Valitse seurasi tarkoin

Ihmisiä kokoaa yhteen erilaiset tunteet. Mun rakas pappani haudattiin eilen iltapäivällä ja jäin miettimään sitä, kuinka ihmisiin tarttuu erilaiset tunnetilat hyvin vahvasti. Suru yhdistää, niin myös ilo. Positiivisuus tarttuu, niin myös negatiivisuus. Ihminen on hieno olento siitä, että vaikka tunteet tarttuvat meillä on myös mahdollisuus valita tunteemme ja reaktiomme niihin.

 POSITIIVISUUS TARTTUU, NIIN MYÖS NEGATIIVISUUS

Tiedätkö, kun olemassa on aina se joku negisasenteen hommaan, kuin hommaan omaava henkilö? Hän, joka astuu punkasta väärällä jalalla, omaa aina jotain hampaankolossa kaikkia vastaan, ei iloitse puolestasi tai edes itsensä puolesta, odottaa aina pahinta ja tietää, että mikään ei kuitenkaan mene niinkuin piti. 😀 

Sitten on niitä, joilla elämä on aina vähän laiffia. Päivät alkavat oikealla jalalla, ihmiset ovat ihania, muiden onnistumiset ovat ihanaa, itselleen sattuneet kivat asiat ovat ihania, usko päivään ja tulevaan on kova ja lasi on aina puoliksi täynnä.

Positiivisuus tarttuu. Niin myös negatiivisuus.

 

tukiverkosto

 

IHMINEN KAIPAA LUONTAISESTI ILOA, POSITIIVISTA PALAUTETTA JA KANNUSTUSTA ELÄMÄÄN

Oletko koskaan miettinyt, miksi jotkut ihmiset vaan tuntuvat toisia raskaammilta? Miksi heidän kanssaan ei loppupeleissä viihdy?

Ehkä tältä henkilöltä puuttuu pilkettä silmäkulmasta. Ja hymy. Ehkä häneltä ei saa mitään, ehkä hän vaan ottaa. Ehkä hän ei koskaan kannusta sua, mutta odottaa kyllä sulta kannustusta, kuuntelua ja läsnäoloa. Odottaa, että aina vaan annat.

Joskus jopa tuntuu, että ei hemmetti – en voi sietää tota tyyppiä! Ja sekin on muuten ihan luonnollista: kaikista meidän ei tarvitse tykätä ja kaikki eivät tykkää sinusta (tai minusta).

Ihmisen aivot on ohjelmoitu hakeutumaan sellaiseen tilaan tai tilanteeseen, joka herättää hyvältä tuntuvia tunteita. Me ollaan sosiaalisia olentoja ja me kaipaamme luontaisesti iloa, positiivista palautetta ja kannustusta elämään.

Jos et sitä joltain luontaisesti saa, niin sinulla on täysi oikeus kääntyä kannoiltasi ja jatkaa seuraavasta risteyksestä matkaasi toiseen suuntaan.

Olettaen totta kai, että olet itsekin valmis antamaan. <3

Oman hyvinvointisi kannalta on todella tärkeää irtaantua negatiivista, energiaasi syövistä, ihmisistä. Tällainen henkilö voi helposti myrkyttää omankin fiiliksesi kommentoimalla vähättelevästi tai piikittelevästi sinulle tärkeää asiaa tai tapahtumaa tai imemällä susta energiaa mustan aukon lailla.

 

tukiverkosto

 

Kyllähän joskus tällaiset ihmiset voivat ottaa sinusta positiivisempana ihmisenä vaikutteita. Kenties he oivaltavat oman negatiivisuutensa ja haluavat vähentää sitä. Kuitenkaan sinä et voi ”parantaa” kyseistä henkilöä – vain hän voi tehdä sen itse.

 

Ei ole oikein, että sinusta imetään energiaa. Olet täysin oikeutettu laittamaan oman hyvinvointisi etusijalle.

 

Saat valita seurasi. Erityisesti silloin, kun kyseessä on oma hyvinvointisi. Sinä olet ihminen ja tarvitset aika ajoin kannustusta, välittämistä, huomiota, huolenpitoa ja positiivista palautetta. Eikä oikeastaan edes aika ajoin, vaan jatkuvasti.

Siinä ei ole mitään väärää ja me kaikki tarvitaan.

Milloin viimeksi olet kuullut joltain ihmiseltä, että olet hänelle tärkeä? Milloin viimeksi olet sanonut sen jollekin?

Me kaikki haluamme kokea olevamme jollekin tärkeitä. Ja että olemme hyviä tyyppejä. Että kelpaamme.

Jos käy niin, että joku tuttavapiirisi henkilö alkaa käyttäytymään myrkyllisesti, on syytä ensin sanoa, ettei kyseiset puheet vetele.

Jos se ei auta, niin ei muuta kuin härkää sarvista ja tartu toimeen: valitse toista seuraa.

 

tukiverkosto

ON TERVEELLISTÄ HAKEUTUA POSITIIVISEEN SEURAAN

Oli aihe mikä tahansa, niin tukiverkosto auttaa vaikeina hetkinä. Tukiverkosto myös auttaa hyvinä hetkinä. Vaikeina hetkinä on ihanaa, että on joku jolle kertoa huolistaan, murheistaan, peloistaan tai oikeastaan mistä vaan.

Hyvinä aikoina on ihanaa, että joku on onnellinen puolestasi ja myötäelää kanssasi.

Onnellisuuteesi vaikuttaa olosuhteita enemmän se, miten tilanteisiin suhtaudut.

Pelkillä ajatuksilla saa siis kirkastettua synkkiäkin päiviä ja tässä iloinen ja kannustava tukiverkosto on kultaa. Ympäröi siis itsesi positiivisilla ihmisillä!

Jos ihmiset ympärilläsi ovat optimistisia, elämäniloisia ja vilpittömästi puolellasi, on sinulla puskuri negatiivisia asioita vastaan. Positiivisuus ei tarkoita sitä, ettei negatiivisuutta – tai vaikka surua – ole tai huomioida ollenkaan.

Mä tajusin tän eilen niin vahvasti pappani hautajaisissa. Sen, kuinka positiivisen jäljen hän on jättänyt kanssaihmisiin ja jälkeensä. Surunkin keskellä meidän suku oli täynnä iloa. Kaipauksen keskellä hänen kunniakseen kirjeitä kirjoittaneet ihmiset olivat kiitollisia ja onnellisia. Onnellisia siitä, että saivat tuntea hänet.

Vau. Eikö olisi ihanaa olla sellainen ihminen? Että sinut tunnetaan ilostasi, energiastasi, leikkimielisyydestäsi ja optimistisuudestasi?

Positiivinen ajattelu on sitä, että nähdään asioissa hyvät ja huonot puolet – mutta keskitytään niihin hyviin asioihin negatiivisten sijaan.

Myös esimerkiksi stressi on tarttuvaa. Tömön huomaa helposti työyhteisöissä, joissa tietynlainen energia luo energiaa: joskus työpaikoilla kulttuuri on olla mahdollisimman aikaisin työpisteellö. Tai olla kiireinen, tarpeellinen, haluttu. Stressaantunut.

Ketä se loppupeleissä palvelee? Koska oikeasti kaikki ovat vaan todella väsyneitä ja samaan aikaan kaikki toivovat lisää jaksamista ja energiaa

Tiesitkö muuten, että negatiivinen kehonkieli ja puhe tarttuu helpommin, kuin positiivinen?

 

tukiverkosto

 

Mikä on sun tavoitteesi tässä elämässä? Millaisia ihmisiä tarvitset ja haluat ympärillesi?

Tee itsellesi hyvinvointiteko ja aseta energiasyöpöt kauemmas elinpiiristäsi. Ota rohkeasti etäisyyttä. Hakeudu seuraan, jossa sinulla on aidosti hyvä.

Olet sen ansainnut, koska olet hyvä tyyppi. <3

 

 

Torstain toivoa kaikille tyypeille,
x Kipa

 

 

KURKKAA MYÖS:

Lihottaako stressi?

 

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTube – Bloglovin

 

*** Instagram: coachingkira_wellness ***

instagram

<3

Kannattaako väsyneenä treenata?

Väsyttää sikana mutta treenaamaan pitäisi mennä. Kannattaako? Onko väsyneenä
treenaamisesta mitään hyötyä vai pitäiskö jäädä lepäämään?

 

ONKO VÄSYNEENÄ TREENAAMISESTA HYÖTYÄ?

Puolensa ja puolensa: joskus kannattaa taistella tökköä oloa vastaan, sillä harvoin tehty treeni harmittaa. Eikö usein tulekin ajateltua, että ”vaikka aluksi vähä väsytti, niin hyvä kun tulin”?

Joskus käy kyllä niinkin, että ”ei olisi pitänyt tulla, ei vaan lähe”.

Nyt pohditaan siis sitä, kannattaako väsyneenä edes ajatella treeniä.

…entä piristeet, kuten kofeiini – onko niistä apuja?

 

Kommentoi fiiliksiäsi alle!

 

Miten itse menettelen kun väsyttää on se, että annan treenille mahdollisuuden. Käyn testaamassa lähteenkö. Jos ei lähe, niin ei lähe: totean, että nyt teen jotain muuta tämän illan (usein hengaan Bossen kanssa) ja huomenna on parempi pore.

On ihanaa, kun on oppinut kunnioittamaan kehoaan ja sen olotilaa!

Joskus sitä tuli vääntäydyttyä treenaamaan, vaikka olin kuolemanväsynyt. Rehellisesti treeni ei silloin koskaan tuntunut hyvältä, vaan pakkopullan mussuttamiselta.

Joskus ei vaan lähe ja se on ookoo. Tee jotain sellaista, mitä kaipaat juuri siihen hetkeen ja iloitse siitä, että kuuntelit ja kunnioitit rakasta kehoasi. ❤

 

#inhimillinenote

 

väsymys
Joskus on vaan väsy. 🤗

VÄSYMYS VS. UUPUMUS?

 

Väsy, joka menee levolla ohi

Onko väsymyksesi sellaista, että kaipaat vain hetken saada pitää silmiä kiinni? Tuntuuko väsymys sellaiselta, että se menee pienellä levolla ohi?

Mikäli koet, että väsymys on vain hetkittäistä väsymystä ja uskot minipäikkäreiden tai hetken hengähdystauoan lataavan akkujasi, niin mene toki reenaamaan!

 

 

Uupumus

Mikäli väsymys on selkeästi uupumusta ja tunnet, että nyt ei ihan hetkessä väsy mene ohitse, niin lepää.

Henkisesti tai fyysisesti uupuneena on haastavaa ylläpitää laadukasta treenitekniikkaa ja olet siten alttiimpi loukkaantumisille.

Uupumuksessa on usein taustalla kokonaiskuormitus:

 

Mikäli olet selkeästi alipalautunut esimerkiksi yleisesti liian kovasta tahdista työ- ja/tai yksityiselämässä tai pitkään jatkuneista liian vähäisistä yöunista, niin lepää hyvällä omallatunnolla. 

 

väsymys
Jos väsymys häiritsee päivittäisistä askareista suoriutumista, niin kyseessä voi olla uupumus. Siihen kannattaa suhtautua kunnioituksella – ja levolla.

5 VINKKIÄ VÄSYFIILIKSIIN

 

1. Huolehdi palautumisesta

Liikkumisessa tärkeintä on nimenomaan huolehtia palautumisesta.

Mikäli et palaudu, et jaksa liikkuakaan. Et oikeastaan jaksa oikein mitään.

 

2. Lisää rasitusta asteittain

Kuka muistaa päivän, kun aloitti uuden liikuntalajin? Muistatko sen innostuksen, joka saattaa jopa mennä parhaimmillaan vähän yli?

Paras tapa aloittaa uusi laji tai harrastus on lisätä harjoittelumääriä ja rasitusta asteittain.

Väsyneenä huomiosi saattaa herpaantua itse tekemisestä: suoritustekniikkasi saattaa kärsiä, koska hermosto on väsynyt. Tämä altistaa riskille teloa todennäköisemmin itsensä.

Alipalautuminen aiheuttaa helposti innostuksen puutetta: ei motivoi, kun ei jaksa.

Tällöin alat ruotimaan helposti itseäsi laiskaksi tai saamattomaksi ja tämä oma sisäinen puhe saattaa kääntyä koko treenaamista vastaan: ei mieli maassa ole kiva treenata ja lopulta koko treeni jää.

 

Kenestä kuulostaa tutulta?

 

väsymys

3. Testaa ottaa päikkärit

Aikaisemmin jo vähän sivusinkin, että jos koet kyseessä olevan lyhytaikainen väsymys (lähinnä kerran huonosti nukutut yöunet) voi liikunta piristää ja olla oikein hyvä ajatus.

Jos tuntuu, että kyseessä on pikkuväsymy, niin onko sinun mahdollista ottaa päikkäreitä?

Kokeile joskus ottaa 15-20 min päikkärit klo 12-15 välillä.

 

väsymys
Zzzzz. Bosse 9-viikkoisena. Uni maittoi usein. ♡

4. Suhteuta treenin luonne arkeesi

Oletko ollut poikkeuksellisen stressaantunut viimeiset viikot? Onko elämässäsi lähiaikoina tapahtunut suuria muutoksia? Miten opiskelu, työ tai yksityiselämä kuormittaa sinua tällä hetkellä? Nukutko riittävät yöunet?

Kaikenlainen liikunta on useimmiten hyväksi (ei koske liiallista liikuntaa tai extreme-lajeja 😀 ), ja liikuntaa voidaan ajatella kuten lääkettä: oikea annostus oikeaan asiaan.

Jos elämänrytmisi on todella hektinen tai kuluttava juuri nyt, niin treeni saisi olla kevyempää ja vähemmän kuormittavaa (ei hapota).

Kun arjessa ja elämässä on löyhempää voit panostaa kovempaan treeniin.

Kokonaiskuormitus ratkaisee jaksamisesi.

Ja hei: treeniä on kevyempikin treeni ja kaikki pienikin on kotiin päin!

 

5. Vältä treenaamista liian myöhään

Jos olet herkkäuninen, niin vältä treenaamasta liian myöhään. Liian myöhään toteutettu treeni heikentää yöunia.

Mikäli yöunesi ovat yöllä jääneet vajaiksi, niin pyri välttämään seuraavana päivänä raskasta liikuntaa iltakuuden jälkeen ja suosi aikaista nukkumaanmenoa.

 

väsymys
Tuhinaa.

KANNATTAAKO KOFEIINI?

Lähtökohtaisesti nimenomaan väsymyksen siirtäminen piristeillä, kuten kofeiinilla, ei ole pitkäkestoisena kovinkaan suotavaa.

Rehellisesti kyllähän kofeiinia jengillä kuluu: se on maailman laajimmiten ja eniten käytetty keskushermostoa kiihottava piriste. 🙂

Treenaamiseen sillä on havaittu olevan apua jonkin verran:

 

40-60 minuuttia ennen treeniä kun nautit 3 mg painokiloasi kohti kofeiinia, niin saat treeniisi jonkin verran (noin 2-3 %) hyötyä.

 

Jos siis painat esim. 65 kg, niin juo parin kahvikupin verran kofeiinia (195 mg) saadaksesi minipotkua reeniin.

Yksi kahvikuppi sisältää noin 85 mg kofeiinia.

Jos nautit kofeiinia treeniboosterina, niin nauti vain ennen kaikkein tärkeimpiä treenejäsi tai ennen aamutreenejä. Kofeiiniin voi nimittäin myös tulla toleranssi.

Pitkään käytettynä joudut todennäköisesti jossain vaiheessa lisäämään nautittua määrää saadaksesi piristystä ja tämä ei ole kaikkein optimaalisin vaihtoehto. 😉

Mikäli olet herkkäuninen, niin kannattaa nauttia päivän kofeiinit hyvissä ajoin ennen klo 16:sta.

 

Mitä ajatuksia teillä heräsi? Kuka muuten menee tänään treenaamaan? 😀

 

Pirtsakkaa viikkoa kaikille,
x Kipa

 

 

 

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTube – Bloglovin

 

*** Instagram: Coachingkira ***

instagram

<3

Onko ok tuntea nälkää?

Pitää syödä tasaisin väliajoin niin, ettei nälkää pääse syntymään.

 

Näinkin on joskus neuvottu, kuulostaako tutulta? Vieläkin usein monen valmennettavan mieleen on juurtunut ajatus, että nälkää ei saisi syntyä. Pitää syödä niin, ettei nälkä pääse yllättämään.

Tämä ajattelumalli alkaa onneksi vähän siirtymään nykypäivän meisingin tieltä, kun tapetille on vahvasti nostettu oman kehon kuuntelu ja tietoinen syöminen. Nykyään korostetaan sitä, että kuuntele mikä itsellesi toimii.

 

Yhä silti moni vielä miettii, että onko ok tuntea nälkää. Saako nälkä syntyä vai
onko teoissa menty ihan metsään, jos sinulle tulee nälkä?

 

 

näläntunne pois

MIKSI NÄLKÄ SYNTYY?

Nälkä syntyy aivoissa, mutta tuntuu vatsassa. Meille syntyy nälkä, kun aivot bongaavat verensokerin laskun. Nälkä starttaa silloin, kun meillä ei ole määrältä tai laadulta riittävästi ruokaa. Nälkä siis tulee, kun energiat ovat vähissä.

Totta on, että tasainen ateriarytmi takaa sen, ettei nälkä kasva liian isoksi. Nykyään haasteita hommaan tuo se, että skippailemme helposti aterioita. Tällöin iltaa myöden nälkä kasvaa tolkuttomasti ja suusta saattaa hulmahtaa paljonkin energiaa alas.

Toisaalta myös meidän nälkä-kylläisyys -signaalit ovat heikentyneet tai häiriintyneet, koska saatamme vähän syödä mitä sattuu ja lennosta, nukumme keskimäärin melko huonosti, liikumme vähän, stressaamme tai emme keskity oman kehon kuunteluun.

Nälkä on aika simppeli juttu samalla, kun se ei ole ihan simppeli juttu: ihmisellä voi olla seitsemää eri nälkää, joiden tunnistaminen on hyvinkin olennaista esimerkiksi painonhallinnassa tai -pudotuksessa.

Seitsemän eri nälkää

Niin sanotusti oikea nälkä on kehon nälkä: konkreettinen verensokerin lasku, jonka aivot bongaavat. Joku voi tulla ärtyneeksi, jollekin tulee vilu, jotakuta heikottaa, jonkun ajatus jumittaa jne. kun verensokeri laskee.

Muut nälät ovat enemmänkin mielitekoja, tunteiden aiheuttamaa toimintaa tai opittuja tapoja.
Aistit herättävät myös nälkää, kuten silmän ja nenän nälkä. Näet kakkupalan ja sinun alkaa tehdä mieli kakkua. Tai haistat jonkun kanelipullan tuoksun ja sinun tekee mieli pullaa.
Suun ja vatsan nälkä taas liittyvät tunteeseen, että tekee mieli tuntea jokin ruoka tai sen suutuntuma suussa tai vatsalaukussa.
Sydämen nälkä liittyy vahvasti sosiaalisuuteen ja on täynnä erilaisia tunteita. Esimerkiksi tunnesyöminen liittyy sydämen nälkään, eli syöt jonkin tunteen aiheuttamana toimintana (ilo, suru, tylsyys).

Meillä on myös mielen nälkää. Se on jokin opittu tapa, kuten se, että lautanen pitää aina syödä tyhjäksi. Tai kahvin kanssa haluat aina jonkun leivoksen tai makean, koska mielestäsi ne kuuluvat yhteen. Mielen nälkä voi olla myös ajatus tai uskomus ruoasta, kuten se, että aina pitäisi syödä terveellisesti. Mielen nälkä sisältää helposti sääntöjä tai käsitystä siitä mikä on oikea/väärä/hyvä/huono ruoka tai tapa syödä. Mielen nälkää siivittää ajatus siitä, että ”pitäisi”.

Pitäisi syödä enemmän kasviksia. Pitäisi syödä terveellisemmin.

 

…että mihin niistä sitten kulloinkin syödä ja syödään – sepä se! 😀

 

näläntunne pois

ONKO OK TUNTEA NÄLKÄÄ?

On. Nälkä on meille luonnollinen tunne kropassa eikä sitä tarvitse pelätä. Eikä tarvitse huolestua, että safkaamisrytmissä olisi jotain keturallaan, mikäli koet nälkää. Nälkää saa syntyä ennen kuin syöt. Joskus on ollut valloillaan ajatus, että pitäisi syödä tasaisin väliajoin niin, ettei nälkä pääse yllättämään.

Itseasiassa joskus nälän tunnetta pitää jopa vähän sietää, mikäli sinulla esim. on selkeä painonpudotustavoite ja -tarve. Kun energiansaantia vähän vähennetään on aika luonnollista, että nälkää pukkaa. Sitä ei siis kannata pelätä. Mutta painonpudotustavoitteessakin on aina hyvä muistaa se, että kaikki lähtee rentoudesta.

 

Tärkeintä on säilyttää hommassa rentous:  mitä enemmän
kontrolloit ja stressaat syömisiäsi, sitä enemmän luontainen nälän säätely kropassasi
(ja mielessäsi) menee pieleen.

 

On hyvä huomata, että nälkä ei ole tasaista. Nälkä tulee ja menee. Nälän vaihtelu ei ole ongelma, ellet tee siitä sellaista. Rauhoita ruokailuhetkesi ja huomaa se, että syöt. Liian usein puuhaamme jotain samalla, kun syömme. Näin et keskity itse asiaan eikä nälkä-kylläisyys -signaali pääse kunnolla toimimaan. Saatat jopa syödä siinä hetkessä yli todellisen tarpeesi tai sitten ehkä hetken päästä on taas nälkä ja ihmettelet, että mitäs nyt. 🙂

 

SYÖ PUOLET PÄIVÄN RUOASTA ENNEN ILTAPÄIVÄÄ

Liian usein nipistämme joko aamupalasta tai lounaasta. Ne joko skipataan tai sitten ne ovat liian heppoisia. Syö puolet päivän ruoasta ennen iltapäivää: aamiainen, kunnon lounas ja yksi välipala.

Ja hei, syö lounaalla kunnon ruokaa! Ei mitään pussikeittohässäkkää, pikkusalaattia herneenversoista ja pavuista tai kuppikeittoja.

Jos illalla sinua vaivaa sikakova nälkä ja kaapin voisi imuroida tyhjäksi, niin syöt päivällä liian vähän. Syöt liian vähän päivällä myös silloin kun hassunhauskat mieliteot nostavat päätään. Lisäksi ole tietoinen iltaisin siitä, syötkö ehkä tapaasi: onko sinulla tapana ottaa illan ns. ”oma aika” sohvalla tai tietokoneen ääressä ja syödä samalla jotain, koska rentoudut siten?

 

 

Mitä ajatuksia teillä on aiheesta? 🙂
x Kipa

 

 

 

KURKKAA MYÖS:

Tyhjällä vatsalla treenaaminen ja rasvanpoltto

Treeni kaksi kertaa päivässä – onko ok?

 

 

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTube – Bloglovin

 

*** Instagram: Coachingkira_wellness ***

instagram

Moikku!