onnistumaan. –

Polttaako tyhjällä vatsalla treenaaminen _oikeasti_ rasvaa tehokkaammin?

On valloillaan tällainen ajatus: ”Aamuaerobinen tyhjällä vatsalla polttaa tehokkaasti rasvaa.” Pitääkö sinunkin siis alkaa kuluttamaan kaloreita tyhjällä massulla kiinteytyäksesi?

 

Pilkunviilausta. Siitä tässä on kyse. Aamuaerobinen tyhjään vatsaan (tai ylipäätään aamuaerobinen) voi joillain toimia rasvanpoltossa.

Sanoisin, että jos homma on sinun juttusi, niin go for it! Ota ihmeessä kyseinen treeni kukkariisi, jos harrastat fitnesstäja olet kisadieetillä tai jos tähtäimessäsi on ennätysnopea painonpudotus.

Mutta siis onko kyseinen tapa tarkoituksenmukaista ja ainoa tie tuloksiin? Ei ole. Rasvanpolttoa tehostaaksesi sinun ei tarvitse tehdä aamutreeniä tyhjällä vatsalla.

Olen joskus tahkonnut itsekin tyhjällä vatsalla treenejä viikosta toiseen. Joskus se oli aamukuntosali, joskus intervallia ja joskus kävelin töihin noin 40-minuuttisia settejä.

Kyllä rasva paloi. Se paloi myös siksi, että kokonaisuus oli fiilattu: safkaaminen ja muut treenit palvelivat optimoitua rasvanpolttoa. On myös aika, kun sain rasvat alas tehokkaasti ilman tyhjän vatsan aamutreenejä.

Eli mikä nyt sitten on sitä optimaalisinta?

 

tyhjällä vatsalla treenaaminen
Muutama vuosi sitten viimeksi tuli hifisteltyä treenin ja safkailun kanssa. Kyllähän se rasva paloi.

MITÄ HYÖTYÄ ON TREENISTÄ TYHJÄLLÄ VATSALLA?

Jos ajatellaan, mitä hyötyä aamulla tyhjällä vatsalla treenaamisesta on, niin muutama plussa siitä voisi mainita:

+ Aamuvirkuilla lähtee päivä tehokkaasti käyntiin heti aamusta ja moni raportoi saaneensa kivasti virtaa loppupäivään.

 + Säästät aikaa, koska joillekin vaan ajankäytöllisesti treeni on parasta toteuttaa aamulla. Lisäksi kaikilla ei aamupala heti maistu eikä siten tule herättyä ihan kukonlaulun aikaan syömään ja sulattelemaan aamupalaa.

+ Jotkin kestävyysurheilijat voivat saada tästä lisäpotkua suorituskykyynsä, koska treenataan alhaisilla lihasten hiilihydraattivarastoilla.

+ Joillain voi vähentää näläntunnetta loppupäiväksi. Tämä voi olla usein siitä, että aamupala syödään vähän myöhemmin, jolloin se vaikuttaa loppupäivään. Tai sitten voi olla kyse mind setistä: aamutreeni motivoi kiinnittämään huomiota loppupäivän syömisiin. Joillekin voi taas tulla loppupäiväksi karsee nälkä ja kova väsy iltapäivästä. Ihminen on kokonaisuus ja arjen kokonaiskuormituksella on tässäkin suurta merkitystä.

 

 

tyhjällä vatsalla treenaaminen
Itse olen sekatreenaaja: aamut ja illat molemmat menettelee. Toki talvisin aamutreenit eivät ehkä ole niitäfavoritteja. 😀

TREENI TYHJÄÄN MAHAAN POLTTAA TEHOKKAAMMIN RASVAA?

Kaikkea kannattaa tarkastella aina suuremmassa kuvassa ja pitkällä aikavälillä. On viitteitä siitä, että mahdollisesti treenin aikana  ja jonkin verran vielä harjoituksen jälkeen rasvaa palaisi energiaksi enemmän treenatessa ennen ruokailua. Mutta kun hommaa tarkastellaan suuremmassa kuvassa päivätasolla (24 tuntia)  ei energiankulutuksessa huomattu mittavaa eroa.

 

Ei välttämättä polta!

Joskus käy niin, että kun aamulla treenaa, niin se kompensoituu päivällä suurempana syömisenä. Näin on tutkittu käyvän mahdollisesti enemmän naisilla.

Lisäksi pelkästään liikunnalla laihduttaminen on hidasta ellei jopa haastavaa. Ennemminkin kannattaa olla aktiivinen arjessa: arkiliikunta kattaa peräti 95 prosenttia päivittäisen energiankulutuksen vaihtelusta varsinaisen treenaamisen selittäessä vain 5 prosenttia päivittäisen energiankulutuksen vaihtelusta.

 

Vältä lihaskatabolia!

Aamuaerobiset ovat mun mielestäni ”tavalliselle liikkujalle” vähän hifistelyä. Mutta jos nyt hifistellään, niin hifistellään. Mikäs olisi kivempaa hifistellä, kuin lihasmassa ja katabolia!

Mikäli mielit säilyttää lihasmassaasi, niin hyvä tieto on sinulle tämä: paastotilassa suoritettu aamuaerobinen lisää lihaskataboliaa.

Tosin tämä on pieni ongelma silloin, mikäli treenaat aamuisin kevyttä höntsää tai treenaat satunnaisesti.

Aamuaktiivisisten (ja aamulla punttailevien) onkin hyvä pohtia, josko ennen treeniä huitaisisit annoksen proteiinia ennen treeniä. Joko juomana tai kiinteässä muodossa.

 

Marginaalinen hyöty!

Aamulla tyhjällä vatsalla treenaamisen ”hyöty” on noin 45 kCal. Se on yhden Domino-keksin verran. Eli henk koht miettisin tarkkaan, mitkä ovat omat voimavarasi ja tavoitteesi.

Jos esimerkiksi nukut jo valmiiksi liian vähäisiä yöunia kannattaako stressata aamun herätyksistä vai kannattaako panostaa uneen ja loppupäivän terveysvalintoihin? Yksi huonosti tai liian vähän unta sisältävä yö vaikeuttaa painonhallintaa seuraavat kaksi päivää.

Mikä on siis kokonaisuuden kannalta tärkeää?

 

treeni
Aamulenkki tyhjällä vatsalla lisää rasvanpalamista…Domino-keksin verran.

 

Meidän ei tarvitse mennä liialliseen hifistelyyn tai nostaa vaatimuksia itseämme kohtaan liian korkeiksi. Niinikään ei meidän tarvitse fitness-hifistellä tyyliin purkkapalan kaloreilla.

Tai hei. Vaihtoehtoisesti nuku 45 min pidempään ja jätä päivällä se Domino-keksi syömättä. 🙂

 

Ja hei!

Mun Instatilillä on menossa Lohilo -proteiinijäätelöarvonta – kurkkaa arvonta ja säännöt Instagramistani ja osallistu kommentoimalla Lohilo-aiheista kuvaani!

Tägää kaverille arvonta tiedoksi kanssa: jaossa on nimittäin 2 x 40€ arvoinen Lohilon tuotepaketti! Arvonta suoritetaan pe 20.7. iltana!

 

 

Näihin kuviin ja tunnelmiin, lupsakkaa kesäpäivää kaikille!
x Kipa

 

 

 

KURKKAA MYÖS:

Treeni kaksi kertaa päivässä – onko ok?

 

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTube – Bloglovin

 

*** Instagram: Coachingkira ***

instagram

<3

Kesän coolit: vinkkejä viilentää oloa helteellä

Todellakin nyt nautitaan, kun kerrankin on huikea kesä! Mutta face the facts: kyllähän se jossain vaiheessa alkaa kuumuuskin ahdistamaan. Kokosin yhteen muutamia vinkkejä siihen, miten viilentää oloa kesähelteellä.

 

Toivon tästä todella olevan apua sinulle, joka tuskailee yöt läpi etkä saa nukutuksi. Tai sinulle, jolle pitkin päivää hikoilu alkaa olla jo vähän tukalaa. Lisäksi on tärkeää välttyä lämpöhalvauksilta. Joten autetaan toinen toisiamme: kerro omat vinkkisi alla kommenteissa, niin saadaan kokoon kesän coolein vinkkikokoelma!

 

näin viilennät oloasi helteellä
Käytiin maanantaiaamuna Fitnessmalli-porukalla treenaamassa kesähelteellä ja voin sanoa, että +30 astetta tekee homman aika pirulliseksi! 😀 Treenipaikka: The Park Hietsu

NÄIN VIILENNÄT OLOASI HELTEELLÄ

 

 1. Käy lämmin suihku

Loogisinta olisi mennä viileään suihkuun. Kannattaa kuitenkin piipahtaa lämpimässä suihkussa, sillä lämmin suihku avaa ihohuokosia ja kroppa jäähtyy. Kylmä suihku sen sijaan aktivoi verenkiertoa ja saa kropan alkamaan ylläpitää kehon lämpöä.

Voit myös kokeilla suihkun jälkeen olla kuivaamatta itseäsi ja ottaa ns. ilmakuivatuksen, sillä veden haihtuminen iholta tuo viileyden tunnetta.

 

 2. Valuta kylmää vettä kehon osille, joilla on vahva syke

Hyvä kikka pikaviilennykseen. Kun sykepisteitä viilennetään, vaikuttaa se kehoon kokonaisvaltaisesti. Pidä ranteitasi hetken aikaa hanan alla ja valuta niille kylmänä vettä. Saman voit tehdä esimerkiksi sormille ja varpaille.

 

näin viilennät oloasi helteellä

 

 

3. Vältä tuulettamasta kämppääsi kuumalla

Kaikkein kuumin aika päivästä kannattaa ikkunat olla kiinni. Avaa ikkunat tai partsin ovi vasta illalla helteen hellitettyä. Ennen nukkumaan menoa kannattaa tuulettaa kämppä hyvin.

 

 4. Kastele tukkasi 

Niin kauan, kuin tukkasi on märkä olosi on viileämpi. Voit tehdä tämän päivällä tai ennen nukkumaanmenoa. Suojaa vain tyynysi pyyhkeellä.

 

 5. Kietoudu viileään pyyhkeeseen tai lakanaan

Monelle on tuonut helpotusta kastella pyyhe tai lakana viileällä ja nukkua sen alla yö. Toisille helpotusta on tuonut esimerkiksi laittaa päiväksi tyynyliina ja pussilakana muovipussissa jääkaappiin tai pakkaseen. Illalla ottaa ne esiin nukkumaan mennessään ja nukkuu niillä.

Päivällä voit pitää kylmällä vedellä kostutettua käsipyyhettä otsallasi, kasvoillasi, kaulallasi tai niskallasi.

Yksi vaihtoehto voisi on myös laittaa kylmäkalle tai pakastepussi tyynyn sisään. Pakastetta ei kannata pitää suoraan ihoa vasten, mutta esimerkisi taitetun pyyhkeen alla tyynyllä se viilentää sopivasti.

 

 6. Kosteat alusvaatteet

Joillekin paremmat yöunet tulee sillä, että kastelee alusvaatteet ja nukkuu ne päällä.

 

näin viilennät oloasi helteellä

 

 

7. Villasukat jalkaan!

Mielenkiintoista kyllä, mutta villasukat viilentää. (Tämän itseasiassa testasin itsekin ja hassua, toimii!)

 

 8. Vaihda nukkumapaikkaa

Kuuma ilma kohoaa ylöspäin. Kokeile siirtyä nukkumaan mahdollisimman lähelle lattianrajaa.

 

näin viilennät oloasi helteellä

 

 

9. Syö viilentäviä ruokia

Ayurvedisessä ruokavaliossa on listattu ruokia, jotka viilentävät elimistöä. Näitä ovat esimerkiksi vihreät vihannekset, kuten avokado, kurkku sekä palkokasvit ja makeat hedelmät. Lisäksi löysin seuraavan taulukon, josta voit vilkaista viilentäviä ja lämmittäviä ruokia.

Panosta kesähelteellä viilentäviin ruoka-aineisiin.

 

Kuvan lähde.

 

 

 10. Kuppi kuumaa tai currya, vältä raskaita aterioita iltaisin

Kuumat juomat saavat aikaan saman, kuin mausteiset ruoat: ensiksi kehon lämpötila nousee, mutta tämän jälkeen kroppa viilentyy hikoilusta johtuen. Mausteet stimuloivat suun lämpöreseptoreja, mikä kiihdyttää hikoilua ja näin myös viilentää kehoa.

Currylla maustettu ruoka helpottaa tuskaisen kuumalla. Curryn voima perustuu sen sisältämään kapsaisiiniin, joka stimuloi hien eritystä. Kroppa hikoilee, koska se viilentää itse itseään.

Vältä iltaisin raskaita ruokia. Raskaat ateriat saavat saa ruoansulatuselimistön käymään täydellä teholla.

 

 11. Kiinnitä huomiota proteiinin määrään

Proteiinibuumi saa meidät panostamaan proteiineihin myös iltapalalla. Runsasproteiinisen ruoka-annoksen jälkeen energia-aineenvaihdunta vilkastuu ja lämmön tuotto lisääntyy.

 

12. After Sun -voidetta iholle

Voit kokeilla, josko oloasi helpottaisi, jos levität viilentävää after sun -voidetta iholle, vaikka et olisikaan ollut auringossa.

 

näin viilennät oloasi helteellä
Itseltäni löytyy kaapista Foodinin merisuola, joka on puhdistamaton, affinoimaton sekä lisäaineeton.

 

 

 13. Rauhoita kesähelteellä ja muista nesteytys

Yksi tärkeä tekijä on myös ymmärtää, että kuumalla on eri asia puuhastella, kuin viileällä säällä. Kannattaa siis tarkkaan miettiä, onko kuumalla päivällä perinteinen pitkä pyörä-, juoksu- tai kävelylenkki se tarkoituksenmukaisin.

Lisäksi on hyvä jonkun verran rauhoittaa tahtia. Kun häsellämme pitkin päivää saatamme unohtaa myös nesteytyksen. Muista nesteyttää riittävästi. Pelkkä vesi ei kesäkuumalla riitä, vaan veteen kannattaa lisätä puhdistamatonta merisuolaa tai juoda väliin Vichyä.

Jos olet menossa treenaamaan ja haluat mukaan kylmää vettä, niin laita vesipullo pakastimeen odottamaan treeniä. Jäinen vesi pullossa sulaa pikkuhiljaa ja pitää veden kylmänä.

 

 

Tässä on muutama vinkki koottuna – löytyykö teiltä vielä joitain niksejä listalle? Laitetaan hyvä kiertämään. 🙂

 

Nautitaan helteistä kärvistelemättä, aurinkoa!
x Kipa

 

 

 

KURKKAA MYÖS:

Mitä jalkapallo toi elämääni?

 

FITNESSMALLI 2018 -FINALISTI

Fitnessmalli 2018 -finalisti – mitä liikunta-alan koulutusta minulla on?

Foodin – jyväskyläläinen perheyritys

Fitnessmalli 2018 – miksi hain kisaan?

 

*** Seuraa minua Instassa: @coachingkira ***

coachingkira
Fitnessmalli 2018 finalisti